آشنایی با تکنولوژی دوربین های مدار بسته

با یک مطلب آموزشی دیگر درباره دوربین های مداربسته در خدمت شما هستیم. همان طور که می دانید دنیای تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و این مقوله به تمام حوزه ها ورود پیدا نموده است. دوربین های مدابسته و سیستم های حفاظتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و پا به پای دیگر حوزه ها با تکنولوژی پیشرفت نموده اند.

پیشرفت تکنولوژی در دوربین های مدابسته نه تنها باعث آسان تر شدن کار کاربران گردیده بلکه ضریب امنیتی و اطمینان از عملکرد این سیستم ها در فضاهای مورد نظر را به حداکثر ممکن رسانده است. به طور مثال از مصداق های پیشرفت تکنولوژی در دوربین های مداربسته می توان به بالا رفتن کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین ها و همین طور بالا رفتن مدت زمانی که دوربین ها می توانند تصاویر را ضبط کنند اشاره نمود. در ادامه مطلب ” آشنایی با تکنولوژی دوربین های مدار بسته ” با ما همراه باشید.

امروزه کمپانی های سازنده سیستم های مدار بسته آنالوگ برای ارتقا کیفی سیستم های آنالوگ در رقابت با دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا همان IP در حال تلاش هستند که این تلاش ها منجر به خلق سیستم 960H شده است، اما کیفیت تصاویر در تکنولوژی 960HD همچنان با کیفیت HD دوربین های مدار بسته IP قابل مقایسه نیست.

اهداف کمپانی های دوربین مداربسته

کمپانی ها و شرکت های تولید کننده دوربین های مدار بسته همچنان به دنبال ارائه راهکاری برای خلق و به وجود آوردن وضوح بالا در سیستم های آنالوگ و هم چنین رقابت با دوربین های IP هستند که تکنولوژی HD-SDI اولین تلاش این کمپانی ها بوده است. تکنولوژی HD-SDI برای اولین بار در سال 2011 وارد بازار جهانی شد و توانست کیفیت HD را تا رزولوشن 2 مگا پیکسل بر روی کابل کواکسیال ارائه دهد.

 با وجود این که تکنولوژی HD-SDI توانست بزرگ ترین مشکل دوربین های مدار بسته آنالوگ یعنی وضوح تصویر پایین را حل کند اما به علت مشکلاتی که این فناوری داشت مثل قیمت بالای تجهیزات و محدودیت در کابل کشی دوربین ها تا فاصله صد متری، زیاد مورد استقبال قرار نگرفت.

در نهایت در سال 2012 با تلاش شرکت های مختلف در ارائه تصاویر با وضوح 1080P و 720P به روی کابل های کواکسیال امکان پذیر شد. با ارائه تکنولوژی های HD-CVI از سوی شرکت داهوا، HD-TVI از شرکت Tech Point و AHD از شرکت Next chip  دنیای دوربین های آنالوگ با دگرگونی و تحول قابل توجهی روبه رو شد.

معرفی تکنولوژی HD-CVI شرکت داهوآ

تکنولوژی HDCVI داهوا

 

کمپانی چینی داهوا ( Dahua ) در سال 2012 استاندارد HD-CVI را برای ارائه سیستم های مدار بسته اچ دی معرفی کرد. HD-CVI مخفف عبارت High Definition Composite Video Interface می باشد و تکنولوژی ای برای ارائه تصاویر با رزولوشن اچ دی بر روی بستر کابل کواکسیال می باشد که محدودیت هایی که دوربین های مدار بسته آنالوگ دارند مثل ارائه تصاویر تا رزولوشن 1080 پیکسل و انتقال تصاویر تا فاصله 500 متری را ارتقا داد.

معرفی تکنولوژی HD-TVI شرکت Tech Point

شرکت تک پوینت کمپانی ای آمریکایی و با تجربه است که هم چون شرکت داهوآ در سال 2012 تکنولوژی خود را با نام HD-TVI ارائه کرد. HD-TVI مخفف عبارت High Definition Transport Video Interface  می باشد و همانند تکنولوژی HD-CVI در تکنولوژی HD-TVI هم تا رزولوشن 2 مگا پیکسل از دوربین های مدار بسته پشتیبانی می شود با این تفاوت که حداکثر فاصله کابل کشی در تکنولوژی HD-TVI سیصد متر می باشد، این فاصله از فاصله تکنولوژی های HD-CVI و AHD که تا 500 متر را پشتیبانی می کنند، کمتر است. کمپانی دیگری با نام TVT توانسته این تکنولوژی را توسعه داده و محدودیت ارسال تصاویر تا 500 متر را در HD-TVI افزایش دهد و به نام خود ثبت و عرضه کند.

معرفی تکنولوژی AHD از شرکت Next chip

معرفی تکنولوژی AHD

کمپانی کره ای Next chip با کمی تاخیر نسبت به دو رقیب خود در سال 2013 تکنولوژی خود با نام AHD را وارد بازار کرد که ویژگی های مشابه HD-CVI را داراست. AHD در ابتدا تنها تا رزولوشن 1.4 مگا پیکسل را پشتیبانی می کرد که با نام AHD1.0 معرفی شد ولی در اوایل سال 2015 کمپانی Next chip نسخه 2 مگا پیکسلی سیستم خود با نام AHD2.0 را ارائه داد.

خصوصیات مشترک بین سه تکنولوژی HD-CVI، HD-TVI و AHD

  • هر سه این تکنولوژی ها تا رزولوشن 2 مگا پیکسل را با کیفیت مشابه پشتیبانی می کنند.
  • هر سه از کابل کواکسیال برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند که ویژگی مهمی در به روز رسانی سیستم های آنالوگ قدیمی به حساب می آید زیرا برای به روز رسانی نیازی به تعویض کابل ندارند و تنها تعویض تجهیزات آن ها کافی می باشد.
  • فاصله 500 متری کابل کشی برای انتقال اطلاعات را دارند که این فاصله در دوربین های اچ دی و HD-SDI صد متر می باشد.
  • عدم وجود تاخیر و افت فریم در تصاویر در مقایسه با سیستم های ای پی.

نصب دوربین مداربسته

انواع دوربین های مدار بسته از نظر تکنولوژی ساخت

دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین های مدار بسته آنالوگ از ساده ترین ساختار در میان دوربین های مدار بسته بر خوردار هستند. روش کار این دوربین ها به این صورت است که بازتاب نور اجسام پس از عبور از لنز توسط سنسور تصویر دریافت می شود و تبدیل به سیگنال های الکتریکی می گردد و این سیگنال ها به دستگاه ضبط کننده ارسال می شود.

برای نشان دادن کیفیت تصویر دوربین های آنالوگ از واحد های تی وی لاین استفاده می کنیم و هرچه قدر تی وی لاین بالاتر باشد، کیفیت تصویر دوربین نیز بهتر خواهد بود. دوربین های مدار بسته آنالوگ به علت کیفیت تقریبا پایین خود، جایگاه خود را به دوربین هایی با تکنولوژی های جدیدتر داده اند.

دوربین های مدار بسته اچ دی HD

HD مخفف عبارت High Definition به معنای کیفیت بالا می باشد و از نظر تکنولوژی دارای پیچیدگی بیشتری در مقایسه با دوربین های آنالوگ می باشند و نسل جدید دوربین های مدار بسته بیشتر در این دسته قرار می گیرند. دوربین های اچ دی همانند دوربین های آنالوگ همچنان بر بستر کابل های کواکسیال فعالیت می کنند اما در مسافت های بیشتر و با کیفیتی بالاتر. خانواده دوربین های اچ دی شامل HD-SD، HD-CVI و AHD می شوند.

  • دوربین های مدار بسته AHD

AHD مخفف عبارت Analog High Definition و به معنای آنالوگ با کیفیت بالا می باشد. دوربین های مدار بسته AHD به دوربین هایی گفته می شود که بوسیله ی یک چیپ الکترونیکی تصاویر دریافتی از سنسور های تصویر را کد گذاری می کنند تا بتوانند رزولوشن و کیفیت بالاتری از تصویر را ارائه دهند. دوربین های مدار بسته ای اچ دی اغلب در رزولوشن های 1.3 مگا پیکسل، 2 مگا پیکسل و به طور محدود تری 4 مگاپیکسل تولید می شوند. از جمله تولید کنندگان مطرح این دوربین ها می توان به برندهای سایو تک و های واچ اشاره کرد.

  • دوربین های مدار بسته HD-CVI

HD-CVI مخفف عبارت High Definition Composite Video Interface و به معنای رابط گرافیکی کامپوزیت با کیفیت بالا می باشد. دوربین های مدار بسته  HD-CVIاولین بار توسط کمپانی داهوا معرفی و به بازار عرضه شدند و توانستند در بستر آنالوگ کابل کواکسیال کیفیتی به مراتب بالاتر و مسافت طولانی تری در حدود 500 متر بر بستر کواکسیال را ارائه دهند. انواع دوربین های مدار بسته CVI در رزولوشن های 1 مگا پیکسل، 2 مگا پیسکل، 4 مگا پیکسل، 6 مگا پیکسل و 8 مگا پیکسل تولید و عرضه می شوند.

  • دوربین های مدار بسته HD-TVI

HD-TVI مخفف عبارت High Definition Transport Video Interface و به معنای رابط گرافیکی انتقال با کیفیت بالا می باشد. دوربین های مدار بسته HD-TVI نخستین بار بوسیله ی کمپانی تک پوینت آمریکا ساخته شدند و به صورت گسترده در محصولات برند هایک ویژن استفاده می شوند. انواع دوربین های مدار بسته HD-TVI در رزولوشن های مختلفی از 1 مگا پیکسل تا 8 مگا پیکسل 4K تولید و عرضه می شوند.

  • دوربین های مدار بسته HD-SDI

HD-SDI مخفف عبارت High Definition Serial Digital Interface و به معنای رابط دیجیتال سریال با کیفیت بالا می باشد. دوربین های مدار بسته HD-SDI نوع دیگری از تکنولوژی دوربین های مدار بسته را به همراه دارند که در آن تصاویر را بدون فشرده سازی و با کیفیت بهتر اما در مسافت کمتری انتقال می دهند. این دوربین ها به طور محدود در بازار ایران عرضه می شوند و اغلب توسط کمپانی سونی تولید می شوند.

دوربین های مدار بسته IP

دوربین های مدار بسته آی پی، پیچیده ترین تکنولوژی را در سیستم های نظارت تصویری دارند چرا که بعد از دریافت بازتاب نور در سنسور تصویر، چیپ های الکترونیکی، آن را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کنند و به دستگاه ضبط کننده ارسال می کنند. این دوربین ها اغلب در سازمان ها و مکان های خاص مورد استفاده قرار می گیرند اما محدودیتی هم برای استفاده در مصارف کوچک تر و خانگی ندارند اگر هزینه و قیمت برای خریدار اهمیتی نداشته باشد.

در این تکنولوژی، دوربین ها و دستگاه های ضبط کننده از قیمت بالاتری نسبت به تکنولوژی اچ دی و آنالوگ برخوردار هستند، اما از طرفی هم کیفیت بالاتری را ارائه می دهند. شرکت های مختلف و بزرگی که در زمینه تولید سیستم های امنیتی فعالیت دارند این نوع دوربین ها را تولید می کنند که از جمله این شرکت ها می توان به اکسیس، داهوآ، رستر و … اشاره نمود. اگر مطالعه مطلب ” آشنایی با تکنولوژی دوربین های مدار بسته ” برای شما مفید و جالب توجه بوده است و شما از علاقمندان به این حوزه هستید، برای مطالعه سایر مطالب مشابه به وب سایت ما مراجعه فرمائید.

تجهیزات پسیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *