مدولاتور

آموزش اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به وسیله مدولاتور

معمولا یکی از درخواست های معمول مشتریان در هنگام نصب دوربین های مداربسته، اتصال دوربین مدار بسته به آنتن مرکزی برای مشاهده تصاویر دوربین های مدار بسته در تلویزیون های هر واحد مسکونی می باشد. برای اتصال دوربین مدار بسته به آنتن مرکزی از دستگاهی به نام مدولاتور استفاده می شود که در واقع مدولاتور دستگاهی است که برای انتقال تصاویر دوربین مداربسته بر روی آنتن مرکزی استفاده می گردد.

سیستم دوربین های مداربسته را نمی توان به طور مستقیم به آنتن مرکزی متصل کرد و دلیل این امر متفاوت بودن نوع سیگنال ها می باشد که برای همسان کردن این دو نوع سیگنال از وسیله ای به نام مدولاتور آر اف استفاده می کنند. در ادامه مطلب ” آموزش اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به وسیله مدولاتور ” به نحوه ی فعایت آنتن مرکزی و مدولاتور و چگونگی اتصال این دو به هم می پردازیم.

آنتن مرکزی چگونه کار می کند؟

روش کار سیستم آنتن های مرکزی بسیار ساده می باشد. این سیستم در ساده ترین حالت از یک آنتن، یک تقویت کننده و یک یا چند اسپلیتر یا تقسیم کننده تشکیل شده است که هر یک از این تجهیزات وظیفه ی خاص خود را دارند. آنتن وظیفه ی دریافت سیگنال های تلویزیونی را بر عهده دارد، تقویت کننده خروجی آنتن را تقویت می کند تا پس از تقسیم سیگنال ها دچار افت نشوند. وظیفه ی اسپلیتر یا تقسیم کننده هم تقسیم کردن مساوی سیگنال ورودی بین خروجی ها می باشد.

آموزش اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به وسیله مدولاتور

کاربرد های آنتن مرکزی

آنتن مرکزی امروزه در اکثر ساختمان ها وجود دارد و در واقع به جای استفاده از ده ها آنتن روی بام از یک آنتن استفاده می شود. از مزایای نصب آنتن مرکزی می توان به کاهش چشم گیر هزینه ها اشاره کرد که هر واحد مجبور به نصب یک آنتن مجزا نخواهد شد. همچنین نظم و انسجامی که برای ظاهر بام لازم است حفظ می شود چرا که بی نظمی ناشی از وجود سیم کشی های متعدد و اشغال فضای زیاد با تعبیه چندین آنتن به وجود نمی آید.

از دیگر مزایای آنتن مرکزی می توان به بالا رفتن کیفیت تصویر دریافتی اشاره کرد زیرا با این روش تداخل سیگنالی بین چندین آنتن و در نهایت افت کیفیت به وجود نمی آید. در نهایت یکی از مزایای کاربردی آن قابلیت انتقال تصاویر بین همه ی واحد ها است که در واقع با اتصال دوربین مدار بسته به آنتن مرکزی یا ماهوراه مرکزی انتقال تصویر انجام می شود. روش کارکرد آنتن مرکزی نیز با استفاده از اجزای آن بسیار ساده می باشد. اجزای آنتن مرکزی شامل موارد زیر می باشد:

  • آنتن: این قسمت که بخش اصلی محسوب می شود سیگنال های تلویزیونی را دریافت می کند.
  • تقویت کننده: این بخش کار تقویت سیگنال های دریافتی را بر عهده دارد، به طور کلی سیگنال های دریافتی با تقسیم در شبکه دچار کاهش قدرت می شوند و نیاز به تقویت دارند که دستگاه تقویت کننده از افت این سیگنال ها جلوگیری می کند.
  • اسپلیتر یا تقسیم کننده: تقسیم سیگنال ها به طور مساوی بین خروجی ها توسط دستگاه اسپلیتر یا تقسیم کننده انجام می شود.

انواع آنتن مرکزی

آنتن مرکزی را می توان به سه دسته تقسیم کرد که عبارتند از CCTV، SMATV و MATV که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد که در ادامه به کاربرد های هر یک اشاره می کنیم.

آموزش اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به وسیله مدولاتور

  • MATV:

این نوع آنتن ها جهت افزایش قدرت سیگنال های تلویزیونی استفاده می شود. در واقع تنها کاری که انجام می دهد تقویت باند هایی است که بتوان به راحتی سیگنال ها را در تلویزیون بدون هیچ گونه اختلالی دریافت کرد و از ساده ترین انواع آنتن مرکزی محسوب می شود.

  • SMATV:

اگر بخواهیم سیگنال های ماهواره ای را دریافت کنیم نیاز به این نوع آنتن است.

  • CCTV:

از پرکاربرد ترین نوع آنتن است که امکان دریافت تصویر، صدا و ویدئو از دوربین های مداربسته و انتقال به گیرنده های تلویزیون در آن وجود دارد و امروزه به طور وسیع در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه دوربین مداربسته به سیستم آنتن مرکزی وصل می شود؟

سیستم مدار بسته را نمی توان به صورت مستقیم به آنتن متصل کرد که دلیل این امر متفاوت بودن نوع سیگنال های آن ها است. برای همسان کردن این دو سیگنال از وسیله ای به نام مدولاتور RF استفاده می کنند. امروزه برای سادگی بیشتر کار معمولا از مدولاتور های فول باند RF برای اتصال دستگاه دی وی آر به آنتن مرکزی استفاده می شود.

مدولاتور چطور باید به آنتن مرکزی متصل شود؟

نصب مدولاتور بسیار ساده است، مدولاتور دارای یک ورودی آر اف، یک خروجی آر اف، یک ورودی تصویر و یک یا دو ورودی صدا است. خروجی تقویت کننده را باید به ورودی آر اف مدولاتور متصل کنید، ورودی تصویر دی وی آر هم به Video in متصل خواهد شد. در صورت داشتن صدا در محل می توانید خروجی صدای دی وی آر را نیز به Audio in مدولاتور متصل کنید و پس از روشن کردن دستگاه از طریق کلید ها و سون سگمنت موجود بر روی مدولاتور خواهید توانست کانال مورد نظر خود را برای نمایش تصاویر دوربین مدار بسته انتخاب کنید.

  • نحوه ی اتصال مدولاتور به دستگاه DVR:

جهت اتصال مدولاتور به دی وی آر خروجی دی وی آر که به صورت صدا و تصویر می باشد را باید با یک عدد کابل RCA که دارای سه رشته سیم می باشد به ورودی های مدولاتور وصل می کنیم. یک ورودی مخصوص تصویر است و دو ورودی دیگر مربوط به صدای راست و چپ است. پس از آن باید کانال خروجی مدولاتور را تنظیم کنید. حتما برای انتخاب کانال خروجی کمی دقت به خرج دهید چون اگر کانالی را انتخاب کنید که در آن کانال صدا و سیما نیز شبکه ای را پخش کند تصویر دوربین ها با تصویر شبکه تلویزیونی تداخل خواهد کرد. حتی ممکن است خروجی مدولاتور دچار اعوجاج شده و یا کلا قطع شود.

  • نحوه اتصال آنتن مرکزی به مدولاتور:

بعد از اتصال دی وی آر به مدولاتور باید آنتن مرکزی را به ورودی آر اف مدولاتور وصل کرد. برای این کار از کابل RG6 با مقاومت 75 اهم و فیش F استفاده می شود. سپس باید خروجی مدولاتور را با کابل RG6 به ورودی آمپلی فایر وصل کنیم. خروجی آمپلی فایر هم از قبل به اسپلیتور ها وصل شده است.

آمپلی فایر چیست و چگونه کار می کند؟

اکنون که با نحوه ی اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی آشنا شدید بهتر است در مورد آمپلی فایر نیز اطلاعاتی داشته باشید. آمپلی فایر ها معمولا یا مولتی باند هستند که دارای چندین ورودی می باشند یا ممکن است آمپلی فایر به صورت تقویت کننده خط باشد که دارای یک ورودی است. در آمپلی فایر خطی به دلیل وجود تنها یک ورودی تفاوتی ندارد که کانال خروجی مدولاتور را روی چه باندی تنظیم کنید.

اما در آمپلی فایر های مولتی باند باید خروجی مدولاتور را به ورودی آمپلی فایری وصل کنید که کانال مدولاتور روی آن کانال انتخاب کرده اید. اگر کانال مدولاتور را بین کانال های 5 تا 12 انتخاب کنید باید به ورودی VHF آمپلی فایر وصل شود و اگر کانال مدولاتور را بین 20 تا 60 اتنتخاب کنید باید خروجی مدولاتور را به ورودی UHF آمپلی فایر وصل کنید.

آموزش اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به وسیله مدولاتور

آیا می توان NVR را نیز به آنتن مرکزی متصل کرد؟

از طریق استفاده از تبدیل VGA به AV می توانید خروجی دیجیتال دستگاه ان وی آر را به آنالوگ تبدیل کنید. بنابراین از این طریق می توان دستگاه دوربین های آی پی را به سیستم آنتن متصل کرد. به این نکته توجه داشته باشید که با اتصال دوربین مداربسته به آن انتقال به صورت آنالوگ است که باعث کاهش رزولوشن می شود.

مزایای استفاده از آنتن مرکزی برای دیدن تصاویر دوربین مداربسته

  • سادگی: با استفاده از آنتن مرکزی برای دیدن تصاویر، تصاویر دوربین ها به صورت یکی از شبکه های تلوزیونی تبدیل خواهد شد. مشاهده تصاویر به این صورت برای افرادی که هیچ اطلاعات فنی یا کامپیوتری ندارند به راحتی قابل انجام خواهد بود.
  • هزینه پایین: هزینه ی اتصال دوربین دوربین مدار بسته به سیستم آنتن مرکزی بسیار ناچیز و در حد خرید یک مدولاتور و تنظیم آن خواهد بود.
  • کاهش هزینه ها به منظور تامین آنتن مجزا برای هر واحد
  • کاهش سیم کشی های مجزا برای هر واحد
  • حفظ زیبایی ظاهری و نظم ساختمان
  • کاهش اختلالات سیگنالی ناشی از آنتن های متعدد
  • عدم شلوغی و به هم ریختگی پشت بام
معایب استفاده از آنتن مرکزی برای دیدن تصاویر دوربین مداربسته
  • عدم امکان بازپخش تصاویر: متاسفانه با اتصال سیستم مدار بسته به آنتن مرکزی شما امکان بازبینی تصاویر یا دسترسی به منو های دستگاه را در محل نمایش آن ها نخواهید داشت.
  • رزولشون پایین: با توجه به انتقال تصاویر دوربین ها به صورت PAL رزولوشن تصویر دوربین ها به شدت در محل نمایش کاهش خواهد یافت.

اگر مطالعه مطلب ”  آموزش اتصال دوربین مداربسته به آنتن مرکزی به وسیله مدولاتور ” برای شما مفید واقع گردیده است، برای مطالعه سایر مطالب مشابه همراه ما باشید.

پچ کورد و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *