آموزش نصب دستگاه NVR و DVR

آموزش نصب دستگاه NVR و DVR

دستگاه DVR و NVR دستگاه هایی هستند که برای ضبط و نگهداری تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه DVR (Digital Video Recorder) دستگاه ضبط دیجیتالی است که برای سیستم های مداربسته آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد و تصاویر آنالوگ ارسالی از سمت دوربین را به فرمت دیجیتال تبدیل می نماید، سپس آنها را بر روی هارد دیسک ذخیره می کند.دستگاه NVR (Network Video Recorder) دستگاه ضبط کننده دیجیتالی است که برای سیستم های دوربین مداربسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر ذخیره نمودن و مدیریت تصاویر ارسالی از سمت دوربین، قابلیت های کاربردی دیگری نیز دارد. در ادامه مطلب “آموزش نصب دستگاه NVR و DVR” قصد داریم نحوه نصب و راه اندازی این دستگاه ها را به شما آموزش دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

آموزش نصب دستگاه NVR و DVR

نصب دستگاه DVR

دستگاه های دی وی آر مدل ها و انواع مختلفی دارند که این دستگاه ها دارای تفاوت هایی با هم هستند اما در صورت یادگیری طریقه نصب یکی با کمی زمان گذاشتن می توان باقی دی وی آر ها را نیز نصب کرد. در پشت دستگاه دی وی آر عموما چند ورودی و خروجی وجود دارد که در ادامه به معرفی این پورت ها خواهیم پرداخت:

کانال ورودی تصویر

کانال ورودی صدا

کانال خروجی تصویر آنالوگ

خروجی تصویر و صدای HDMI

کانال خروجی Spot out

کانال خروجی صدا

پورت USP

پورت ورودی و خروجی LAN

پورت خروجی تصویر VGA

پورت ورودی و خروجی آلارم

ورودی برق

خروجی ESATA

خروجی RS485 یا RS232

طریقه نصب دستگاه DVR

نصب دستگاه دی وی آر کار بسیار ساده ای است و هر کسی با آموزش می تواند این کار را به نحو احسن انجام دهد. نحوه انجام این کار به شرح زیر است:

قبل از اینکه دستگاه را نصب کنید، ابتدا پیچ های بدنه دستگاه را باز کنید. پس از اینکه دستگاه را باز نمودید، هارد دیسک را در داخل دستگاه دی وی آر قرار دهید. هاردها عموما دو فیش دارند که شما باید این دو فیش را به ما در برد متصل کنید. این دو فیش عبارتند از فیش ساتا که باید از طریق کابلی که در جعبه دستگاه موجود است به مادربرد متصل شود و فیش کابل برق هارد که یک فیش پهن است. مساله مهم این است که هیچ کدام از پورت ها شبیه هم نیستند و با خیال راحت می توان اتصال فیش ها را انجام داد چرا که در این موارد کمتر اشتباه پیش می آید.

آموزش نصب دستگاه NVR و DVR

پس از اینکه کابل های هارد را متصل نمودید، باید هارد را به کف دستگاه پیچ کنید. درون جعبه دستگاه پیچ هایی برای این کار تعبیه شده است که می توانید مورد استفاده قرار دهید. حتما هر 4 پیچ موجود را به طور کامل ببندید چرا که اگر هارد لرزش داشته باشد، عمر آن به شدت کاهش پیدا می کند.

قبل از اینکه درب دستگاه را ببندید، توصیه این است که همه چیز را یک بار تست کنید. سپس کابل برق یا آداپتور دی وی آر را وصل کنید. پس از آن کابل نمایشگر را متصل کنید. عموما در داخل دستگاه یک کابل وی جی ای موجود است که می توانید برای اتصال دستگاه به مانیتور از آن استفاده نمائید.

پس از اتمام موارد ذکر شده، مانیتور و دستگاه دی وی آر را روشن کنید. پس از گذشت مدتی صفحه دستگاه در نمایشگر شما قابل مشاهده است. در اینجا شما باید زمان و تاریخ دستگاه را تنظیم کنید. در بسیاری از دستگاه های دی وی آر، هارد شناخته شده نیز به نمایش در می آید و پس از فرمت شدن، ضبط آغاز می گردد.

 

در صورتی که پس از مرحله ذکر شده چیزی در مورد هارد نشان داده نشد، وارد منوی ضبط یا هارد دیسک دستگاه شوید. در صورتی که هارد را بصورت صحیح نصب نموده باشید، هارد در این قسمت شناسایی شده و می توانید با فرمت نمودن آن ضبط را آغاز کنید.

پس از اینکه از سالم بودن و عملکرد صحیح هارد اطمینان حاصل نمودید، می توانید درب دستگاه را ببندید. در مرحله بعد دوربین ها را به صورت مرحله به مرحله به دستگاه متصل کنید و تصاویر را چک نموده و مورد بررسی قرار دهید.

پس از این مرحله نوبت به تنظیم دستگاه دی وی آر می رسد. هر تنظیماتی که مد نظر دارید بر روی دستگاه دی وی آر انجام دهید و سپس تصاویر دریافتی از دوربین ها را چک کنید. پس از این مرحله دستگاه آماده استفاده است.

نصب دستگاه NVR

برای بسیاری از افرادی که با دوربین های تحت شبکه کار نکرده اند، نصب دستگاه NVR ممکن است سخت به نظر برسد اما اتصال موارد و دوربین ها به آن در صورتی که با منوهای دستگاه آشنایی داشته باشید اصلا سخت نیست. به دلیل اینکه نصب دوربین های مداربسته تحت شبکه بر روی ان وی آر ها کمی متفاوت است، در ادامه بیشتر در مورد اصول اولیه نصب ان وی آر ها صحبت خواهیم نمود:

آموزش نصب دستگاه NVR و DVR

نکات قبل از نصب دستگاه NVR

قبل از اینکه دستگاه ان وی آر را نصب کنید بایستی به چند مورد توجه کنید. به طور مثال ان وی آر ها ممکن است به تعداد دوربین ها پورت نداشته باشند. به طور مثال یک دستگاه هشت کاناله ممکن است چهار پورت داشته باشد. در اینصورت باید از سوئیچ برای اتصال مابقی دوربین ها استفاده کنید.

برای خرید دستگاه های ان وی آر توجه داشته باشید که این دستگاه ها نمی توانند تمامی برندها را پشتیبانی کنند. به طور مثال ان وی آرهای برند داهوآ می تواند دوربین های داهوآ را پشتیبانی کند لذا پیش از خرید دستگاه ان وی آر باید همخوانی ان را با برند دوربین ها مورد بررسی قرار داد.

ان وی آرها به دو صورت معمولی و POE در بازار موجود هستند که برای POE ها نیازی به کابل تغذیه نیست.

هر دستگاه ان وی آر می تواند حجم محدودی از اطلاعات را منتقل کند. بنابراین قبل از خرید دستگاه ان وی آر دقت کنید که هر دوربین نیازمند چه حجمی از پهنای باند است تا بتوانید دستگاه منطبق با آن را خریداری کنید.

آموزش نصب دستگاه NVR و DVR

طریقه نصب دستگاه NVR

قبل از اینکه دستگاه ان وی آر خود را نصب کنید شما باید کابل کشی دوربین های خود را انجام داده باشید. در صورتی که بخواهید دوربین های شما به صورت  POE تغذیه شوند باید ان وی آر مخصوص که خروجی POE داشته باشد تهیه کنید. در این صورت نیازی به کابل کشی برق براق دوربین ها نخواهید داشت.

همان طور که پیش تر گفته شد دستگاه های ان وی آر کمتر از تعداد دوربین های قابل پشتیبانی پورت دارند. به طور مثال ممکن است دستگاه ان وی آر هشت کاناله چهار پورت داشته باشد که می توان برای اتصال مابقی دوربین ها یک سوئیچ چهار پورت متصل نمود. با استفاده از این موضوع شما می توانید حجم کابل کشی خود را به مقدار زیادی کاهش دهید. برای نصب، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

دستگاه ان وی آر را روشن کنید.

سوکت های شبکه را به یکدیگر متصل کنید. در صورتی که دستگاه شما فقط یک پورت دارد، باید تمام دوربین ها را از طریق سوئیچ به دستگاه متصل کنید. در صورتی که دستگاه بیش از یک پورت دارد، پورت هایی که در کنار یکدیگر قرار دارند، برای اتصال مستقیم دوربین ها و تک پورت جداگانه برای اتصال به شبکه و سوئیچ است.

پس از اینکه پورت ها را متصل نمودید و از روشن بودن دوربین اطمینان حاصل نمودید، به منوی دوربین یا منویی که برای شناسایی دوربین در نظر گرفته شده بروید. در این منو شما قادر خواهید بود دوربین ها را جستجو کنید و آن ها را پیدا نمائید. در صورتی که اتصال دوربین ها به درستی انجام شده باشد، تمام دوربین ها به همراه آدرس آی پی برای شما به نمایش در خواهند آمد.

 

اگر دوربینی توسط دستگاه شناسایی نشد، مشکل یا از دوربین است یا از سوئیچ دستگاه یا از برق آن. در غیر اینصورت دوربینی که به دستگاه ان وی آر متصل نمودهخ اید قابل پشتیبانی نیست.

پس از دریافت تصاویر دوربین مداربسته شما قادر خواهید بود آی پی دستگاه را تغییر دهید. در صورتی که سیستم دوربین مداربسته شما کوچک است، نیازی به تغییر آی پی ها وجود ندارد. نکته مهمی که در این مرحله وجود دارد تغییر رنج IP دستگاه ان وی آر به رنج آی پی شبکه است.

تنظیمات موجود برای ضبط تصاویر دوربین های مداربسته بسیار شبیه به دستگاه دی‌وی‌آر است. همچنین از طریق منوهای دوربین شما قادر خواهید بود زمان بندی دستگاه را انجام دهید یا موشن دتکتور آن را روشن کنید.

شایان ذکر است که تنظیم مناسب کیفیت ضبط تصاویر در دوربین ها بسیار مهم است، به این دلیل که اگر ضبط تصاویر توسط دستگاه با بالاترین کیفیت انجام شود، حجم بسیار سنگینی از فضار هارد را اشغال می کند، بنابراین باید این مورد را مد نظر قرار داد.

امید است مطالعه این مطلب”آموزش نصب دستگاه NVR و DVR”برای شما مفید واقع گردیده باشد. با دیگر مطالب آموزشی ما نیز همراه باشید.

درخواست اعطاء نمایندگی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *