انواع دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته

امروزه نصب دوربین های مدار بسته در صورتی که به درستی انتخاب شده و با دقت جانمایی شده باشند، می تواند نقش بسزایی در محافظت از دارایی ها و مدیریت فضاهای مسکونی و کاری داشته باشد. در حال حاضر در همه کارخانه ها، شرکت ها، فضاهای کسب، ساختمان های مسکونی، تجاری و … برای ایجاد امنیت بیشتر و حفاظت به دوربین های مدار بسته نیاز است. در واقع دوربین مداربسته یک سیستم تلویزیونی می باشد که در آن سیگنال ها به صورت عمومی پخش نمی شود و در درجه اول برای اهداف نظارتی و امنیتی استفاده می گردد.به طور کلی دوربین مدار بسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می شود که در مکان خود ثابت بوده و قادر به ارسال تصاویر به چند محل هستند. در حال حاضر نه تنها از این دوربین ها در محیط های نظارتی با فضاهای های مسقف استفاده می شود، بلکه در فضاهای باز مانند پارکینگ ها، کوچه ها و خیابان ها، حتی در فضاهایی وسیع تر همچون اتوبان ها و بزرگراه ها برای کنترل ترافیک و تردد روزمره وسایل نقلیه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه مطلب انواع دوربین مدار بسته به معرفی انواع این دوربین ها و ویژگی های آن ها می پردازیم. اگر شما نیز از علاقمندان به این حوزه هستید در ادامه با ما همراه باشید.

 

خرید دوربین مداربسته

انواع دوربین مداربسته از نظر نوع سیگنال

      • دوربین مداربسته آنالوگ:

        دوربین مداربسته آنالوگ در واقع نسل ابتدایی دوربین مداربسته می باشند که برای دریافت و ارسال اطلاعات، صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می کنند. صدا و تصویر این دوربین ها هر یک توسط کابل دو رشته ای جداگانه منتقل می شوند که یک رشته از سیم ها برای جلوگیری از ایجاد نویز بر سیم اصلی می باشد. کیفیت دوربین مداربسته آنالوگ همان طورکه از اسمشان مشخص است تابعی از امواج آنالوگ می باشد که امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارند.

      • نویز های مختلف الکترومغناطیسی و نویز های ناشی از نوسانات برق همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین های مدار بسته آنالوگ می باشند و به همین دلیل استفاده نمودن از کابل ها و تجهیزات با کیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین ها تاثیر زیادی دارد. هنگامی که به ارسال تصاویر و صدا به صورت بی سیم نیازمند باشید، دوربین های مدار بسته آنالوگ ضعف بزرگی از خود نشان می دهند.
      • اگر قرار باشد که که تصاویر به صورت آنالوگ انتقال یابند باید از محدوده فرکانس امواج آنالوگ استفاده شود و در این مسئله کیفیت تصویر بیش از قبل تحت تاثیر امواج نویز و تداخلی قرار می گیرد و در ضمن امکان رصد کردن تصاویر در آن محدوده برای هر کسی به سادگی فراهم می شود. پس در نتیجه برای ضبط تصاویر آنالوگ چاره ای به جز آوردن یک سیستم دیجیتال نداریم و در نهایت باید تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند و به این منظور از دستگاه ضبط دیجیتال دی وی آر استفاده می گردد.انواع دوربین مداربسته

     

دستگاه دی وی آر

    • دستگاه دی وی آر، دستگاهی مختص ضبط و کنترل تصاویر دوربین های آنالوگ می باشد و در واقع این دستگاه امکان کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه را نیز فراهم می کند. به دلیل قیمت پایین تر دوربین های مدار بسته آنالوگ نسبت به قیمت دوربین های مدار بسته دیجیتال، این دوربین ها به ع
    • نوان دوربین های رایج در بازار ایران شناخته می شوند. از مزایای دوربین های مدار بسته آنالوگ می توان به قیمت پایین، تنوع گسترده در بازار ایران و سادگی نصب نسبت به دوربین های دیجیتال اشاره کرد.از معایب دوربین های مدار بسته آنالوگ می توان به کیفیت پایین این دوربین ها در مقایسه با دوربین های مدار بسته دیجیتال، هزینه ی بالای سیم کشی و امکان نویز پذیری اشاره نمود.

 

  • دوربین های مدار بسته تحت شبکه:

دوربین های مدار بسته تحت شبکه یا IP، نسل جدید دوربین های مدار بسته هستند و این دوربین ها همان طور که از نامشان مشخص می باشد از امواج دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می نمایند، یعنی برخلاف دوربین های مدار بسته آنالوگ این دوربین ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می کنند. در ضمن این دوربین ها تحت بستر شبکه کنترل می شوند و هر دوربین همانند یک وسیله در شبکه عمل می کند و به وسیله شناسه شبکه به مرکز کنترل متصل می گردد.

مزایای دوربین های مدار بسته

از مزایای دوربین های مدار بسته تحت شبکه می توان به کیفیت بالای تصاویر، امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی، امکان ارتباط بی سیم با امنیت و کیفیت بالا و امکان ارسال هم زمان تصویر و صدا در بستر شبکه اشاره کرد. از معایب دوربین های مدار بسته تحت شبکه می توان به قیمت بالای آن ها و محدودیت پهنای باند اشاره کرد. برای ضبط تصاویر در دوربین های مدار بسته تحت شبکه دیگر نیازی به دستگاه دی وی آر نیست بلکه یک دستگاه که تنها ارتباط شبکه ای ایجاد کرده و داده های دوربین ها را ذخیره نماید کافی می باشد و در اینجا مفهوم ضبط دیجیتال جای خود را به به ضبط شبکه داده و از دستگاه NVR به این منظور استفاده می شود.

  • دوربین مداربسته دو منظوره:

دوربین های دو منظوره در واقع دوربین های آنالوگی هستند که پورت خروجی شبکه نیز در آن ها تعبیه شده است. کیفیت این دوربین ها آنالوگ می باشد و امکان استفاده از آن ها به صورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد. استفاده از این دوربین ها تنها زمانی توصیه می شود که سیستم مدار بسته از نوع آنالوگ باشد اما اتصال یک یا چند دوربین به طور مستقیم به شبکه مورد نیاز باشد.

کاربرد های دوربین مداربسته

به طور کلی کاربرد اصلی و عمده دوربین های مدار بسته در سیستم های امنیتی و حفاظتی می باشد اما کاربردهای آن ها به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر می رود. از جمله این کاربرد ها می توان به جلوگیری از ارتکاب جرایم، کاربرد صنعتی، کنترل ترافیک، امنیت نقل و انتقالات و … اشاره کرد.

کاربرد دوربین های مدار بسته در جلوگیری از ارتکاب جرایم بسیار گسترده می باشد و از جرایم رانندگی تا جرایم جنایی را شامل می شود و امروزه استفاده از دوربین های مخفی نیز بسیار گسترده شده است. در کارخانه های صنعتی نیز از دوربین های مدار بسته در محل ها یا مراحلی که حضور فیزیکی انسان خطرناک و دشوار یا حتی غیر ممکن است استفاده می شود.

انواع دوربین مداربسته از نظر شکل ظاهری

دوربین های مدار بسته از لحاظ شکل ظاهری به دوربین های دام، دوربین های صنعتی، دوربین های مینیاتوری، دوربین های مادون قرمز و دوربین های اسپید دام تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

انواع دوربین مداربسته

دوربین های دام

معنی کلمه dome گنبد می باشد و در واقع دوربین دام به معنای دوربین گنبدی شکل بوده و از عنوان دوربین سقفی نیز برای آن ها استفاده می گردد. این دوربین ها بیشتر برای نصب بر روی سقف طراحی شده اند و در اشکال فانتزی و متفاوتی در بازار موجود می باشند. به طور کلی به کلیه دوربین های سقفی گنبدی شکل دوربین های دام گفته می شود.

دوربین های صنعتی

استفاده از دوربین های صنعتی برخلاف نامشان فقط منحصر به مصارف صنعتی نمی باشد و این دوربین ها که نام اصلیشان دوربین های body camera می باشد، دوربین های مکعب مستطیل شکلی هستند که معمولا قابلیت نصب لنز به صورت جداگانه روی آن ها تعبیه شده است و با توجه به این قابلیت از این دوربین ها در مکان هایی استفاده می شود که به زوم کردن نیاز باشد. این دوربین ها با قاب یا بدون قاب در داخل یا خارج ساختمان ها استفاده می شوند.

دوربین های اسپید دام چرخشی

دوربین های چرخشی، اسپید دام یا PTZ به کلیه دوربین های مدار بسته ای گفته می شود که قابلیت چرخش دوربین در جای خود به وسیله کنترل کننده فراهم شده است. از این دوربین ها بیشتر در مواقعی استفاده می شود که نیاز می باشد فرد تصاویر دوربین مدار بسته را همزمان نظارت کند و از این رو فرد می تواند با استفاده از قابلیت چرخش سیستم های مدار بسته، دوربین را در هر جهتی که می خواهد بچرخاند و هر جا که بخواهد زوم کند. این دوربین ها به دلیل تعبیه شدن موتور روی آن ها از قیمت بالاتری نسبت به سایر دوربین های مدار بسته برخوردار می باشند.

دوربین های مینیاتوری

دوربین های مینیاتوری همان طور که نامشان مشخص می باشد، دوربین های مدار بسته کوچکی هستند و از آن ها بیشتر به عنوان دوربین های مخفی استفاده می شود و به طور معمول آن ها را در جاهایی که می خواهند دوربین نامحسوس باشد استفاده می کنند.

دوربین های مادون قرمز

به کلیه دوربین هایی که از نور مادون قرمز برای تشخیص تصاویر استفاده می کنند، دوربین های آی آر گفته می شود و در دوربین های مدار بسته از این تکنولوژی برای تشخیص تصاویر در تاریکی استفاده می شود.اگر مطالعه مطلب ” انواع دوربین مدار بسته ” برای شما مفید واقع گردید، توصیه می کنیم برای مطالعه سایر مطالب مرتبط با دوربین مداربسته به وب سایت ما مراجعه فرمائید.

آموزش تنظیم مودم ADSL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *