هارد

انواع هارد و کاربرد آن‌ها

به طور قطع تاکنون چندین بار کلمه هارد به گوشتان خورده و اندک اطلاعاتی از آن دارید، اما اطلاعات ما اغلب به هاردهای اکسترنال external  محدود می‌شود. در این مقاله با کاربرد هارد و انواع آن آشنا می‌شوید.هارد دیسک یا هارد درایو، ابزاری است برای نگهداری وذخیره اطلاعات؛ این اطلاعات می‌تواند سیستم عامل، نرم افزار یا فایل‌های محرمانه ویا شخصی باشد. که البته قسمتی از این فضا برای سیستم عامل و بکاپ‌ها و مابقی برای فایل‌های شخصی است. شما تا زمانی که اطلاعات را از روی هارد دیسک حذف نکنید، اطلاعات روی سکتورها باقی می‌ماند. نماد آن در انگلیسی HDD،   ومخفف hard disk drive  است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد که هاردها را از رم Ram  متمایز می‌کند، حفظ اطلاعات به صورت دائمی و پایدار است؛ اما در رم با نوسان برق اطلاعات از بین می‌رود.

 

انواع هارد

جایگاه هارد دیسک کجاست؟

هارد دیسک معمولا به صورت داخلی در کامپیوتر و مستقیم به دیسک کنترل‌گر روی مادربرد نصب می‌شود.

هاردها انواع مختلفی دارند که بستگی به حافظه آن و دیگر مشخصه‌ها، کاربردهای متفاوتی دارند. هاردهای اینترنال internal  هاردهایی هستند که در داخل کامپیوتر یا دستگاه قرار گرفته و مستقیما به مادربرد وصل می‌شوند. در مقابل هاردهای اکسترنال external  خارج از کامپیوتر یا لپ تاپ هستند و با کابل و یا USB  به سیستم وصل می‌شوند. البته  باید این نکته را در نظر گرفت که سرعت این هاردها کمتر از هارد های داخلی است اما اتصال آسان یکی از مزایای این نوع به حساب می‌آید. همواره پیشنهاد می‌شود که از کابل خود هارد که معمولا کوتاه هستند برای اتصال استفاده کنید؛ چرا که نویز کمتر شده و احتمال آسیب به اطلاعات داخلی کاهش می‌یابد.

هارد اطلاعات داده شده را روی دیسک‌های مغناطیسی چرخان ذخیره می‌کند؛ اصطلاحا به این صفحات پلاتر platter  می‌گویند. یکی از اجزای آنها بازوی فعال کننده است که دارای سرهای مخصوص خواندن و نوشتن اطلاعات است‌. این سرهای خواندن و نوشتن به همه جای هارد دسترسی دارند تا در صورت لزوم اطلاعات خوانده یا نوشته شوند.

برای خرید کف قیمت و مشاوره انواع هارد با ما تماس بگیرید.
021-66348642

 

 

سایز هارد دیسک‌ها

هاردهای ۳‌.۵ اینچی بیشتر در لپ تاپ یا کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شوند. همچنین ۲.۵ اینچی مخصوص لپ تاپ و نوت بوک است. در ضمن هاردهایی با اندازه ۱.۸ اینچ نیز وجود دارند، اما ۲.۵ و ۳.۵ اینچی رایج‌تر هستند‌.

هارد

ظرفیت هارد

اغلب افراد با توجه به فضای مورد نیاز خود هاردهای متفاوتی تهیه می‌کنند. ظرفیت هارد از چند مگابایت شروع شده و تا چند صد مگابایت و حتی چندین ترابایت ادامه دارد. به طور معمول هارد یک ترابایتی پاسخگوی نیاز عموم افراد است.

انواع هارد

  • SSD
  • HDD
  • SAS
  • SATA
  • IDE
  • SCSI
  • NVMe
  • serial ATA SATA

 

انواع هارد و کاربرد آن‌ها

هاردهای SSD

SSD   مخفف solid state drive است. علت نامگذاری این هاردها ساختار متفاوت درونی آن‌هاست، چرا که اجزای داخلی آن حرکتی نداشته و ساز و کارش مبنی بر چرخش دیسک نیست. تفاوت اصلی هارد دیسک HDD و SSD این است که هارد دیسک‌ها الکترومکانیکی هستند اما SSD ها الکترونیکی. در اینگونه هاردها، اطلاعات دیگر روی دیسک چرخان ذخیره نشده و به جای آن روی فلش ناندFlash  NaNDجای می‌گیرد.

از جمله مزایا فلش ناندها این است که بدون منبع انرژی حالت شارژ و دشارژ خود را حفظ می‌کند، در نتیجه در گروه حافظه های غیرفرار جای می‌گیرد. علاوه بر این، این نوع هاردها سرعت بالاتری در انتقال داده دارند، چرا که عاری از قطعات متحرک هستند. از دیگر مزایا SSD ها داشتن سر و صدای کمتر و بالا بودن مقاومت هارد در برابر ضربه است که این هم، به نداشتن قطعات متحرک برمی‌گردد‌. از طرف دیگر کاهش مصرف انرژی و تولید گرمای کمتر نه تنها به افزایش سرعت سیستم کمک کرده بلکه سرعت خالی شدن باتری لپ تاپ را کم و عمر مادربرد را افزایش می‌دهد. SSD در هنگام بازنویسی فایل ها نسخه جدید را در موقعیت جدید ذخیره می‌کند اما در هاردهای دیگرHDD در همان محل قبلی ذخیره شده و در صورت رخ دادن هر گونه اشتباهی فایل اصلی هم پاک می‌شود‌.

در کنار تمام این مزایا این نوع هارد نقطه ضعفی دارد که به ویژگی آن برمی‌گردد. هاردهای SSD با اینکه که اطلاعات را با سرعت بالا در درایو های خالی می‌نویسند، اما قابلیت حذف اطلاعات سلول به سلول ندارند و تمام اطلاعات آن بلوک حذف می‌شود؛ چرا که ولتاژ زیادی برای اینکار لازم است و اطلاعات فایل‌های مجاور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته قیمت SSD ها از هارد دیسک های معمولی HDD بیشتر است. از دیگر معایب SSDها می‌توان به عدم بازیابی اطلاعات اشاره کرد البته این مورد به میزان آسیب هارد بستگی دارد.

انواع هارد‌های SSD

  • SATA SSD
  • NVMe SSD

SATA SSD: این نوع هاردها جز اولین نسل هاردهای SSD می‌باشند. سرعت خواندن اطلاعاتشان پنج برابر بیشتر از  HDDها است. سرعت آن‌ها ۵۷۰ مگابایت در ثانیه می‌باشد. اندازه ابن نوع هارد برای لپ تاپ ۲.۵ اینچ است.

NVMe SSD: این مدل نوعی پروتکل به حساب می‌آید‌. با داشتن آن می‌توان تا سرعت ۲۶۰۰مگابایت در ثانیه رسید.

 

هارد ssd

 

هارد NVMe

این هارد در سال 2013 روانه بازار شد. NVMe مخفف Nonflatile Memory Express می‌باشد. این هارد از نظر دسته بندی در گروه هارد‌های SSD قرار می‌گیرد. این نوع هارد به اسلات PCI روی مادربرد، متصل می‌شود‌.از دیگر کاربردهای این هارد، استفاده آن‌ها به عنوان هارد ثانویه است. سرعت این نسل هارد معادل 32 گیگابایت بر ثانیه بوده و توان خروجی آن تا ۳.۹ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

 

هارد لپتاپ nvme

 

هارد دیسک serial ATA SATA

این نسل هاردها از جمله هاردهای رایج در رایانه‌ها هستند. یکی از مزایا این هاردها پشتیبانی از اغلب سیستم عامل‌ها است. این هارد در دو اندازه تولید می‌شود:

  • هارد ۳.۵ اینچی: برای دسکاپ
  • هارد ۲.۷ اینچی: برای لپتاپ

انتقال داده در این هارد از طریق سیگنال سریال‌ها صورت می‌گیرد. سرعت رابط SATA، ۶۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌باشد.

این سری هارد دیسک مزایایی نیز به همراه دارد. سرعت انتقال داده بیشتر بوده و همچنین کابل بلندتر و منعطف‌تری دارد. ضخامت کابل‌ها کمتر بوده و نازک تر هستند؛ در چنین شرایطی هوا در کابل جریان داشته و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می‌کند. در ضمن امکان اتصال چندین هارد وجود دارد.

یکی از معایب این هارد، نیاز به درایور خاص برای شناسایی توسط رایانه است.

در الرت ایران بیشتر بخوانید:

تفاوت‌های سوییچ مودم روتر و اکسس پوینت چیست؟

 

شاخصه IOPS  

IOPS نرخ ورودی یا خروجی در ثانیه است و یکی از معیارهای سرعت دسترسی به داده ها می‌باشد‌. براساس این معیار، شاخصه IOPS  برای SSD   ۷۰۰۰ است ولی برای درایو ۱۰۰ است.

 هاردهای HDD

هاردهای HDD  همان hard disk drive است و با مشخصه دیسک های مغناطیسی چرخان شناخته می‌شود. در قسمت هاردهای SSD  به صورت مقایسه ای به آن پرداختیم.

 

هارد های SAS و SATA

در اواخر سال ۲۰۰۲ و اوایل سال ۲۰۰۳ به جهت سرعت دادن انتقال اطلاعات هارد SATA    ساخته شد. اسم پیشین این هارد PATA   بوده و P   به parallel   برمی‌گردد. حافظه SATA   جایگزین سیستم PATA   شد. از جمله مزایا این هارد می‌توان به طول کابل کمتر، انتقال سریع‌تر اطلاعات و ارتباطات بهینه‌تر اشاره کرد. نسل اول آنها سرعتی معادل یک گیگابایت داشت، اما در نسل دوم به ۳ گیگابایت رسید. پس از نسل دوم، هارد جدیدتری معرفی شد که سرعتی معادل ۶ گیگابایت داشت. پس از مدتی تکنولوژی به حدی پیشرفت کرد که نسل بعدی این یعنی SATA2  و SATA3  هم ساخته شد.

بعد از  SATA هارد SAS   وارد بازار شد و این هارد توسعه یافته  SATA می باشد. SAS   مخفف Serial Attached Scsi   است؛ و سرعت انتقال اطلاعات ۷۶۸ مگابایت می‌باشد. سرعت چرخش دیسک های این هارد از عوامل تعیین کننده سرعت آن است.  SAS به فضای کمتری نیاز داشته و به پاور قرتمندی برای اجرا نیاز دارد؛ به همین دلیل بیشتر در سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سری هاردها اغلب در معاملات بانکی و تجارت الکترونیکی کاربرد دارد. در ضمن این نوع از  Hot plugging  پشتیبانی کرده، و می‌توان در اثنا کار هارد را جدا کرد. هاردهای SAS در حالت عادی ۵ تا ۷ وات و در حالت فعال ۱۰ تا ۱۴ وات مصرف برق دارند. هر کدام از هاردها در دو سایز استاندارد تولید می‌شود: سایز بزرگ ۳.۵ اینچی و سایز کوچک ۲.۵ اینچی.

 

انواع هارد و کاربرد آن‌ها

 

مقایسه هارد SATA و SAS

۱.عموما هر چه سرعت چرخش روی دیسک بیشتر باشد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات نیز بیشتر است و میزان مصرف انرژی دستگاه، صدا، لرزش وهزینه نگهداری از سیستم  بیشتر می‌شود. معمولا سرعت چرخش هاردها ۹۰۰ دور در دقیقه است اما اکنون با توجه به دسترسی زودتر به اطلاعات، سرعت چرخش به ۱۰۰۰۰ و ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه رسیده و سرعت هارد SAS  بیشتر است.

۲. SAS  ظرفیتی معادل ۳۰۰تا ۹۰۰ گیگابایت دارد که از SATA کمتر است.

۳.پهنای باند هارد SAS از SATA بیشتر است.

هارد IDE

IDE مخفف integrated drive electronics به معنی  درگاه الکترونیکی مجتمع است. همچنین به آن ATA یا PATA  نیز می‌گویند که به parallel اشاره دارد. این بدین معناست که هارد به صورت موازی کار می‌کند در اینجا منظور کابل هارد است که تقسیم کننده‌های pins می‌باشد؛ اطلاعات را ارسال می‌کند و از طرف دیگر دریافت می‌کند. این اسم پس از ظهور هارد SATA   بر آن اطلاق شد. سرعت انتقال داده‌ها در این نوع ۵ الی ۱۳۳ مگابایت است.

  مقایسه هارد  IDE و SATA

۱.IDE  ها، از کابل ۴۰ پین ساخته شده اند که می‌توانند به دو درایو متصل شوند اما SATA دارای کابل ۷ پین است و تنها به یک درایو وصل می‌شود‌.

۲.رابطه IDE  به صورت موازی و در SATA سریالی است، پس سرعت در SATA بیشتر است؛ چرا که تنها از یک اتصال جریان دارد ولی در موازی، قبل از شروع پردازش باید تمام اطلاعات دریافت شود.

۳.مادربردهای جدید ساخته شده هم اکنون سازگاری بیشتری با SATA دارند تا IDE

۴.سرعت انتقال داده در SATA اکنون به ۶ گیگابایت در ثانیه می‌رسد، اما در IDE  ۱۳۳ مگابایت در ثانیه است.

هارد SCSI

SCSI  مخفف small computer system interface   است، که به ورودی برای وصل شدن اسکنر، چاپگر و هر چیزی که دسترسی و اجازه به اتصال برای خروجی SCSI را دارد، اشاره می‌کند؛ و شرکت اپل طراح این نوع است. سرعت انتقال داده در سال ۱۹۸۶ به ۵ مگابایت بود و اکنون به سرعت ۶۴۰ مگابایت رسیده است. کابل ابتدایی آن در ابتدا ۶ متر بود اما بعدها به ۱۲ متر ارتقا یافت. نکته حائز اهمیت این است که در این نوع می‌توان مستقیم به رم متصل شد و اکثرا برای سرور و پایگاه داده با حجم بالا مناسب است. لازم به ذکر است که تمام مادربردها این نوع را پشتیبانی نمی‌کند، و به کارت کنترل SCSI   و SAS نیاز دارد.

 

انواع کابل هارد

کانکتور چیست؟

سرعت خواندن و نوشتن در هاردها متفاوت است‌. اگر رابط M.2  وجود داشته باشد، سرعتش می‌تواند تا ۲۶۰۰ مگابایت در ثانیه برسد. M.2 در برخی از مادربرد‌ها وجود دارد و در صورت نبودش NVMe SSD به وسیله کارت Pcle (خود دارای M.2 است) وصل می‌شود.

اتصال PCle  چیست؟

هنگامی که کارت‌های ویدیویی به  PCle متصل است. پهنای باند بیشتری در دسترس کاربر است و با سرعت بالاتری اطلاعات را پردازش می‌کند.

انوع هارد‌های کامپیوتر

  • Floppy drives
  • Bernoulli drive
  • Mechanical hard disk drives( HDD)
  • Solid state drives (SDD)
  • Network attached storage drive (NAS)
  • Virtual drives

 

برنولی درایو

Floppy drives

این نوع درایوها نوعی استاندارد صنعتی به حساب می‌آیند. این نسل درایوها سه مدل هستند:

  • فلاپی قدیمی ۸
  • فلاپی ۵.۲۵
  • فلاپی ۳.۲۵
Bernoulli drive

این مدل درایوها ظرفیت بیشتری نسبت به فلاپی‌ها دارند و اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره می کنند.

Network attached storage drive (NAS)

اشتراک گذاری فایل‌ها گاها در ابتدا به راحتی انجام نمی‌شد، اما امروزه با داشتن این درایو که چند هارد دیسک را در بر می‌گیرد؛ دسترسی به هارد را برای افراد، امکان پذیر می‌کند.

Virtual drives

کارکرد این نوع  درایو مانند دیسک سخت بوده و تنها تفاوت آن‌ها در سرعت هارد است. البته لازم به ذکر است که اگر سیستم خاموش شود  داده‌ها ثبت نمی‌شوند و از بین می‌روند.

انواع مختلف دیسک‌های کامپیوتر

قطب‌هایی مغناطیسی بر روی هارد دیسک‌ها وجود دارند که اطلاعات را رمز نگاری می‌کنند. کاربران می‌توانند اطلاعات را پاک کرده و یا آن‌ها را ثبت کنند.

دیسک‌ها دو نوع هستند:

  • دیسک‌های مغناطیسی
  • دیسک‌های نوری

دیسک‌های مغناطیسی: دامنه‌های مثبت و منفی، روی هارد دیسک وجود دارند. برگشت شار روی این دامنه‌ها صورت گرفته و به اسم داده‌های باینری از آن‌ها یاد می‌شود. دیسک‌‌های مغناطیسی انواع متفاوتی دارند.

فلاپی دیسک‌ها

فلاپی دیسک ۵ اینچی ۳۶۰کیلوبایت تا ۱.۲ مگابایت اطلاعات را در برمی‌گیرد و نوع سه اینچی آن ۴۰۰ گیلوبایت تا ۱.۴۴ مگابایت داده را در خود ذخیره می‌کند. البته این نکته حائز اهمیت است که دیگر فلاپی دیسک کاربردی نداشته و منسوخ شده است.

دیسک سخت

این دیسک تا ۲۰ ترابایت اطلاعات را می‌تواند ذخیره کند. امروز در بسیاری از سیستم‌ها از این نوع هارد استفاده می‌شود‌. رایج ترین دیسک سخت SSD  می‌باشد.

کارتریج متحرک: این نوع دیسک‌ها همان هارد دیسک‌های قابل حمل می‌باشند. روی این هاردها یک کارتریج فلزی یا پلاستیکی وجود دارد. البته اگر صحبت از مقایسه باشد، هارد دیسک‌های ثابت سرعت بیشتری دارند.

دیسک‌های نوری: دیسک‌های نوری با استفاده از لیزر، سوراخ های میکروسکوپی ریزی را روی دیسک می‌سوزانند؛ اینگونه است که اطلاعات روی هارد دیسک ذخیره می‌شود. وقتی یک پرتو دیگر به دیسک می‌تابد، با تغییر دادن الگوی بازتاب، سوراخ‌های ایجاد شده را تشخیص می‌دهد.

دیسک‌های نوری سه دسته هستند:

  • CD-ROM
  • WORM
  • Etoable optical (EO)
CD-ROM

این کلمه مخفف Compact disk-read only memory  می‌باشد. این نکته درباره دیسک‌های نوری حائز اهمیت است که اغلب فقط قابلیت خواندن اطلاعات را دارند و از قبل اطلاعات داخل دیسک‌ها وجود دارند. اطلاعات جدید در این مدل دیسک قابل اصلاح یا تعویض نیستند.

WORM

این کلمه مخفف write- once, read-many می‌باشد. این نوع دیسک‌ها یکبار نوشته شده و چندین بار خوانده می‌شوند. البته یک درایو دیسک مخصوص برای نوشتن اطلاعات مورد نیاز است.

Etoable optical (EO)

این نوع دیسک‌ها پیشرفته تر هستند و قابلیت بیشتری نسبت به دیگر دیسک‌های نوری دارند؛ چرا که می‌توان از روی آن‌ها خواند، نوشت و پاک کرد.

 

در این مقاله چند نوع هارد، مشخصات و ویژگی‌هایشان را معرفی کردیم، که هر کدام در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ و برخی از آنها مکمل و توسعه یافته یکدیگر بودند. بهتر است ابتدا از سیستم، دستگاه و هدف خود اطلاعات کافی داشته باشید، تا بتوانید هارد مناسبی انتخاب کنید.

 

2 thoughts on “انواع هارد برای کامپیوتر لپ تاپ دوربین مداربسته سرور و تفاوت آنها

  1. عالی

    1. ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *