چشمی

انواع چشمی دزدگیر امکان کدام اند؟ و مشخصات آن‌ها چیست؟

با سلام خدمت شما مخاطبین محترم. با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با سیستم های امنیتی و به طور خاص، دزدگیرها در خدمت شما هستیم. دزدگیرهای اماکن، سیستم های امنیتی هستند که برای پیشگیری و اعلام هشدار مورد استفاده قرار می گیرند و انواع مختلفی دارند. به طور مثال، دستگاه های دزدگیر اولیه تنها قادر بودند تا با استفاده از برقراری آژیر دیگران را با خبر کنند و عموما یک کاربرد خاص داشتند اما با پیشرفت های تکنولوژیکی و گذر زمان، دزدگیرها نیز پیشرفت نموده و کاربری های متعددی پیدا نمودند. دزدگیر ها برای اینکه بتوانند ورودهای غیر مجاز را تشخیص دهند، این کار را با استفاده از سنسورها و چشمی ها انجام می دهند. در ادامه مطلب ” انواع چشمی دزدگیر و مشخصات آنها ” با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این موارد صحبت کنیم.

چنانچه پیش تر نیز گفته شد، چشمی ها و سنسورها به دزدگیرها کمک می کنند تا بتوانند آنچه برای دزدگیر غیر مجاز تعریف شده است را شناسایی کنند. به عبارت دیگر سیستم های دزدگیر برای شناسایی ورود غیر مجاز، از سنسورها و چشمی ها در مدل و ساختارهای مختلف استفاده می کنند. پس از آن که ورود غیر مجاز یا انجام عمل نادرست توسط چشمی ها و سنسورها شناسایی گردید، پنل دزدگیر فرمان می دهد تا دزدگیر شروع به آژیر کشیدن نموده و یا با استفاده از روش هایی با فرد مورد نظر تماس می گیرد. چشم الکترونیک یا سنسورها مانند نگهبانان مجازی هستند که با استفاده از خطوط و فواصل تعیین شده، امواج ارسال می کنند و پس از اینکه تحریک شوند، آلارم به صدا در می آید.

پکیج دزدگیر اماکن

همانطور که می دانید …

چشمی ها و سنسورها اهمیت بالایی دارند و جایگاهی مانند چشم انسان دارند. چشمی ها و پنل مرکزی دوربین ها مانند مکمل عمل می کنند و طوری فعالیت می کنند که یکی بدون دیگری سیستم حفاظتی را با نقص مواجه می کند. تکنولوژی هایی که در چشمی دزدگیرها مورد استفاده قرار می گیرند، با کمترین خطا و با تنظیم حساسیت می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند و تا جایی پیشرفت نموده اند که حتی قادر هستند، حیوانات خانگی را انسان ها تشخیص داده و به دلیل عبور آنها، آژیر را به صدا در نمی آورند. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره چشمی دزدگیر خدمت شما ارائه کنیم:

چشمی دزدگیر

چشمی دزدگیر چیست؟

چشمی دزدگیرها، دستگاه هایی هستند که از فناوری های گوناگون استفاده می کنند تا ورود غیر مجاز به محیط را تشخیص دهند. چشمی های دزدگیر ها از طریق باز و بسته شدن درب و پنجره ها، حرکات متعدد، لرزش و حتی تغییر دما، ورود غیرمجاز را اعلام می کنند.

چشمی های حرکتی مادون قرمز در واقع یکی از رایج ترین و پر کاربرد ترین چشمی های موجود برای محیط های کوچک هستند که بصورت دیواری یا سقفی نصب می گردند. چشمی دزدگیر با فناوری اولتراساوند بسیار کاربردی و جالب است چرا که هنگام اعمال کوچکترین فشار و یا تلاش برای باز کردن در یا پنجره ها، صداهایی با فرکانس های بسیار پایین ایجاد می گردد که این صداها کمی قبل تر از اینکه صدایشان به گوش برسد، قابل تشخیص هستند.

چشمی دزدگیر

هدف از بکارگیری این چشمی ها

هدف از به کارگرفتن این چشمی ها متوقف کردن سارقین قبل از ورود به فضا و قبل از وقوع هر نوع خرابکاری است. این سنسور این قابلیت را دارد که حیوانات خانگی را تشخیص دهد، به همین دلیل از بروز آژیرهای کاذب جلوگیری می گردد.

انواع چشمی های دزدگیر

چشمی ها طبق آنچه پیش تر نیز گفته شد انواع مختلفی دارند که این موارد به شرح زیر هستند:

چشم الکترونیک ساده:

به احتمال زیاد این چشمی ها را زیاد دیده باشید. این چشمی های ساده هر نوع حرکتی را شناسایی نموده، به دستگاه مرکزی اعلام می کنند و آلارم دستگاه شروع به صدا کردن می کند.

چشم الکترونیک حساس به وزن:

این نوع از چشمی بدین صورت عمل می کند که هر حرکتی را ابتدا شناسایی نموده و سپس آن را تحلیل می کند و بر اساس وزن تشخیص می دهد که جسم مورد نظر انسان، حیوان خانگی یا جانور موذی است. در صورتی که منشا تحریک چشمی انسان نباشد چشمی وزنی به پنل مرکزی هشدار نمی دهد و بدینوسیله خطای دزدگیر و آژیر بسیار کم می شود.

چشمی فضای مسقف یا پت دوبل:

این چشمی برای محیط های داخلی و زیر سقف مورد استفاده قرار می گیرد. این چشمی ها ترکیب نوری پیشرفته و تکنولوژی پردازش دیجیتال دارند و فقط برای فضاهای داخلی مناسب هستند.

چشمی فضای باز پیرامونی:

این نوع چشمی برای فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرد و در زمان خرید آن باید عواملی مانند وزش باد گرم، نور مستقیم خورشید، ضد استتار بودن و موارد این چنینی را در خرید این چشمی ها مد نظر داشت.

چشمی دزدگیر خطی:

مکانیزم این چشمی الکترونیک بدینصورت است که باریکه ای ایجاد می نماید و در صورت مشاهده حرکتی در این باریکه، چشم الکترونیک تحریک گردیده و سیگنال هایی به دستگاه مرکزی می فرستد. به غیر از چشمی ها سنسورهایی نیز وجود دارند که بدین شکل عمل می کنند.

چشمی دزدگیر بی سیم:

چشمی های دزدگیرها در زمان های دور نیاز به سیم کشی داشتند و باید بوسیله سیم به پنل اصلی دزدگیر متصل می شدند اما با پیشرفت های تکنولوژی، این چشمی ها نیز قابلیت اینکه بصورت وایرلس یا بیسیم به پنل مرکزی متصل شوند را پیدا نمودند. در داخلی این چشمی ها باتری هایی تعبیه شده است تا بتوانند به فعالیت خود بپردازند. چشمی های بیسیم عموما کدگذاری می شوند و با استفاده از این کدگذاری ها با یکدیگر و همچنین خود دزدگیر ارتباط برقرار می کنند.

چشمی دزدگیر پرده ای:

این چشمی همانطور که از نامش پیداست بصورت یک صفحه از مکان مورد نظر محافظت می کند. معمولا بالای پنجره ها یا در موزه ها برای اینکه بتوان از اشیا و ویترین ها محافظت نمود، استفاده می شود. زمانی که از این پرده مجازی عبوری صورت بگیرد، آلارم به صدا در می آید.

علاوه بر چشمی ها، سنسورهای متعددی نیز قابلیت نصب بر روی دزدگیرهای اماکن را دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سنسورهای حساس به ضربه:

این نوع از سنسورها با اتصال به شیشه، دیوار یا کف در صورت وارد آمدن ضربه، سنسور حساس به ضربه آن را تشخیص می دهد و این موضوع را به پنل مرکزی انتقال می دهد و سیستم شروع به هشدار می کند.

سنسور دزدگیر اماکن

سنسورهای مگنتی:

این نوع از سنسور ها به صورت جفتی عمل می کنند. بدین صورت که یک قسمت از آن به درب و یا پنجره متصل می شود و قسمت دیگر آن نیز به چهارچوب درب یا پنجره اتصال می یابد. در صورتی که این دو سنسور از یکدیگر فاصله بگیرند، پیامی به پنل مرکزی ارسال می شود و دستگاه شروع به هشدار می کند.

سنسور دستی:

سنسور دستی که به پدال دزدگیر نیز معروف است، در مواقعی استفاده می شود که دستگاه روشن نمی باشد. منظور این است که زمانی که دستگاه خاموش است می توان با فشردن پدال اعمالی مانند حمله سارق را به دستگاه اطلاع داد تا دستگاه شروع به هشدار دادن، آژیر کشیدن، تماس گرفتن یا پاشش مه نماید.

سنسور بیم لیزر:

بیم لیزر خطی برای فضاهایی مناسب است که دهنه های پهنی دارند و مناسب برای فضاهای بزرگ می باشند. از بیم لیزر می توان جهت فضاهای باز و حفاظت از دیوارها استفاده نمود.

سنسور شکست شیشه:

سنسورهای شکست شیشه دارای یک میکروفن، ریز پردازنده و میکروفن هستند که برنامه نویسی آنها بر اساس سیگنال های صوتی انجام گرفته است. این سنسور بدین شکل عمل می کند که با تطبیق الگوی صداهای مختلف مثل شکستن شیشه، هشدارهای لازم را می دهد. زمانی که در مکانی با چند پنجره از سنسورهای شکست شیشه استفاده می شود، تعدا سنسورها کاهش می یابد چون اگر بخواهیم از سنسور ضربه استفاده کنیم باید بر روی هر پنجره یک سنسور قرار دهیم در صورتی که با استفاده از سنسور شکست شیشه می توان ورود و یا شکستن شیشه را تشخیص داد.

امید است مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید، با دیگر مقاله های  آموزشی ما نیز همراه باشید.

2 thoughts on “انواع چشمی دزدگیر و مشخصات آنها

  1. شما همه این مدل چشمی هارو دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *