برترین تکنولوژی های دوربین مداربسته

برترین تکنولوژی های دوربین مداربسته

در حال حاضر با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف علم و فناوری روی می دهد، کمپانی های تولید کننده دوربین های مدار بسته نیز همچنان در پی ارائه راهکار های جدید برای خلق وضوح بالا بر بستر سیستم های آنالوگ و رقابت با دوربین های مداربسته IP هستند. در واقع دوربین مدار بسته وسیله ای است که توسط آن می توانید نسبت به ضبط تصاویر در جهت اهداف نظارتی و شخصی اقدام نمائید. تاریخچه استفاده از اولین دوربین مدار بسته به سال 1942  باز می گردد که در آن زمان ارتش آلمان برای نظارت بر روند موشک های خود از دوربین مداربسته استفاده کرد.

اولین دوربین های تجاری با نام Vericon در سال 1949 در آمریکا به بازار عرضه شدند و نکته قابل توجه این عرضه تجاری، عدم نیاز به هر گونه مجوز دولتی برای استفاده از دوربین مداربسته بود. دوربین های مدار بسته نسبت به ویژگی ها و کاربرد هایی که دارند به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند. در ادامه مطلب ” برترین تکنولوژی های دوربین مدار بسته ” به معرفی انواع دوربین های مدار بسته و تکنولوژی های به کار رفته در آن ها می پردازیم. اگر شما نیز از علاقمندان به این حوزه هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی ساخت

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته آنالوگ معمولی

دوربین های مدار بسته آنالوگ معمولی اولین نسل دوربین های مدار بسته و همچنین رایج ترین آن ها به حساب می آیند. دوربین های مدار بسته آنالوگ با توجه به قیمت کم، سیستم کوچک و نصب آسان یکی از انتخاب های کاربران خانگی و حتی کسب و کار های کوچک به شمار می روند.

سیستم دوربین های مدار بسته آنالوگ از یک یا چندین دوربین مدار بسته آنالوگ، یک دستگاه دی وی آر و کابل کواکسیال جهت اتصال دوربین ها به دی وی آر تشکیل شده است. تصاویر ضبط شده در دوربین مدار بسته به صورت آنالوگ به دستگاه دی وی آر ارسال شده و در آن جا پس از پردازش به فرمت دیجیتال تبدیل می شود. دوربین های مدار بسته آنالوگ حداکثر تا رزولوشن 960*582 قادر به ضبط تصاویر هستند و به همین دلیل در مقایسه با دیگر دوربین های مدار بسته از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.

دوربین مداربسته آنالوگ HD

می توان گفت بزرگ ترین تفاوت این دوربین های مدار بسته با دوربین های مدار بسته آنالوگ معمولی در رزولوشن و وضوح بالاتر تصاویر ضبط شده است به طوری که شما به راحتی در این تصاویر می توانید چهره افراد را تشخیص دهید و حتی از تصاویر می توان به عنوان مدرک جرم نیز استفاده نمود.

دوربین های آنالوگ HD به 4 نوع HD-SDI، AHD، HD-CVI و HD-TVI تقسیم می شوند که همه ی آن ها قابلیت پشتیبانی از تصویر برداری با رزولوشن 1080*1920 را دارند. با توجه به قیمت کم و کیفیت بالای دوربین های مدار بسته آنالوگ اچ دی در مقایسه با دوربین های معمولی این دوربین ها گزینه ی مناسبی برای کاربران خانگی و تجاری به حساب می آیند.

دوربین مداربسته آنالوگ

  • دوربین مداربسته آنالوگ HD-SDI:

تکنولوژی HD-SDI در سال 2011 وارد بازار شد و توانست کیفیت اچ دی تا رزولوشن 2 مگاپیکسل را بر روی کابل کواکسیال ارائه دهد. با اینکه این تکنولوژی توانسته بود بزرگ ترین مشکل دوربین های آنالوگ یعنی وضوح تصویر پایین را حل کند ولی به علت مشکلاتی از جمله قیمت بالای تجهیزات و محدودیت در کابل کشی دوربین ها تا 100 متر، مورد استقبال قرار نگرفت.

  • دوربین مداربسته آنالوگ AHD:

دوربین مدار بسته آنالوگ AHD یک استاندارد نظارت تصویری با کیفیت بالا می باشد که از کابل کواکسیال برای انتقال ویدیو اچ دی از دوربین های مدار بسته به دی وی آر های AHD استفاده می کند. اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین های مدار بسته بر مبنای سیستم های تلویزیونی دیجیتال است.

در این تکنولوژی اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می کنند اما نوع کد گذاری آن ها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با رزولوشن بالاتر را ایجاد می کند. انتقال تصویر دوربین مدار بسته AHD به دی وی آر ها با استفاده از همان نوع کابل کواکسیال که برای دوربین های مدار بسته آنالوگ معمولی استفاده می شد انجام می پذیرد.

  • دوربین مداربسته HD-CVI:

HD-CVI مخفف عبارت رابط تصویری کامپوزیت با کیفیت بسیار بالا می باشد. این دوربین مدار بسته از کیفیت بالایی برخوردار است و ویژگی های منحصر به فردی دارد. اگر به دنبال دوربینی با امکانات خاص هستید این دوربین بهترین گزینه می باشد. این نوع دوربین مدار بسته آنالوگ تصاویری با کیفیت اچ دی ثبت می کند و در مقایسه با سایر دوربین های مدار بسته مقرون به صرفه است. این دوربین ها از فناوری های داخلی دقیق و ظریفی ساخته شده اند.

کابل های کواکسیال، دی وی آر و دوربین ها مولفه های اصلی این دوربین ها می باشند. این سه عامل موجب می شوند که دوربین های مدار بسته HD-CVI از بهترین سیستم های امنیتی در جهان باشند. از مهم ترین ویژگی های این دوربین ها می توان به فرمت فیلم اچ دی، مدولاسیون آنالوگ فاقد فشرده سازی و قطعی، انتقال داده دو طرفه، انتقال از طریق کابل کواکسیال به صورت نقطه به نقطه و بدون تاخیر و جبران خودکار اختلال و انتقال دوربرد اشاره کرد.

  • دوربین مداربسته HD-TVI:

تکنولوژی این نوع دوربین های مدار بسته یک تکنولوژی آنالوگ و با کیفیت بالا برای انتقال تصاویر دوربین های مدار بسته است. این تکنولوژی در راستای افزایش رزولوشن تصویر در دوربین های آنالوگ در کنار تکنولوژی های دیگر ابداع شده است. در سیستم این نوع دوربین های مدار بسته تصاویر به صورت دیجیتال در چیپ تصویر دوربین تولید می شوند، سپس به وسیله یک چیپ کد گذاری اطلاعات با تکنولوژی HD_TVI کد گذاری شده و برای انتقال آماده می شوند.

از ویژگی های اصلی این نوع دوربین ها می توان به امکان دسترسی به رزولوشن ها 1080 پیکسل و 720 پیکسل در بستر آنالوگ، عدم وجود تاخیر در تصاویر دریافتی، نصب آسان و سادگی در عیب یابی و امکان انتقال تصویر از طریق کابل کواکسیال تا 500 متر اشاره کرد.

دوربین مداربسته تحت شبکه

این نوع دوربین های مداربسته با نام های دیگری همچون دوربین مدار بسته IP یا دوربین اینترنتی نیز شناخته می شوند. در ساختار سیستمی دوربین های مدار بسته تحت شبکه، تجهیزات پسیو شبکه بیشتری به نسبت دوربین های آنالوگ احتیاج است. برای راه اندازی این دوربین ها نیاز به سوئیچ شبکه برای برقراری ارتباط بین دوربین ها و سیستم های اتصالی است. همچنین در صورتی که قصد داشته باشید به صورت آنلاین و از طریق اینترنت، محل کار و زندگی خود را مشاهده کنید همانند دوربین های آنالوگ نیاز به یک مودم روتر دارید.

یکی از تغییراتی که در دوربین های تحت شبکه روی داده است، حذف دستگاه دی وی آر و جایگزینی آن با دستگاه ان وی آر است که نمونه ی پیشرفته تر دی وی آر می باشد و امکانات بیشتری با خود به همراه دارد. یک دوربین مدار بسته تحت شبکه به طور کلی از لنز، سنسور تصویر، پردازشگر تصویر، چیپ فشرده سازی و چیپ شبکه تشکیل شده است. زمانی که نور از سنسور عبور می کند به سیگنال دیجیتال تبدیل شده و توسط پردازشگر تصویر پردازش می شود، سپس این دیتا فشرده سازی شده و روی شبکه ارسال می شود.

دوربین مداربسته تحت شبکه

انواع دوربین مداربسته بر اساس ظاهر و عملکرد

دوربین مدار بسته ثابت و متحرک: همان طور که از نام دوربین های ثابت مشخص است این دوربین ها در نقطه ای مشخص قرار می گیرند و یک زاویه دید ثابت در اختیار کاربر قرار می دهد. دوربین های مدار بسته ثابت برای نظارت هر روزه بر روی یک مکان ثابت مناسب هستند.

اگرچه این دوربین ها ثابت هستند اما می توان در برخی مدل ها برای تعویض لنز اقدام کرد و زاویه ی پوشش دوربین را تغییر داد. دوربین های مدار بسته متحرک یا PTZ دوربین هایی هستند که می توانید آن ها را در محور های افقی و عمودی به صورت دستی یا اتوماتیک به حرکت در آورده یا روی تصویر زوم کنید. این موارد سبب می شود بتوان نظارت بیشتری روی مناطق مورد نظر داشت.

دوربین های مدار بسته بی سیم و سیمی: دوربین مدار بسته سیم

ی برای اتصال به دستگاه نیازمند به وجود یک بستر فیزیکی یا همان کابل است که بسته به نوع دوربین می تواند کابل کواکسیال یا کابل شبکه باشد. این نوع دوربین ها با توجه به برخورداری از حداکثر پهنای باند و سرعت، ارتباطی با حداکثر پایداری و بدون وقفه ارائه می دهند. دوربین های مدار بسته سیمی در مقایسه با دوربین های مدار بسته بی سیم امن تر هستند، چرا که امکان هک شدن و شنود اطلاعات در میانه راه وجود ندارد.

دوربین های مدار بسته بی سیم می توانند بدون وجود کابل و بستر فیزیکی، تصاویر را با استفاده از امواج وایرلس انتقال دهند. از بزرگ ترین مزیت های این نوع دوربین، جابه جایی آسان آن ها است که باعث شده در مقابل دوربین های سیمی که برای جابه جایی نیاز به تغییراتی در طول کابل دارند، برگ برنده داشته باشند و از معایب آن می توان به ناپایداری ارتباط این دوربین ها اشاره کرد. اگر مطالعه مطلب ” برترین تکنولوژی های دوربین مدار بسته ” برای شما مفید واقع گردید، برای مطالعه سایر مطالب مشابه با ما همراه باشید.

درخواست اعطاء نمایندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *