تعقیب هوشمند حرکت در دوربین مداربسته

تعقیب هوشمند حرکت در دوربین مداربسته چگونه انجام میگیرد؟

با سلام خدمت شما مخاطبین گرامی. همانطور که در مطالب آموزشی قبلی توضیح داده شد، به دلیل اینکه تکنولوژی دوربین های مداربسته مدام در حال پیشرفت است و پا به پای پیشرفت دیگر تکنولوژی ها (تعقیب هوشمند) جلو می رود، اکثر برندهای سازنده دوربین های مداربسته و دیگر تجهیزات حفاظتی، همواره در حال حرکت رو به جلو و بهبود کیفیت خروجی تصاویر دوربین مداربسته و امکاناتی که می توان به این دوربین ها و تجهیزات اضافه نمود، هستند.

دوربین های مداربسته از محبوب ترین تجهیزات برقراری امنیت فضاها هستند و در اکثر کشورهای جهان با توجه به قوانین آن کشور مورد استفاده قرار می گیرند. بسته به محلی که شما قرار است دوربین مداربسته خود را در آنجا نصب کنید، امکانات و ویژگی هایی که از یک دوربین مداربسته توقع دارید متفاوت خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره اینکه تعقیب هوشمند حرکت در دوربین مداربسته چگونه انجام میگیرد؟ با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

شرکت های سازنده دوربین های مداربسته به این دستگاه امکانات و قابلیت های فراوانی اضافه نموده اند که جمله این موارد به طور مثال می توان به ضد آب بودن، ضد ضربه بودن، برخورداری از قابلیت تشخیص چهره و بسیاری امکانات دیگر اشاره نمود. یکی از قابلیت های جذابی که در سالهای اخیر بر روی دوربین های مداربسته قرار داده شده است می توان به قابلیت تعقیب هوشمند دوربین اشاره نمود.

قابلیت تعقیب هوشمند در دوربین های مداربسته

یکی از به روز ترین و جدیدترین قابلیت هایی که به دوربین های مداربسته اضافه گردیده است، قابلیت تعقیب هوشمند یا  smart tracking است. عموما از این ویژگی در دوربین های مداربسته گردان استفاده می شود و با استفاده از این قابلیت، دوربین ها می توانند یک سوژه در حال حرکت را تعقیب و ردیابی کنند. این فناوری نسبتا جدید به دوربین های هوشمند کمک می کند تا بتوانند هر سوژه ای را که مد نظر دارند ردیابی نموده و امنیت هر محیطی را تامین نمایند.

تعقیب هوشمند

قابلیت تعقیب هوشمند چگونه کار می کند؟

دوربین های مداربسته ای که به این قابلیت مجهز هستند، نرم افزارهای خاصی دارند که به دوربین مداربسته اجازه می دهد بتوانند بر روی هدف خاصی که مد نظر دارند قفل شوند و حرکات بعدی او را دنبال کنند. دوربین های گردان به دلیل طراحی که دارند به راحتی می توانند مناطق گسترده ای را تحت پوشش قرار داده و فرد یا شی مورد نظر را شناسایی و تعقیب کنند.

استفاده از دوربین های مداربسته ای که به قابلیت smart tracking مجهز هستند به راحتی می توانند امنیت جانی و مالی افراد را تامین نمایند. دوربین های مذکور از روش های زیر سوژه ها و افراد مشکوک را ردیابی می نمایند:

تعقیب دستی هوشمند در دوربین مداربسته

یکی از روش های کاربردی و مهمی که با استفاده از آن می توان تعقیب هوشمند یک وسیله را انجام داد حالت دستی یا  manualاست. شما می توانید در این روش بصورت کاملا دستی سوژه ای را که مد نظر دارید برای دوربین مداربسته تعریف کنید تا دوربین از آن به بعد بصورت خودکار سوژه را تعقیب کند. بسیاری از کاربران دوربین های مداربسته از این قابلیت استفاده می کنند چرا که می توانند خودشان سوژه مورد نظرشان را انتخاب کنند و دستگاه دچار اشتباهات احتمالی نمی گردد.

موشن دیتکشن در دوربین مداربسته

تعقیب سوژه پس از عبور از یک خط

عبور سوژه از یک خط که به  line crossing نیز معروف است یکی دیگر از راه های تعقیب هوشمند سوژه است. شما در این روش برای دستگاه دوربین مداربسته، خطی را تعریف می کنید و هر زمان فردی از این خط عبور کند، دوربین مداربسته بصورت کاملا خودکار شروع به تعقیب او می نماید. این گزینه یکی از کاربردی ترین موارد برای استفاده از قابلیت تعقیب هوشمند است.

تعقیب سوژه به دلیل ورود یا خروج از یک ناحیه

یکی دیگر از روش های تعقیب هوشمند می تواند ورود یا خروج از یک ناحیه مشخص باشد. کاربر دوربین مداربسته در این روش یک محدوده را برای دوربین مشخص می نماید تا هر زمان سوژه وارد آن منطقه یا خارج از آن شد، تعقیب سوژه توسط دوربین آغاز شود. به عبارت دیگر پس از اینکه سوژه وارد یا خارج از ناحیه شود، دوربین مداربسته بصورت خودکار شروع به تعقیب می نماید.

تعقیب هوشمند حرکت در دوربین مداربسته

تشخیص وسایل رها شده توسط دوربین مداربسته

یکی دیگر از مسائل مهمی که در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد، تشخیص وسایل به جای مانده است. به طور مثال در پایانه های مسافری که مردم ممکن است وسایل خود را جا بگذاریند می توان از این قابلیت بهره بالایی برد و موارد به جای مانده را شناسایی نمود. این قابلیت کاربرد بالایی در استادیوم ها، فرودگاه ها و ایستگاه های اتوبوس یا قطار دارد. این روش اهمیت های دیگری نیز دارد چرا که با استفاده از این موضوع می توان جلوی خرابکاری ها و بمب گذاری ها را گرفت.

تشخیص حذف اشیا از محیط

اگر شما نیز به دنیال دوربین مداربسته ای هستید که امنیت جانی و مالی شما را تامین کند، دوربین مداربسته با قابلیت تعقیب هوشمند یکی از بهترین گزینه ها برای شماست. یکی از قابلیت هایی که می تواند اهمیت ویژه ای برای کاربران داشته باشد، تشخیص حذف اشیا از محیطی است که دوربین مداربسته تحت نظر دارد. در این حالت دوربین جای اشیا را تشخیص می دهد و پس از آنکه یکی از اشیا از محیط حذف گردید، دوربین به سرعت با خبر شده و آلارم های مورد نیاز را به کاربر می دهد. این قابلیت برای فضاهایی مانند موزه بسیار قابل استفاده است.

کاربردهای تعقیب هوشمند در دوربین های مداربسته

دوربین های مداربسته ای به قابلیت smart tracking مجهز هستند کاربردهای فراوانی دارند و می توان از آنها در فضاهای متعددی استفاده نمود که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم نمود:

  1. استادیوم های ورزشی
  2. ایستگاه های مترو و اتوبوس
  3. فرودگاه ها
  4. استفاده در همه مکان های عمومی
  5. ایستگاه های قطار
  6. موزه ها
  7. مراکز خرید و پاساژها
  8. خیابان ها و جاده ها
  9. پارک ها و مراکز تفریحی
  10. فروشگاه ها

مزیت های استفاده از دوربین مداربسته با قابلیت تعقیب هوشمند

استفاده از دوربین های مداربسته ای که از قابلیت تعقیب هوشمند بهره می برند مزیت های متعددی دارد که از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. کاهش هزینه ها: چرا که با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی نخواهد بود تا چندین دوربین مداربسته از زوایای مختلف تهیه نمود تا بتوان سوژه مورد نظر را تحت تعقیب قرار داد.
  2. قابلیت اطمینان بالا
  3. پیشگیری و جلوگیری از وقع جرائم
  4. تامین نمودن امنیت جانی و مالی
  5. مجهز به تکنولوژی و فناوری بسیار پیشرفته
  6. امکان ایجاد حالت های مختلف ردیابی بسته به نیاز
  7. بهره گیری از زوم اپتیکال در این دوربین های مداربسته
  8. شناسایی سوژه های مورد نظر که از قبل تعیین شده اند و تعقیب آنها
  9. ردیابی و تعقیب هوشمند افراد

تعقیب هوشمند

نتیجه گیری

در کل هر زمان قصد خرید دوربین مداربسته داشتید توجه کنید که دوربینی که خریداری می کنید قابلیت های مد نظر شما را داشته باشند. شما به عنوان فردی که قصد استفاده از دوربین را دارید باید بدانید که به چه امکانات و ویژگی هایی نیاز دارید. پس از اطمینان از اینکه نیازمندی های شما چیست می توانید به آسانی دوربین مداربسته خود را انتخاب نموده و خریداری کنید. پس اولین توصیه ما در زمان خرید دوربین مداربسته این است که بدانید به چه نیاز دارید تا دقیقا مورد مد نظرتان را تهیه کنید و از صرف هزینه های بیهوده جلوگیری نمائید.

دوربین های معمولی عموما قابلیت تعقیب هوشمند سوژه را بصورت پیش فرض ندارند به همین خاطر شما اگر به دنبال استفاده از این تکنولوژی باشید باید به فروشنده یا تامین کننده دوربین مداربسته خود این موضوع را اطلاع دهید تا دچار مشکل های بعدی نشوید. اگر عملکرد دوربین های معمولی را با دوربین های تعقیب هوشمند مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که این دوربین ها چه قابلیت ارزشمندی را برای برقراری حفاظت و امنیت در اختیار قرار می دهند.

امید است مطالعه مطلب ” تعقیب هوشمند حرکت در دوربین مداربسته چگونه انجام میگیرد؟ ” توانسته باشد اطلاعات شما را در این زمینه بالاتر برده باشد. اگر این مطلب برای شما مفید واقع گردید، با دیگر مطالب آموزشی ما در زمینه دوربین های مداربسته همراه باشید.

 

پچ کورد و انواع آن

1 thought on “تعقیب هوشمند حرکت در دوربین مداربسته

  1. عین دوربین هایی که در این مقاله نوشته شده دارید ؟ برای شرکتمون میخوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *