تفاوت بین مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ

در حال حاضر و با توجه به پیشرفت های علم و تکنولوژی، اتصال به دنیای اینترنت امری بسیار ساده به نظر می رسد چرا که شما می توانید به آسانی در چند ثانیه با روشن نمودن دستگاه وای فای و وصل کردن آن به مودم به شبکه اینترنت متصل شوید.

در این میان اگر زمانی مشکلی برای تجهیزات شما پیش بیاید و یا اینکه دستگاه شما نیاز به آپدیت شدن و به روز رسانی داشته باشد، به برخی اصطلاحات بر میخورید که شاید در ابتدا برای شما تفاوتی نداشته باشند اما با هم فرق هایی دارند.

از جمله اصطلاحات مهمی که در این میان مطرح می شود می توان به مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ اشاره نمود که تفاوت های آن ها ممکن است در ابتدا کاربران را سر درگم کند. در مطلب ” تفاوت بین مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ ” به شیوه ای ساده و واضح تفاوت های این تجهیزات را برای شما بیان نموده ایم. اگر شما نیز علاقمند هستید تا تفاوت های این عبارت ها را بشناسید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مودم چیست و کارکرد آن چگونه است؟

مودم

در واقع مودم وسیله ای است که شما را به اینترنت متصل می کند و دروازه ی ورود شما به اینترنت می باشد. نحوه دسترسی به اینترنت به این گونه است که کابلی ویژه، فیبر نوری و یا خط تلفنی که از سمت شرکت مخابرات وارد محل سکونت شما می شود، به داخل محل می آید و به مودم متصل می شود. سپس مودم 0  و 1 های دیجیتالی کامپیوتر شما را به اطلاعات آنالوگ تبدیل می کند و به کابل یا سیم تلفن منتقل می کند که به این عمل ماژولیشن می گویند.

برعکس این اتفاق هم رخ می دهد یعنی مودم سیگنال های آنالوگی که دریافت نموده است به 0 و 1 تفسیر کرده و به کامپیوتر منتقل می کند که به این عمل دی ماژولیشن می گویند. در واقع نام مودم از ترکیب دو واژه ماژولیشن و دی ماژولیشن ایجاد شده است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که تهیه ی یک مودم مناسب می تواند تاثیر بسزایی بر کیفیت اینترنت دریافتی شما بگذارد، پس همواره باید در انتخاب مودم اینترنت خود دقت کافی را به خرج داده و حتی الامکان بهترین و با کیفیت ترین دستگاه را برای خود خریداری نمائید.

روتر چیست و کارکرد آن چگونه است؟

کاری که روتر می کند وصل نمودن دستگاه ها به یکدیگر و به مودم می باشد. اگر فقط یک دستگاه در محل مورد نظرتان داشته باشید، می توانید به سادگی و مستقیما آن را از طریق کابل اترنت به مودم متصل کنید و به اینترنت اتصال پیدا کنید. اما بدیهی است که اغلب استفاده کنندگان از اینترنت بیشتر از یک دستگاه در خانه دارند و اغلب به غیر از کامپیوتر، دستگاه هایی هم چون گوشی های هوشمند، تبلت و دستگاه های مشابهی دارند که می خواهند آن ها را به اینترنت متصل کنند.

مودم های سیمی

مودم های سیمی قادر نیستند که داده های اینترنتی را هم زمان به چند دستگاه بفرستند، زیرا این مودم ها به طور معمول فقط یک درگاه اترنت دارند، در نتیجه فقط می توانند یک آدرس آی پی بسازند. کاری که آی پی می کند مشخص کردن آدرس مکان شما برای اینترنت است. در واقع روتر تمامی دستگاه های خانه ی شما را از طریق کابل اترنت و یا وای فای به یکدیگر و سپس آن ها را به مودم متصل می کند.

این امر سبب می شود که هر یک از دستگاه ها آی پی آدرس داخلی مخصوص به خود را داشته باشند و روتر از طریق همین آدرس های داخلی می تواند ترافیک بین دستگاه ها را مسیر یابی کند که به این عمل روتینگ گفته می شود. پس از آن، مودم اطلاعات اینترنت را دریافت کرده و آن ها را به روتر می فرستد و در نهایت، روتر این اطلاعات را به دستگاه مقصد ارسال می نماید. به شبکه ای که روتر ایجاد می کند، شبکه ی محلی می گویند و همین شبکه محلی شما را به شبکه بزرگ تری به نام شبکه ی گسترده متصل می نماید. البته گفتنی است که تمامی روترها الزاما به وای فای متصل نیستند و بعضی از آن ها صرفا از طریق کابل های اترنت، کامپیوتر ها را به هم متصل می کنند.

اکسس پوینت چیست و کارکرد آن چگونه است؟

در سال های پیش، همه‌ی کامپیوتر ها از طریق مجموعه ای در هم پیچیده از سیم ها به اینترنت متصل می شدند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، این امکان ایجاد شده است که بتوانیم همگی این دستگاه ها را از طریق وای فای به شبکه خانگی و اینترنت متصل نمائیم.

برای عملی کردن این موضوع، به وسیله بخصوصی نیاز داریم تا سیگنال بی سیم را در محیط پخش کند. اکسس پوینت بی سیم که در واقع همان نقطه دسترسی بی سیم می باشد، معمولا از طریق درگاه اترنت به روتر متصل می شود و بوسیله ی فرکانس بی سیم، با دستگاه های دیگر که فاقد اتصال اترنت با روتر هستند، ارتباط برقرار می کند.

به طور کلی روتر هایی که اکثرا کاربران خانگی در اختیار دارند و از آن ها استفاده می کنند، مجهز به اکسس پوینت داخلی هستند و این به آن معناست که نیازی نیست به طور جداگانه آن را تهیه کنند، اما باید گفت که این وسیله به صورت جداگانه نیز فروخته می شود و این نوع از اکسس پوینت ها برای محیط های شرکتی کاربردهای فراوانی دارند.

در محیط های شرکتی با استفاده از چند اکسس پوینت، شبکه خود را در محیط وسیع تری پخش می کنند تا تمامی افراد حاضر در شرکت بتوانند در هر نقطه به راحتی به اینترنت متصل شوند.

poe چیست

سوئیچ چیست و کارکرد آن چگونه است؟

سوئیچ در واقع کامپیوترهای بیشتری را به روتر وصل می کند. تمام روتر ها درگاه اترنت دارند اما با توجه به اندازه و نوع روتری که از بازار تهیه می کنید، این درگاه ها امکان دارد زیاد نباشند و نتوانید که تمام دستگاه های خود را به آن متصل نمائید.

این امر به ویژه در دنیای امروز می تواند سبب ایجاد مشکل شود، زیرا دنیای امروز دنیای خانه های هوشمند است و وسایل این سبک خانه ها، به طور معمول به درگاه هایی همچون اترنت نیاز دارند.

چه زمان از سوئیچ ها استفاده می کنیم ؟

اگر تمامی درگاه های اترنت موجود در روتر شما در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد و دیگر درگاهی باقی نماند، اینجا سوئیچ وارد کار می شود و می تواند درگاه های اترنت بیشتری را به روتر اضافه کند تا به این وسیله دستگاه های بیشتری به آن متصل شوند.

برای این امر کافی است که دستگاه های اضافه خود را به سوئیچ متصل کنید و سپس سوئیچ را به روتر وصل نمایئد و به این ترتیب این دستگاه ها در شبکه شما نمایان خواهند شد.

تفاوت بین سوئیچ و هاب چیست؟

سوئیچ و هاب

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، برای استفاده از سوئیچ به روتر نیاز دارید و سوئیچ برخلاف روتر نمی تواند به صورت مستقل فعالیت کند، سوئیچ حتی به تنهایی قادر نیست شبکه ای مستقل ایجاد کند. سوئیچ و هاب شباهت های زیادی با یکدیگر دارند ولی نباید آن ها را با هم اشتباه گرفت. متاسفانه افراد زیادی وجود دارند که این دو را از هم تشخیص نمی دهند. با وجود شباهت های زیادی که این دو دستگاه به هم دارند، عملکرد آن ها متفاوت می باشد.

هاب  چیست ؟

هاب وسیله ای است که قادر است چندین کامپیوتر را در یک شبکه محلی به همدیگر متصل نماید و هر یک از اطلاعاتی که در شبکه رد و بدل می شود به تمامی پورت های هاب ارسال می شود و از سوی دیگر آن، وسیله ای دیگر قرار دارد. در واقع اگر بخواهیم واضح تر بگوییم هاب به جای مسیر یابی ترافیک بین چند دستگاه، صرفا سیگنال ورودی را دریافت می کند و آن را در تمامی دستگاه های شبکه کپی می نماید.

آیا می توان تمام این تجهیزات را در یک دستگاه ادغام نمود؟

افراد کمی هستند که در خانه های خود مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ جداگانه داشته باشند. در دنیای امروز می توان تمامی این تجهیزات را در داخل یک وسیله گنجاند. برای نمونه بسیاری افراد از روتر های بی سیم در خانه خود استفاده میکنند و همین روتر های بی سیم از اکسس پوینت داخلی نیز برخوردار هستند و بنابراین نیازی به تهیه ی جداگانه اکسس پوینت نمی باشد.

تهیه وسایلی که همه ی این تجهیزات را با هم ادغام کرده باشند، هم فضای کمتری را اشغال می نماید و هم ارتباطات سیمی را تا حد ممکن کاهش می دهد و به طور کلی به صرفه تر است. اگر مطالعه مطلب ” تفاوت بین مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ ” برای شما مفید و جالب بود و شما از علاقمندان به این حوزه هستید، برای مطالعه مطالب مشابه، به وب سایت ما مراجعه فرمائید.

پچ پنل چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *