معرفی پچ کورد و کابل شبکه

در ابتدا مقاله بهتر است کابل شبکه و پچ کورد معرفی شود و سپس تفاوت‌هایشان گفته شود. پچ کورد، کابل کوتاه شبکه می‌باشد که برای وصل کردن اجزای یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو سر پچ کورد، سوکت استاندارد RJ45 وجود دارد. با داشتن سوکت در دو سر پچ کورد اتصال به تجهیزات راحت‌تر است. البته دسته بندی کابل شبکه در پچ کورد نیز یکسان است. دسته بندی پچ کوردها، از CAT1تا CAT8می‌باشد. پچ کوردهایCAT5e، CAT6 وCAT6a  بیشترین کاربرد را دارند.

پچ کوردها برای مسافت‌های کوتاه مناسب هستند. با کمک پچ کورد می‌توان به مرکز شبکه و سوئیچ اترنت متصل شد. پچ کورد بخشی از کابل اترنت به حساب می‌آید. پچ کوردها در سیم کشی‌ها، قفسه‌های اداری و کامپیوتر‌های خانگی کاربرد دارند.

پچ کوردها در دو نوع شیلد دار و بدون شیلد وجود دارند. نوع بدون شیلد را UTP می‌نامند. البته پچ کوردهای شیلد دار نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند. انواع پچ کورد شیلد دار به شرح زیر است:

FTP  یا F/UTP:

در این نوع پچ کورد، دور سوکت و همه زوج‌‌های در هم تنیده شده، شیلد وجود دارد. البته دور تک تک زوج‌ها شیلد کشیده نشده است.

S/UTP:

در این نوع، یک شیلد بافته شده دور همه زوج‌ها قرار دارد نه تک تک زوج‌ها و سوکت نیز دارای شیلد است.

S/FTP:

در این مدل پچ کورد، هم دور همه زوج‌های در هم تنیده شده و هم دور تک تک زوج‌ها شیلد وجود دارد. در ضمن سوکت نیز دارای شیلد است.

F/FTP:

در این نوع پچ کورد نیز، هم دور همه زوج‌ها و هم تک تک آن‌ها شیلد کشیده شده است. سوکت نیز از نوع شیلد دار است.

کابل شبکه مجموعه ای از سیم‌ها است که از جنس شیشه یا مس هستند و در انتقال اطلاعات کاربرد دارند. کابل شبکه ۸ سیم رنگی دارد که به صورت دو به دو در هم تنیده شده اند. کابل شبکه دسته بندی متفاوتی دارد که در سرعت انتقال اطلاعات، فرکانس و طول کابل تفاوت دارند. کابل‌های شبکه بر خلاف پچ کورد، به سوکت زنی نیاز دارند که نیازمند نیروی انسانی و تجهیزات است. سوکت زنی به کابل شبکه به میزان دلخواه قابل انجام می‌باشد. دسته بندی کابل شبکه نیز از CAT1 تا CAT8 است. کابل‌های شبکه در نوع شیلد دار و بدون شیلد وجود دارند. کابل‌های شیلد دار احتمال نویز پذیری را کاهش می‌دهند.

انواع پچ کورد و کابل شبکه عبارتند از: کابل کواکسیال، کابل‌های اترنت و کابل‌های فیبر نوری.

 

خرید کابل شبکه

 

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

برخی از تفاوت‌های کابل شبکه و پچ کورد به شرح زیر است:

برای صرفه جویی در زمان بهتر است از پچ کورد استفاده شود، چرا که خود دارای سوکت است. در کابل شبکه، سوکت وجود ندارد و سوکت گذاری باید انجام شود و اگر شبکه بزرگ باشد، کار زمانبری خواهد بود. سوکت گذاری همانطور که پیش از این گفته شد به نیروی انسانی و تجهیزات نیاز دارد.

احتمال خطا و آسیب در پچ کوردها کمتر است. سوکت گذاری توسط نیروی انسانی انجام می‌شود که ممکن است روند انتقال اطلاعات را مختل کند؛ ولی در پچ کوردها سوکت گذاری در کارخانه انجام می‌شود‌. ظاهر سوکت‌ گذاری کارخانه ای نیز از سوکت گذاری دستی بهتر است.

در پچ کورد، در انتها هر دو سر سوکت وجود دارد اما در کابل شبکه وجود ندارد و مستقیم به دستگاه وصل می‌شوند. وظیفه سوکت اتصال یک دستگاه به منبع تغذیه است.

به دلیل افت سیگنال در پچ کوردها، اغلب برای مسافت‌های کوتاه کاربرد دارند؛ اما کابل شبکه برای شبکه‌های بزرگ و مسافت طولانی استفاده می‌شود.

از دیگر تفاوت این دو این است که پچ کورها در رنگ های مختلفی تولید می‌شوند و تنوع رنگی دارند.

 

پچ کورد و کابل شبکه

نکاتی برای خرید پچ کورد و کابل شبکه

برخی از کابل‌ها شیلد یا فویل ندارند و احتمال ایجاد نویز در آنها زیاد است، بخصوص اگر از کنار کابل برق عبور کنند. هنگامی که کابل شبکه از کنار کابل برق عبور می‌کند بهتر است شیلددار باشد. در این صورت از مشکل نویز جلوگیری می‌شود‌.

برخی از کابل‌های شبکه indoor  و برخی outdoor هستند. تفاوت این دو در روکش روی کابل می‌باشد. جنس روکش کابل  indoor از PVC است و برای محیط‌های داخلی مانند داخل ساختمان مناسب است. جنس روکش کابل outdoor از پلی اتیلن است و در محیط ‌های بیرونی کاربرد دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *