تکنولوژی تشخیص دما در دوربین مداربسته

همانطور که می دانید، دوربین های مداربسته از مهم ترین تجهیزات امنیتی و حفاظتی در سراسر جهان به شمار می روند. اگر تکنولوژی این دوربین ها را با گذشته مقایسه کنیم، خواهیم دید که با گذشت زمان و پیشرفت های تکنولوژی، دوربین های مداربسته نیز پیشرفت نموده اند و نه تنها کیفیت تصاویر ارسالی آنها بهبود یافته، بلکه تکنولوژی های متعددی به دوربین ها اضافه گردیده که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهد. این موضوع باعث گردیده تا میزان اطمینان به دوربین های مداربسته برای حفاظت از امنیت، بیشتر و بیشتر شده و تا جایی پیش برود که بتوان تنها به دوربین مداربسته برای برقراری امنیت یک فضا اعتماد نمود. یکی از تکنولوژی های جدیدی که تقریبا جدید است ” تکنولوژی تشخیص دما در دوربین مداربسته “ است.

تکنولوژی تشخیص دما در دوربین مداربسته

این تکنولوژی که یک امکان فوق العاده برای دوربین ها محسوب می شود، از مهم ترین تکنولوژی های جدید دوربین های مداربسته است که به تازگی و با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و کاربرد بیشتری نسبت به گذشته پیدا نموده است. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره این تکنولوژی فوق العاده با شما سخن بگوئیم. با ما در ادامه همراه باشید.

تکنولوژی تشخیص نفوذ و تکنولوژی تشخیص حرکت 

همانطور که پیش تر نیز توضیح داده شد، تکنولوژی های متعددی برای تشخیص افراد به محدوده دید دوربین های مداربسته وجود دارد که از جمله این تکنولوژی ها می توان به تکنولوژی تشخیص نفوذ یاIntrusion Detection، تکنولوژی تشخیص حرکت یا Motion Detection، تکنولوژی پر کاربرد عبور از خط یا Line Crossing و تکنولوژی های دیگر اشاره نمود. یکی از تکنولوژی های جدیدی که تا حد بالایی قابل اطمینان است و بسیار مقرون به صرفه، تکنولوژی تشخیص دمای افراد است. این تکنولوژی توسط یک سنسور به نام سنسور PIR فعالیت می کند و کارایی بسیار بالایی دارد. این تکنولوژی به دوربین کمک می کند تا ورود افراد را به محدوده دیدش تشخیص دهد و به محض این موضوع فرمان های متعددی را اجرا نماید که جلوتر به این موارد خواهیم پرداخت.

سنسور PIR چیست؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که تکنولوژی PIR چیست و چگونه فعالیت می کند. تکنولوژی PIR یک سنسور است که در دوربین های مداربسته به کار می رود و به هر جسم متحرکی که دارای حرارت باشد که عموما موجودات زنده اینگونه هستند، واکنش نشان می دهد.

سنسور PIR چگونه عمل می کند؟

PIR مخفف عبارت Passive Infrared Sensor است. PIR یک سنسور الکترونیکی است که نور مادون قرمز منتشر شده از افراد یا اجسامی که در میدان دید خود هستند را اندازه گیری می نماید. این سنسورها پس از ارائه به صورت عمومی در بازارهای جهانی بسیار مورد توجه قرار گرفتند و هم اکنون به عنوان یک عنصر مهم و کاربردی در سیستم های امنیتی دوربین های مداربسته و سیستم های ضد سرقت برای فضاهای بسته به شمار می روند. کلمه  Passiveکه در عبارت فوق وجود دارد به معنای غیر فعال است و مقصود از غیر فعال بدین معناست که این سنسور از خود هیچ اشعه ای منتشر نمی کند. حال ممکن است بپرسید که پس این سنسور چگونه دما را تشخیص می دهد؟ پاسخ اینجاست: این سنسور از طریق جذب اشعه های ساتع شده از اجسام متحرک کار می کند.

زمانی که به طور مثال یک سارق وارد اتاق می شود، سنسورهای PIR تغییر دما و وارد شدن یک شخص که از خود گرما ساتع می کند را شناسایی می کنند. سپس با توجه به دستوری که به آن داده می شود یا آلارم ها را به صدا در می آورد یا شروع به ضبط می کند یا به اشخاص مربوطه هشدارهای لازم را ارسال می نماید.

تکنولوژی تشخیص دما در دوربین مداربسته

اشعه مادون قرمز در سنسور PIR

لازم است یادآور شویم که هر جسمی از خود اشعه مادون قرمز ساتع می کند، مگر اینکه دمایش صفر درجه یا پایین تر باشد. این اشعه مادون قرمز توسط چشم انشان قابل رویت نیست و تنها به صورت انرژی گرمایی احساس می شود. دوربین های مداربسته ای که به سنسور PIR مجهز هستند می توانند این اشعه را اندازه گیری و در نهایت هشدارهای لازم را ارسال کنند.

زمانی که فردی وارد منطقه حفاظت شده توسط دوربین ها می شود، سنسور PIR متوجه می شود که تغییرات تابشی در محدوده ایجاد شده است. سپس تغییراتی که در مورد اشعه مادون قرمز پیش امده را نسبت به قبل مقایسه می کند و پس از اینکه محاسبات لازم را انجام داد و تغییر دمایی برایش تثبیت شد، شروع به فعال نمودن زنگ های هشدار یا شروع عملیات ضبط می کند.

سنسور PIR چرا با ورود انسان فعال می شود؟

  • بدن فردی که وارد فضا شده است از خود مادون قرمز ساتع می کند که منجر می شود میزان اشعه مادون قرمز در اتاق بیشتر شود.
  • اگر از ایجاد تغییرات بر اثر اشعه مادون قرمز صرف نظر کنیم، الگوی مادون قرمز موجود در محیط تحت نظارت دوربین نیز بر اثر ورود فرد دستخوش تغییر می شود.

سنسور تشخیص دما یا PIR از چه اجزایی تشکیل شده است؟

امیدواریم تا به اینجای مطلب ” تکنولوژی تشخیص دما در دوربین مداربسته ” برای شما مفید واقع گردیده باشد. در ادامه مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری را در ارتباط با عملکرد سنسور تشخیص دمای دوربین مداربسته در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

حال که با نحوه عملکرد سنسور PIR آشنا شدیم، قصد داریم اجزای این سنسور را برای شما شرح دهیم. اجزای سنسور تشخیص دمای دوربین مداربسته به شرح زیر هستند:

  • یک سنسور که نور مادون قرمز را دریافت نموده و آن را به میکرو ولت تبدیل می نماید.
  • یک لنز که وظیفه دارد تا مناطقی که فواصل معینی از هم دارند و از میان آنها نوری دریافت نمی گردد، را تشخیص دهد.
  • یک مدار الکترونیکی که وظیفه دارد تا تغییرات ولتاژ ناشی از انرژی مادون قرمز که آن هم در اثر حرکت رخ داده است را در باز زمانی معینی اندازه گیری کند و سپس به آن عکس العمل نشان دهد.

الگوی تشخیص حرکت PIR چه مزایایی دارد؟

  • کاهش آلارم های هشدار خطا که به علت مواردی که در محیط ثابت هستند اما از خود حرارت تولید می کنند. به طور مثال شومینه
  • کاهش آلارم های خطا که به علت حرکات اجسامی پدید آمده که خصوصیات حرکت های انسانی را ندارند. مواردی مانند حرکت سطوح داغ، تغییر زاویه نور خورشید و سایه روشن شدن اتاق
  • تقریبا اکثریت سیستم های نظارتی که به تکنولوژی PIR مجهز هستند این امکان را به کاربر می دهند تا تمام وقایع ایجاد شده را که منجر به آلارم نشده را ثبت نماید تا بعد ها قابل رویت و عیب یابی باشد.

پلاک خوان

نصب دوربین مداربسته با سنسور تشخیص دما

توصیه این است که دوربین های مجهز به سنسور PIR را در موقعیتی قرار دهید که بر سر راهش مانع نباشد و دید بازی داشته باشد. به طور مثال توصیه می شود که این دوربین ها را بر روی سقف یا دیوارهای بزرگ نصب نمائید.

دوربین های با سنسور PIR را نباید در نزدیکی سیستم های تهویه مطبوع که هوای سرد و گرم از آنها خارج می شود قرار داد، زیرا موارد یاد شده باعث اختلال یا ایجاد آلارم های کاذب می گردد. لازم به ذکر بدانید که اکثریت سنسورهای مادون قرمزی که برای تشخیص حرارت مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر نسبت به دمای بدن موجودات زنده از جمله انسان ها حساس هستند.

مشکلات سنسورهای PIR در دوربین های مداربسته

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که دوربین های مجهز به سنسور  PIR آیا هر چیزی که از جلویشان عبور می کند را تشخیص می دهد؟ و آیا این مورد طبیعی است یا خیر؟

سنسور PIR نسبت به حرکت بدن انسان حساس است. به طور مثال اگر بدن در فاصله ای معادل یک متری باشد و حرکت داشته باشد، سنسور یاد شده به راحتی سوژه را تشخیص می دهد. پس اگر سنسور نسبت به حرکت یک شی به غیر از انسان حساس گردیده، بدانید قطعا یک بدن در اطراف آن شی قرار دارد. اگر حتی در گوشه ای از سنسور نیز فردی وجود داشته باشد، سنسور متوجه این موضوع خواهد شد.

سنسور یاد شده دارا دو عدد پتانسومتر است که یکی وظیفه فاصله دید سنسور را بر عهده دارد، بدین صورت که می تواند بین 3 تا 15 متر را تشخیص بدهد. پتانسیومتر دوم نیز وظیفه حساسیت سنسور را بر عهده دارد. شما می توانید با کم و زیاد نمودن پتانسیومتر، حساسیت را کم و زیاد نمائید. بدین ترتیب، سنسور دیگر نسبت به حرکات ریز حساس نخواهد بود

امیدواریم مطالعه مطلب ” تکنولوژی تشخیص دما در دوربین مداربسته ” برای شما مفید واقع گردیده باشد. با دیگر مطالب آموزشی ما نیز همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *