دوربین مداربسته دید در شب رنگی

دوربین مداربسته دید در شب رنگی

امروزه حفظ امنیت خانه و اموال یکی از دغدغه های اصلی انسان هاست و برای به دست آوردن این امنیت تجهیزات و لوازم زیادی به دست انسان ها تولید شده است. یکی از این تجهیزات، دوربین مداربسته هستند که در انواع مختلفی در حال تولید می باشند که هر کدام می توانند نیازهای انسان را به گونه ای پاسخ دهند. یکی از قابلیت هایی که در دوربین مداربسته وجود دارد، قابلیت دید در شب دوربین مداربسته است که از ویژگی های بسیار مهم به شمار می رود.

از آن جایی که دوربین مداربسته اغلب برای نظارت اماکن در شب کاربرد بیشتری دارند و اغلب اتفاقات تبهکارانه نیز در شب رخ می دهد، بهتر است حتما در هنگام خریداری دوربین مداربسته به قابلیت دید در شب دوربین توجه کنید. در ادامه مطلب ” دوربین مداربسته دید در شب رنگی ” به معرفی این نوع دوربین ها و بررسی ویژگی های آن ها می پردازیم. اگر شما از علاقمندان به این حوزه هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته دید در شب

دوربین مداربسته دید در شب یا همان مادون قرمز، دوربینی است که بدون در نظر گرفتن شرایط روشنایی کار می کند؛ به این معنی که حتی هنگامی که میزان نور و روشنایی محیط صفر باشد این دوربین به شما کمک می کند تا به طور دقیق از محیط خود با خبر شوید. واژه IR به معنای مادون قرمز است و دوربین IR LED یعنی دوربین مدار بسته ای که از طریق پرتوهای مادون قرمز محیط خود را در تاریکی و عدم وجود منبع نوری روشن نموده و توانایی تصویر برداری را ایجاد می کند.

امواج فرو سرخ نوعی از امواج الکترومغناطیس هستند که بعد از برخورد با جسم موجب گرم شدن آن می شوند و در واقع این امواج دسته ای از پرتوهای نامرئی خورشید هستند، به همین دلیل است که ما وقتی در برابر خورشید قرار می گیریم احساس گرما می کنیم. امواج مادون قرمز به وسیله چشم انسان قابل رویت نیستند اما توسط سنسور های تصویر دوربین ها قابل شناسایی هستند. با وجود اینکه نور توسط خود دوربین برای روشن شدن محیط تولید می شود اما این نور برای انسان قابل مشاهده نخواهد بود و به این ترتیب دوربین های دید در شب می توانند بدون به وجود آوردن نور مرئی محیط اطراف خود را روشن کنند.

برد امواج مادون قرمز در دوربین های مدار بسته دید در شب

برد دید در دوربین مداربسته دید در شب به معنی بیشترین فاصله و عمق دیدی است که توسط دوربین مدار بسته در تاریکی قابل دیدن است و این برد به دو اصل مهم بستگی دارد که عبارتند از:

  • میزان قدرت LED های تعبیه شده بر روی دوربین:

    میزان قدرت ال ای دی ها به تعداد و نوع آن ها بستگی دارد و این ال ای دی ها تشابه زیادی با ال ای دی های نوری معمولی دارند و دقیقا به همان گونه عمل می کنند. نکته قابل توجه این است که نور مادون قرمز از برد کمتری نسبت به نور مرئی برخوردار است و قسمت وسیعی از طیف آن امکان عبور از شیشه های ضخیم را ندارد و در نتیجه در صورت وجود شیشه های ضخیم در مسیر دوربین، نور دوربین به وسیله آن منعکس می شود.

  • میزان حساسیت چیپ تصویر دوربین مدار بسته به امواج مادون قرمز:

    حساسیت چیپ تصویر نسبت به نور مرئی و نامرئی با هم متفاوت می باشد و این به آن معناست که ممکن است یک چیپ حساسیت خوبی به نور مرئی داشته باشد اما حساسیت آن نسبت به امواج مادون قرمز کم باشد.

دوربین مداربسته دید در شب رنگی

مزایای تکنولوژی مادون قرمز

  • قیمت پایین در کنار عملکرد مناسب دوربین در شب
  • ارائه تصویر با کیفیت و دید در شب مناسب
  • ارائه تصویر در تاریکی مطلق

معایب تکنولوژی مادون قرمز

  • ارائه تصاویر سیاه و سفید
  • عدم عبور امواج از شیشه
  • تخصصی بودن تنظیمات دوربین مدار بسته برای دید در شب

دوربین مدار بسته دید در شب رنگی

همانطور که گفتیم برای تصویر برداری در شب توسط دوربین های مدار بسته، نیاز به ایجاد حساسیت بالا در سنسور دوربین ها به علاوه تامین منبع نور داریم. تا چند سال گذشته دوربین های دید در شب فقط قادر بودند تصاویر را به صورت سیاه و سفید نمایش دهند اما شرکت سونی برای اولین بار در سال 2016 با ارائه تکنولوژی استار لایت تحولی بزرگ در نمایش تصویر دوربین های مدار بسته ایجاد کرد و با تولید دوربین هایی با توانایی ارائه تصاویر واضح و رنگی در شب نوع متفاوتی از دوربین ها را در اختیار کاربران قرار داد. به طور کلی دوربین های مدار بسته دید در شب رنگی، تصاویر را به دو صورت به شکل رنگی ایجاد می کنند که عبارتند از:

  • سخت افزاری: در این حالت دوربین مدار بسته به گونه ای طراحی شده است که تصویر رنگی در شب تولید می کند. سخت افزار به کار رفته در این دوربین ها و نصب درست آن ها می تواند کیفیت خوبی را ارائه دهد اما قیمت این دوربین ها بسیار بالاست.

نرم افزاری: در این نوع دوربین های مدار بسته به وسیله نرم افزار ها یکسری عملیات پردازش روی تصاویر صورت می گیرد و خوشبختانه وجود سنسور AHD بر روی دوربین های مدار بسته این امکان را می دهد تا از طریق تغییر و دستکاری منو تنظیمات تصویر به صورت نرم افزاری کیفیت تصویر در شب را ارتقا دهند که این نوع دوربین های مدار بسته مقرون به صرفه تر و ارزان تر هستند.

دوربین مداربسته دید در شب رنگی

چگونگی کارکرد دوربین های مدار بسته دید در شب رنگی

تکنولوژی استار لایت قادر است به طور ویژه و با بزرگ تر کردن سنسور و بالا بردن حساسیت به نور، تصاویری با وضوح بالا تولید کند به طوری که در شب هم دید واضحی مشابه با چشم انسان ارائه می کند. این نوع دوربین ها عملکرد فوق العاده ای در محیط های کم نور ارائه می کنند و در واقع سنسور این دوربین ها برای این محیط ها طراحی شده است. از آن جایی که گشادی دیافراگم این دوربین ها زیاد است می توان میزان نور دریافتی در آن ها را تا حد زیادی بالا برد و در نتیجه میزان نور دریافتی و کیفیت تصویر هم بالاتر خواهد بود.

در ضمن این دوربین ها سرعت شاتر آهسته تری نیز دارند. نکته ی مهم قابل ذکر این است که این نوع دوربین ها الزاما همیشه دید در شب رنگی ندارند و ممکن است در شرایط نوری بسیار ضعیف روی حالت دید در شب سیاه و سفید سوئیچ کنند تا از وضوح تصویر و جزئیات کاسته نشود.

نکات مهم در هنگام خریداری دوربین های مدار بسته دید در شب رنگی

  • رزولوشن دوربین مدار بسته دید در شب: از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید دوربین مدار بسته دید در شب باید به آن توجه نمود، رزولوشن دوربین دید در شب می باشد و بهتر است دوربین هایی که برای فضای باز انتخاب می کنید رزولوشن بالایی داشته باشند.
  • زاویه دید در دوربین مدار بسته دید در شب: اگر قصد دارید دوربین مدار بسته شما تمام زوایای محیط خود را در نظر بگیرد، باید به زاویه دید دوربین در هنگام خرید توجه نمایید زیرا زاویه دید دوربین به شما کمک می کند تا مناطق وسیع تری را مشاهده کنید.
  • برد دید در شب دوربین مدار بسته دید در شب: برد دوربین های مدار بسته بسیار نکته مهمی است و در هنگام خرید باید حتما باید به اندازه ی آن توجه نمود.
دوربین مداربسته دید در شب رنگی
نکات نصب دوربین های مدار بسته دید در شب

نکته ای که در مورد دوربین های مدار بسته دید در شب مهم است، نحوه ی نصب و راه اندازی این نوع دوربین های مدار بسته است، زیرا کوچکترین خطایی در نصب این دوربین ها می تواند از کیفیت تصویر ارائه شده بکاهد. پس برای داشتن بهترین کیفیت و وضوح بالا در شب باید به نکات زیر توجه نمود.

  • باید از تابش مستقیم نور به لنز دوربین جلوگیری شود، زیرا تابش نور مستقیم به سمت لنز سبب تاری دید و کاهش کیفیت تصاویر می شود. اهمیت توجه به این نکته بسیار مهم است زیرا برخی سارقین هم با سو استفاده از همین نکته می توانند با یک چراغ قوه و نور زیاد، دوربین را از کار بیندازند.
  • منبع مادون قرمز کمکی نصب کنید زیرا با این عمل می توانید تصاویر رنگی، روشن و با کیفیت بالا داشته باشید.
  • شیشه لنز دوربین مدار بسته را تمیز نگه دارید. برای داشتن بهترین کیفیت تصویر در شب و روز، سعی کنید که شیشه ی جلوی لنز دوربین را تمیز نگه دارید و بنابراین بهتر است سطح دوربین مدار بسته را حداقل دو الی سه بار در سال تمیز کنید.
  • دوربین مدار بسته را در مجاورت پنجره نصب نکنید. یکی از اشتباهات رایج نصب دوربین های مدار بسته دید درشب، نصب این دوربین ها در مجاورت پنجره است زیرا این کار سبب می شود که در شب نور مادون قرمز لنز دوربین توسط پنجره بازتاب شود و به دوربین برگردد و در نتیجه از کیفیت تصاویر به شدت کاسته می شود.

جمع بندی

همان طور که بالاتر اشاره کردیم، دوربین های مدار بسته دید در شب رنگی در ابتدا توسط شرکت سونی تولید شدند، ولی امروزه تحت عنوان برندهای مختلفی در حال طراحی و تولید هستند. اگر مطالعه مطلب ” دوربین مدار بسته دید در شب رنگی “ برای شما مفید و جالب بود، برای مطالعه سایر مطالب مشابه به وب سایت ما مراجعه فرمائید.

تکنولوژی دوربین های مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *