دوربین مداربسته موتورایز چیست؟ Blog Detail

دوربین مداربسته موتورایز

دوربین های مداربسته از اساسی ترین سیستم هایی هستند که سالهاست برای برقراری امنیت فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و در نقاط مختلف جهان قوانین مختلفی برای استفاده از آنها وجود دارد. دوربین های مداربسته اولیه ای که به بازار عرضه شدند، دوربین های ثابتی بودند که در یک نقطه خاص نصب شده و می توانستند فضای مشخص و محدودی را زیر نظر داشته باشند. پس از گذشت زمان و بالاتر رفتن توقعات و نیازهای کاربران، سازندگان دوربین های نیز تصمیم گرفتند تا تغییراتی را در دوربین ها ایجاد و قابلیت ها و ویژگی های متعددی را به آنها اضافه کنند.

یکی از دغدغه های کاربران دوربین های مداربسته این بود که نمی توانستند به غیر از فضای مشخصی که در لنز دوربین جای می گرفت، فضای بیشتری را تحت نظر داشته باشند که این موضوع آنها را وادار می نمود تعداد بیشتری دوربین نصب کنند تا بتوانند فضاهای مورد نظرشان را پوشش دهند. این موضوع باعث ایجاد چالش های فراوانی برای کاربران می شد که به طور مثال می توان به دغدغه های مالی به علت افزایش هزینه ها و دغدغه های فضایی به علت محدودیت فضا برای پیاده سازی سیم و کابل و دیگر ادوات دوربین های مداربسته اشاره نمود.

 

 

موتورایز

انواع لنز در دوربین مداربسته

پس از پیشرفت های متعددی که تکنولوژی در زمینه دوربین های مداربسته داشت، دوربین هایی ساخته و به بازار عرضه شدند که لنزهای جدید تری داشتند و این امکان در این لنز ها وجود داشت تا فضای عریض تری را تصویر برداری کنند. این موضوع خود باعث وقوع انقلابی در دنیای دوربین های مداربسته گردید چرا که هزینه ها را کاهش می داد، از تعداد دوربین ها و میزان کابل کشی می کاست. پس از ارائه این تکنولوژی، تکنولوژی های دیگری نیز به بازار عرضه شد تا این دغدغه را برطرف کند و امکانات فراوانی را در اختیار کاربران قرار داد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره این ویژگی بیشتر صحبت کنیم.

همانطور که پیش تر نیز ذکر گردید، امکانات فراوانی از گذشته های دور تا کنون به دوربین های مداربسته اضافه گردیده تا کاربران بتوانند بیشترین استفاده را از هر دوربین مداربسته داشته باشند. یکی از مهم ترین این ویژگی ها، موتورایز شدن لنز دوربین های مداربسته می باشد. موتورایز شدن لنز دوربین های مداربسته بدین معنی است که دوربین ها این قابلیت را پیدا می کنند تا هر زمان که نیاز بود بچرخند، زوم کنند و زوایای متعددی را زیر نظر داشته باشند.

دوربین مداربسته موتورایز چیست؟

دوربین های مداربسته موتورایز دوربین هایی هستند که این قابلیت را دارند که تغییر زاویه داده و زوایای دیگری به غیر از زاویه اولیه را نیز پوشش دهند. گاهی اوقات نیاز است تا اپراتور در ساعت ها و شرایط مختلف دوربین را حرکت دهد و زاویه های دیگری را نیز رصد کند که این موضوع نیازمند این است که دوربین مداربسته شما موتورایز باشد. با استفاده از دوربین های مداربسته موتورایز کاربر قادر خواهد بود تا اهداف مختلفی را زیر نظر داشته باشد که این موضوع از مهم ترین دغدغه های هر کاربر دوربین مداربسته است چرا که در فضای اصلی که تحت نظر است ممکن است ریز فضاهای دیگری نیز وجود داشته باشد که هر کدام از آنها نیز اهمیت ویژه ای داشته باشند.

لنز موتورایز چیست؟

در دوربین های مداربسته لنزهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که در طول زمان پیشرفت های بسیاری داشته اند و امروزه همانند دیگر دوربین ها بسیار پیشرفته شده و کیفیت بالایی را نیز ارائه می دهند. یکی از انواع لنز هایی که در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند و امروزه درخواست برای نصب آنها نیز بیش از پیش افزایش یافته، لنزهای موتورایز هستند. این نوع لنزها به نام های مختلفی در بازار شناخته می شوند که از جمله این نام ها می توان به لنز موتور دار، لنز زوم و یا نام انگلیسی آن  MOTORIZED LENS اشاره نمود.

 

 

لنز موتورایز چیست؟

 

 

کاربر می تواند با استفاده از لنز موتورایز، تصویر را در دستگاه ضبط کننده NVR،  DVR یا در صفحه کنترل نرم افزار در تلفن همراه یا کامپیوتر بزرگنمایی یا کوچک نمایی کند. به علاوه کاربر با استفاده از این  لنز می تواند فوکوس دوربین را نیز بصورت اتوماتیک از راه دور انجام دهد. این لنز ها فاصله های کانونی متفاوتی دارند که هرچه فاصله کانونی لنز این دوربین ها بیشتر باشد، زوم ایجاد شده بر روی تصویر بیشتر خواهد بود.

عملکرد لنزهای موتورایز شبیه به لنزهای وریفوکال می باشد با این تفاوت که در لنز موتورایز زاویه دید، عمق میدان دید و فوکوس دوربین توسط موتور الکتریکی لنز از راه دور توسط کاربر کنترل می گردد.

 

خرید دوربین موتورایز

مشاهده همه 7 نتیجه

 

لنز موتورایز چه کارهایی را انجام می دهد؟

لنز موتورایز این امکان را به اپراتور می دهد تا زاویه دید را تغییر دهد و بزرگنمایی یا کوچک نمایی کند. ضمنا انجام این امور آسان است و تنها با چند کلیک انجام می شود و نیازی به تخصص خاصی ندارد.

زوم اپتیکال در دوربین های موتورایز چگونه است؟

پیش از اینکه به توضیح چگونگی زوم اپتیکال در دوربین های موتورایز بپردازیم، ابتدا قصد داریم توضیحاتی درباره زوم اپتیکال و زوم دیجیتال در اختیار شما قرار دهیم. زوم اپتیکال نوعی بزرگنمایی است که از طریق تغییر فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته ایجاد می گردد. دوربین های مداربسته ای که این قابلیت را دارند می توانند این امکان را به شما بدهند که در تصویر جزئیات بیشتری را مشاهد کنید. البته نباید از این موضوع چشم پوشید که با استفاده از این زوم، جزئیات تصاویر کاهش پیدا نمی کند که این قابلیت بسیار مهمی است.

 

 

 

لنز موتورایز

 

زوم دیجیتال در دوربین مداربسته چگونه است؟

از زوم اپتیکال که بگذریم نوبت به زوم دیجیتال می رسد که در اکثر دوربین های مداربسته در دسترس است. زوم دیجیتال در واقع یک زوم جعلی و نرم افزاری است که ارتباطی با فاصله کانونی لنز ندارد. زمانی که از زوم دیجیتال استفاده می کنید، تصویر واقعا بزرگ نمی شود بلکه فاصله کانونی لنز ثابت مانده و از روش  Interpolation استفاده می شود تا یک سری پیکسل های اضافی بر پیکسل های موجود در تصویر اضافه گردد. این پیکسل ها با تکنیک های پردازش تصویر و فناوری موجود در لنز و تراشه حدس زده می شوند و بدین ترتیب تصویر دوربین مداربسته بصورت مجازی بزرگ تر می گردد.

از توضیح دو نوع زوم که بگذریم، نوبت به زوم اپتیکال در دوربین های مداربسته موتورایز می رسد. هنگامی که از این دوربین ها استفاده می کنیم، کاربر می تواند با توجه به نیاز خود بر روی تصویر زوم کند. لنز موتورایز دارای فاصله کانونی مشخصی است (به عنوان مثال 2.8 میلی متر به 12 میلی متر). این موضوع بدین معناست که لنز برای ارائه تصویر با زاویه دید مناسب می تواند بین فاصله کانونی 2.8 میلی متر تا 12 میلی متر تنظیم می شود. در این حالت زوم اپتیکال دوربین به معنای زوم کردن روی تصویر بدون پایین آمدن کیفیت است و توسط تقسیم بالاترین فاصله کانونی بر پایین ترین فاصله کانونی لنز محاسبه می گردد. برای مثال، زوم اپتیکال دوربین را می توان از تقسیم 12 بر 2.8 محاسبه نمود که حدودا برابر 4.3 می باشد.

تفاوت لنز زوم با لنز وریفوکال

لنز زوم و لنز وریفوکال یک وجه اشتراک دارند و آن هم قابلیت تغییر فاصله کانونی لنز توسط کاربر است. در لنز وریفوکال اپراتور بصورت دستی فاصله کانونی لنز را تنظیم نموده و مناسب ترین زاویه دید و وضوح را در نظر می گیرد. در صورتی که در لنزهای موتورایز اپراتور این توانایی را دارد تا از راه دور فاصله کانونی لنز را تغییر داده یا تنظیم کند که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین دوربین مداربسته مجهز به لنز موتورایز می تواند وضوح تصویر را تنظیم کند که در دیگر دوربین ها ان امکان وجود ندارد.

البته شایان ذکر است که در برخی از لنزهای موتورایز، کاربر پس از تنظیم زاویه دید باید فوکوس دوربین را نیز از راه دور بصورت مجزا تنظیم کند اما معمولا فوکوس در این دست دوربین ها بصورت اتوماتیک توسط خود دوربین و در بهترین حالت تنظیم می گردد.

امید است مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب در زمینه دوربین های مداربسته علاقمند هستید با دیگر مطالب آموزشی ما نیز همراه باشید.

سبد خرید خروج