رفع نویز در دوربین های مداربسته

رفع نویز در دوربین های مداربسته

کیفیت تصاویر و رفع نویز در دوربین مداربسته یکی از مهم ترین المان ها در دوربین های مداربسته است که سالهاست از مهم ترین دغدغه های کاربران و تولید کنندگان دوربین های مداربسته به شمار می رود. دوربین های مداربسته اولیه ای که به بازار جهانی وارد شدند با اینکه انقلابی در بازار سیستم های امنیتی ایجاد نمودند، در زمان خود کیفیت خوبی داشتند اما در مجموع یک تصویر کلی را به نمایش می گذاشتند و از ارائه جزئیات تصاویر بی بهره بودند. اما با گذر زمان و پیشرفت های تکنولوژیکی به این سمت حرکت نمودند تا مدام کیفیت تصاویر را افزایش داده و به مرور زمان تصاویر را با جزئیات بیشتری ارائه دهند.

رفع نویز در دوربین های مداربسته

نویز در تصاویر

ضبط تصاویر با جزئیات بالا یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که باید در یک دوربین مداربسته وجود داشته باشد چرا که هرچه جزئیات تصاویر ارسالی توسط دوربین مدرابسته بالاتر باشد، احتمال اینکه مجرم، عمل مجرمانه یا هر هدف دیگری که از نصب دوربین مداربسته وجود دارد، آسان تر شناسایی شده و ترتیب اثر داده شود، بالاتر است. یکی از مهم ترین مواردی که در دوربین های قدیمی وجود داشت و در دوبین های جدیدتر سعی شده تا کنترل گردد، نویز تصاویر است. نویز تصاویر از اصلی ترین اتفاقاتی است که تصاویر را بی کیفیت نموده و باعث می شود جزئیات در تصاویر مشخص نباشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر این باره صحبت کنیم و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

تعمیر دوربین مداربسته

به این دلیل که دوربین های مداربسته در سالهای اخیر پیشرفت های بسزایی نموده اند توصیه می کنیم که از جدیدترین مدل دوربین ها استفاده کنید و دوربین های قدیمی را کنار بگذارید. اگر از دوربین مداربسته به روز استفاده می کنید و پس از نصب مشاهده نموده اید که تصاویر دارای نویز هستند، باید در جهت رفع آن بکوشید چرا که دوربین های جدید تصاویر فوق العاده با کیفیتی ارائه می نمایند و نباید نویز داشته باشند.

حال اگر تصاویر دوربین نصب شما دارای نویز بود، در اولین مرحله شما باید نوع نویز موجود را شناسایی نمائید تا از روش مخصوص به خودش آن را رفع کنید.

انواع نویز در تصاویر دوربین های مداربسته

همانطور که پیش تر نیز اشاره گردید، نویز های متعددی ممکن است به دلایل مختلف برای تصاویر دوربین های مداربسته ایجاد گردند که این نویز ها به شرح زیر هستند:

نویز در دوربین مداربسته

نویز تصویر الکترونیکی

نویز الکترونیکی یکی از نویز هایی است که در دوربین های مداربسته بسیار رایج است. این نویز عموما به شکل نقطه های ریز رنگی ظاهر می شود. دلیل اینکه این نویز ظاهر می شود عموما به دلیل تقویت بیش از حد سیگنال تصویر در نور کم است.

نویز الکترومغناطیسی

این نویز نیز یک نویز رایج در تصاویر دوربین های مداربسته است. این نویز عموما خود را بصورت خطوط یا موج در تصویر خروجی نشان می دهد. گاهی این امواج در طول صفحه دوربین مداربسته حرکت می کنند. این نویز ممکن است به علت تاثیر امواج الکترومغناطیس بر روی دوربین یا افت شدید سیگنال تصویر در طول انتقال بوجود بیاید.

نویز های بوجود آمده بر روی تصاویر دوربین مداربسته عموما از دو نوع یاد شده هستند که هر کدام روش های مختلفی دارند که برای رفع نویز مورد استفاده قرار می گیرند.

روش های رفع نویزهای الکتریکی

قبل از هر چیز برای اینکه بدانیم چگونه باید نویز بوجود آمده را از بین ببریم، باید به طور دقیق بدانیم منبع نویز از کجاست یا به عبارت دیگر این نویز از کجا بوجود آمده است. چیپ های تصویر دوربین های مداربسته نسبت به نور حساسیت محدودی دارند. این موضوع بدین معناست که مقدار مشخصی نور برای تشکیل تصویر در دوربین های مداربسته نیاز است. زمانی که نور برای تشکیل تصویر در دوربین مداربسته کافی نیست، یک مدار الکترونیکی به صورت خودکار وارد عمل می شود تا سیگنال تصویر را تقویت کند. این تقویت سیگنال در نهایت باعث می شود نویز موجود در تصویر نیز تقویت گردد که بصورت نقاط ریز رنگی در تصویر ظاهر می گردد.

بنابراین دلیل اصلی بوجود آمدن نویز الکترونیکی در دوربین های مداربسته کم بودن نور در تصویر دوربین یا کم بودن حساسیت چیپ تصویر در دوربین مداربسته نسبت به نور است. یکی از راه های رفع این مشکل افزایش نور محیطی است که دوربین مداربسته در آن نصب گردیده است. راه دوم نیز استفاده از دوربین هایی است که حداقل نور مورد نیاز آنها کم است. با استفاده از این دو روش می توان نویز الکترونیکی را کاهش داد که هر کاربر می تواند بسته به امکان خود یکی را انتخاب و عملی نماید. از این موضوع که بگذریم نوبت به رفع نویزهای الکترومغناطیسی می رسد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت

روش رفع نویزهای الکترومغناطیسی

بوجود آمدن نویز الکترومغناطیسی در تصاویر دوربین های مداربسته می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. در ادامه به بررسی رایج ترین دلایل ایجاد این نویز می پردازیم:

عدم اتصال فیش های BNC

در صورتیکه هادی کابل به درستی به فیش BNC شما متصل نگردیده باشد، سیگنال شما با افت شدیدی مواجه خواهد و با همان افت به مانیتور خواهد رسید. برای رفع این مشکل سعی کنید تا جایی که ممکن است از فیش های BNC لحیمی استفاده کنید تا اتصال صحیح را تضمین کنید.

طولانی شدن مسیر کابل کشی

یکی از مهم ترین دلایلی که در سیگنال های جا به جا شونده توسط کابل، افت کیفیت یا نویز ایجاد می شود، طولانی شدن مسیر کابل کشی است. هر مدل از کابل هایی که برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند، محدودیت خاصی از لحاظ طولی دارند. به طور مثال کابل های RG59 با مغزی مس محدودیت کابل کشی تا 500 متر را دارند. در صورتی که مسیر کابل کشی شما طولانی شد، از کابلی با بالاترین کیفیت از لحاظ شیلد و مغزی استفاده کنید و یا از انواع پیشرفته تر کابل ها استفاده نمائید. اگر مسیر بیش از حد طولانی شد می توانید از تقویت کننده نیز استفاده کنید.

عبور کابل از نزدیک یک منبع الکترومغناطیسی

عبور کابل های انتقال تصاویر از نزدیکی منابع الکترومغناطیسی مانند موتورهای الکتریکی، ترانس های برق و کابل های برق می تواند نویز بالایی در تصاویر شما ایجاد کند. در طول کابل کشی حتما دقت داشته باشید تا کابل های شما تا جای ممکن از چنین منابعی دور باشند یا مسیر کابل کشی را عوض کنید تا به این منابع برخورد نکنند.

نویز در دوربین مداربسته

وجود مشکل در منبع تغذیه

منبع تغذیه یا آداپتور شما نیز می تواند یکی از دلایلی باشد که در تصاویر شما باعث ایجاد نویز شود. در صورتی که ریپل ولتاژ خروجی آداپتور بیشتر از حد استاندارد باشد، این امواج در تصویر خروجی شما نویز ایجاد خواهد نمود که می توان با بررسی این موضوع، نویز موجود را از بین برد.

وجود نشتی برق

ممکن است هادی فیش های شما اتصالی به هادی های برق دار اطراف داشته باشند. به طور مثال هادی فیش های BNC اگر اتصالی به فلزات موجود در سقف کاذب داشته باشند، می توانند باعث ایجاد نویز شوند. از آنجایی که این هادی ها دارای مقدار کمی نشتی هستند این جریان در کابل های شما جاری می شود و باعث ایجاد نویز می شود. برای جلوگیری از چنین مشکلی می توانید فیش های خود را با عایق بپوشانید یا در اصطلاح تمامی تجهیزات را زمین کنید.

گرمای هوا

همانطور که مستحضر هستید گرمای هوا مقاومت الکتریکی هادی ها را افزایش می دهد و با گرم شدن بیشتر میزان افت سیگنال شما در طول مسیر بیشتر می شود. توصیه این است که کابل های خود را تا جای ممکن ار تابش مستقیم آفتاب و گرمای زیاد دور نگه دارید.

برطرف نمودن نویز سیستم دوربین مداربسته

اگر سیستم دوربین مداربسته شما نویز دار شده است، بهتر است از ساده ترین روش موجود برطرف کردن نویز را آغاز کنید.  BNCهای خود را بررسی کنید، در صورت نیاز آنها را تعویض نموده یا از BNC های لحیمی استفاده کنید.

تمامی دستگاه های خود را در اصطلاح زمین کنید و در صورتی که بدنه دوربین یا فیش ها به فلزات برخورد دارند، آنها را عایق کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل به مسیر کابل کشی خود مراجعه نموده و موارد یاد شده در این مطلب را مورد بررسی قرار دهید. در صورت نیاز هم میتوانید از ویدیو بالن استفاده کنید.

امید است مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب آموزشی علاقمند هستید با دیگر مطالب ما نیز همراه باشید.

4 thoughts on “رفع نویز در دوربین مداربسته

  1. بهترین برند فیش bnc چی هست؟
    شما پرسیش رو هم دارید؟

    1. سلام بله داریم بهترین برند هم اتو هست

  2. من اگر بخوام تصویر دوربین هامو روی تلویزیون ببینم باید چیکار کنم؟

    1. باید مدلاتور نصب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *