شرایط نگهداری از دوربین‌های مداربسته

باتوجه  به نیاز افراد به امنیت و آسودگی خاطرِ، دوربین‌های مداربسنه متفاوتی روانه بازار شده اند. چنین دوربین‌هایی با وجود مقاومت‌های موجود در آن، نیاز به نگهداری دارند. اگر بدرستی از دوربین‌های مداربسته نگهداری شود. به طبع عمر طولانی تری خواهند داشت. از جهات مختلفی می‌توان به دوربین‌های مداربسته رسیدگی کرد. از این عوامل می‌توان به اجزا خود دوربین مانند لنز و لوازم جانبی آن مانند دستگاه NVR اشاره کرد.

بررسی دوربین‌های مداربسته در بازه‌های زمانی مختلفی می‌تواند انجام شود، اما اگر دوربین در معرض گرد و غبار و یا عوامل طبیعی باشد، باید در فواصل زمانی کمتری دوربین و تجهیزات آن چک شود. به طور کلی پیشنهاد می‌شود دوربین‌ها ماهی یکبار سرویس و چک شوند. فاصله بین دو چک مستمر هر چه کمتر باشد آسودگی خاطر بیشتری را به دنبال دارد.

در ادامه مقاله موارد بیشتری مطرح خواهد شد.

نگهداری از لنز دوربین

یکی از اهداف تهیه دوربین مداربسته ضبط تصویرها به منظور داشتن سند و مدرکی در صورت وقوع جرم و یا حتی کنترل و نظارت محل مورد نظر است. دوربین از اجزا مختلفی تشکیل شده است. لنز دوربین یکی از آن‌هاست و نقش مهمی در ضبط  تصویرها دارد. اگر به طور مستمر لنز دوربین چک نشود، تصویرها با کیفیت و وضح پایین ثبت می‌شوند.

هنگام چک کردن لنز بهتر است عوامل زیر بررسی شود:

  • بزرگنمایی تصویر
  • چک کردن سنسورهای تشخیص حرکت
  • سلامت لنز و عدم شکستگی
  • عدم وجود گرد و غبار و جسم خارجی(با استفاده از اسپری هوا و دستمال ابریشمی می‌توان لنز را تمیز کرد.)

بررسی زاویه دید دوربین

شرکت‌ها، انبارها و… برای کنترل مجموعه نیاز به دوربین مداربسته دارند. دوربین‌های مداربسته باید در محیطی نصب شوند که دید خوبی داشته باشند. بنابراین زاویه دید دوربین همواره باید بررسی شده تا دید کور نداشته باشند. بررسی زاویه دید دوربین و گاه تغییر آن از این جهت حائز اهمیت است که گاها گاوصندوق یا محل نگهداری اموال شرکت تغییر کرده است. به طبع در چنین شرایطی تغییر زاویه دوربین و تنظیم دوباره آن ضروری است.

تمیز کردن محل نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین‌های مداربسته در خارج و داخل خانه امکان پذیر است. هنگامی که دوربین در محیط خارجی نصب می‌شود. مانع‌های زیادی می‌تواند جلوی دید دوربین قرار گیرند از جمله درختان و شاخ و برگ آن‌ها. پیشنهاد می‌شود همواره محل قرار گیری این دوربین‌ها چک شده و هر گونه عاملی که باعث اختلال در ضبط تصویرها است، رفع شود.

چک کردن بدنه دوربین

دوربین‌های نسل امروز از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کنند. با این وجود ، گاه زنگ زدن دوربین دور از انتظار نیست. از این رو بهتر است هر چند وقت یکبار دوربین‌ها چک شود. هنگامی که بدنه دوربین زنگ بزند احتمال اسیب رسیدن به دیگر تجهیزات نیز وجود دارد. علاوه بر بدنه بهتر است گاها پایه دوربین نیز چک شود.

بررسی اتصالات و منبع تغذیه

با توجه به اینکه دوربین‌های مداربسته توسط کابل به دستگاه ضبط کننده و مانیتور متصل هستند، هر نوع اختلال در بخش کابل‌ها مانع از کارکرد درست دوربین می‌شود. پیشنهاد می‌شود به طور مستمر کابل‌ها و اتصالات چک شود. در چنین شرایطی نه تنها کوچکترین اختلال یا خرابی شناسایی شده، بلکه از خسارت بزرگتری پیشگیری می‌کند.

عواملی که هنگام بررسی کابل‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:

  • شل شدگی سیم‌ها و کابل‌ها
  • لخت نبودن سیم‌ها
  • عدم مواجه اتصالات با رطوبت
  • چک کردن سوییچ‌ها

منبع تغذیه دوربین از دیگر عواملی است که در ضبط تصویرها نقش اساسی دارد. چرا که در صورت وجود اختلال در این منبع تصویرها بدرستی ضبط نخواهد شد. همانطور که در ابتدای مقاله مطرح شد این تصویرها نوعی سند و مدرک به حساب می‌آیند.

بررسی عوامل تاثیرگذار بر دستگاه ذخیره ساز

چنین دستگاه‌هایی نیاز به چکاپ دارند چرا که عملکرد این دستگاه‌ها نقش مهمی بر ذخیره تصویرها دارد. هنگام بررسی باید مواردی را در نظر گرفت که برخی از آن‌ها عبارتند از: چک کردن تاریخ، چک کردن بازپخش‌ها، فن‌ها و….

در صورت درست نبودن تاریخ دستگاه نمی‌توان بدرستی تشخیص داد که هر در هر روز چه اتفاقاتی افتاده و چه کسانی رفت و آمد داشته اند. همچنین چک کردن عملکرد بازپخش‌ها نیز کمک می‌کند تا در صورت نیاز در سریع ترین زمان ممکن به ویدئوهای ضبط شده دسترسی داشت.

درضمن پیشنهاد می‌شود دستگاه را با پارچه مناسب تمیز کرده و پس از یک دوره استفاده دستگاه سرویس شود.

بررسی هارد دیسک

دوربین‌های مداربسته نیاز به فضایی برای ذخیره تصویر دارند. اطلاعات ضبط شده توسط دوربین در هارد دیسک ذخیره می‌شود. از این رو باید اطمینان حاصل کرد که فضای ذخیره بدرستی کار می‌کند‌؛ در غیر این صورت تصویری ثبت نخواهد شد.

اگر تنظیمات فضای ذخیره روی overwrite قرار گیرد، در صورت پر شدن فضای ذخیره به تدریج اطلاعات قبلی را پاک کرده و اطلاعات جدید جایگزین می‌شود.

بررسی ویژگی‌های تصویر

در کنار بررسی تمام عوامل فوق، نیاز است تا روشنایی تصویر نیز مورد بررسی قرار گیرد. فارغ از اینکه دوربین در محیط خارجی و داخلی وجود دارد، نور باید بدرستی تنظیم شود. اگر نورهای غیر استاندارد در محیط وجود داشته باشد، تصویرهای ضبط شده کیفیت مطلوبی نخواهند داشت. اگرچه برخی از دوربین‌های مداربسته به صورت خودکار نور را تنظیم کرده و با چک کردن نهایی دیگر مشکلی به وجود نمی‌آید.

بررسی گرمکن دوربین مداربسته

شرایط آی و هوایی در همه جا یکسان نبوده و برخی از شهرها سرد یا گرمتر از دیگری است. از این رو وجود گرمکن در چنین شهرهایی الزامی است. پس بهتر است نحوه کارکرد گرمکن نیز به صورت مستمر مورد بررسی قرار گیرد.

کلام آخر

دوربین‌های مداربسته هم مانند دیگر تجهیزات نیز به تعمیر و نگهداری دارند. فاصله تعمیرات و سرویس کردن دوربین‌های مداربسته هر چه به هم نزدیکتر باشد بهتر است‌. برای چک کردن دوربین‌ها موارد زیادی را باید در نظر گرفت، برخی از آن‌ها عبارتند از: لنز، بدنه، کابل، اتصالات و…. درضمن بهتر است بعد از چک کردن موارد مطرح شده فوق از ثابت بودن جای دوربین نیز اطمینان حاصل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *