هر هارد چه میزان ذخیره تصویر دارد و میزان ساعت ضبط به چه عواملی بستگی دارد؟

با سلام خدمت شما مخاطبین محترم وب سایت الرت ایران، با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با دوربین های مداربسته و تجهیزات جانبی آن در خدمت شما هستیم. سیر تکاملی دوربین های مداربسته از زمان اولین عرضه تا کنون بسیار جذاب بوده و دوربین های امروزی از تکنولوژی هایی بهره می برند که کسی در گذشته ها حتی فکرش را هم نمی کرد و شاید فقط در فیلم ها دیده می شد. اما امروزه دوربین های مداربسته و تجهیزات مربوط به آن از تکنولوژی های فوق العاده ای بهره می برند و کار کاربران را بسیار ساده نیز نموده اند.

به عبارت دیگر، دوربین ها و تجهیزات مرتبط با آن تمام نیازهای کاربران را برطرف می کنند و می توانند تضمین بالایی برای امنیت فضاهیاش ما به شمار بروند. یکی از مهم ترین مواردی که در طی این سالها پیشرفت داشته، مدت زمانی است که یک دوربین توانایی ضبط تصویر دارد. در ادامه مطلب هر هارد چه میزان ذخیره تصویر دارد و میزان ساعت ضبط به چه عواملی بستگی دارد؟ ” با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

ظرفیت هارد دوربین مداربسته

حافظه دوربین های مداربسته

یکی از مهم ترین سوالاتی که عموما برای کاربران وب سایت الرت ایران بوجود می آید این است که یک دوربین مداربسته و تجهیزات مرتبط با آن تا چند روز می توانند تصاویر را ضبط نموده و ذخیره کنند؟ یا سوال دیگری که پرسیده می شود این است که حافظه دوربین های مداربسته و تجهیزات مربوطه چقدر است و چه گزینه هایی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت هیچ زمان مشخصی برای این موضوع وجود ندارد چرا که بنا بر هارد و حافظه این میزان تفاوت دارد. به طور مثال شما نمی توانید بگوئید یک گوشی موبایل چقدر فضای ذخیره سازی دارد چرا که این عدد بر اساس حافظه جانبی آن تغییر می کند و تجهیزات ضبط و نگهداری تصاویر دوربین های مداربسته عموما میزان فضاهای متفاوتی دارند.

محاسبه مدت زمان ضبط یک دوربین مداربسته علاوه بر موارد فوق به موارد دیگری نیز بستگی دارد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم داشت.

عوامل تعیین کننده در ظرفیت هارد دوربین مداربسته

چنانچه پیش تر نیز توضیح داده شد، عوامل مختلفی بر ظرفیت هارد دوربین مداربسته تاثیرگذار هستند که این عوامل عبارتند از:

 

تعداد و حجم هارد، عوامل اساسی در تعیین مدت زمان ضبط دوربین مداربسته هستند

یکی از مهم ترین عوامل در تعیین میزان ذخیره سازی و توانایی ضبط تصاویر در دوربین های مداربسته، ظرفیت هارد دیسک هایی است که مورد استفاده قرار می گیرند. هیچ دستگاه DRV یا NVR در دنیا وجود ندارد که با حافظه داخلی به مشتری عرضه شود و کاربر باید برای آنها بصورت جداگانه هارد دیسک تهیه کند. همچنین قطعا می دانید که هر هارد دیسک نیز یک میزان فضای ذخیره سازی دارد و هر چه تعداد و ظرفیت هاردهای متصل شده به دستگاه ضبط کننده بیشتر باید، سیستم می تواند زمان بیشتری تصاویر را ضبط کند.

حافظه دوربین های مداربسته

 

تعداد دوربین های مداربسته

اگر شما بر فرض، 6 عدد دوربین مداربسته و یک هارد 4 ترابایت داشته باشید، حدود یک هفته تصویر در اختیار خواهید داشت، حال دوباره فرض کنید تعداد دوربین های شما دو برابر باشد، قطعا نیار خواهید داشت تا هارد خود را ارتقا دهید و هارد با ظرفیت بالاتری تهیه کنید. بنابراین هرچه تعداد دوربین ها بیشتر شود، میزان هارد مورد نیاز شما نیز افزایش خواهد یافت.

کیفیت دوربین های مداربسته

یکی دیگر از عوامل مهم تاثیرگذار بر میزان ضبط تصاویر، کیفیت دوربین های مداربسته است. دوربین های مداربسته کیفیت های مختلفی مانند HD، Full HD، 4K دارند که انتخاب هر کدام از آنها در میزان فضایی که هارد دستگاه ضبط کننده شما اشغال می کند متفاوت است. اجاره بدهید یک مثال برای شما بزنیم، اگر شما ده عدد دوربین HD در اختیار داشته باشید و چنانچه مدت زمان ضبط تصاویر آنها تا یک ماه باشد، این مورد زمانی که دوربین شما Full HD باشد، به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. پس هر چقدر کیفیت و رزولوشن دوربین مداربسته شما بیشتر باشد، طبیعتا میزان فضای ذخیره سازی شما نیز با سرعت بیشتری پر خواهد شد.

حالت های مختلف ضبط تصاویر

دستگاه های DVR عموما دارای حالت های مختلف ضبط هستند. متداول ترین حالت ضبط حالتی است که بصورت مداوم ضبط می کند. در این حالت حجم بسیار بالایی برای ذخیره سازی نیاز است. یکی از ویژگی هایی که برخی از دوربین های مداربسته از آن بهره می برند، ویژگی تشخیص حرکت است. در این حالت دستگاه فقط زمانی شروع به ضبط می کند که یک شی متحرک از جلوی دوربین مداربسته عبور کند. طبیعتا در این حالت به این دلیل که ضبط فقط در زمان ورود شی متحرک انجام می شود، فضای کمتری برای ذخیره سازی مصرف می گردد و به عبارت دیگر فضای ذخیره سازی دیرتر تمام می شود. خصوصا اگر دوربین در فضایی نصب شود که رفت و آمد در آنها محدود باشد.

تعداد فریم در ضبط تصاویر

همانطور که می دانید هر یک ثانیه تصویر زنده از 25 فریم تشکیل شده است. در تنظیم نحوه ضبط دستگاه های DVR، عموما تعداد فریم ها بر روی 15 فریم بر ثانیه قرار داده می شود چرا که هر چه تعداد فریم ها بیشتر باشد، فضای بیشتری اشغال خواهد گردید.

امیدواریم تا به اینجای مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا راهکارهای مفیدی را در ارتباط با نحوه افزایش ظرفیت ذخیره سازی دوربین با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

نحوه افزایش ظرفیت ذخیره سازی هارد دوربین مداربسته

به وسیله چند راهکار ساده می توان عواملی که بر حجم ذخیره سازی تصاویر دوربین تاثیرگذار هستند را تحت تاثیر قرار داد و ظرفیت هارد را بالا برد. این راهکارها عبارتند از:

هارد دوربین مداربسته

تنظیم رزولوشن دوربین مداربسته

جهت بالا بردن حجم ذخیره سازی و بهینه سازی تصاویر ضبط شده، رزولوشن دوربین ها را می توان بر مبنای مکانی که دوربین برای نظارت بر آن نصب شده، تنظیم نمود. بنابراین توصیه این است که برای مکان های با اهمیت پائین از دوربین هایی استفاده شود که رزولوشن پائین تری دارند. بدینوسیله میزان فضای هارد نیز برای ضبط تصاویر کاهش پیدا می کند و می تواند مدت زمان بیشتری به ضبط بپردازد.

غیر فعال نمودن ضبط صداهای غیر ضروری

یکی از راه های افزایش ذخیره سازی در هارد این است که در مکان هایی مانند پارکینگ که ضبط صدا از اهمیت پائین تری برخوردار است، قابلیت ضبط صدا برای آن دوربین را غیر فعال نمائید. این موضوع می تواند کمک کند تا فضای بیشتری برای ضبط باقی بماند.

فعال نمودن قابلیت تشخیص حرکت یا Motion Detection

همانطور که مستحضر هستید، قابلیت های متعددی بر روی دوربین مداربسته امروزی وجود دارد که یکی از مهم ترین این قابلیت ها، قابلیت تشخیص حرکت است. دوربین های مداربسته با استفاده از این قابلیت که مبتنی بر تکنولوژی است، هر گونه حرکت را تشحصی می دهند و پس از اینکه حرکت مورد نظر تشخیص داده شد، شروع به ضبط می کنند. اما این قابلیت چه کمکی می تواند در افزایش ظرفیت هارد داشته باشد؟ با استفاده از این قابلیت دوربین مداربسته می تواند تنها در زمانی که احساس کرد حرکتی اتفاق افتاده شروع به ضبط کند که این موضوع می تواند تا حجم بسیار زیادی از میزان فضای مورد نیاز بکاهد چرا که حجم تصاویر ضبط شده به میزان قابل توجهی کاهش می یابند.

بک آپ گرفتن از حافظه دوربین مداربسته

یکی از راهکارهای مفیدی که می توان برای افزایش فضای هارد دیسک به کار بست، بک آپ گرفتن مداوم از تصاویر ضبط شده و انتصال آنها به کامپیوتر شخصی است. بدینوسیله می توان تصاویری را که قبلا ضبط شده اند، از روی هارد پاک کرد و فضای خالی بیشتری را در اختیار داشت. این راهکار توسط بسیاری از متخصصین نه تنها برای خالی شدن هارد بلکه برای اطمینان از پاک نشدن تصاویر توصیه می گردد.

امید داریم مطلب نگارش شده فوق برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مقالات آموزشی در حوزه دوربین های مداربسته علاقه دارید، با دیگر مطالب بخش بلاگ وب سایت الرت ایران نیز همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *