عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته

عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته چیست؟

امروزه نیاز به امنیت بیشتر باعث گردیده که تقریبا در هر مکانی یک دوربین مداربسته نصب شده باشد. اما واقعیتی که وجود دارد این است که همیشه امنیت، یک قدم از خلافکاران عقب مانده است و این خود دلیل اصلی پیشرفت دنیای امنیت بوده است. این سخن بدین معناست که حضور دوربین های مدار بسته به خودی خود فایده ای ندارد و کافی نیست و باید فاکتور های امنیتی از هر نظر بالاتر بروند.

یکی از این فاکتورها، کیفیت تصاویر دوربین های مدار بسته می باشد که می تواند تا حدودی این نیاز ما را برطرف کند. امروزه جزئیات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و برای اثبات جرم و داشتن مدرک به آن ها نیازمند هستیم. همین قضایا سبب شده است که دوربین های مدار بسته از نسل آنالوگ با کیفیت های پایین به نسل های دیجیتال ارتقا یابند.

کیفیت تصاویر در دوربین های مدار بسته دیجیتال بر اساس مگاپیکسل سنجش می شود و از آن جایی که امروزه بیشتر از دوربین های مدار بسته دیجیتال استفاده می شود، در مطلب ” عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته چیست؟ “ بیشتر به بررسی کیفیت دوربین های مدار بسته از دید این دوربین ها می پردازیم و در واقع می توان گفت اولین و اصلی ترین تفاوت در کیفیت دوربین های مدار بسته همین آنالوگ و دیجیتالی بودن دوربین های مدار بسته می باشد. اگر شما نیز علاقمند هستید تا اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببرید در ادامه با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته

معیار های سنجش کیفیت دوربین های مداربسته

وقتی که از کیفیت دوربین مدار بسته سخن می گوئید، احتمالا اولین فاکتوری که به ذهن شما می آید کیفیت تصویر در دوربین مدار بسته می باشد، در حالی که معیار ها و فاکتور های دیگری نیز در مورد کیفیت دوربین مدار بسته وجود دارد. از جمله معیار های تاثیر گذار بر کیفیت دوربین های مدار بسته که سبب سهولت در انتخاب دوربین مدار بسته متناسب با نیاز و بودجه کاربر می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وضوح یا رزولوشن تصویر دوربین مداربسته
  • تکنولوژی های تصویری
  • نرخ فریم
  • سنسور دوربین مدار بسته
  • قابلیت های همچون HCL، WDR و …
  • قابلیت دید در شب
  • فرمت فشرده سازی تصویر
  • سخت افزار و نرم افزار دوربین مدار بسته و…

وضوح تصویر در دوربین مداربسته

وضوح یا رزولوشن تصویر به مجموعه پیکسل های تشکیل دهنده ی یک تصویر می گویند که تعداد پیکسل های طول و عرض تصویر مورد بررسی قرار می گیرد. رایج ترین رزولوشن های دوربین های مدار بسته عبارتند از 1، 2، 3، 4، 5، 6، 8 و 12 مگا پیکسل.

همان طور که گفتیم وضوح یا رزولوشن نشان گر سطح جزئیات تصویر می باشد که معیار اندازه گیری وضوح تصویر در دوربین مدار بسته آنالوگ TVL است. همچنین در دوربین های مدار بسته نسل جدید، تعداد پیکسل ها ملاک می باشد و گفتنی است که رزولوشن از مهم ترین عوامل تعیین کننده کیفیت دوربین های مدار بسته است.

در میان دوربین های مدار بسته موجود در بازار فعلی، رزولوشن های 1، 2، 4 و 8 مگا پیکسل رایج ترین رزولوشن ها می باشند و در حال حاضر رزولوشن های 3، 5 و 6 مگا پیکسل نیز در بازار در حال تولید و عرضه می باشند.

تکنولوژی های تصویر

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کیفیت دوربین های مدار بسته، نوع تکنولوژی به کار رفته در این دوربین ها می باشد که این تکنولوژی ها عبارتند از HD-CVI، HD-TVI، AHD، IP و CVBS. این تکنولوژی ها تفاوت هایی با هم دارند و از نظر کیفیت و قیمت با هم متفاوت می باشند. به طور کلی تکنولوژی های CVBS ارزان ترین و تکنولوژی های آی پی گران ترین تکنولوژی های موجود هستند. همچنین دوربین هایی با تکنولوژی CVBS از ابتدایی ترین انواع دوربین ها و دارای کم ترین کیفیت تصویر می باشند.

لنز دوربین مداربسته

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت دوربین های مدار بسته، لنز استفاده شده در این دوربین ها می باشد که این قطعه نقش پر رنگی در ارائه تصاویر با کیفیت از دوربین مدار بسته را دارا می باشد. لنز ها در دوربین های مدار بسته به دو دسته ی کلی لنز های ثابت و لنزهای متغیر تقسیم می شوند. لنز های ثابت همان طور که از نام آن ها مشخص می باشد، فاقد قابلیت تنظیم می باشند به گونه ای که فاصله ی کانونی در آن ها ثابت بوده و امکان تنظیم میدان دید دوربین مدار بسته در آن ها وجود ندارد.

این لنز ها به دلیل مکانیزم و ساختار ساده ای که دارند از لحاظ قیمت نسبت به دیگر انواع لنزها ی دوربین مدار بسته ارزان تر می باشند. لنز های متغیر شامل لنز varifocal و لنز motorized هستند که لنز varifocal دارای فاصله کانونی قابل تنظیم می باشد.

این در حالی است که بعد از تغییر فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته، باید فوکوس به صورت دستی تنظیم شود به گونه ای که مطمئن شویم که از حالت فوکوس خارج نمی شود و در غیر این صورت کیفیت خود را از دست می دهد. لنز motorized قابلیت تنظیم و زوم به صورت خودکار را از طریق منو OSD دوربین و یا مرورگر وب دارا می باشد. دوربین هایی با این نوع لنز به مراتب گران تر از دوربین هایی با لنز ثابت و وریفوکال می باشند.

عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته

سنسور یا حسگر دوربین مداربسته

حسگر یا سنسور دوربین مدار بسته، جز سخت افزارهای دوربین مدار بسته به شمار می روند که آن نیز بر کیفیت دوربین مدار بسته و ارائه تصاویر مناسب تاثیر بسزایی دارند. در واقع این سنسور در هنگام دریافت تصاویر، نور کافی را نیز از محیط جذب می کند. در بازار فعلی دو نوع سنسور CCD و CMOS وجود دارد که هر کدام از نقاط مثبت و منفی ای برخوردار می باشند.

فریم ریت دوربین مداربسته

فریم ریت نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر ارائه ی فیلم های با کیفیت از دوربین های مدار بسته می باشد و در واقع تعداد فریم تعداد تصاویری است که دوربین در هر ثانیه دریافت می کند و هر چه این فریم بالا تر باشد، تصاویر روان تری خواهیم داشت و کیفیت دوربین مدار بسته نیز به مراتب بهتر می باشد.

قابلیت WDR دوربین مداربسته

قابلیت WDR دوربین مدار بسته، تنظیم کننده تناقض های نور محیطی می باشد، به طوری که اگر در یک محیط همچون اطراف در و پنجره ها تفاوت نور بسیاری وجود داشته باشد که سبب ناهماهنگی تصویر و روشن و تیرگی شود، این تکنولوژی آن را تنظیم می کند.

قابلیت دید در شب در دوربین های مداربسته

از آن جایی که به کنترل و نظارت دائم و پیوسته بر محیط ها در طول شبانه روز نیاز داریم، دارا بودن قابلیت دید در شب یکی از فاکتور های مهم و تضمین کننده کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته به شمار می رود که این قابلیت با استفاده از اشعه ی مادون قرمز فراهم شده است و تصاویر با کیفیت و سیاه و سفیدی را به ما ارائه می دهد.

عوامل موثر بر کیفیت دوربین مداربسته

فرمت فشرده سازی ذخیره تصاویر در دوربین مداربسته

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر کیفیت دوربین های مدار بسته، پشتیبانی از فرمت های فشرده سازی جدید می باشد که در این صورت پهنای باند و حجم مورد نیاز برای ذخیره سازی در هارد بدون تغییر در کیفیت تصاویر فراهم می شود.

سخت افزار و نرم افزار در دوربین مداربسته

وجود سخت افزاری قوی همچون طراحی هوشمندانه دوربین و دستگاه ذخیره ساز، استفاده از قطعات الکترونکی حرفه ای و متناسب با سایز اجزای بدنه، کیس قوی و محکم، قابلیت های مقاومت در شرایط سخت محیطی، رعایت استاندارد های لازم در کابل کشی و … از عوامل موثر در کیفیت دوربین های مدار بسته می باشند، چرا که هر چه سخت افزار دوربین مدار بسته قوی تر باشد، احتمال خرابی آن در صورت استفاده درست و اصولی از آن پایین می آید و انتخاب و خرید دوربین مدار بسته از برند های معتبر و شناخته شده در واقع به نوعی کیفیت محصول را تضمین می نماید.

نرم افزار دوربین مدار بسته اگر کارایی بالابب داشته باشد، نشان گر کیفیت دوربین مدار بسته است و در حال حاضر شرکت های بزرگ تولید کننده تجهیزات نظارت تصویری هر چند وقت یک بار با توجه به نیاز کاربران فریم ورهای جدیدی را ارائه می دهند و قابلیت های جدیدی را به محصولات خود اضافه می کنند. همان طور که در مطلب ” عوامل موثر بر کیفیت دوربین مدار بسته چیست؟ “ گفته شد عوامل متعددی بر کیفیت دوربین مدار بسته تاثیر می گذارند که برخی از آن ها را برای شما شرح دادیم.

به طور کلی کیفیت دوربین مدار بسته یک عامل ثاثیر گذار بر قیمت دوربین های مدار بسته می باشد و هر چه ویژگی ها و قابلیت های یک محصول بیشتر باشد، بدیهی است که قیمت بالاتری نیز دارد. اگر مطالعه مطلب ” عوامل موثر بر کیفیت دوربین مدار بسته چیست؟ ” برای شما مفید واقع گردید در ادامه نیز با دیگر مطالب ما همراه باشید.

پچ کورد و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *