مانیتورینگ دوربین مداربسته

همانطور که می دانید دوربین های مداربسته برای برقراری امنیت، پیشگری از وقوع جرم و پیدا نمودن مجرمان در صورت وقوع جرم مورد استفاده قرار می گیرند. طبیعتا زمانی که سیستم دوربین مداربسته ای را برای فضایی در نظر می گیرید، نیاز دارید تا تصاویر ارسالی از دوربین مداربسته را در یک نمایشگر نمایش داده و در دستگاه ضبط تصاویر ذخیره کنید. در بسیاری از فضاها که دوربین مداربسته برای آنها نصب می شود، می توان با یک مانیتور و یک دستگاه NVR یا DVR تصاویر خود را ضبط و نمایش دهید که در اصطلاح به این موضوع مانیتورینگ دوربین مداربسته گفته می شود.

اما اگر فضای شما بزرگ باشد و چندین دوربین برای پوشش این فضاها نصب شده باشد شما نیازمند مجموعه تجهیزاتی خواهید بود که در یک اتاق قرار داده شود تا اپراتور بتواند تمامی تصاویر را یک جا در اختیار داشته و بر همه آنها بصورت همزمان نظارت کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

اتاق مانیتورینگ چیست؟

اتاق مانیتورینگ در واقع مکانی است که کلیه تجهیزات لازم برای مشاهده و مدیریت تصاویر ارسالی توسط دوربین های مداربسته در آنجا واقع می گردد. اتاق های مانیتورینگ تصاویر دوربین های مداربسته در همه جا موجود نیستند و عموما برای مکان ها و فضاهایی که از لحاظ مساحتی بزرگ هستند و از تعدد دوربین ها برخوردار می باشند تعبیه می گردند.

به طور مثال اتاق های مانیتورینگ را می توان در شرکت های بزرگ، بیمارستان ها، مترو، وزارت خانه ها و فضاهای این چنینی مشاهده نمود. بهتر است در اتاق های مانیتورینگ از تجهیزات با کیفیت برای مشاهده تصاویر ارسالی دوربین های مداربسته استفاده شود تا بازدهی و خروجی کار بالاترین کیفیت را داشته باشد. برای اینکه موضوع فوق را بهتر درک نمائید توصیه می کنیم مثال زیر را مد نظر قرار دهید

به طور مثال:

مکانی را با 128 دوربین مداربسته مختلف تجسم کنید. تصاویر ارسالی عموما در دسته بندی های 16 و 32 تایی تقسیم بندی شده و در نمایشگری مجزا نمایش داده می شود. اگر بخواهید این تعداد دوربین را به دسته بندی های 32 تایی تقسیم کنید، نیاز به 4 نمایشگر دارید تا 2 اپراتور بتوانند بر این تصاویر نظارت نمایند. با انجام این کار در صورت بروز مشکل در هر تصویر اپراتور دوربین تصویر را بر روی مانیتور جداگانه می آورد و می توان با افزایش ابعاد یا با کیفیت بالاتری آن را مشاهده نماید.

حال اگر دوربین مداربسته اسپید دام که قابلیت زوم را نیز دارد در سیستم دوربین مداربسته خود استفاده می کنید، اپراتور قادر خواهد بود با استفاده از قابلیت های موجود در زوایای مختلف زوم نموده و یا تغییر جهتی در دروبین ایجاد کند.

آشنایی با مانیتورهای اتاق های مانیتورینگ

نوع مانیتورهایی که برای اتاق های مانتیورینگ مورد استفاده قرار می گیرد به دو صورت صنعتی و معمولی در بازار وجود دارد. معمولا مانیتورهایی که برای این موضوع مورد استفاده قرار می گیرند دارای خروجی های HDMI و VGA هستند. توصیه این است که در هنگام خرید نمایشگر به رزولوشن پخش آن توجه نمائید چرا که رزولوشن خروجی باید با رزولوشن دوربین مداربسته همخوانی داشته باشد. این موضوع بدین شکل اهمیت دارد چرا که زمانی که دوربین مداربسته ای با کیفیت 4k دارید باید از مانیتورهایی با کیفیت 4k استفاده کنید تا یک LCD با کیفیت HD.

مانیتورینگ دوربین مداربسته

ویژگی ها و قابلیت های اتاق های مانیتورینگ

در اتاق های مانتیورینگ می توان به آسانی به تصاویر ضبط شده، کنترل دوربین ها، انجام تنظیمات و موارد دیگر دسترسی داشت. همچنین می توان بر تصاویر کلیه دوربین ها نظارت نمود، برای هر یک از کاربران دسترسی تعیین نمود، یک دوربین را از چندین نقطه کنترل نمود و تصاویر مختلف از یک محل را جمع آوری نمود.

تجهیزاتی که در اتاق مانیتورینگ مورد نیاز است

  • مانیتور برای مشاهده تصاویر، کامپیوتر و نمایشگرهای معمولی
  • صندلی های راحت برای اپراتورها جهت مشاهده مداوم و مانیتورینگ دوربین ها
  • روشنایی کافی، دمای مناسب و تهویه قابل قبول
  • فضایی برای استراحت و خواب اپراتورها
  • دستگاه های ضبط کننده تصاویر از جمله NVR و DVR از جمله  NVR و DVR
  • رک های متعدد با سایز مناسب برای تجهیزات
  • کیبورد کنترلر برای دوربین های گردان در صورت استفاده از این دوربین ها

مانیتورینگ دوربین مداربسته

آشنایی با  video wall

یکی از تجهیزات مهمی که در اتاق های مانیتورینگ مورد استفاده قرار می گیرد، ویدئو وال است. این تجهیزات به عبارت دیگر تلویزیون های بزرگی هستند که عموما در فضاهای وسیع با تعداد دوربین های متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ویدئو وال یک نمایشگر عریض است که عموما در مکان های وسیع بصورت 24 ساعته استفاده می گردد. نرم افزارهای موجود در این تجهیزات این امکان را دارند که صفحه نمایش آنها تصاویر متعددی را در پنجره های مختلف و در سایز های گوناگون نمایش دهد.

اطلاعات بیشتر درباره اتاق های مانیتورینگ

مفید بودن دوربین های مداربسته در یک سیستم امنیتی و خصوصا محرمانه به کیفیت اطلاعات خروجی بستگی دارد. نوع طراحی اتاق های مانیتورینگ می تواند بر خروجی اطلاعات و کاهش خطاهای انسانی تاثیر مستقیم داشته باشد. از مهم ترین عواملی که بر امنیت فضای شما اثر مستقیم دارد، اپراتورها هستند. اگر اپراتورها با راحتی بر روی صندلی های مناسب و ارگونومیک بنشینند دیرتر خسته می شوند و به اصطلاح عامیانه حواسشان بیشتر جمع دوربین هاست. توصیه می شود برای بازدهی بالاتر مانیتورها در وضعیت مناسب و صحیح نصب شده باشند. مواردی که ذکر شد مواردی هستند که به وضع ظاهری و فیزیکی اتاق کنترل مرتبط هستند.

موارد تاثیر گذار بر ایده آل بودن یک اتاق مانیتورینگ

اتاق کنترل باید به اندازه ای بزرگ باشد که بتوان اسباب، وسایل و تجهیزات مختلف را در آن جای داد و فضای کافی برای کار کردن افراد بصورت راحت وجود داشته باشد. اگر اتاق کنترل کوچک باشد یا از نظر ظاهری شکلی غیر متقارن داشته باشد و بطور مثال ستونی در وسط اتاق وجود داشته باشد می تواند بر بازدهی نهایی تاثیر داشته باشد چرا که این موضوع نحوه قرار گیری مانیتورها را تحت تاثیر قرار داده و توانایی اپراتورها را در مانیتورینگ تصاویر دوربین های مداربسته مختل نماید.

دوربین مداربسته

مانیتورینگ دوربین های مداربسته

همانطور که می دانید دوربین های مداربسته از جمله مهم ترین سیستم های امنیتی هستند که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این دوربین ها در سالهای اخیر پیشرفت های بسیاری پیدا نموده اند و به لطف قابلیت ها و ویژگی هایی که به آنها اضافه شده است بسیار نسبت به گذشته قابل اعتمادتر شده اند. برای خرید دوربین های مداربسته هر کاربر باید به نیازهای خود توجه داشته باشد و با توجه به نیازهایی که دارد مبادرت به خرید دوربین مداربسته مناسب خود نماید.

کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته از مهم ترین مواردی است که در برقراری امنیت و پیگیری جرم واقع شده اهمیت دارد. از کیفیت تصاویر که بگذریم مورد بعدی که از اهمیت بالایی برخوردار است دستگاه های ضبط و پخش تصاویر دوربین های مداربسته می باشد. این دستگاه ها نقش مهمی در ذخیره تصاویر دارند و باید متناسب با نوع دوربین مداربسته انتخاب شوند تا بالاترین کارایی را داشته باشند و بتوانند بخوبی کل تصاویر ارسالی را ذخیره نمایند.

انتخاب مانتورینگ صحیح

همه این موارد را یک طرف قرار دهید و تصور کنید که دوربین درجه یک و با کیفیتی را برای فضای خود انتخاب نموده اید. تصور کنید که بهترین دستگاه ضبط کننده را نیز برای سیستم دوربین مداربسته خود انتخاب کرده اید. حال دوباره تصور کنید که همه این موارد را دارید اما در زمان وقوع جرم کسی نباشد تا بر دوربین مدار بسته شما نظارت داشته باشد. در چنین موقعیتی فرد مجرم کار خود را انجام می دهد و می رود و شما فقط در روز بعد با چک کردن دوربین ها متوجه حضور چنین فردی خواهید شد.

 

دقیقا زمانی که کار از کار گذشته است و دیگر فهمیدن اینکه عملی مجرمانه توسط شخصی صورت گرفته کمکی به شما نخواهد کرد. بنابراین مانیتورینگ دوربین های مداربسته باید در اولویت افرادی باشد که برای فضایی دوربین مداربسته نصب می نمایند. مانیتورینگ صحیح و در زمان مناسب می تواند از وقع جرم جلوگیری کرده و به دستگیری مجرمان در زمان مناسب کمک بسزایی نماید.

امید است مطالعه این مطلب اهمیت مانیتورینگ دوربین های مداربسته را برای شما روشن نموده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید با دیگر مطالب آموزشی ما نیز همراه باشید.

2 thoughts on “مانیتورینگ دوربین مداربسته چیست؟

  1. چطوری میشه چند تا تصویر رو با هم روی یک مانیتور اورد؟

    1. یه تنظیمات داره تماس بگیرین بخش فنی راهنماییتون میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *