منبع تغذیه دوربین مداربسته چیست؟

دوربین های مداربسته سیستم های پرکاربردی هستند که عموما برای برقراری امنیت در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از زمان ابداع و عرضه شدن به بازار، دوربین های مداربسته برای فعالیت نیاز به انرژی داشتند (منبع تغذیه)که این انرژی عموما از طریق برق یا باطری تامین می گردید و هنوز هم دوربین هایی موجود هستند که بدین شکل فعالیت می کنند.

اما از این موضوع که بگذریم در طول زمان و با پیشرفت های تکنولوژی که در این زمینه صورت گرفته است، روش های دیگری برای انتقال انرژی مورد نیاز فعالیت دوربین ها ابداع گردیده که به طور مثال می توان به POE که به معنای انتقال انرژی مورد نیاز از طریق کابل اترنت است اشاره نمود. اما از این موضوع که بگذریم نوبت منبع تغذیه ای است که در اکثر دوربین های مداربسته وجود دارد. بله درست حدس زدید، آداپتور همان موردی است که قصد داریم درباره آن صحبت کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره آداپتور دوربین های مداربسته اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

خرید دوربین مداربسته

آشنایی با منبع تغذیه دوربین مداربسته

منبع تغذیه اکثر دوربین های مداربسته آداپتور است که وظیفه انتقال انرژی مورد نیاز برای فعالیت دوربین های مداربسته را بر عهده دارد. آداپتور وظیفه تبدیل برق 220 ولت شهری به 12 ولت با آمپر های مختلف که مورد نیاز دوربین مداربسته است را دارد. دوربین های مداربسته ای که در بازار موجود هستند عموما 12 ولت هستند که به آمپرهای 1، 2، 3، 4، 5، 10، 15، 20، 30 و 40 نیاز دارند. با توجه به این موضوع باید برای هر دوربین منبع تغذیه مناسب را انتخاب نمود و در این باره دقت کرد.

منبع تغذیه

انتخاب منبع تغذیه مناسب برای دوربین مداربسته

عموما برای اینکه بتوان یک دوربین مداربسته را راه اندای نمود، نیاز به 1.3 آمپر است که اگر دوربین قابلیت های دیگری مانند قابلیت دید در شب را نیز داشته باشد، بهتر است 2 آمپر برای هر دوربین در نظر گرفته شود. بنابراین توصیه می شود یک منبع تغذیه 12 ولت 2 آمپر جهت تضمین جلوگیری از نویز و اختلال قطع و وصل شدن جریان برق استفاده گردد یا برای هر سری از دوربین های مداربسته یک منبع تغذیه مرکزی در نظر گرفته شود. به طور مثال:

  • می توان برای تامین انرژی سیستم 4 دوربین مداربسته با دید در شب از یک منبع تغذیه 12 ولت 8 آمپر استفاده نمود.
  • برای یک سیستم که 8 دوربین مداربسته دید در شب دارد بهتر است از یک منبع تغذیه 12 ولت با خروجی 15 آمپر استفاده شود. البته می توان از دو آداپتور 12 ولت 8 آمپر نیز استفاده نمود که این موضوع به انتخاب کاربر دوربین های بستگی دارد.
  • برای 16 عدد دوربین مداربسته دید در شب بهتر است از یک منبع تغذیه 12 ولت 30 آمپر استفاده شود که البته می توان از دو منبع تغذیه 15 آمپر یا 4 منبع تغذیه 8 آمپر نیز استفاده نمود. انتخاب نوع تقسیم منابع انرژی به خواست کاربر بستگی دارد اما مواردی مانند هزینه های نصب و راه اندازی نیز بر این موضوع تاثیر بسزایی دارد.

منبع تغذیه

پس از اینکه با نحوه انتخاب منبع تغذیه مناسب برای دوربین های مداربسته آشنا شدیم، نوبت به بررسی مزایا و معایب منابع تغذیه مجزا و مرکزی می رسد که در ادامه قصد داریم به این موارد بپردازیم:

آداپتور مجزا (منبع تغذیه مجزا)

این آداپتورها نیز مزایا و معایبی دارند که این موارد به شرح زیر هستند:

مزایای آداپتور یا منبع تغذیه مجزا:

  • در صورت خاموش شدن هر دوربین مداربسته، رفع مشکل پیش آمده یا تعویض منبع تغذیه راحت تر خواهد بود.
  • به علت قطع برق 220 ولت دیگر افت ولتاژ پیش نخواهد آمد.
  • به هر دلیلی پس از اینکه آداپتور خراب شد، یکی ازدوربین های مداربسته از کار می افتد و کل سیستم دچار مشکل نمی شود.
  • هزینه سیم کشی برای منبع تغذیه دوربین ها پایین می آید که کمکی به کاربران دوربین های مداربسته است.

معایب آداپتور یا منبع تغذیه مجزا:

  • توصیه می شود از آداپتور تک آمپر به دلیل اینکه عمر کوتاه تری نسبت به آداپتورهای صنعتی دارد، کمتر استفاده گردد.
  • در صورتی که از کابل های بی کیفیت و نا مرغوب در سیستم دوربین مداربسته استفاده شود، احتمال اینکه در آینده اختلال بوجود بیاید بسیار زیاد است، چون باعث داغ شدن بیش از حد و آتش سوزی احتمالی می گردد.
  • برای اینکه آداپتور شما شکل منظم و شکیلی در کنار دوربین مداربسته داشته باشد، باید یک باکس پلاستیکی در نظر گرفته شود و آداپتور در آن نصب شود که این موضوع جلوه جذابی در نهایت نخواهد داشت.

آداپتور مرکزی (منبع تغذیه مرکزی)

مزایای آداپتور یا منبع تغذیه مرکزی:
  • آداپتورهای مرکزی راندمان و عمر بالایی نسبت به آداپتورهای مجزا دارند که این موضوع یک مزیت بزرگ برای کاربران دوربین های مداربسته محسوب می شود چرا که در هزینه های بلند مدت صرفه جویی می کند.
  • درسیستم سیم کشی که برای دوربین مداربسته انجام می شود، برق انتقالی 12 ولت است و این موضوع جلوی خطرات احتمالی در سیستم دوربین مداربسته را می گیرد یا حداقل آن را کاهش می دهد.
  • در صورتی که کابل کوواکسیال تصویر و کابل برق که تامین کننده برق منبع تغذیه است، در کنار یکدیگر باشند، هیچ گونه نویزی بر روی تصویر ارسالی از دوربین مداربسته نمی افتد.
  • از همه مهم تر این موضوع است که هزینه نصب یک آداپتور مرکزی نسبت به نصب یک آداپتور مجزا برای هر دروبین مداربسته کمتر و به صرفه تر است.
معایب آداپتور یا منبع تغذیه مرکزی:
  • یکی از مهم ترین معایب منبع تغذیه مرکزی این است که اگر به هر دلیلی از کار بیفتد، همه دوربین ها از کار می افتند که می تواند یک اتفاق بد برای سیستم دوربین های مداربسته باشد چرا که خرابکاران می توانند با ازکار انداختن یک منبع تغذیه همه دوربین ها را خاموش کنند و به فعالیت مجرمانه خود بپردازند.
  • در صورتی که از سیم های غیر استاندارد در سیم کشی های دوربین ها استفاده شده باشد، در مسیرهای طولانی به علت انتقال برق 12 ولت، افت ولتاژ خیلی زیادی اتفاق می افتد که خبر خوبی برای سیستم دوربین ها نیست.

سرهم بندی دوربین مداربسته و کابل برق آداپتور

در یک سری از پروژه ها منبع تغذیه ممکن است بنا بر شرایط آن پروژه در کنار دوربین نصب شود که در چنین حالتی منبع تغذیه باید در یک باکس پلاستیکی یا فلزی ضد آب قرار گیرد. در برخی موارد بنا به دلایلی که از جمله آن می توان به زیبایی ظاهری، نصب و تمیز بودن، اجرا و یا عدم دسترسی افراد به منبع تغذیه دوربین مداربسته و برقراری امنیت آن، آداپتور را در فضای دیگری قرار می دهند که این مهم با افزودن کابل انجام می گیرد.

در گذشته با قطع کردن فیش آداپتور و سرهم بندی سیم اداپتور با سیم جدید می توانستید مسافت بین 50 تا 100 متر را کابل کشی کنید. در حال حاضر اما می توانید با خرید مبدل های نری و مادگی و با آماده سازی کابلی مجزا به همراه دو فیش نری و مادگی اتصال بین دو دستگاه را برقرار نمائید و در نهایت منبع تغذیه را در فاصله ای دورتر قرار دهید.

همانطور که می دانید باید پایه های مثبت به یکدیگر و پایه های منفی به هم متصل شوند. در نظر داشته باشید در صورتی که این دو جا به جا بسته شوند، دوربین روشن نمی شود. البته نگران هم نباشید چرا که اگر این اشتباه را انجام دهید، اتفاقی برای دستگاه پیش نمی آید و نمی سوزد.

عیب یابی آداپتور خراب یا مشکل دار

دو روش برای این موضوع وجود دارد که در روش اول می توان با استفاده از مولتی متر سلامت آداپتور را بررسی نمود و نوع خرابی را بر اساس عدم تامین جریان یا ولتاژ متوجه شد. در روش دوم می توان با استفاده از یک دوربین مداربسته دیگر یا هر دستگاهی که نیاز به 12 ولت جریان و 2 آمپر دارد، سوختگی یا خرابی آداپتور را مورد بررسی قرار داد که در اکثر موارد روش دوم مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع تغذیه

آیا می توان آداپتور یا منبع تغذیه دوربین مداربسته را تعمیر نمود؟

پاسخ خیر است، چرا که به دلیل ارزان قیمت بودن آن، یک قطعه مصرفی محسوب می شود و یک عمر مفید دارد. در صورت خرابی، توصیه این است که آداپتور قبلی با یک آداپتور جدید جایگزین شود. البته به احتمال زیاد با باز کردن بدنه آداپتور می توان تشخیص داد که کدام قطعه آن خراب است اما هزینه تعمیر آن به نسبت جایگزین آن با یک آداپتور جدید، صرفه اقتصادی ندارد.

امید است مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب آموزشی در حوزه دوربین های مداربسته علاقمند هستید، با دیگر مطالب ما نیز همراه باشید.

 

 

2 thoughts on “منبع تغذیه دوربین مداربسته چیست؟(آداپتور)

  1. من آدابتورم نیم سوز شده و همه دوربین هام دیگه تصویر نداره
    ادابتور مرگزی نزارید برای هر دوربین جدا جدا آدابتور ببندید

    1. دقیقا این روش خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *