نصب هارد در دوربین مداربسته

نصب و تست هارد دوربین مداربسته

امروزه برای برقراری امنیت و اطمینان خاطرِ محل کار یا منازل شخصی از دوربین مداربسته استفاده می‌شود‌. دوربین مداربسته از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک نقش مهمی در ثبت تصویرها دارند. یکی از اجزای اصلی دوربین، هارد آن است. تمام تصویرها و داده ‌های دوربین، در هارد دوربین یا دستگاه DVR و NVR ذخیره می‌شود. هارد به دلیل نگهداری فایل‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر دوربین مداربسته در ضبط تصویرها با مشکل رو به رو شود، یکی از مواردی که باید بررسی شود هارد می‌باشد. در ادامه مقاله نحوه تست هارد مورد بحث قرار می‌گیرد‌.

هارد مناسب دوربین مداربسته

انتخاب هارد دیسک مناسب، ضبط درست و با کیفیت تصویرها را تضمین می‌کند. در ادامه سه هارد مناسب دوربین مداربسته معرفی می‌شود.

هارد وسترن دیجیتال بنفش رنگ یکی از هاردهای مناسب به حساب می‌آید. با استفاده از این هارد، می‌توان  به صورت ۲۴ ساعته با حداقل خطا به ضبط تصویرها پرداخت. از ویژگی‌های منحصر به فرد این هارد، جستجوی خطای رخ داده و ادامه ضبط است. این مدل هارد ۶۴ مگابایت حافظه کش داشته و توانایی انتقال ۱۸۰ ترابایت داده را در به صورت سالانه دارد. در ضمن می‌تواند تصویر ۶۴ دوربین را به صورت همزمان ضبط کند.

هارد shyhawk شرکت سیگیت Seagate، یکی دیگر از هاردهای پیشنهادی به حساب می‌آید. به کمک این هارد فریم‌های ویدیویی دیگر از بین نمی‌روند. هارد Iron wolf این شرکت در برابر لرزش دائمی مقاوم بوده و توانایی انتقال ۱۸۰ ترابایت داده را در سال دارد.

هارد S300 Surveillance شرکت توشیبا نیز، هارد مورد اعتمادی برای دوربین مداربسته می‌باشد. از ویژگی‌های این هارد نگهداری تصویر برای مدت طولانی می‌باشد. این هارد قابلیت ضبط با سرعت و کیفیت بالا را دارد.

 

جایگذاری هارد در دستگاه

 

با تمام این تفاسیر پیش از خرید هارد، باید ویژگی‌های سیستم امنیتی را بررسی کرده و هاردی سازگار با آن انتخاب شود. هارد نامناسب ممکن است برای مدت کوتاهی کار کند اما پس از مدتی به مشکل برخواهد خورد.

نصب دوربین مداربسته

نصب هارد دیسک

دوربین مداربسته برای ضبط تصویرها، به فضای ذخیره سازی یا همان هارد نیاز دارد. مراحل نصب هارد به شرح زیر است:

  • ابتدا باید دستگاه NVR و DVR را باز کنید.
  • پس از باز کردن دستگاه می‌توانید مادربرد را ببینید که روی آن کابل SATA وجود دارد. سیم‌های سیاه، قرمز و زرد نیز قابل مشاهده هستند. این سیم‌ها را به هارد متصل کنید.
  • یک سر کابل SATA را به دستگاه و سر دیگر را به هارد متصل کنید. کابل تغذیه دستگاه نیز باید به هارد صل شود.
  • در این مرحله هارد را سرجای خود قرار دهید و اتصالات را چک کنید.
  • دستگاه را روشن کرده و از خواندن هارد توسط دستگاه اطمینال حاصل کنید.

 

تست سلامت نرم افزاری هارد دوربین مداربسته

گاها تست هارد دوربین مداربسته می‌تواند از اختلالات جدی هارد پیشگیری کند. ممکن است هارد در برخی از قسمت‌ها دچار نقص باشد و با انجام مراحل زیر می‌توان متوجه آن‌ها شد.

  • ابتدا در منوی دستگاه گزینه maintenance را انتخاب کنید.
  • سپس روی HDD Detect کلیک کنید.
  • در مرحله بعد برای تست هارد باید Bad Sector Detection را انتخاب کنید.
  • اکنون در قسمت Key Area Detection حالت Full Detection را انتخاب کرده و دکمه Detect را می‌زنیم.
  • روند پیشرفت کار در قسمت Status قابل مشاهده است. پس از به نمایش درامدن عبارت complete بررسی به طور کامل انجام شده است. رنگ سبز حاکی از سالم بودن هارد و رنگ قرمز نشان از نقص است.

 

مشکلات نرم افزاری هارد در دوربین مداربسته

تست سلامت فیزیکی هارد

اگر ضبط تصویرها ناگهان متوقف شود، خرابی هارد می‌تواند یکی از دلیل‌های این مشکل باشد. علاوه بر تست هارد به صورت نرم افزاری می‌توان تست فیزیکی سلامت هارد را نیز انجام داد. ابتدا باید اتصالات هارد چک شود، این اتصالات شامل کابل SATA و پاور می‌شود. البته اگر هارد آسیب ندیده باشد با اتصال آداپتور مناسب هارد دوباره به کار خود ادامه می‌دهد. برای تست سلامت فیزیکی هارد، باید به بدنه هارد توجه شود، هر گونه خط یا خش حاکی از ضربه به هارد است. بدنه هارد از جنس المینیوم است و از آنجاییکه انعطاف زیادی دارد، خط و خش به راحتی قابل تشخیص می‌باشد.

هاردها قابل حمل هستند و اگر هنگام نصب، جابه‌جایی هارد و ثابت نشدن سر جای خود ضربه بخورد، ممکن است صداهای ناهنجار نیز تولید کند. اگر یک یا چند هد خواندن و نوشتن هارد در اثر ضربه آسیب ببیند، دیگر نمی‌تواند اطلاعات را بدرستی ذخیره کند.

علت‌های صداهای ناهنجار هاردها

 هنگامی که هارد از ارتفاع بیفتد یا به هر دلیل دیگری آسیب ببیند، صداهای ناهنجار تولید می‌کند. ممکن است در این شرایط اسپیندل موتور هارد آسیب ببیند و دیگر هارد به درستی کار نکند. اگرچه هارد در هنگام کار کردن صدای آرامی دارد اما اگر صدا بیش از اندازه باشد، نشان از نقص در هارد است.

نوسان ولتاژ برق، یکی از دلایل ایجاد صداهای ناهنجار در هارد است. در حالتی که نوسان برق اتفاق می‌افتد، هارد از کار افتاده، متوقف شده و دوباره شروع به کار می‌کند. در چنین شرایطی اگر این اتفاق بارها تکرار شود، ممکن است باعث سوختن برد هارد شود. از دیگر عوارض نوسان ولتاژ برق آسیب دیدن هد هارد است. برای پیشگیری از نوسان ولتاژ برق بهتر از یک رابط استاندارد استفاده شود.

از دیگر دلایل صدای ناهنجار هارد استهلاک است. به مرور زمان احتمال اسیب دیدن چندین هد خواندن و نوشتن هارد و پلتر وجود دارد. این مورد نیز نهایتا مانع از ضبط درست تصویرها می‌شود. برد هارد دیسک نیز اگر آسیب ببیند مانع از عملکرد درست هارد می‌شود.

اگر هارد توسط دستگاه شناسایی نشد، احتمال خاموش بودن هارد وجود دارد و ممکن است با تعویض آداپتور این مشکل رفع ‌شود.

 

صدای ناهنجار هارد

فرمت کردن هارد دیسک

گاه پیش می‌آید که با یک فرمت کردن ساده و یا برگرداندن به تنظیمات اولیه مشکل هارد رفع شود. البته این راه حل زمانی جواب می‌دهد که هارد مشکل جدی نداشته باشد. در ضمن برای انجام اینکار ابتدا باید فایل پشتیبان از تصویرهای ضبط شده تهیه کرد. نکته حائز اهمیت این است که با فرمت هارد، اگر مشکل بدسکتوری وجود داشته باشد، برطرف می‌شود. البته اگر مشکل بدسکتوری اگر حاد باشد، عملکرد هارد متوقف می‌شود.

نحوه فرمت هارد:

  • ابتدا از منوی دستگاه، HDDرا انتخاب کنید.
  • اگر چند هارد دارید، هارد مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • و در آخر دکمه Init هارد را بزنید.

ظرفیت هارد دوربین مداربسته

دیگر علت‌های خراب شدن هارد

پاور منبع تغذیه یکی دیگر از علت ‌های خرابی هارد است. اگر پاور توانایی پشتیبانی از چند هارد را نداشته باشد و برق رسانی درست انجام نشود، هارد آسیب می‌بیند. منبع تغذیه ۳ آمپری توان الکتریکی لازم را برای هارد فراهم می‌کند. پاورمورد استفاده باید بتواند تعداد هاردهای مورد نظر را پشتیبانی کند.

افزایش الکتریسیته ساکن و زنگ زدگی هارد نیز از دیگر علت‌های از کار افتادگی هارد هستند. بهتر است‌ سالی یکبار دستگاه باز شود و گرد و غبار آن گرفته شود‌. این کار خنک شدن سیستم را به همراه دارد.

قیمت دستگاه DVR و NVR  نیز در ضبط تصویرها تاثیر دارد. دستگاه‌های ارزان قیمت در مقایسه با نوع با کیفیت آن، نرخ فریم‌های بالا را پشتیبانی نمی‌کنند. در چنین شرایطی، تصویرها به صورت کامل ضبط نشده و با مشکل رو به رو می‌شوند.

عدم تشخیص هارد توسط دستگاه

گاه ممکن است دستگاه NVR و DVR هارد را تشخیص ندهد. برای برطرف کردن این مشکل مراحل زیر باید انجام شود.

  • دستگاه را خاموش کرده و اتصالات و منبع تغذیه را بررسی کنید.
  • اگر اتصالات و منبع تغذیه هارد مشکلی نداشت و متصل بود، پس از خارج کردن سوکت‌ها هارد را بیرون بیاورید.
  • دوباره دستگاه را روشن کرده و ریست فکتوری را بزنید.
  • دوباره دستگاه را خاموش کرده و هارد را مجددا متصل کنید.
  • در انتها دوباره دستگاه را روشن کنید و قابل تشخیص بودن هارد را در بخش تنظیمات چک کنید.

اگر با انجام تمام این مراحل باز هم دستگاه هارد را تشخیص نداد، باید از آداپتوری با جریان بالاتر استفاده شود. در صورتی که باز هم هارد را نخواند، ممکن است هارد سوخته باشد.

کلام آخر

تست هارد دوربین مداربسته به صورت فیزیکی و نرم افزاری امکان پذیر است. با روش‌های گفته شده در این مقاله می‌توان هارد را بررسی نمود و اگر مشکل جدی تری داشت به نمایندگی مراجعه کرد. تست هارد دیسک، نه تنها برای پیدا کردن نقص بلکه برای پیشگیری از مشکل نیز مهم است. علت‌های زیادی باعث از کار افتادگی هارد می‌شوند مانند: مشکل در منبع تغذیه، الکتریسیته ساکن، زنگ زدگی و عدم داشتن منبع تغذیه مناسب. البته گاها با یک فرمت ساده مشکل رفع می‌شود، اما اگر مشکل حادتر بود باید به متخصص یا نمایندگی مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *