BMS چیست؟

امروزه با توجه به دنیای شلوغ و مدرنی که با آن روبه رو هستیم، سیستم مدیریت ساختمان BMS به یک مقوله بسیار مهم و حائز اهمیت تبدیل شده که حضور آن در ساختمان ها امری ضروری و جدی است. ساختمان های هوشمند نسل جدیدی از ساختمان ها هستند که همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی تعداد آن ها در دنیا روز به روز در حال افزایش است. BMS که مخفف Building management system است و در فارسی به مدیریت هوشمند ساختمان ترجمه می شود، به مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارهایی می گویند که به منظور مانیتورینگ و کنترل قسمت های مهم و حیاتی در ساختمان ها نصب می شوند.

به طور کلی وظیفه این مجموعه، پایش دائمی از بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرمان هایی به آن هاست به طوری که عملکرد اجزای مختلف ساختمان به طور متعادل با یکدیگر و در شرایطی بهینه باشد و هم چنین این مجموعه با هدف کاهش مصارف ناخواسته و از بین رفتن بیهوده منابع انرژی و همچنین اختصاص دادن این منابع به فضاهای کاربردی فعالیت می کند. در واقع BMS می تواند در برگیرنده تمام سرویس های الکترونیکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان باشد، که این سرویس ها شامل گرمایش، سرمایش، آسانسور، تهویه مطبوع، نیروگاه برق اضطراری، کنترل روشنایی، پله برقی، دوربین مدار بسته، سیستم اعلام و اطفای حریق و… می باشند. اگر شما از علاقمندان به این حوزه هستید، در ادامه مطلب ” هوشمند سازی ساختمان BMS چیست؟ “ با ما همراه باشید.

هوشمند سازی خانه

اجزای سیستم مدیریت ساختمان BMS

تمام سیستم های مدیریت ساختمان از سه بخش کنترل، بخش نمایش و بخش بهینه سازی تشکیل شده اند. در سیستم های مدیریت ساختمان، کنترل با استفاده از طراحی و اجرای یک سیستم کنترل مرکزی صورت می پذیرد. از جمله مواردی که سیستم کنترل مرکزی به کنترل آن می پردازد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنترل سیستم های روشنایی که شامل تمام تجهیزات روشنایی می شود.
  • کنترل سیستم های تامین گرمایش و سرمایش و سیستم تهویه
  • کنترل سیستم های قدرت مثل سیستم ذخیره سازی انرژی الکتریکی و سیستم تامین برق اضطراری
  • کنترل سیستم های ایمنی و بازدید که شامل سیستم های اعلام سرقت، دوربین های مدار بسته و … می شود.
  • کنترل سیستم آتش نشانی که شامل سیستم اعلام و اطفای حریق می شود.
  • کنترل سیستم آسانسورها
  • کنترل سیستم های آبرسانی که شامل سیستم های تنظیم فشار آب در مناطق مختلف، قطع و وصل جریان آب در مواقع مختلف، کنترل سیستم های آبیاری و … می باشد.
  • و…

اهداف استفاده از سیستم های مدیریت ساختمان چیست؟

در واقع هدف اصلی طراحان و مهندسان از به کارگیری سیستم های مدیریت ساختمان BMS، بهره گیری از مزایای اقتصادی با استفاده از کاهش مصرف انرژی و ایجاد فضایی امن و آرام برای ساکنین ساختمان ها می باشد. برخی از مزایای استفاده از سیستم های مدیریت BMS به شرح زیر است:

  • استفاده بهینه از تجهیزات ساختمان و هم چنین افزایش طول عمر مفید تجهیزات ساختمان.
  • ایجاد محیطی دلپذیر و مطلوب در عین حال مدرن برای ساکنین آن.
  • کاهش هزینه های نگهداری و تعمیرات به میزانی قابل توجه.
  • استفاده از سیستم های کنترلی با توانایی برنامه ریزی.
  • صرفه جویی و استفاده بهینه از انواع انرژی.
  • سیستم کاربری ساده بدون نیاز به وجود پیمانکار.
  • استفاده از سیستم مانیتورینگ و کنترل نمودن تمامی بخش های ساختمان بوسیله موبایل، تبلت و… از طریق اتصال به اینترنت.
  • استفاده از گزارش های آماری که توسط سیستم های مورد استفاده از تمام تجهیزات ارائه می شود و بهینه سازی و اصلاح عملکرد دستگاه ها.

چرا باید از سیستم های مدیریت ساختمان BMS استفاده کنیم؟

در دنیای امروز که هر لحظه شاهد رشد علم و فناوری و ایجاد تکنولوژی های جدید هستیم، با در نظر گرفتن رشد سریعی که جمعیت دارد و با توجه به کمبود منابع انرژی در سراسر دنیا، بحث مدیریت مصرف انرژی بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به اینکه یکی از مهم ترین کاربردهایی که سیستم های مدیریت ساختمان BMS دارند، کنترل شرایط ساختمان ها از نظر گرمایش و سرمایش، تجهیزات روشنایی و … می باشد، استفاده از این سیستم ها نقش بسیار مهم و کارآمدی در مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی خواهد داشت. از سویی دیگر یکی از مهم ترین کاربردهایی که علم و تکنولوژی در دنیای امروز با خود به همراه آورده اند، تسهیل و تسریع مراحل و پروسه های انجام امور روزمره در ابعاد مختلف زندگی انسان ها می باشد.

استفاده از سیستم های مدیریت ساختمان BMS توانسته به انجام سریع تر، آسان تر و دقیق تر این امور کمک شایانی کند. با توجه به اینکه طیف بسیار وسیعی از کاربران با توانایی های متفاوت از سیستم های مدیریت ساختمان BMS استفاده می کنند، این سیستم ها باید فاقد پیچیدگی های فنی باشند به طوری که کاربرانی با کمترین سطح توانایی نیز قادر به استفاده و بهره برداری از این سیستم ها باشند، با توجه به همین موضوع بسیاری از طراحان و سازندگان سیستم های مدیریت ساختمان BMS  نرم افزارهایی با بیان گرافیکی ساده به منظور کنترل سیستم های مدیریت ساختمان ارائه نموده اند. در این نرم افزارها بوسیله اشیا گرافیکی ساده و متفاوت، کنترل همه ی جوانب ساختمان بسیار راحت در دسترس عموم قرار داده شده است.

خانه هوشمند

 استراتژی های سیستم مدیریت ساختمان BMS در جهت کاهش مصرف انرژی

به طور کلی عمده روش هایی که توسط طراحان و سازندگان سیستم های مدیریت ساختمان BMS به کار گرفته شده اند عبارتند از:

  • خاموش و روشن کردن وسایل و تجهیزات با استفاده از جداول زمان بندی کارکرد آن ها.
  • بهره برداری از تجهیزات در صورت نیاز و ضرورت استفاده از آن ها.
  • بهره برداری و استفاده از حداقل ظرفیت مجاز از تجهیزات و دستگاه ها.
  • محدود کردن تقاضای استفاده از وسایل و تجهیزات که سبب قطع برق تجهیزات در صورت استفاده بیش از حد تعیین شده از آن ها می شود.
  • مانیتورینگ وضعیت تجهیزات و وسایل توسط اپراتورهای هوشمند و استفاده از داده ها برای رفع مشکلات تجهیزات و هم چنین بررسی عملکرد مناسب آن ها با توجه به اطلاعات ارائه شده.

در ادامه به مقایسه تعدادی از این سیستم های مدرن با سیستم های سنتی می پردازیم، با ما همراه باشید.

مقایسه سیستم روشنایی هوشمند و سیستم روشنایی سنتی

در سیستم های روشنایی قدیمی امکان تغییر روش های کنترل وجود ندارد و خاموشی های بلند مدت هنگام تعمیرات و تغییرات را پیش رو داریم و در این سیستم ها مصرف بسیار زیاد انرژی و عدم صرفه جویی و مصرف بهنیه را داریم. همچنین تعداد دفعات خرابی در این سیستم ها زیاد است و تعداد زیادی کلید روی دیوارها وجود دارد و به طور کلی نمی توان آن ها را با سیستم های مدرن هماهنگ کرد.

در سیستم های روشنایی هوشمند، انعطاف پذیری زیادی وجود دارد و این بدان معناست که می توان با استفاده از روش های مختلف تجهیزات روشنایی را کنترل نمود. این سیستم ها بر پایه صرفه جویی و بهینه سازی در مصرف انرژی طراحی و تولید شده اند و حفظ زیبایی ظاهری ساختمان نیز در آن ها مورد توجه قرار می گیرد. از دیگر مزایای این سیستم ها به تسهیل و تسریع مراحل تعمیرات و هم چنین کاهش چشم گیر هزینه ها می توان اشاره نمود.

مقایسه ساختمان های هوشمند دارای سیستم اطفای حریق و ساختمان های فاقد این تکنولوژی

سیستم های اعلام و اطفای حریق شامل تجهیزات و دستگاه های به خصوصی هستند که به منظور تشخیص و اعلام به موقع خطر به مردم از طریق ابزارهای صوتی و تصویری در زمان ایجاد دود، آتش، گاز مونوکسید کربن و … می باشند. در موارد بسیاری این سیستم ها با اعلام و اطلاع رسانی به موقع مانع از بروز حوادث جبران ناپذیر و خسارات جانی و مالی شده اند.

در نتیجه ساختمان هایی که به این سیستم مجهزند در مقایسه با ساختمان های قدیمی که فاقد این سیستم ها هستند از ضریب ایمنی بالاتر و اطمینان بیشتری برخوردار می باشند. این سیستم ها در انواع مکان های عمومی، ساختمان های مسکونی و … نصب می شوند و امروزه وجود آن ها در انواع ساختمان ها امری واجب و ضروری است.

مقایسه ساختمان های دارای سیستم مانیتورینگ با ساختمان های قدیمی فاقد این تکنولوژی

در ساختمان های هوشمند استفاده نمودن از دوربین های مدار بسته سبب می شود که بتوان به راحتی بر کلیه قسمت های ساختمان نظارت کرد و این امر سبب افزایش امنیت ساختمان و ساکنین آن می شود در حالی که در ساختمان های قدیمی و فاقد این سیستم ها با استفاده از راهکار های سنتی هم چون حصار کشی و … اقدام به ایمن سازی نموده اند که نمی توان با استفاده از آن ها به اطمینان کامل برای حفظ امنیت رسید.

پس اگر بخواهیم به نتیجه ای کلی و جامع برسیم باید گفت که در حال حاضر و با توجه به رشد هر روزه ی علم و تکنولوژی، وجود این فناوری در هر خانه و مکانی از ملزومات به شمار می رود و باید هر ساله با آپدیت این تکنولوژی و پیشرفت آن و روی کار آمدن سیستم های جدید تر، سیستم های قبلی به روز رسانی شده و سیستم های جدید هم به ساختمان اضافه شوند تا بتوان به راحت ترین شیوه ممکن شرایط محل کار و زندگی خود را کنترل کنید و نگرانی ای برای این امر نداشته باشید. اگر مطالعه مطلب ” هوشمند سازی ساختمان BMS چیست؟ ” برای شما مفید بوده است و شما از علاقمندان به این حوزه هستید، برای مطالعه مطالب مشابه به وب سایت ما مراجعه فرمایید.

poe چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *