هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

با سلام خدمت شما همراهان گرامی، با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با تکنولوژی های نصب شده بر روی دوربین مداربسته در خدمت شما هستیم. AI مخفف عبارت  Artificial Intelligence است و معنای فارسی آن هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی شاخه ای از علوم رایانه ای است که هدف اصلی آن تولید ماشین های هوشمندی است که توانایی انجام اموری را دارند که نیازمند هوش انسانی است. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است تا بتواند کارهایی که انسان انجام می دهد را با کیفیتی نزدیک به انسان انجام دهد. تجهیزات رایانه ای که بر مبنای هوش مصنوعی طراحی و تولید می شوند به گونه ای طراحی می گردند که بتوانند مانند انسان فکر کنند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشند.

این تعریف همچنین می تواند به ماشین هایی اطلاق گردد که مانند ذهن انسان عمل نموده و می توانند یاد بگیرند یا مسائلی را حل کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم ابتدا اطلاعات بیشتری را درباره آن در اختیار شما قرار داده و سپس به کاربرد هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته بپردازیم.

بنیان هوش مصنوعی بر آن است که هوش انسان و نحوه کار آن به گونه ای تعریف گردد که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا نموده و وظایفی که به آن محول می شود را به درستی اجرا نماید. هوش مصنوعی بر 3 پایه استور است که این سه پایه به شرح زیر می باشد:

  • یادگیری
  • استدلال
  • درک

هوش مصنوعی شاخه ای گسترده است که مربوط به ساخت ماشین های هوشمند با توانایی انجام وظایفی است که به هوش انسانی نیاز دارد. هوش مصنوعی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله آن می توان به استفاده از آن در صنعت دوربین مداربسته اشاره نمود.

هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

AI در دوربین مداربسته

هوش مصنوعی انواع مختلفی دارد که 2 نوع مهم آن هوش مصنوعی عمیق و هوش مصنوعی ماشینی می باشند. هوش مصنوعی شکل پیچیده و متفاوتی از شبکه های عصبی مصنوعی است که نمونه ای از نرون های مغز انسان می باشند. هرچه این شبکه ها پیچیده تر باشند قدرت آنالیز و آموزش موضوع بیشتر است و این شبکه ها قدرت بالاتری در تجزیه و تحلیل دارند. هوش مصنوعی ماشینی قدرت آموزش و آنالیز بالایی دارد و مصداق بارز آن در دوربین های مداربسته به شرح زیر است:

دوربین های کنترل تردد، دوربین های مداربسته تشخیص چهره، دوربین های شمارش افراد، دوربین های پلاک خوان و موارد این چنینی دیگر.

به طور مثال سیستم کنترل تردد زوج و فرد خودروها که در سطح شهرهای بزرگ برقرار شده است نمونه ای بارز از کاربرد هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته هستند. سیستم های دوربین مداربسته مجهز به هوش مصنوعی محاسن و مزایای فراوانی دارند که در ادامه این مطلب به این موارد خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

محاسن هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

همانطور که پیش تر نیز توضیح مختصری داده شد، دوربین های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی امکانات فراوانی را در اختیار کاربران قرار می دهند که در سالهای دور و در دوربین های قدیمی این امکانات وجود نداشتند. امکانات یاد شده محاسن فراوانی دارند که از جمله این محاسن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سیستم های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی این توانایی را دارند که تصاویر خاص را در کمترین زمان پیدا نمایند. الگوریتم های متعددی برای تحقق یافتن این موضوع وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال رنگ مو، قد، وزن، رنگ پوست و موارد دیگر توسط دوربین های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی قابل تشخیص هستند و این دوربین ها می توانند در کسری از ثانیه این موارد را کشف و مشخص نمایند.

از دیگر محاسن و مزایای آن می توان به کاهش پهنای باند مصرفی و ذخیره سازی مقرون به صرفه اشاره نمود. به طور مثال در دوربین های قدیمی برای اینکه فلان چهره را پیدا کنیم یا فلان ماشین را تشخیص دهیم، باید پای سیستم می نشستیم و مدام چشم از تصویر بر نمی داشتیم. در این حالت همچنین مجبور بودیم تصاویر زیادی را نیز ذخیره کنیم اما در دوربین های امروزی این امکان را دارند که خودشان سوژه مورد نظر را پیدا نموده، دنبال کنند و فقط آن تصویر یا دیتایی را که می خواهند ذخیره یا ارسال کنند.

هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

اهداف ارائه هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

بستر هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته بیشتر برای نظارت بر رفتارهای انسان طراحی شده است و اینکه با چند درصد ضریب دقت بتواند نیازهای مشتریان را رفع کند از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف نهایی که برای استفاده از آن وجود دارد، جایگزینی این سیستم به جای هوش انسان است تا کاربر بتواند کمترین ضریب خطا و کمترین اتلاف وقت را داشته و با ارزش ترین اطلاعات را از دوربین مداربسته دریافت نماید. دوربین هایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند به عنوان ابر رایانه هایی می توانند بدون نیاز به فیلم های ضبط شده توسط دوربین های مداربسته، آنالیزهای خود را بر اساس داده های دریافتی از آن انجام دهند. به طور مثال دوربین های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی می تواند تراکم جمعیتی یک فضا را بررسی نموده، تشخیص دهد و به ما اعلام کند که دلیل این تراکم در فلان موقعیت چیست.

مزایای دوربین های مداربسته AI

دوربین های مداربسته ای که هوش مصنوعی در آنها به کار گرفته شده است مزایای فراوانی دارند که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم های مجهز به هوش مصنوعی این امکان را به ما می دهند تا بدون اتلاف وقت و با درصد خطای پایین به اطلاعات مورد نیاز خود از دوربین مداربسته دست پیدا کنیم. این کار در گذشته توسط خود کاربر انجام می شد و او ممکن بود به دلایل مختلف دچار خطا در تصمیم گیری ها شود.
  • از دیگر مزایای هوش مصنوعی در دوربین های مدار بسته چشم پوشی ار تبعیض نژادی و رنگ پوست است. برای دوربین مداربسته مبتنی بر هوش مصنوعی فرقی نمی کند که رنگ پوست مشتری سیاه است یا سفید، فرقی نمی کند ملیتش مربوط به کدام کشور است و یا آشنا است یا غریبه. دوربین کار خودش را بدون در نظر داشتن این موارد انجام می دهد و خروجی را به کاربر تحویل می نماید.
  • از دیگر مزایای استفاده از آن این است که باعث کاهش یافتن تصادفات رانندگی، کاهش جرائم و بزهکاری در جامعه می گردد.

اما از مزایا و محاسن کاربرد آن که بگذریم، این ها معایبی نیز دارند که در ادامه قصد داریم به این موارد بپردازیم.

معایب هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، کاربرد هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته معایبی دارد که این معایب به شرح زیر هستند:

یکی از بزرگترین معایب کاربرد آن در دوربین های مداربسته این است که در آینده، حریم خصوصی انسان مورد خطر قرار می گیرد. به دنبال آن خطرات بسیاری نیز در زمینه عدالت اجتماعی، انسان ها را تهدید خواهد نمود. اینکه سیاست مداران بتوانند همه مردم را زیر نظر داشته باشند و از اینکه چه کسی در چه زمانی به کجا می رود، تبعات بدی برای انسان ها دارد چرا که حریم شخصی باقی نمی ماند و آنها از همه چیز اطلاع خواهند داشت. ماشینی شدن انسان ها از همه نظر برای جهان و بخصوص خود مردم خطرناک است و این موضوع باید کاملا کنترل شده به جلو حرکت نماید.

از دیگر معایبی که می توان برای برای کاربرد آن در نظر گرفت، ضریب خطای آن است. به طور مثال فردی که با سرعت بالا می دود را در نظر بگیرید. سیستم نمی تواند آنالیز کند که آن شخص در حال دویدن برای فرار از دست کسی است یا در حال دویدن برای رسیدن به تاکسی. این موضوع می تواند در مواردی بسیار هم خطرناک باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی استفاده از هوش مصنوعی در صنعت دوربین مداربسته می تواند کمک های فراوانی در زمینه برقراری امنیت بالاتر، کاهش جرائم و کاهش هزینه ها داشته باشد و مزیت های آن از معایب آن بیشتر هستند. همچنین معایبی که بر هوش مصنوعی وارد است را می توان با هوشمندتر کردن تجهیزات به حداقل رساند یا از بین برد. بنابراین می توان گفت استفاده از هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته امری بسیار مفید است که باید روز به روز پیشرفت نماید.

خرید دوربین مداربسته

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *