همه چیز درباره تکنولوژی WPS

WPS در شبکه های بی سیمی که از پروتکل امنیتی WEP پیروی می کنند به کار نمی رود؛ چرا که این پروتکل مدت هاست منسوخ شده و هر هکری می تواند با به کارگیری ساده ترین راه های ممکن این سیستم امنیتی را بشکند.

تکنولوژی WPS چیست و کلید آن در مودم چه کاربردی دارد؟

تکنولوژی WPS

اگر تا به حال نگاهی به بدنه مودم روتر و یا منو تنظیمات آن انداخته باشید، احتمالاً با واژه WPS نیز رو به رو شده اید و کلید فیزیکی آن را بر روی مودم خود مشاهده کرده اید. اگر همین حالا به قسمت پشتی بدنه مودم روتر خود نگاهی بیاندازید، خواهید دید که به غیر از کلید خاموش/روشن یک کلید کوچک دیگر نیز در کنار درگاه های اترنت وجود دارد.

آیا می دانید WPS چیست؟ چرا از آن استفاده می شود و مکانیسم عمل آن چگونه است؟ آیا می دانید چه دستگاه ها و سیستم های عاملی از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند؟

برای یافتن پاسخ تمام سوالات ذکر شده و آشنایی بیشتر با این تکنولوژی تا انتهای مطلب با الرت ایران همراه باشید.

آشنایی با تکنولوژی WPS

همانطور که می دانید برای اتصال هر دستگاه بی سیم اعم از گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و… به اینترنت وای فای، باید نام کاربری و رمز عبور تعیین شده برای مودم را بدانیم. تنظیمات حفاظت شده وای فای یا همان Wi-Fi Protected Setup که با نام اختصاری WPS نیز شناخته می شود، استانداردی است که در سال 2006 توسط شرکت سیسکو به ثبت رسیده است.

استفاده از این تکنولوژی این امکان را برای کاربر فراهم می آورد تا از وارد کردن چندین باره رمز عبور برای اتصال به شبکه اینترنتی وای فای بی نیاز گردد!

این استاندارد برای استفاده ساده تر و دسترسی سریعتر به فضای وب طراحی شده و ارتباط میان مودم روتر و دستگاه بی سیم دریافت کننده را آسان می کند. WPS فقط برای شبکه های بی سیمی قابل استفاده است که با پروتکل های امنیتی WPA Personal یا WPA2 Personal رمزگذاری شده اند.

به هنگام اتصال به یک دستگاه مودم روتر، تنها در صورتی می توانید از اینترنت وای فای استفاده کنید که نام شبکه یا همان کد SSID و رمز عبور یا همان کد WPA-PSK را بدانید. بیایید فرض کنیم که می خواهید برای اولین بار گوشی موبایل خود را به یک مودم متصل کنید. برای این کار ابتدا باید نام شبکه مورد نظر خود را از لیست شبکه های فعال انتخاب کرده و سپس رمز آن را وارد کنید.

اما WPS این امکان را در اختیار شما می گذارد تا بدون نیاز به وارد کردن رمز، از سرویس اینترنت یک شبکه استفاده نمایید! البته فراموش نکنید که این قابلیت، شبکه وای فای شما را با خطر های زیادی نیز مواجه می سازد.

روش های استفاده از WPS

نحوه استفاده از WPS

استفاده از تکنولوژی دبلیو پی اس کار را برای کاربران مبتدی و عام فضای وب بسیار ساده کرده و تمام پیچیدگی های تنظیمات مودم را از سر راه برداشته است. البته استفاده از WPS معایبی را نیز با خود به همراه دارد که در قسمت های بعد به توضیح آن ها خواهیم پرداخت؛ اما در اینجا قصد داریم تا شما را با رایج ترین روش های به کار گیری این تکنولوژی آشنا کنیم.

 1-استفاده از کلید WPS پشت مودم

کلید WPS تقریباً در پشت بدنه همه مودم روتر ها تعبیه شده است، مگر آنکه مودم شما پیش از سال 2006 ساخته شده باشد. این کلید در اغلب مودم ها با نام WPS نمایش داده می شود؛ با این وجود برخی از برند های تولید کننده مودم روتر همچون تی پی لینک، این کلید را با عبارت QSS نیز نشان می دهند. البته برخی شرکت ها نیز نامی را برای این کلید در نظر نگرفته اند.

با این وجود کافی است نگاهی به قسمت پشتی بدنه مودم انداخته و کلید کوچکی که کنار پورت های اترنت قرار گرفته است را کمتر از 5 ثانیه فشار دهید. در این هنگام چراغ WPS موجود روی مودم روشن شده و به این ترتیب تمام دستگاه های بی سیم می توانند از این قابلیت استفاده کنند.

برای استفاده از وای فای کافی است به لیست شبکه های اینترنت فعال رفته و شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید بدون نیاز به وارد کردن کلمه عبور به شبکه متصل شده و از سرویس اینترنت استفاده کنید.

  • توجه…

پس از فشردن این کلید، نام شبکه شما به عبارت دیگری تغییر یافته و به صورت یک شبکه بدون علامت قفل نمایش داده می شود. که البته این نام پیش فرض را می توانید با استفاده از منو تنظیمات مودم خود تغییر دهید.

2- اتصال دستگاه های بی سیم به مودم

برخی از دستگاه ها همچون پرینتر های بی سیم و یا دستگاه های گسترش دهنده دامنه شبکه وای فای نیز از وجود کلید WPS بهره می برند. برای اتصال چنین دستگاه هایی به مودم روتر، کافی است که کلید مربوطه را هم در مودم و هم در دستگاه مورد نظرمان روشن کنیم.

با استفاده از این روش، مودم و دستگاه بی سیمی چون پرینتر به طور خودکار به شبکه متصل شده و کاربر نیازی به وارد کردن رمز نخواهد داشت. تکنولوژی دبلیو پی اس مورد استفاده در مودم به طور خودکار رمز شبکه را به سایر دستگاه ها ارسال می کند و به این ترتیب در استفاده های بعدی دستگاه رمز را به یاد می آورد. بنابراین در آینده احتیاجی به فشردن مجدد کلید WPS نخواهد بود.

3-استفاده از پین 8 رقمی

روش دیگری که برای استفاده از تکنولوژی دبلیو پی اس وجود دارد، استفاده از یک پین 8 رقمی است. همه روتر ها دارای یک پین 8 رقمی هستند که از طریق منوی تنظیمات قابل رؤیت بوده و البته توسط کاربر قابل تغییر نمی باشد.

در مودم روتر هایی که فاقد کلید فیزیکی WPS اند، کاربر می تواند با مراجعه به صفحه تنظیمات روتر، درخواست تولید یک پین جدید را بدهد.

با وارد کردن این کد می توانید به راحتی به شبکه متصل شده و از آن استفاده کنید. البته این روش امنیت بسیار پایینی داشته و هکر ها به سادگی می توانند از آن عبور کنند.

کاربردها و مزایای استفاده از WPS

کاربردهای WPs

تکنولوژی دبلیو پی اس زمانی به کار می آید که به دلایلی قصد آشکارسازی رمز شبکه وای فای برای کاربر یا کاربران جدید را نداریم و یا قصد داریم تا دسترسی به اینترنت برای تعداد زیادی از افراد آزاد باشد. این تکنولوژی کار را برای ما ساده کرده و ما را درگیر تنظیمات پیچیده اینترنت نمی کند. چرا که با استفاده از آن، کاربران یک شبکه از دانستن رمز عبور مودم بی نیاز خواهند بود.

معایب استفاده از WPS

به طور کلی استفاده از این کلید به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. چرا که این قابلیت، سطح امنیتی شبکه را به شدت پایین آورده و احتمال ورود افراد غریبه و ناشناخته به شبکه اینترنت مورد استفاده تان را افزایش می دهد.

زمانی که از سیستم دبلیو پی اس استفاده می کنید، هیچ یک از پروتکل های رمزگذاری شبکه اعم از WPA یا WPA2 فعال نیستند و به این ترتیب دسترسی به اطلاعات دستگاه متصل به شبکه تان به سادگی برای هکر ها ممکن می باشد.

با این وجود اگر قصد استفاده از این قابلیت را دارید، بهتر است اولین روش بررسی شده یعنی کلید فیزیکی موجود بر روی بدنه مودم را به کار گیرید. چرا که در این روش دستگاه به مدت 2 دقیقه به دستگاه های بی سیم اجزای اتصال داده و بعد از آن افراد غریبه امکان اتصال به شبکه را نخواهند داشت.

برخی از مودم ها به صورت پیش فرض بر روی حالت WPS تنظیم شده اند و به همین جهت پیشنهاد می کنیم اگر دستگاه روتر خود را به تازگی خریداری کرده اید، حتماً از غیر فعال بودن این حالت اطمینان حاصل کنید.

چگونه WPS را غیر فعال کنیم؟

کلید WPS، تنظیمات مودم روتر شما را به حالت اولیه برگردانده و می توان گفت حکم کلید ریست را دارد. در صورتی که می خواهید مودم خود را به حالت ایمن و رمزگذاری شده بازگردانید ابتدا باید نام برند خود را یافته و کد منو تنظیمات آن را از درون دفترچه راهنما بیابید.

کدی که شما را به منوی تنظیمات مودم روترتان هدایت می کند، باید فرمتی مشابه 192.168.1.1 داشته باشد. همانطور که گفته شد، کد اختصاصی برند تولید کننده مودم خود را می توانید از دفترچه راهنمای دستگاه بیابید.

با وارد کردن کد مربوطه در قسمت آدرس مرورگر، وارد منوی تنظیمات مودم خواهید شد. از منوی ظاهر شده، WPS را غیر فعال کرده و Authentication Type را به WPA-PSK/WPA2-PSK تغییر دهید.

در همین قسمت می توانید کد SSID خود که در حقیقت نام شبکه شماست را به نام دلخواهتان تغییر دهید. در قسمت Encryption نیز رمز عبور خود را وارد کرده و در انتها تنظیمات اعمال شده را ذخیره کنید.

در این زمان اینترنت دستگاه شما به دلیل تغییر اعمال شده در تنظیمات، به طور خودکار قطع می گردد. برای ورود مجدد به شبکه، نام SSID که پیش از این تعیین کرده بودید را در لیست شبکه های وای فای بیابید و رمز خود را وارد کنید.

البته روش غیر فعال کردن WPS در مودم های مختلف متفاوت می باشد و به همین دلیل نمی توان یک راه واحد را برای حل این مشکل ارائه نمود.

در این مقاله تلاش داشتیم تا شما را با مفهوم دبلیو پی اس و چگونگی عملکرد آن آشنا کنیم؛ از اینکه تا انتها با الرت ایران همراه بودید متشکریم.

خرید دوربین مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *