لوازم جانبی دوربین مدار بسته

شاید تا سال ها پیش که استفاده از دوربین های مدار بسته تنها به مراکز تجاری، ادارات و شرکت های بزرگ محدود می شد، مردم عادی اطلاعات بسیار کمی در خصوص این دوربین ها و همچنین اهمیت استفاده از آن ها داشتند. اما این روزها به دلیل افزایش خطرات موجود و البته مزایای زیادی که دوربین های نظارتی در اختیار ما قرار می دهند، روز به روز بر شمار کاربران دوربین های مدار بسته افزوده می شود.

بنابراین با همه گیر شدن استفاده از تجهیزات امنیتی حتی برای ساختمان های مسکونی، بهتر است تا اطلاعات خود را در خصوص اهمیت استفاده از دوربین نظارتی، نحوه کار با آن، چگونگی نصب و لوازم جانبی مرتبط با آن بالاتر ببریم.

دوربین های حفاظتی همانند تمام وسایل الکترونیکی که همه ما روزانه با آن ها سر و کار داریم، دارای لوازم جانبی مخصوصی اند که در این مقاله قصد داریم شما را با آن ها آشنا کنیم.

اگر کنجکاوید تا با لوازم جانبی دوربین های امنیتی و کارایی آن ها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با الرت ایران همراه بمانید.

برند ITR و ویزیترون

اهمیت لوازم جانبی دوربین مدار بسته

بسیاری از ما تصور می کنیم با تهیه هر نوع دوربین مدار بسته و نصب آن در گوشه ای از ساختمان، امنیت آن مکان را تضمین کرده ایم! در حالی که یک دوربین نظارتی زمانی بهترین کارایی خود را به نمایش می گذارد که به بهترین شکل نصب شده باشد و در فرآیند نصب آن از با کیفیت ترین لوازم جانبی استفاده شده باشد.

به عبارت دیگر هر یک از اجزای یک سیستم امنیتی نقش مجزایی دارند و با خراب شدن هر یک از آن ها هدف نهایی دوربین مدار بسته که ثبت و نمایش تصاویر تهیه شده است، محقق نخواهد شد.

برای مثال در صورتی کابل های رابط و فیش BNC با مشکل مواجه گردند، تصاویری که در نمایشگر دیده می شوند با قطع و وصلی مداوم رو به رو خواهند بود. بنابراین کیفیت و کارایی بالای دوربین مدار بسته برای دستیابی به تصاویری شفاف و بدون نقص کافی نیست! حتی چه بسا استفاده از لوازم و تجهیزات جانبی لازم برای نصب دوربین های مدار بسته به واسطه کیفیت پایین و غیر استاندارد بودنشان به قطعات داخلی و برد دوربین آسیب زده و هزینه های سنگینی را بر ما تحمیل کنند.

بنابراین برای اطمینان از عملکرد رضایت بخش و دقیق دوربین های امنیتی بهتر است تا یک بار برای همیشه لوازمی را انتخاب کنیم که از کیفیت و کارایی آن ها مطمئن هستیم.

معرفی اجمالی لوازم جانبی دوربین مدار بسته

به طور کلی لوازم جانبی که برای کار با دوربین های امنیتی به کار می آیند عبارت اند از:

  • کابل های RG و VGA
  • کابل های شبکه نوع Cat
  • پایه دام
  • پایه بولت یا بالت
  • سوییچ
  • اسپلیتر ها
  • فیش BNC
  • میکروفن
  • و…

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با مهم ترین این لوازم آشنا کنیم:

کابل RG و VGA

کابل vga

کابل هایی که برای اتصال دوربین مدار بسته نوع آنالوگ و AHD به سایر تجهیزاتی مثل دستگاه ذخیره ساز تصویر مورد استفاده قرار می گیرند از نوع RG و یا VGA هستند.

کابل RG از دسته کابل های کواکسیال می باشد و در زمینه تجهیزات امنیتی معمولاً از نوع RG95 این سری استفاده می شود. کابل VGA نیز که در حقیقت یک رابط پانزده حفره ای است، به منظور انتقال سیگنال های ویدیویی از دوربین مدار بسته به دستگاه های پخش کننده تصویر مثل مانیتور و یا تلویزیون به کار می رود.

همانطور که اشاره شد، از آن جایی که این کابل ها همگی از نوع آنالوگ اند، تنها برای دوربین های آنالوگ و یا AHD قابل استفاده می باشند.  به غیر از این کابل ها، کابل ترکیبی نیز برای این نوع دوربین ها به کار می رود که البته کاربرد بسیار زیادی دارند و کار با آن ها نیز ساده تر می باشد.

حتی در صورتی که بهترین نوع دوربین مدار بسته موجود در بازار را نیز تهیه کرده باشید، باز هم این کابل های رابط هستند که دیتای ثبت شده را انتقال داده و باعث ارتباط دوربین با نمایشگر شما می شوند.

کابل شبکه

کابل شبکه

کابل های شبکه سری Cat برای اتصال دوربین های تحت شبکه یا همان IP به سوییچ و در نهایت به دستگاه ذخیره ساز تصویر NVR مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های شبکه سری Cat از Cat1 الی Cat8 در بازار موجود می باشند که البته رایج ترین کابل های مورد استفاده در حوزه تجهیزات امنیتی Cat5 و Cat6 اند.

هر چه عدد مقابل عبارت کت بالاتر باشد، تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن نیز پیشرفته تر بوده و سرعت انتقال داده برای آن بالاتر می باشد.

برای نصب دوربین تحت شبکه باید یک سر کابل شبکه را به دوربین و سر دیگر آن را به ابزاری به نام سوییچ متصل نمود. سوییچ در حقیقت پل رابطی است میان دوربین و دستگاه ذخیره ساز NVR و یا کامپیوتر و سایر اجزای موجود در شبکه.

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده، کابل شبکه به طور مستقیم به دستگاه ذخیره ساز متصل نمی گردد و به این منظور سوییچ را واسطه قرار می دهد.

پایه دام

یکی دیگر از لوازم جانبی مورد استفاده برای نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته، پایه دوربین می باشد که در واقع وسیله ای برای اتصال دوربین به دیوار و یا سقف است. پایه دوربین برای انواع دوربین های امنیتی مختلف، انواع متفاوتی دارد.

برای مثال دوربین های دام و اسپید دام و دوربین های بولت، به پایه های متفاوتی برای اتصال نیاز دارند. دوربین های دام به صورت سقفی نصب می گردند و به دلیل طراحی کروی شکل خود، پایه آن ها نیز با این نوع طراحی هماهنگ می باشند.

پایه بولت

دوربین های بالت یا بولت دارای پایه ای متفاوت اند و معمولاً شکل آن ها کشیده و به گونه ای است که از دیوار فاصله دارند. قسمت بلند و لوله ای شکل این نوع از پایه های دوربین در طول های متفاوتی طراحی می شود تا کاربر بتواند مناسب ترین نوع پایه مورد نظر خود را تهیه نماید.

میکروفن

شاید بسیاری از ما تصور می کنیم که قابلیت های دوربین های نظارتی به ثبت تصویر و نمایش وقایع محدود می شود. در حالی که این گونه نیست و کاربر می تواند با نصب یک میکروفن به دوربین، ویدیو هایی مصوت را تهیه نماید!

قطعاً ویدیو های مصوت چه در موارد امنیتی و چه در موارد نظارتی، می توانند بسیار بیشتر از ویدیو های صامت مفید واقع شوند.

فیش BNC

فیش BNC

BNC یک فیش رابط است که برای اتصال کابل های کواکسیال برای نصب دوربین های آنالوگ و HDSDI به کار می رود. کابل کواکسیال نوع RG به فیش BNC متصل شده و در نهایت به دستگاه DVR مرتبط می گردد. فیش بی ان سی دارای انواع مختلفی از جمله نوع پرسی، نوع لحیمی و نوع پیچی است که هر کدام از آن به شیوه خاص خود به کابل های RG متصل می گردند.

فیش های بی ان سی دارای دو قسمت نری و مادگی هستند که بخش نری به به کابل RG و بخش مادگی به پورت موجود در پشت دستگاه DVR متصل می شود.

در صورتی که فیش بی ان سی کیفیت مناسبی نداشته باشد و یا با خرابی و نقص فنی مواجه گردد، تصاویر تهیه شده توسط دوربین با نویز، برفک و علائم این چنین رو به رو خواهد شد.

چگونه بهترین لوازم جانبی دوربین امنیتی را انتخاب کنیم؟

در نهایت می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اصلاً چگونه می توانیم مناسب ترین و کارآمدترین لوازم جانبی مورد نیاز برای راه اندازی دوربین مدار بسته را برگزینیم؟

تجهیزات امنیتی از جمله متنوع ترین کالاهای موجود در بازار هستند و برند های زیادی نیز در این حوزه مشغول به فعالیت اند. برخی از این نماد ها از اعتبار کافی برخوردار نیستند و صرفاً به دلیل قیمت پایین محصولات خود، مشتری جذب می کنند. این برند های غیر اصیل اغلب خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه نکرده و کیفیت را قربانی قیمت می کنند.

بنابراین نکته مهمی که تا حدود زیادی می تواند در انتخاب تجهیزات مطمئن و کارآمد تأثیرگذار باشد، آن است که به هنگام خرید از اصالت و اعتبار برند تولید کننده اطمینان حاصل کنیم.

در حال حاضر شرکت های خارجی و البته ایرانی زیادی هستند که به واسطه سابقه فروش بالای خود به نظر می رسد امتحان خود را در زمینه کیفیت پس داده باشند.

بررسی برند های تولید کننده دوربین مدار بسته و تجهیزات امنیتی موضوعی گسترده و وسیع است که در اینجا فرصتی برای پرداختن به آن نداریم. اما اگر قصد دارید تا با شناخته شده ترین نماد های فعال در این حوزه و تولیداتشان آشنا شوید، کافی است تا نام کالای مورد نظر خود را در همین وب سایت جستجو کنید.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد، از اینکه تا انتها با الرت ایران همراهی کردید بسیار متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *