سوکت شبکه

آموزش اتصال سوکت شبکه

سیستم دوربین های مداربسته از اولین سالهای تولید و عرضه به بازار جهانی بدین صورت اجرا می گردیده که چند دستگاه دوربین مداربسته بوسیله کابل هایی که در طول زمان ارتقا یافته و پیشرفت نموده اند به یک دستگاه ضبط کننده و یک مانیتور برای مشاهده تصاویر ارسالی متصل می شدند. بنابراین اتصال بین دستگاه های موجود در سیستم با استفاده از کابل انجام می گرفته که هنوز هم از این نوع اتصال استفاده می گردد اما به دلیل اینکه کابل کشی دردسرهای خودش را دارد و فضای مشخصی را نیز اشغال می کند، تولید کنندگان دوربین های مداربسته روی به سیستم های دوربین بدون کابل آورده اند که هر روز بیشتر در حال همه گیر شدن هستند.

اما از این موضوع که بگذریم کابل هایی که برای اتصال دستگاه های موجود در سیستم دوربین مداربسته استفاده می شوند، کابل های شبکه هستند که انواع مختلفی دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم درباره این کابل ها و آموزش اتصال سوکت شبکه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با کابل شبکه

یکی از اجزای اصلی دوربین های تحت شبکه که به عبارتی زیر ساخت اصلی این سیستم های دوربین مداربسته است، کابل شبکه می باشد. کابل های شبکه عموما از نوع کابل های دو زوج هستند که به  twisted pair نیز معروف هستند. این کابل ها از 8 رشته سیم مسی تشکیل شده اند که دو به دو به یکدیگر تابانده شده اند. این کار به این دلیل انجام می شود که باعث کم کردن نویز در سیم ها در حین انتقال اطلاعات می گردد. کابل های دو زوج انواع مختلفی دارند که از  cat1 تا cat8  گروه بندی می شوند. هر گروه از این کابل ها مشخصات فنی خودش را دارد و جهت کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

سوکت شبکه

در گروه بندی یاد شده به کابل های رده cat5 تا cat6 به اصطلاح کابل شبکه گفته می شود که برای راه اندازی و نصب دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند. از این کابل ها می توان با توجه به محیط و اهداف مورد نظر نصب استفاده نمود.

کابل های شبکه از لحاظ ساختار کلی:

کابل های شبکه با توجه به ساختار کلی که دارند به بخش های زیر تقسیم می شوند:

  • 4 زوج سیم مسی که این سیم ها به هم تابانده شده اند.
  • جدا کننده 4 زوج از یکدیگر که divider  نام دارد.
  • روکش خارجی کابل که معمولا از جنس PVC یا LSZHهستند.

البته در برخی از کابل های شبکه بخش های دیگری نیز وجود دارد که به موارد یاد شده اضافه می گردند:

  • سیم اتصال به زمین
  • شیلد
  • فویل
  • روکش PE برای کابل های مورد استفاده دز فضاهای خارجی
  • محافظ Steel Armored

به طور کلی کابل های شبکه از لحاظ ساختاری در دو گروه اصلی جای می گیرند که این موارد به شرح زیر هستند:

  • کابل های UTP که از کلمات Unshielded Twisted Pairگرفته شده است.
  • کابل های STP که مخفف Shielded Twisted Pair است.

 

مشخصه کابل های UTP

کابل های UTP از متداول ترین کابل های استفاده شده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری هستند. از کابل های فوق علاوه بر سیستم های تلفن در شبکه های کامپیوتری نیز استفاده می گردد. 6 نوع کابل UTP وجود دارد که می توان از  آنها برای اهداف مختلف استفاده نمود. لازم به ذکر است از میان این کابل ها متداول ترین کابل یو تی پی، کابل cat5 می باشد. در ادامه کمی درباره رنگ بندی کابل های شبکه و سوکت های آنها صحبت خواهیم نمود.

آشنایی با سوکت شبکه

سوکت RJ45 به سوکت 8p8c هم معروف است. نام این سوکت مخفف عبارت 8position-8conductor است. این سوکت ها دارای 8 پین یا تیغه هستند و هر رنگ از سیم های داخلی کابل شبکه بر روی یکی از این تیغه ها قرار می گیرد. در صورت پانچ، تیغه ها به داخل سیم مسی نفوذ نموده و باعث ایجاد ارتباط بین تجهیزات شبکه می گردد.

آشنایی با سوکت شبکه

استاندارد کابل شبکه

استاندارد کابل کشی به معنای رعایت استانداردهای جهانی مانند TIA و BICSI است که شامل اجرا و پیاده سازی پریزها، کابل ها، اتصالات، کانکتورها و تجهیزات پسیو شبکه است.

آشنایی با سوکت شبکه

نصب سوکت شبکه جهت اجرای پروژه های دوربین مداربسته با تکنولوژی IP از اهمیت بالایی برخوردار است. دانستن رنگ بندی سوکت RJ45 که پیش تر درباره آن توضیحاتی داده شد، بسیار مهم است. به این معنا که اگر ما 2 عدد از تجهیزات هم خانواده مانند 2 عدد سوئیچ را به یکدیگر متصل کنیم حتما باید از رنگ بندی کراس با استفاده از استاندارد T568A استفاده کنیم اگر بخواهیم بین PC و سوئیچ ارتباط برقرار نمائیم باید از رنگ بندی Straight  با استاندارد T568B استفاده کنیم.

اتصال Straight چیست؟

کابلی که برای ارتباط سوئیچ به روتر، سوئیچ به کامپیوتر و هاب به کامپیوتر به کار می رود، کابل مستقیم یا  Straight نام دارد.

ترتیب رنگی کابل شبکه استاندارد استریت T568B از چپ به راست به شرح زیر است:

سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه ای، قهوه ای

اتصال Cross چیست؟

برای ارتباط دو پایانه مانند سوئیچ به هاب، سوئیچ به سوئیچ، هاب به هاب، روتر به روتر، کامپیوتر به روتر و روتر به کامپیوتر از کابل  Cross استفاده می شود. ترتیب رنگی کابل کراس T568A از چپ به راست به شرح زیر است:

سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی، نارنجی، سفید قهوه ای، قهوه ای

سوکت زدن کابل های شبکه

در هنگام سوکت زدن کابل شبکه می توان رنگ بندی هایی را با توجه به هدف استفاده نمود. همان طور که پیش تر نیز گفته شد در هر کابل شبکه 4 زوج سیم به هم تابانده شده که با توجه به کیفیت و آلیاژ استفاده شده، این کابل ها کاربردهای خاصی دارند. هر کدام از این سیم ها مورد استفاده خاصی در انتقال اطلاعات دارند، بنابراین باید در سوکت زدن کابل های شبکه دقت کافی به عمل بیاید چرا که در غیر اینصورت تصاویر ارسالی دچار مشکل خواهند شد.

نحوه سوکت زدن کابل شبکه

برای سوکت زدن کابل شبکه و اتصال دادن کانکتور RJ-45 به کابل شبکه باید مراحل مشخص شده ای را به درستی انجام دهید که این کار نیاز به تجربه بالایی دارد. دقت کنید که سوکت زدن کابل شبکه حساس و ظریف است، به طوری که اگر حتی یک سیم به صورت اشتباه قرار داده شود با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد.

برای سوکت زدن کابل شبکه به چه ابزارهایی نیاز دارید؟

  • کابل شبکه از مهم ترین اجزاست. انتخاب کابل شبکه رابطه مستقیمی با نوع کاربری و انتظار شما از شبکه دارد.
  • سوکت شبکه که عموما سوکت RJ-45 است.
  • آچار شبکه یا ابزاری که کابل شبکه را به سوکت RJ-45 پانچ می شود.
  • لخت کننده: ابزاری که برای جدا کردن یا به اصطلاح لخت کردن کابل شبکه استفاده می شود.
  • روکش سوکت یا کاور کابل
  • تستر کابل: تستر کابل ابزاری است که به کمک آن می توان از صحت اتصال کابل به سوکت اطمینان حاصل نمود.
  • کاور سوکت شبکه

سوکت شبکه

بسیاری از افراد از سوکت کابل شبکه استفاده نمی کنند یا در حین پروژه آن را فراموش می کنند. اگر از کاور استفاده می کنید، کابل و سوکت در حین جا به جایی آسیب کمتری می بینند و کابل نیز از نظر ظاهری زیباتر به نظر می رسد. بسیاری از افراد نیز برای جدا کردن روکش کابل شبکه به جای استریپر از تیغ موکت بری، کاتر یا سیم لخت کن استفاده می کند که این موضوع به مهارت شما بستگی دارد اما در مجموع توصیه نمی شود.

 

در انتهای این مطلب قصد داریم مواردی را یادآور شویم:

کابل شبکه و سوکت آن شاید در مجموعه سیستم دوربین های مداربسته IP در ظاهر اهمیت چندانی نداشته باشد اما این طور نیست. کابل شبکه و سوکت آن اهمیت بالایی در انتقال اطلاعات خصوصا کیفیت تصاویر ارسالی دارند، لذا باید کابل شبکه از بهترین کیفیت برخوردار باشد و سوکت آن به درستی، با دقت بالا و بصورت صحیح زده شود. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و اطلاعات کافی در اختیار شما قرار گرفته باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید با دیگر مطالب ما نیز همراه باشید.

 

2 thoughts on “آموزش اتصال سوکت شبکه

  1. ترتیب رنگ های سیم cat6 چگونه است؟

    1. از چپ به راست سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، ابی، سفید ابی،سبز،سفید قهوه ای ، قهوای
      جک به سمت پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *