تنظیم مودم

آموزش تنظیم مودم جهت انتقال تصویر

دوربین های مداربسته زمانی که برای اولین بار تولید و به بازار عرضه شدند، تکنولوژی های بسیار ساده ای داشتند و از امکانات خاصی بهره نمی بردند. به مرور زمان و گسترش استفاده از این دستگاه ها ( مودم )کم کم مشخص گردید که کاربران این دوربین ها به کیفیت بالاتر و ویژگی های بیشتری نیازمند هستند تا بتوانند امنیت بالاتری برای فضاهایی که قصد مانیتور آن را دارند، برقرار کنند. همانطور که دیگر تکنولوژی ها پیشرفت می کردند، دوربین های مداربسته نیز رو به جلو حرکت می کردند و انواع مختلفی از آنها وارد بازار می شد.

پس از اینکه تکنولوژی تصویر در جهان به روز رسانی شد، دوربین ها نیز توانستند تصاویر با کیفیت تری ضبط کنند و در اختیار دیگر کاربران قرار دهند. قابلیت ها و ویژگی های متعددی از آن زمان به دوربین ها اضافه گردیده که به طور مثال می توان به قابلیت عبور از خط، تشخیص حرکت اشیا، تشخیص حرارت افراد یا اشیا، دید در شب و موارد فراوان این چنینی اشاره نمود.

تنظیم مودم

تصاویر دروبین بر روی گوشی موبایل 

تا چند سال پیش برای اینکه بتوان تصاویر دوربین های مداربسته را مشاهده نمود، می بایست حتما یک دستگاه ضبط کننده و یک مانیتور در اختیار می بود تا کاربر می توانست تصاویر دوربین های مداربسته را مشاهده کند اما زمانی که کاربران احساس نیاز کردند تا زمانی که بیرون از محل مورد نظر قرار دارند نیز بتوانند دوربین های خود را چک نموده و تصاویر آن را از راه دور مشاهده کنند، شرکت های تولید کننده دوربین های مداربسته به این فکر افتادند تا قابلیت مشاهده تصاویر دوربین های مداربسته از راه دور را به دوربین های خود اضافه کنند.

بدینوسیله کاربران دوربین های مداربسته این امکان را پیدا می نمودند تا تصاویر دروبین های خود را بر روی گوشی موبایل، کامپیوتر شخصی یا تبلت خود مشاهده کنند که این موضوع به عقیده بسیاری انقلابی در صنعت دوربین های مداربسته به حساب می آید. در ادامه این مطلب قصد داریم نحوه تنظیم مودم جهت انتقال تصویر را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

همانطور که پیش تر نیز ذکر گردید، مشاهده تصاویر ارسالی از دوربین های مداربسته بر روی دستگاه هایی بیرون از شبکه خود دوربین یکی از درخواست هایی بود که برندهای تولید کننده و توسعه دهنده دوربین های مداربسته را بر این داشت تا به نحوی این قابلیت را در اختیار کاربران قرار دهند.

پورت فوروادرینگ به چه معناست؟

پورت فورواردینگ به عملیات انتقال درخواست های بیرونی شبکه برای دسترسی به سرویس یا دستگاه خاصی درون شبکه گفته می شود. (به عبارت دیگر زمانی که در شبکه داخلی شما یک  DVRوجود دارد که به یکی از پورت های LAN مودم ADSL  متصل گردیده و شما قصد دارید از بیرون از شبکه و در بستر اینترنت به آن دسترسی داشته باشید). به دلیل اینکه آی پی بیرونی شما با آی پی درونی شبکه شما متفاوت است و از بیرون شما قادر نیستید تا وارد شبکه داخلی دوربین شوید، برای اینکه قادر به انجام این کار باشید، باید مودم روتر خود را طوری پیکربندی کنید که به درخواست بیرونی مورد نظر شما که به نشانه ای خاص مشخص شده، پاسخ مثبت دهد.

مودم

 

پورت ها در اتصال های اینترنتی

یک پورت در اتصالات شبکه یا اینترنت مانند یک شماره داخلی در سازمان عمل می کنند. شما برای آنکه با یک واحد خاص تماس داشته باشید باید داخلی مورد نظر وی را شماره گیری کنید تا به او متصل شوید. به همین شکل مودم هایی که به اینترنت متصل هستند دارای یک آی پی آدرس خاص هستند. در داخل شبکه هر کدام از دستگاه ها دارای یک شماره پورت مشخص هستند. با استفاده از پورت ها می توان بین سرویس ها و درخواست های مختلف تمایز قائل شد. در یک اتصال شبکه شماره پورت هایی از 0 تا 64000 وجود دارند.

تعدادی از این شماره پورت ها برای سرویس های خاصی رزرو شده اند و قابل استفاده نیستند اما تعدادی دیگر آزاد هستند و شما می توانید برای امور خود از آنها استفاده کنید. برنامه ها و تجهیزات سازندگان برای فعالیت از پورت های مختلفی استفاده می کنند که شما برای انتقال تصاویر نیاز دارید تا پورت های اختصاص یافته به دستگاه مورد نظر را بدانید. البته در بسیاری از دستگاه ها از چند پورت استفاده می شود و باید این پورت ها یادداشت شده و برای پورت فورواردینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

آموزش تنظیم مودم برای انتقال تصاویر دوربین های مداربسته

قبل از اینکه شروع به فعالیت کنید، باید اطلاعات و مواردی را در اختیار داشته باشید تا بتوانید این کار را انجام دهید. به طور مثال یکی از اولیه ترین مواردی که باید بدانید این است که اطلاعات ورود به مودم خود را در اختیار داشته باشید. این اطلاعات شامل نام کاربری و کلمه عبور است چرا که بدون این دو مورد قادر نخواهید بود وارد مودم خود گردید.

مورد بعدی این است که چک کنید مودم شما برای اتصال دستگاه NVR یا DVR پورت خالی دارد یا خیر. این موضوع بدین دلیل است که بعضی از مودم ها تنها یک پورت دارند که آن هم بوسیله کامپیوتر اشغال شده است. در ادامه باید بررسی کنید که کابل شبکه با متراژ مناسب دارید یا خیر تا بتوانید دستگاه مورد نظر خود را به مودم متصل کنید.

برای اینکه مودم خود را تنظیم کنید، باید یک کامپیوتر در اختیار داشته باشید تا با استفاده از آن وارد تنظیمات مودم شده و کار خود را پیش ببرید چرا که انجام این کار از طریق دستگاه  NVR یا DVR امکان پذیر نخواهد بود.

internal IP و IP Static 

مورد بعدی مربوط به آی پی هاست. بین آی پی داخلی که به  internal IP معروف است و آی پی خارجی که IP Static  نام دارد تفاوت هایی وجود دارد. آی پی داخلی همان آی پی است که تنها در داخل شبکه شما تعریف شده است که عموما با 192.168 آغاز می شود. آی پی های خارجی نیز چهار بخشی هستند که عموما اعداد آنها متفاوت است.

در صورتی که آی پی داخلی دستگاه  ضبط کننده ان وی آر یا دی وی آر شما با آی پی مودم شما هم رنج نباشد، یعنی سه بخش اول آی پی شما یکی نباشد، امکان اتصال مودم به دستگاه شما وجود نخواهد داشت. ( به طور مثال 192.168.1.20 و 192.168.1.60)

به طور کلی برای اینکه شما قادر باشید تصاویر دوربین مداربسته خود را بر روی دستگاه دیگری و بر روی بستر اینترنت در اختیار داشته باشید، باید اتصال پایداری از اینترنت در اختیار داشته باشید چرا که در غیر اینصورت امکان انجام انتقال تصویر وجود نخواهد داشت.

با دانستن و رعایت موارد یاد شده شما قادر خواهید بود تا وارد مرحله تنظیمات مودم و دوربین خود برای انتقال تصاویر شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه انجام این کار را برای شما آموزش دهیم.

نحوه تنظیم مودم برای پورت فورواردینگ

در این مرحله قصد داریم نحوه انجام پورت فورواردینگ را بر روی مودم برند دی لینک به شما آموزش دهیم:

مودم

  • آدرس آی پی مودم به صورت پیش فرض 192.168.0.1 است. هر برند عموما یک آدرس آی پی بصورت پیش فرض برای مودم تعریف می کند که برای مودم دی لینک عدد یاد شده است.
  • نام کاربری یا یوزرنیم را admin پر نموده و پسورد را هم admin بزنید یا اگر پسورد دیگری برای دستگاه شما تعریف شده است، آن را وارد کنید.
  • پس از اینکه وارد دستگاه مودم خود شدید، وارد تب advanceشوید.
  • سپس گزینه virtual server را انتخاب کنید.
  • در ادامه فیلد های زیر را بدین صورت پر نمائید:
  • در بخش nameیک نام دلخواه برای پورت مثلا DVR وارد کنید
  • در بخش Private Ip آدرس دستگاه ان وی آر یا دی وی آر خود را وارد کنید.
  • در بخش protocol در نوار کشویی گزینه both یا هر دو را انتخاب کنید.
  • در بخش Private Port آدرس پورتی که قصد دارید فوروارد شود را وارد نمائید. (بطور مثال عدد 80)
  • در بخش Public Port آدرس پورتی که می خواهید فوروارد شود را مجدد وارد کنید.
  • اگر نیاز است تا بیش از یک پورت را فوروارد نمائید باید همین مراحل را برای همه پورت ها تکرار کنید.

امید است مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید با دیگر مطالب ما نیز همراه باشید.

1 thoughts on “آموزش تنظیم مودم جهت انتقال تصویر

  1. چطور میتونم دوربین آی پی به دستگاه dvr اضافه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *