استاندارد فشرده سازی H.264 و H.265 و تفاو‌ت‌های آن‌ها

استاندارد فشرده سازی H.264 و H.265

امروزه دوربین‌های مداربسته به منظور کنترل محل کار و دیگر محل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها گاه به صورت ۲۴ ساعته و برخی دیگر به صورت برنامه ریزی شده به ضبط تصویرها می‌پردازند. به طبع در چنین شرایطی برای ذخیره تصویرها باید هارد دیسکی با ظرفیت بالا داشت. حجم فیلم‌های ذخیره شده زیاد بوده و اگر فشرده سازی نشوند، امکان ذخیره سازی آن‌ها وجود ندارد. استانداردهای فشرده سازی عبارتند از H.264 و H.265. در این فرمت‌ها وضوح تصویر حفظ شده و تنها حجم آن‌ها کاهش می‌یابد. هر یک از این استاندارد‌ها ویژگی‌های خود را داشته و در ادامه مقاله تفاوت بین آن‌ها مطرح خواهد شد.

H.264/AVC چیست؟

یکی از فرمت‌های فشرده سازی H.264  بوده که advanced video coding نیز نام دارد. البته به آن  MPEG-4  part 10 هم گفته می‌شود. قالب‌های مورد پشتیبانی در فرمت عبارتند از: MP4, MOV, F4V, 3GP,  TS.

این فرمت علاوه بر فشرده سازی هر فریم، می‌تواند فشرده سازی چند فریم را انجام دهد بدین صورت که فرق بین فریم‌های متحرک و ثابت را تشخیص می‌دهد.

در این روش دوربین به جای اینکه رنگ هر پیکسل را ذخیره کند رنگ‌های مشابه را تشخیص داده و اینکار باعث کاهش حجم ویدئو می‌شود.

H.265/HEVC چیست؟

HEVC مخفف High Efficiency Video Coding می‌باشد. این فرمت فشرده سازی از رزولوشن 8202 × 4320 پشتیبانی می‌کند؛ که شامل 8k UHD  می‌باشد. قالب‌های پشتیبانی شده در این فرمت عبارتند از: TS, MP4, 3GP, MKV.

نحوه عملکرد این فرمت بدین صورت است که برخلاف H.264  که تصویر را به بلوک‌های ماکرو تقسیم می‌کند، H.265 با کد گذاری واحد های درختی(CTU) فشرده سازی را انجام می‌دهد. CTU ها از ساختارهای بلوک 64×64 استفاده می‌کنند. قسمت‌های تقسیم شده در H.265 نسبت به H.264 بزرگتر بوده و حجم کمتری را در بر می‌گیرد.

 

تفاوت‌های H.265  و H.264

در این تکنولوژی دوربین ابتدا تصویری از پس زمینه را نگه داشته و سپس روی اجسام متحرک تمرکز کرده و اطلاعات را ثبت می‌کند. حال تفاوت‌های این دو فرمت عبارتند از:

۱.عملیات فشرده سازی در H.265 با کیفیت بهتری انجام شده و دو برابر بیشتر از نسل قبل یعنی H.264 از حجم تصویرها می‌کاهد.

۲.سرعت رمز گذاری در این دو فرمت متفاوت بوده و H.265 سرعت بیشتری دارد. همچنین استفاده از پهنای باند نیز متفاوت است. در H.265 استفاده از پهنای باند 50 تا 70 درصد کاهش می‌یابد.

۳.نرخ بیت تصویر در این دو فرمت فشرده سازی نیز متفاوت بوده و با کاهش 50 درصدی نرخ بیت در H.265 کیفیت تصویرها افزایش می‌یابد.

۴.پیوستگی و سرعت بازپخش نیز در H.265 بیشتر می‌باشد.

۵.مقدار نویز نیز در H.265  کمتر از H.264 است.

۶.اندازه فایل‌های استریم زنده در H.265 کمتر می‌باشد.

۷.H.265 می‌تواند حرکت را جبران کرده و قادر به پیش بینی فضایی است. در چنین شرایطی قدرت و پهنای باند مورد نیاز کاهش می‌یابد.

همچنین می‌توانید با انواع فرمت فشرده سازی در این مقاله آشنا شوید.

کلام آخر

دوربین‌های مداربسته آسودگی خاطر را برای افراد به ارمغان اورده اند چرا که دائم در حال ضبط تصویرها بوده و امکان مشاهده آنلاین و بازپخش آن‌ها وجود دارد. با توجه به اینکه این ویدئوها حجم بسیار زیادی را می‌گیرند و در نتیجه هارد دیسک با کمبود فضا مواجه می‌شود، فرمت‌های فشرده سازی این مشکل را رفع کرده اند. H.265 و H.264 دو نوع فرمت فشرده سازی هستند. H.265 مزایای زیادی نسبت به H.264 داشته از پهنای باند گرفته تا مقدار حجمی که ذخیره می‌شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *