آموزش انتقال تصویر دوربین مدار بسته

آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته

بسیاری از افراد گمان می کنند نصب دوربین مدار بسته و راه اندازی آن فرآیندی سخت و پیچیده بوده و کار با این ابزار امنیتی پرکاربرد آن ها را سردرگم خواهد کرد. گرچه کار با دوربین مدار بسته و انتقال تصویر آن قدر ها هم که به نظر می رسد سخت و مشکل نیست؛ اما صادقانه باید گفت امنیت و آرامش خیالمان ارزش کنار آمدن با سختی های کار با دستگاه های الکترونیک و نرم افزار های مختلف را دارد!

پس از نصب و راه اندازی دوربین یا دوربین های نظارتی، مهم ترین و اساسی ترین اقدامی که باید انجام داد، انتقال تصویر و دیتای ثبت شده توسط دوربین به مانیتور، کامپیوتر، لپ تاپ و حتی گوشی موبایل مان می باشد.

یکی از بزرگترین مزایایی که دوربین های امنیتی برایمان فراهم می کنند، امکان تحت کنترل داشتن محیط از راه دور است. به همین دلیل نیز اگر به تازگی دوربین مدار بسته ای را خریداری کرده اید، اطلاع از چگونگی کار با نرم افزار های دوربین مدار بسته و همچنین نحوه انتقال تصویر بر روی دستگاه های مختلف برایتان بسیار مفید خواهد بود.

آموزش کامل انتقال تصویر در دوربین های مدار بسته مبحثی بسیار گسترده است؛ با این وجود در این مطلب تلاش داریم تا مهم ترین و کاربردی ترین نکات لازم برای انتقال تصاویر را با شما در میان بگذاریم. از اینکه با الرت ایران همراهی می کنید متشکریم.

منظور از انتقال تصویر چیست؟

آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته

انتقال تصویر به طور کلی در وهله اول از دوربین مدار بسته به سمت دستگاه ذخیره ساز DVR و یا NVR صورت می گیرد که این انتقال می تواند وایرلس یا غیر وایرلس باشد. پس از انتقال دیتا به دستگاه، کاربر می تواند با نصب و استفاده از نرم افزار های تخصصی و اعمال تنظیمات لازم در دستگاه ذخیره ساز، تصاویر در حال ثبت توسط دوربین را در دیوایس های مختلفی چون دستگاه های PC یا گوشی هوشمند به نمایش در بیاورد.

می پرسید هدف از به کارگیری این نرم افزار ها چیست؟ پاسخ ساده است؛ در صورتی که تصاویر در حال ضبط را به کامپیوتر یا گوشی موبایل خود منتقل نسازیم، تصاویر تنها از فاصله ای بسیار محدود و مشخص برای ما قابل پخش هستند.

در حالی که با پیاده سازی روش های مختلف انتقال تصویر کاربر می تواند از طریق اتصال اینترنت و با روشن کردن وای فای لپ تاپ خود، به راحتی تمام کانال های دستگاه ذخیره ساز و به عبارت دیگر تصویر دوربین های مدار بسته خود را از هر فاصله ای مشاهده کند.

آشنایی با روش های انتقال تصویر دوربین مدار بسته

 

آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته

انتقال تصویر در دوربین های امنیتی بسته به نوع تکنولوژی به کار رفته در آن ها و همچنین برند تولید کننده دوربین و دستگاه ذخیره ساز می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از نرم افزار هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، قادرند تا تنظیمات محدوده وسیعی از برند های دوربین های نظارتی را تحت پوشش خود قرار دهند. در حالی که برخی نرم افزار ها به صورت اختصاصی برای برند های ویژه ای طراحی شده اند.

پیش از اقدام به انتقال تصویر ابتدا باید نرم افزار متناسب با نوع دوربین خود را بیابید. برای مثال دوربین های برند ویزیترون و آی تی آر که هر دو تحت پوشش شرکت ردکا فعالیت می کنند، با نرم افزار هایی چون VASEYE، CMS3 و Guarding Vision هم خوانی بسیار خوبی دارند.

دوربین های برند هایک ویژن با نرم افزار هایی چون IVMS-4500 و IVMS-4200 هم خوانی دارند و دوربین های برند داهوا نیز با نرم افزار Dahua Smart Pss و gDMSS سازگار اند.

برخی این نرم افزار ها برای سیستم عامل ویندوز و برخی دیگر برای سیستم های عامل اندروید و iOS طراحی شده اند. در ادامه قصد داریم تا روش های مختلف انتقال تصویر برای دستگاه PC و گوشی موبایل را توضیح دهیم.

انتقال تصویر به روی کامپیوتر و لپ تاپ

آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته

  1. برای انتقال تصویر به روی لپ تاپ و کامپیوتر خود ابتدا باید از اتصال کامل دستگاه ذخیره ساز دوربین خود اطمینان حاصل کنید. اگر دوربین شما از نوع آنالوگ باشد، می توانید آن را به بدون هیچ گونه واسطه ای به دستگاه DVR متصل کنید. در صورتی که دوربین شما از نوع تحت شبکه است دوربین باید ابتدا به سوییچ وصل شود و سپس به دستگاه NVR، مانیتور و کامپیوتر مرتبط گردد.

اتصال دوربین تحت شبکه به کامپیوتر به دو روش ممکن می باشد که این روش ها عبارت اند از اتصال مستقیم دوربین مداربسته به کارت شبکه کامپیوتر و یا اتصال غیر مستقیم با واسطه قرار دادن سوییچ.

  1. سپس جهت انتقال تصویر دوربین های تحت شبکه باید به منوی تنظیمات دستگاه NVR مراجعه کرده و کد های مربوط به IP Address، Gateway و DNS Server را یادداشت نمایید.
  2. در مرحله بعد، نرم افزار مربوط به نوع دوربین مورد نظرتان را بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود نصب کنید و در قسمت اضافه کردن دوربین، اطلاعاتی که در قسمت قبل یادداشت کرده بودید را وارد کنید. با ذخیره داده ها، می توانید تصاویر ثبت شده توسط دوربین را بر روی دستگاه شخصی خود مشاهده کنید.

کابل شبکه

انتقال تصویر دوربین های آنالوگ نیز به دوربین های تحت شبکه مشابه می باشد. اگر برای انتقال تصاویر از روش P2P استفاده کنید، باید به تنظیمات دوربین خود رفته و آن را بر روی حالت DHCP قرار دهید. توجه داشته باشید که در این حالت باید وضعیت P2P به حالت Nat Connected تغییر یابد تا بتوان از اتصال موفقیت آمیز دستگاه به اینترنت مطمئن شد.

پس از این مرحله باید اطلاعات دستگاه خود از جمله شماره سریال P2P و نام کاربری و رمز عبور خود را در نرم افزار نصب شده بر روی کامپیوتر خود وارد کنید تا تصاویر برای شما ظاهر گردند.

توجه…

مناسب ترین روش برای راه اندازی دوربین و به نمایش در آوردن تصاویر برای دوربین های ساخت برند های ویزیترون و آی تی آر، روش P2P می باشد. در این روش حتماً باید گزینه DHCP فعال باشد تا دستگاه ذخیره تصویر بتواند به راحتی از مودم IP دریافت کند.

انتقال تصویر دوربین مدار بسته به روی گوشی موبایل

آموزش انتقال تصویر دوربین مداربسته

  1. برای انتقال تصویر دوربین نظارتی خود به گوشی موبایل، ابتدا باید برای اتصال به اینترنت یک مودم و سرویس اینترنت پر سرعت را تهیه کنیم. سپس با توجه به نوع دوربین مدار بسته و در نظر گرفتن سیستم عامل گوشی تان، مناسب ترین نرم افزار برای گوشی موبایل خود را انتخاب کنید. از جمله رایج ترین اپلیکیشن های نمایش تصویر دوربین مدار بسته برای گوشی موبایل می توان به XMeye، Guarding Vision، CMS3، gDMSS و IVMS-4500 اشاره کرد.
  2. از منوی تنظیمات دستگاه ذخیره ساز دوربین خود اطلاعاتی همچون IP Address، Subnet Mask،Default Gateway، Client port و HTTP Port را یادداشت کنید. در مرحله بعد با وارد کردن IP ویژه مودم خود در مرورگر تان به صفحه تنظیمات مودم وارد شوید. این IP را می توانید از دفترچه راهنمای مودم تان بیابید.
  3. پس از ورود به صفحه تنظیمات، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و در قسمت Advanced Setup گزینه NAT را برگزینید.
  4. توجه داشته باشید که در قسمت Virtual Circuit باید دو عبارت Virtual Server و DMZ نمایش داده شوند. با دسترسی به این دو بخش خواهید توانست تنظیمات مربوط به Port Forwarding را اعمال کنید.
  5. در انتها تنظیمات را ذخیره کرده و اپلیکشینی که بر روی گوشی خود نصب کرده اید را باز کنید. اطلاعاتی که در مرحله اول یادداشت کرده بودید را در اپلیکشین وارد کنید تا تصاویر به نمایش در آیند.

توجه کنید که تنظیمات مودم و اپلیکشین گوشی موبایل بسته به برند تولید کننده مودم شما و نوع اپلیکیشن ممکن است با مواردی که گفته شد کمی متفاوت باشد.

 

انتقال تصویر از طریق نرم افزار یا مرورگر وب؟

به غیر از استفاده از نرم افزار ها و اپلیکیشن های انتقال تصویر، روش دیگری نیز برای به نمایش در آوردن تصاویر ضبط شده وجود دارد و آن نیز استفاده از مرورگر می باشد. در حال حاضر اغلب مرورگر ها دیگر از پلاگین NPAPI پشتیبانی نمی کنند و بنابراین دسترسی به تصاویر و اعمال تنظیمات لازم برای مشاهده تصاویر از طریق آن ها ممکن نمی باشد.

با این وجود مرورگر اینترنت اکسپلورر به صورت دیفالت از این قابلیت پشتیبانی کرده و در عین حال ایمن ترین فضای ممکن را برای به نمایش در آوردن تصاویر ایجاد می کند. در مرورگر کروم نیز کاربر می تواند با نصب اکستنشنی به نام IE Tab به راحتی قابلیت های مورد نیازش دسترسی یابد.

راه های انتقال تصویر بسیار متنوع بوده و گستردگی زیادی دارند؛ با این وجود در این مقاله تلاش داشتیم تا شما را با مفاهیم اولیه مورد نیاز برای انتقال تصویر دوربین مدار بسته آشنا کنیم. با به کارگیری این روش ها می توانید دوربین نظارتی خود را از کیلومتر ها فاصله به خوبی تحت نظر داشته باشید و از وضعیت محیط آگاه گردید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد؛ از این که تا انتها با الرت ایران همراهی کردید بسیار ممنونیم.

نصب دوربین مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *