انواع لنز دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین مداربسته و کاربرد های آن

امروزه دوربین مداربسته به جزئی جدا نشدنی از تمامی فضاها بدل شده اند و تقریبا می توان آن ها را در هر جایی دید. نیاز به حفظ امنیت و آرامش سبب شده است تا این تجهیزات به سرعت در زندگی انسان جای خود را تثبیت کنند. دوربین مداربسته همگام با پیشرفت هایی که در دنیای علم و تکنولوژی روی می دهد، پیشرفت می کنند و امکانات جدیدی به آن ها افزوده می شود.

یکی از اجزای بسیار مهم دوربین مداربسته که در کیفیت آن ها نقش به سزایی دارد، لنز به کار رفته در آن ها می باشد. لنز های مختلفی با کاربری های متفاوت برای دوربین مداربسته طراحی شده است. در واقع می توان گفت اصلی ترین ملاک تعیین کننده کیفیت دوربین مداربسته، لنز به کار رفته در دوربین مداربسته می باشد. در ادامه مطلب ” انواع لنز دوربین مداربسته و کاربرد های آن ” به معرفی لنز و انواع آن و کاربرد هایی که دارند می پردازیم. اگر شما نیز علاقمند هستید تا اطلاعات خودتان را در این زمینه بالا ببرید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

خرید دوربین مداربسته

لنز چیست؟

لنز مجموعه ای استوانه ای شکل به همراه تعدادی عدسی های صیقل داده شده و پشت سر هم می باشد که نور با عبور از یک سری عدسی هایی که پشت سر هم قرار گرفته شده است به سطح سنسور متصل شده و به کیت لنز برخورد می کند و تصویر با توجه به طول و عرض سنسور ثبت می گردد. در واقع خوب یا بد بودن کیفیت تصویر بیشتر به اندازه سنسور و کیفیت عدسی ها و هم چنین فاصله قرار گیری آن ها در لنز بستگی دارد. قدرت و کیفیت لنز ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مهم ترین آن ها فاصله کانونی و عدد دیافراگم می باشد.

فاصله ی کانونی، در واقع فاصله ی بین مرکز اپتیکی لنز تا سنسور می باشد. فاصله کانونی بر حسب میلی متر می باشد و معرف زاویه دید لنز است. هر چه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، زاویه دید بازتر می شود و به اصطلاح، لنز وایدتر است و هرچه قدر فاصله ی کانونی بیشتر باشد زاویه دید کمتر خواهد بود. برخی از لنز ها فاصله کانونی ثابتی دارند و برخی دیگر متغیر می باشند، لنز هایی که فاصله کانونی متغیر دارند انعطاف پذیری بیشتری دارند و در هنگام نصب دوربین مدار بسته راحت تر می توانید کادر بندی مناسب از محیط انجام دهید. در مقابل لنز هایی با فاصله کانونی ثابت، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

انواع لنز دوربین مداربسته

نحوه عملکرد لنز

وظیفه اصلی لنز دوربین مداربسته تشکیل تصویر می باشد، همه ی دوربین ها دارای لنز هایی هستند که از چندین عدسی تشکیل شده است. هر یک از این اجزا به رساندن پرتوهای نور و بازسازی تصویر تا جایی که ممکن است نزدیک به واقعیت باشد، در حسگر دوربین مدار بسته کمک می کنند. در واقع هدف نهایی به حداقل رساندن ناهنجاری های تصویری با استفاده از عناصری که با حداقل کیفیت است می باشد.

خطا های نوری زمانی ایجاد می شوند که نقاطی از تصویر با عبور نور از اجزای لنز باعث محو شدگی و عدم کنتراست و اختلالات رنگی می شود. همچنین امکان کاهش روشنایی تصویر برای لنز هایی که دارای شرایط نا مساعد تابشی باشند، وجود دارد. هر یک از ایرادات تا حدودی در همه ی لنز ها وجود دارد. نمونه ای از امتحان عملکرد لنز سوزاندن کاغذ به وسیله ی عدسی در مقابل نور خورشید می باشد.

در لنز هایی که چندین عدسی مختلف دارند هر عدسی دارای کانون جداگانه ای می باشد اما وقتی با هم ترکیب می شوند کانون مشترکی پیدا می کنند که معمولا از مرکز لنز تا حد فاصل محل ایجاد تصویر را فاصله ی کانونی آن لنز می گویند و مقدار آن بر روی حلقه جلوی لنز نوشته می شود.

انواع لنز دوربین مداربسته

لنز ها دارای انواع و کاربرد  های مختلفی هستند که عمده ترین تفاوت آن ها در فاصله کانونی آن ها می باشد و بر اساس فاصله کانونی آن ها می توان لنز ها را به سه گروه تقسیم کرد:

  • لنز های نرمال
  • لنز های واید
  • لنز های زوم

انواع لنز دوربین مداربسته

لنز نرمال

لنز نرمالی لنزی است که در واقع فاصله کانونی آن به اندازه سنسور دوربین مداربسته باشد و قابلیت بزرگ نمایی تصویر را نداشته باشد. لنز نرمال در دوربین مدار بسته با فاصله ی کانونی 3.6 میلی متری می باشد و در دوربین های مدار بسته معمولی 2 یا 3 مگا پیکسلی از لنز 2.8 یا 3.6 میلی متری با فاصله کانونی مشخص غیر قابل تغییر در نظر گرفته می شود. تصویری که لنز نرمال به وجود می آورد تقریبا همان چیزی است که چشم ما می بیند و در نتیجه از این جنبه نیز تصویر آن نرمال می باشد.

لنز واید

لنز واید به لنز هایی گفته می شود که فاصله کانونی آن ها از قطر سطح حساس تصویر برداری یا همان سنسور کمتر می باشد. این نوع از لنز ها زاویه دید بازتری را در اختیار کاربر قرار می دهند و از پر مصرف ترین لنز ها نزد نصابان دوربین های مدار بسته می باشند و برای تصویر برداری از فضای باز در محیط داخلی و فضاهای بیرونی نظیر پارکینگ ها استفاده می شوند.

در مکان هایی که امکان نصب دوربین های مدار بسته در ارتفاع بیشتر از 3 متر و قرارگیری تمام محدوده در کادر نباشد، کاربرد مناسبی دارند و با استفاده از این لنز می توان فضای بیشتری را تحت پوشش قرار داد. زاویه ی دید لنز های واید وسیع تر از زاویه دید چشم انسان است و در نتیجه این لنز ها قادرند محدوده ی وسیع تری را ثبت نمایند. البته استفاده از لنز های واید در یک مورد اصلا مناسب نیست و آن هم تصویر برداری بسیار نزدیک می باشد زیرا برای این کار نزدیک شدن بیش از حد به موضوع باعث پایین آمدن وضوح تصویر می شود.

لنز زوم

دوربین های مداربسته به طور کلی از دو بخش لنز و بدنه ساخته شده اند. در بیشتر دوربین های مدار بسته لنز ها را می توان با توجه به شرایط مورد استفاده تعویض نمود و لنز مورد نیاز را به کار گرفت. همانطور که گفتیم لنز ها بر اساس نوع عدسی مورد استفاده در آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که یکی از آن ها لنز زوم می باشد. لنز زوم زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که لازم باشد تصاویر ذخیره سازی شده در دوربین را بزرگ نمایی کرد.

لنز های زوم دارای فاصله کانونی مختلفی هستند و یک بخش متحرک و قابل پیچاندن بر روی بدنه لنز قرار دارد که از طریق پیچاندن آن می توانید لنز را بر روی فاصله کانونی مورد نیاز تنظیم کنید. عدد به کار رفته در فاصله کانونی  بر روی بدنه لنز نوشته شده است و از طریق آن می توان به قابلیت زوم لنز پی برد.

در دوربین های مدار بسته گاهی برای بررسی مشکلات امنیتی لازم می باشد تا تصاویر فیلم برداری شده در فاصله ی نزدیک تری مورد بررسی قرار بگیرند و یا چهره ی افراد را با کیفیت واضح تری شناسایی نمود. در چنین شرایطی به دوربین های مدار بسته با کاربرد لنز زوم احتیاج داریم. به طور معمول لنز های زوم به کار رفته در دوربین های مدار بسته از مدل اپتیکال هستند. علت به کار بردن لنز زوم اپتیکال در دوربین های مدار بسته این است که این نوع لنز ها از قابلیت بزرگ نمایی بدون کاهش کیفیت تصویر برخوردار می باشند اما در لنز های زوم دیجیتال چنین قابلیتی تعبیه نشده است و در هنگام بزرگ نمایی کیفیت تصویر تا حدودی کاهش می یابد.

دوربین مداربسته پلاک خوان

مشخصات نوشته شده بر روی لنزها نشان گر چیست؟

اولین و مهم ترین چیزی که بر روی تمامی لنز های زوم نوشته شده است، فاصله کانونی آن لنز می باشد. مورد دیگری که بسیار بر کیفیت لنز تاثیر گذار می باشد عددی است که بزرگ ترین اندازه دیافراگم را نمایش می دهد. هر چه این عدد بزرگ تر باشد یعنی میزان نور بیشتری از دیافراگم دوربین عبور می کند و این لنز در محیط های کم نور تصاویر بهتری را می تواند ارائه دهد. محدوده فوکوس مورد دیگری می باشد که بر روی لنز ها حک شده است. در واقع محدوده فوکوس حداقل فاصله ای می باشد که می توانید عکسی را ثبت کنید بدون اینکه در کیفیت آن مشکلی رخ دهد و یا اینکه عکس تار شود.

همانطور که پیش تر گفتیم به طور کلی کیفیت تصاویر فیلم برداری شده و یا عکس ها در اصل به نوع لنزی بستگی دارد که در ساخت دوربین ها به کار رفته است، در نتیجه شناخت انواع لنز های به کار رفته دوربین ها و ویژگی های آن ها قبل از خرید دوربین مدار بسته نکته بسیار مهمی می باشد. اگر مطالعه مطلب ” انواع لنز دوربین های مدار بسته و کاربرد های آن ” برای شما مفید واقع گردیده است، برای مطالعه سایر مطالب مشابه با ما همراه باشید.

انواع لنز دوربین مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *