مودم فیبر نوری بازار

5 برند برتر مودم فیبر نوری بازار

در سال های اخیر تجهیزات و لوازم الکترونیکی زیادی برای دسترسی راحت تر به اینترنت ساخته شده است و با پیشرفت هایی که هر روزه در دنیای علم و فناوری رخ می دهد، شاهد ساخت تجهیزاتی جدید و به روز شده هستیم. مودم های فیبر نوری از جمله تجهیزات نوری هستند که در سال های اخیر بسیار مورد استقبال کاربران اینترنت قرار گرفته اند، با این حال هنوز برای بسیاری از کاربران اینترنت ناشناخته هستند.

بر اساس آمار موجود کمتر از یک درصد کل کاربران اینترنت در ایران به اینترنت فیبر نوری دسترسی دارند و با این شرایط طبیعی است شناخت کمتری از این مودم ها وجود داشته باشد در واقع مودم فیبر نوری سریع ترین راه برای اتصال به اینترنت برای کاربران خانگی می باشد اما همچنان گستردگی لازم را در بین همه ی افراد جامعه ندارد، چون زیر ساخت ها و بستر های فیبر نوری باید آماده و مهیا شود تا بتوان از اینترنت بر بستر فیبر نوری استفاده کرد.

در ادامه مطلب ” 5 برند برتر مودم فیبر نوری بازار “ به معرفی این نوع از مودم ها، مفهوم GPON و برند های برتر در این زمنیه می پردازیم. اگر شما نیز علاقمند هستید تا اطلاعات خود را در اینباره بالاتر ببرید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

GPON چیست و چگونه کار می کند؟

فناوری GPON در واقع یک فناوری Future Proof می باشد، یعنی یک فناوری برای زیر ساخت شبکه که با تغییر تکنولوژی نیازی به ارتقا ندارد. GPON فناوری پیشرو فیبر برای ارائه ی خدمات اینترنت پر سرعت به مشترکان می باشد. این فناوری برای ساخت شبکه های FTTH استفاده می شود و در واقع این شبکه با استفاده از بستر فیبر نوری و با سرعت بالا، ساختمان را به شبکه FTTH متصل می نماید.

این امر علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، افزایش بهره وری را نیز به همراه خواهد داشت. شبکه های GPON شامل دو قسمت اصلی هستند که عبارتند از OLT که معمولا قادر به سرویس رسانی به حداقل 1000 مشترک شبکه فیبر است و در مراکز اپراتوری مخابرات قرار دارد. قسمت بعدی شبکه ی فیبر نوری پسیو است که مربوط به منازل است. تکنولوژی PON بسیار پایدار است و نیاز به نگهداری بسیار کمتری دارد.

در شبکه های PON نقاط ضعف کمتر و همچنین مقدار پارامتر MTBF بالاتر است. مودم های فیبر نوری از نظر مشخصات و قابلیت با مودم ADSL متفاوت است. به طور کلی تفاوت مودم های فیبر نوری در تعداد درگاه های ارتباطی، سرعت درگاه ها و امکانات جانبی است. مودم های GPON از حداکثر سرعت دانلود 2488 مگابیت و آپلود 1244 مگابیت برخوردار هستند و لذا در بخش سرعت، چندان تفاوتی با دیگر مودم ها ندارند.

فیبر نوری

مودم فیبر نوری چیست؟

مودم فیبر نوری یکی از تجهیزات مدرن و امروزی برای متصل شدن به شبکه اینترنت پر سرعت می باشد که با استفاده از این مودم ها می توان در مناطقی از کشور که دارای زیر ساخت های مناسب به لحاظ مخابراتی بوده، به اینترنت فیبر نوری متصل شد.

به عبارت دیگر مودم فیبر نوری دستگاهی است که در سمت مشترک نصب می شود، بدین ترتیب کابل های مخصوص اینترنت فیبر نوری را از مخابرات تا داخل خانه کاربر منتقل می کنند، سپس برای اینکه بتوان از اینترنت فیبر نوری بهره مند شد و اینترنتی با سرعت چندین برابر را تجربه کرد، نیاز به تجهیزات مخصوص بوده که مودم فیبر نوری یکی از آن ها به شمار می رود. مودم فیبر نوری دارای پورت های مختلفی بوده و به راحتی می توان با استفاده از این مودم ها، شبکه اینترنت را راه اندازی کرده و چندین نفر به صورت همزمان از اینترنت پرسرعت بهره مند شوند.

برند های برتر مودم فیبر نوری

این مودم از برند هواوی، دستگاه ONT یک مودم است که علاوه بر تعدادی پورت RJ45 از پورت FXS و همچنین به یک پورت پان نیز مجهز شده است و به شبکه ی توزیع نوری ODN وصل می شود. دارای 4 درگاه شبکه اترنت یک گیگا بایتی، یک درگاه PON، یک درگاه RJ11 با وای فای تک بانده و دو آنتن خارجی می باشد. در ضمن یک درگاه یو اس بی هم برای به اشتراک گذاری اطلاعات دارد. این محصول یک مودم ارزان قیمت و سبک از هواوی برای مصارف خانگی است و از نظر ظاهری با مودم فیبر نوری هواوی مدل HG8245H تفاوت چندانی ندارد ولی از تراشه ضعیف تری بهره می برد.

در واقع این مودم معروف ترین و بهترین مودم GPON در بازار ایران است. سرعت دانلود و آپلود این مودم هم مانند سایر مودم های ONE است، حداکثر سرعت دانلود 2488 مگابیت و آپلود 1244 مگابیت می باشد. از وای فای تک بانده N300 با دو آنتن خارجی برخوردار است و از نظر درگاه های ارتباطی کامل است. 4 درگاه لان، 2 درگاه PON، درگاه RJ11 برای VOIP، درگاه یو اس بی و امکانات دیگری مانند کنترل و راه اندازی از راه دور را دارد.

  • مودم برند تی پی لینک مدل TX-VG1530:

این مدل مودم GPON چندان فراوان نمی باشد ولی گزینه بسیار خوبی برای خرید به شمار می رود. این مودم یک مودم VOIP GPON با وای فای تک بانده N300 و دو آنتن خارجی 5dbi و درگاه های ارتباطی کامل در کلاس B+ می باشد. این مودم دارای کلید های روشن خاموش مودم و وای فای است و البته از کلید های WPS و ریست نیز برخوردار می باشد.

  • مودم برند یوتل مدل G242:

یک مودم GPON با وای فای N300 و یک درگاه اترنت LAN هزار مگابیتی، یک درگاه اترنت لان صد مگابیتی، یک درگاه یو اس بی به همراه دو آنتن خارجی برای وای فای می باشد. مودم یوتل G242 فاقد وای فای و دارای فقط یک درگاه اترنت هزار مگابیتی است.

  • مودم برند تی پی لینک مدل TX-6610:

یک مودم GPON دیگر از برند تی پی لینک در کلاس +C با همان سرعت دانلود و آپلود مودم ولی بدون وای فای و همراه با درگاه های ارتباطی کمتر می باشد. اگر قصد دارید از طریق وای فای به اینترنت متصل شوید یا دستگاه های زیادی دارید که باید از طریق کابل به اینترنت وصل شوند، باید یک روتر وای فای با درگاه های زیاد به آن وصل کنید. در ادامه مطلب ” 5 برند برتر مودم فیبر نوری بازار ” با ما همراه باشید.

فیبر نوری

انواع مودم فیبر نوری

مودم های فیبر نوری می توانند از دو نوع ONT و ONU باشند. برای مثال اگر از سیستم FTTH برای برقراری اتصال اینترنت بهره می برید، باید از مودم فیبر نوری ONT استفاده کنید اما اگر سیستم فیبر نوری شما FTTB است، باید از مودم ONU استفاده کنید.

فیبر نوری

مودم فیبر نوری ONT

مودم فیبر نوری از نوع ONT می تواند عملکرد بسیار خوبی را در خصوص انتقال داده های تصویری، صوتی، اینترنت و … ارائه دهد. مودم فیبر نوری هواوی سری Echo life از نوع ONT می باشد که برای استفاده در شبکه های فیبر نوری FTTH یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود، زیرا قابلیت فراهم کردن پهنای باند و سرعت بالا را دارد.

مودم فیبر نوری ONU

این نوع از مودم دارای کارکردی مشابه به مودم ONT می باشد و مجهز به قابلیت مدیریت از راه دور است. این نوع مودم ها برای مجموعه های بزرگ اداری و مسکونی مناسب می باشد و مقاومت مناسبی در شرایط جوی متفاوت دارد.

مودم فیبر نوری و امکان اتصال بی سیم

یکی از بهترین ویژگی هایی که لازم است این نوع مودم ها داشته باشند، برقراری اتصال بی سیم است. این ویژگی برای مودم فیبر نوری وایرلس، سبب کاهش زمان راه اندازی شده و هزینه های مربووط به خرید کابل را نیز کاهش می دهد. مودم فیبر نوری بی سیم، برای افرادی که به دنبال پیچیدگی کم برای اتصال به اینترنت هستند یک گزینه مناسب به شمار می آید.

برای اتصال اینترنت فیبر نوری به چه چیز هایی نیاز دارید؟

در ابتدا باید به مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت مراجعه کرده و از وضعیت خطوط فیبر نوری محدوده خود اطمینان حاصل کنید. مرکز ارائه دهنده سرویس اینترنت باید به دستگاه OTL مجهز باشد، وظیفه ی این دستگاه ایجاد ارتباط سرویس دهنده با مودم ONT می باشد. پس از راه اندازی سرویس فیبر نوری، به یک مودم فیبر نوری مخصوص احتیاج دارید تا بتوانید پس از اعمال تنظیمات مودم، اتصال اینترنت را برقرار کنید.

در واقع فیبر نوری امروزه به یکی از سریع ترین روش های اتصال به اینترنت تبدیل شده است. به طور کلی فیبر نوری یک نور با پهنای باند بالا می باشد که درون یک رشته از جنس پلاستیک یا سیلیکا قرار گرفته است و می تواند اطلاعات را تا 10 گیگا بایت بر ثانیه انتقال دهد.

مودم فیبر نوری نیز از طریق این تکنولوژی، اینترنت را فراهم می سازد. اگر مطالعه مطلب ” 5 برند برتر مودم فیبر نوری بازار ” برای شما مفید واقع گردیده است، برای مطالعه سایر مطالب مشابه با ما هرماه باشید.

آموزش تنظیم مودم ADSL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *