میکروفن مناسب برای دوربین مداربسته چیست؟ همراه با خرید آنلاین Blog Detail

میکروفن مناسب برای دوربین مداربسته و ضبط صدا

همانطور که مستحضر هستید، دوربین های مداربسته در سالهای اخیر به یکی از مهم ترین و اساسی ترین گزینه ها برای برقراری امنیت و محافظت از فضاها به شمار می آیند. دوربین های مداربسته دستگاه هایی هستند که عموما تصاویر فضای مورد نظر را ضبط نموده و در اختیار ما قرار می دهند و در سالهای اخیر امکانات فوق العاده ای به این دستگاه ها اضافه گردیده که از جمله ساده ترین این امکانات ضبط صداست که به کاربر اجازه می دهد تا بتواند علاوه بر تصویر، صدا را نیز در اختیار داشته باشد.

در اختیار داشتن صدای محیطی که در آن دوربین مداربسته نصب شده در بسیاری از نقاط جهان قانونی نیست و عموما امری با هدف جاسوسی تلقی می شود اما همیشه این طور نیست و در بسیاری از فضاها برای برقراری امنیت به صدای آن فضا نیاز است. سخت افزاری که برای ضبط صدا مورد استفاده قرار می گیرد میکروفن نام دارد و در ادامه مطلب انواع میکروفن دوربین مداربسته، قصد داریم بیشتر درباره این سخت افزار با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چنانچه پیش تر نیز ذکر شد، امروزه از دوربین های مداربسته در مکان های عمومی و خصوصی در نوع فضای باز و بسته به منظور برقراری امنیت و حراست از یک فضا مورد استفاده قرار می گیرد. با پیشرفت های تکنولوژی تجهیزات متعددی این قابلیت را دارند تا با اتصال به دوربین، خدمات بیشتری را به ما ارائه دهند. یکی از این تجهیزات همانطور که گفتیم میکروفن است، اما میکروفن چیست؟

انواع میکروفن دوربین مداربسته

 

میکروفن چیست؟

میکروفن وسیله ای است که انرژی صوتی را دریافت نموده و به انرژی الکتریکی برای اهداف مختلف تبدیل می کند.

کاربرد میکروفن در دوربین های مداربسته

بسیاری از افرادی که قصد دارند تا از یک فضا از لحاظ امنیتی محافظت کنند، می خواهند در کنار تصاویری که از محیط دریافت می کنند، صدای آن فضا را هم در اختیار داشته باشند. امروزه این قابلیت بر روی بسیاری از دوربین ها موجود است اما در بسیاری دیگر موجود نیست و از میکروفن های خارجی در این زمینه استفاده می شود.

بخش های مختلف دوربین مداربسته

به انتهای هر میکروفن  عدد سیم متصل است که به 2 فیش منتهی می شود. فیش قرمز رنگ به آداپتور متصل می شود تا تامین برق را انجام دهد. فیش سفید رنگ نیز فیش بعدی است که از طریق یک رابط به دستگاه DVR متصل می شود تا بتوان صدای ضبط شده را ذخیره سازی نمود. معمولا برای انتقال صدا از میکروفن به دستگاه ضبط مرکزی از کابل کوواکسیال و در برخی مواقع نیز از کابل AV استفاده می شود. اما از این موارد که بگذریم، میکروفن ها انواع مختلفی دارند که در ادامه این مطلب قصد داریم به این موارد بپردازیم:

انواع دستگاه میکروفن سیستم های مداربسته بر اساس شکل ظاهری

میکروفن های دوربین های مداربسته بر اساس شکل ظاهری به انواع زیر تقسیم می شوند:

میکروفن سوزنی: این میکروفن بسیار ریز است و می توان از آن به جای میکروفن های مخفی نیز استفاده نمود. این میکروفن ها را می توان در محفظه های داکت نیز به کار گرفت.

میکروفن جعبه ای: میکروفن های جعبه ای همانطور که از نامشان مشخص است مستطیل شکل هستند و یک پیچ دارند که بر اساس آن می توان میزان صدای دریافتی را تنظیم نمود.

میکروفن گلفی: این میکروفن نیز همانطور که از نامش پیداست بصورت توپ گلف است، وزن بسیار سبکی دارد و با ولتاژ 6 یا 16 فعالیت می کند.

کاربرد میکروفن در دوربین های مداربسته

 

 

خرید میکروفن دوربین مدار بسته

انواع میکروفن بر اساس جهت صدا

غیر از میکروفن هایی که بر اساس ظاهری به آنها پرداختیم، می توان میکروفن ها را بر این اساس که در چه جهت هایی قابلیت ضبط صدا داشته باشند، نیز انتخاب نمود. بر این اساس میکروفن ها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

میکروفن های چند سویه یا Omni-directional: این میکروفن ها قادر هستند تا صدا را در هر جهتی دریافت کنند.

میکروفن های یک سویه یا uni-directional: این میکروفن ها فقط می توانند در یک جهت صدا را از محیط دریافت کنند.

نصب میکروفن در دوربین های مداربسته

از معرفی میکروفن های دوربین های مداربسته که بگذریم نوبت به نصب میکروفن در انواع دوربین مداربسته می رسد. نصب میکروفن در انواع دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه امکان پذیر است و تنها روش های نصب آن تفاوت می کند که با کمی مطالعه و آموزش می توان به راحتی این کار را انجام داد.

مراحل نصب میکروفن در دوربین های مداربسته آنالوگ و HD

مراحل نصب میکروفن در این دو نوع دوربین تقریبا یکسان است که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت:

فیش نری AV را به دو سر کابل متصل می کنیم. برای اتصال کابل به فیش می توان از فیش لحیمی یا نری استفاده نمود. سپس یک سر فیش AV را به خروجی صدای میکروفن و سر دیگر آنرا به دستگاه DVR متصل می کنیم. چنانچه پیش تر نیز گفته شد مصرف برق میکروفن ها ناچیز است و می توان از یک آداپتور هم برای تامین برق دوربین و هم برای تامین برق میکروفن استفاده نمود.

بدین صورت که می توان از یک کابل دو در یک استفاده نمود و آنرا برای میکروفن و دوربین به اشتراک گذاشت. پس از اینکه مراحل فوق انجام گرفت می توانید در دستگاه DVR با فشردن دکمه میکروفن، آنرا امتحان کنید و اگر درست بود آن را در محل مورد نظر فیکس نمائید.

مراحل نصب میکروفن در دوربین های مداربسته تحت شبکه

روش نصب میکروفن در دوربین های مداربسته تحت شبکه مانند دوربین های آنالوگ است فقط این تفاوت وجود دارد که یک سر فیش به جای آنکه در دستگاه ضبط مرکزی نصب شود، با استفاده از فیش AV یا با استفاده از جک 3.5 میلیمتری به ورودی صدا در دوربین IP متصل می شود.

عموما دو نوع میکروفن در دوربین های مداربسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرند که به شرح زیر هستند:

  • یک مدل از میکروفن ها مانند میکروفن های سیستم های آنالوگ هستند که دارای دو درگاه برای خروجی صدا و تامین برق هستند.
  • نوع دیگر اما داری جک 3.5 میلیمتری صداست که نیازی به تامین برق مجزا ندارند و با وصل کردن آنها به ورودی صدای دوربین می توان کار انتقال صدا و تامین برق را انجام داد.
 

مراحل نصب میکروفن در دوربین های مداربسته تحت شبکه

مراحل نصب میکروفن هایی که دارای کابل RCA یا AV می باشند

فیشی که برای تامین برق در نظر گرفته شده را به یک فیش نری با دو عدد سیم به آداپتور دوربین بصورت اشتراکی متصل کنید. سر خروجی صدای میکروفن را با استفاده از فیش پیچی یا لحیمی به ورودی IP دوربین متصل کنید. اگر ورودی دوربین دارا جک 3.5 میلیمتری بود، از یک مبدل AV به جک 3.5 میلیمتری استفاده کنید.

سپس با استفاده از تنظیمات دوربین مورد نظر در دستگاه ضبط تصاویر، راه اندازی میکروفن را انجام می دهیم. پس از انجام این مراحل، میکروفن آماده استفاده است.

نکاتی درباره کاربرد میکروفن در دوربین های مداربسته
  • در صورتی که تعداد میکروفن ها در یک سیستم مداربسته بالا برود، حجم مورد استفاده برای ذخیره سازی بیشتر می شود. مثلا اگر در یک سیستم مداربسته از میکروفن استفاده شود، میزان فضایی که برای ذخیره سازی صدای ضبط شده نیاز است برابر فضای یک دوربین است و بسیاری از کاربران عموما تعجب می کنند که چرا انقدر زود فضایشان پر می شود و دلیلش مورد یاد شده است.
  • از آنجایی که میکروفن یک عضو حساس است، توصیه می شود در جایی نصب شود که تحت فشار زیاد و آب خوردگی نباشد چرا که در این صورت سریعا دچار خرابی می شود.
  • دقت داشته باشد که میکروفن را در کنار دستگاه هایی که از خود صدا تولید می کنند قرار ندهید چرا که صدای ضبط شده توسط میکروفن ناخوشایند می شود و وضوح صدایی که قصد ضبط آنرا دارید از بین می رود.
  • سعی کنید زمانی که از چند میکروفن استفاده می کنید، دقت کنید تا بر روی کانالی تنظیم شود که دوربین هم در مجاورت آن بر روی همان کانال تنظیم شده. این کار باعث جلوگیری از تداخل صدا می شود.
  • برای اینکه از چند میکروفن استفاده کنید، از دستگاه های ضبط صدایی استفاده کنید که بتوانید چند میکروفن را به آنها متصل کنید.
  • برای برخورداری از صدا و تصیور همزمان بهترین کار استفادده از پورت خروجی HDMI است.

امید است مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب آموزشی علاقمند هستید، با دیگر مقالات آموزشی ما در الرت ایران همراه باشید.

سبد خرید خروج