بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر

بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر

امروزه با گسترده شدن استفاده از مودم و روتر برای دسترسی به اینترنت، نیازمند یادگیری موضوعاتی همچون بازیابی رمز عبور پیرامون این دو هستیم. برای وارد شدن به تنظیمات مودم و روتر و استفاده از خدمات آن ها، نیازمند به رمز عبور و نام کاربری آن ها هستیم. احتمالا برای همه ی ما که از اینترنت استفاده می کنیم پیش آمده است که رمز عبور و یا نام کاربری مودم و روتر خود را فراموش کنیم. در چنین شرایطی نیاز به پیدا کردن و بازیابی رمز عبور مودم و روتر خود داریم.تعمیر دوربین مداربسته

برای این منظور به راحتی می توان با وارد شدن به تنظیمات ادمین، نام کاربری و رمز عبور خود را تغییر داد. به کمک بازیابی رمز عبور و نام کاربری مودم و روتر شما به تمام تنظیمات مودم یا روتر خود دسترسی پیدا خواهید کرد و هیچ کدام از گزینه های ادمین برای شما غیرفعال نخواهد بود. در ادامه مطلب ” بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر ” به معرفی مودم و روتر و چگونگی بازیابی رمز عبور این دو در صورت فراموش کردن آن ها می پردازیم. اگر شما نیز علاقمند هستید تا اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببرید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر

مودم چیست و انواع آن چه کاربردی دارند؟

 

مودم دستگاهی سخت افزاری است که برای دریافت و تبدیل داده های منتقل شده توسط روش های مختلف ارتباطی طراحی شده است. مودم داده هایی که از طرف شرکت های ارائه دهنده اینترنت دریافت می کند را به داده هایی تبدیل می کند که می توانند توسط موبایل، لپ تاپ یا تجهیزات شبکه دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

نام مودم از ابتدای واژه Modulator و Demodulator گرفته شده است و در ابتدا تنها نقش مدوله و دمدوله کردن سیگنال ها را در یک اتصال بر عهده داشتند، اما از آن زمان کاربرد مودم تغییرات فراوانی پیدا کرده است. بنابراین نام مودم پیشینه ای تاریخی دارد و در حال حاضر نمی تواند کاربرد واقعی آن را مشخص کند.

بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر

مودم ها را می توان به دو دسته کلی داخلی و خارجی تقسیم کرد. مودم های داخلی همان مودم هایی هستند که به صورت یک پارچه با پردازنده، یا یک چیپ جداگانه درون دستگاه هایی هم چون موبایل و لپ تاپ وجود دارند. موبایل شما دارای یک مودم داخلی است که اتصال اینترنت شما را به اپراتور های موبایل فراهم می کند. مودم های خارجی دستگاه هایی مستقل هستند که اینترنت را برای سایر دستگاه ها فراهم می کنند.

انواع مودم

بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر

  • مودم ADSL:

یکی از پر استفاده ترین و رایح ترین روش های اتصال به اینترنت به شمار می رود که ساختاری متنوع برای برقراری ارتباط دارد. این مودم با استفاده از پورت تلفن به شبکه تلفن و در نهایت سرویس دهنده اینترنت متصل شده و پس از تائید اطلاعات پیکر بندی، شرایط لازم برای اتصال به اینترنت را ایجاد می کند. انتقال داده های تحت شبکه از دو طریق سیمی با بهره گیری از پورت لان و وایرلس به وسیله فناوری وای فای صورت می پذیرد.

  • مودم VDSL:

نحوه کار این مودم شباهت فراوانی با مودم ADSL دارد با این تفاوت که مسیر انتقال داده ها از ISP به منزل یا محل کار شما با استفاده از فناوری فیبر نوری انجام می شود. در نتیجه پهنای باند و سرعت ارتباط تحت شبکه به مراتب بیشتر از فناوری ADSL است. فناوری VDSL به دلیل عدم پشتیبانی و پوشش دهی مناسب در سراسر کشور، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

  • مودم WiMax:

فناوری وایمکس اولین بستر ارائه اینترنت بدون نیاز به خط تلفن در کشور به شمار می آید که به صورت فراگیر در دسترس کاربران قرار گرفته است. این فناوری شبکه در سال 2001 پایه گذاری شد و پهنای باندی در حدود 30 تا 40 مگابیت بر ثانیه توسط آن قابل ارائه بود.

  • مودم3G 4G LTE :

نحوه اتصال کاربران به اینترنت از طریق مدم های 3G و 4G بر پایه سرویس دهی موبایل و بی سیم انجام می شود. به این صورت که اپراتور های ارائه دهنده خدمات موبایل با قرار دادن چند ایستگاه فرستنده امواج شرایط لازم را برای ارائه اینترنت نسل سوم یا نسل چهارم موبایل فراهم می سازند. تفاوت این دو نیز در سرعت و پهنای باند قابل ارائه است.

  • مودم TD-LTE:

مودم های 4G LTE فناوری مورد نظر را در دستگاه های قابل حمل و همراه ارائه می دهند، اما این مودم در حقیقت نسخه ثابت از فناوری LTE به شمار می رود و فقط با بهره گیری از مودم های اختصاصی قابل استفاده است.

روتر چیست؟

روتر ها وظیفه دارند تا داده ها را بین شبکه های مختلف مسیر یابی و منتقل کنند. اگر ما فقط یک شبکه داشته باشیم که در یک محدوده و رنج آی پی فعالیت می کند و اگر فعالیت کاربران در درون شبکه باشد و با خارج از شبکه ارتباطی صورت نگیرد نیازی به استفاده از روتر نیست. روتر دستگاهی سخت افزاری است اما می توان با بعضی نرم افزار ها، کارکرد روتر فیزیکی را شبیه سازی نمود.

تفاوت روتر های سخت افزاری و نرم افزاری این است که روتر های نرم افزاری، توان و پایداری روتر های سخت افزاری را ندارند. مسیر یاب یا روتر همان گونه که از نامش پیداست وظیفه مسیر دهی به بسته های دیتا را از مبدا به مقصد بر عهده دارد. روتر ها در داخل خود یک جدول مسیر یابی دارند که بر اساس این جدول می توانند بسته ها را بین شبکه رد و بدل کنند.

بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر

روتر بر اساس این جدول مسیر یابی از مسیر های موجود برای رسیدن به شبکه مورد نظر استفاده می کند. انواع روتر ها برای شبکه های بی سیم یا وایرلس و هم برای شبکه های کابلی مورد استفاده قرار می گیرند. روتر های بی سیم و روتر های کابلی، عملکرد یکسانی دارند و تفاوت آن ها در این است که از شبکه هایی با تکنولوژی های گوناگون پشتیبانی می کنند. مسیر یاب یا روتر وظیفه ی مسیر دهی به بسته های دیتا را از مبدا به مقصد به عهده دارد. روتر ها در مدل IOS در لایه سوم شبکه یا همان نتورک کار می کنند. لایه ی نتورک در واقع قلب یک شبکه است. روتر ها گاهی دو شبکه محلی را به هم وصل می کنند و گاهی بین یک شبکه گستره و شبکه محلی قرار داده می شوند.

بازیابی رمز عبور و نام کاربری مودم و روتر

 

روش اول استفاده از کلید Reset:

در گام اول در این روش برای پیدا کردن پسورد مودم و روتر ابتدا مودم و یا روتر خود را خاموش کنید. در گام دوم با استفاده از یک سوزن دکمه ریست را برای مدت 6 تا 7 ثانیه نگه دارید. در گام سوم دکمه را رها کنید و منتظر بمانید تا دستگاه ریبوت شود. در گام چهارم مرورگر خود را باز کنید و آی پی آدرس روتر های بی سیم ADSL را وارد کرده، سپس دکمه اینتر را بزنید. آی پی پیش فرض روتر های بی سیم 192.168.1.1 می باشد. در پنجمین گام نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبور پیش فرض admin است و شروع به تغییر و بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر خود کنید.

روش دوم با کمک آی پی بخش Dfault Gateway:

در این روش برای بازیابی نام کاربری و رمز عبور با ورود به بخش ادمین باید چند مرحله را انجام دهید. در گام اول ابتدا بخش Run در سیستم عامل ویندوز را اجرا کنید. برای این کار می توانید از کلید های میان بر Windows + R استفاده کنید. در گام دوم در کادر باز شده عبارت cmd را تایپ کرده و کلید اینتر را بزنید. در گام سوم با محیط DOS روبه رو می شوید. عبارت ipconfig را بدون فاصله تایپ کنید و کلید اینتر را بزنید.

در گام چهارم مشخصاتی را مشاهده می کنید که شامل تعدادی آی پی می باشد. شما در این مرحله باید آی پی بخش Default Geateway را یادداشت و یا کپی کنید. در گام پنجم مرورگر خود را باز کرده و این آی پی را پیست یا تایپ کنید و دکمه اینتر را فشار دهید تا بخش اولیه ورود به تنظیمات روتر باز شود. در گام ششم برای نام کاربری می توانید عباراتی مانند 000، admin یا administrator را استفاده کنید.

در گام هفتم برای بخش رمز عبور باید به پشت مودم یا روتر نگاهی بیندازید و عدد نوشته شده در بخش مک آدرس را به عنوان رمز عبور وارد کنید. در آخرین گام شما به تنظیمات ادمین وارد شده اید و می توانید مودم یا روتر خود را کانفیگ کنید. اگر مطالعه مطلب ” بازیابی نام کاربری و رمز عبور مودم و روتر ” برای شما مفید واقع گردیده است، برای مطالعه سایر مطالب مشابه با ما همراه باشید.

درخواست اعطاء نمایندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *