تست فلوک 

تست فلوک کابل شبکه اقدامی بسیار مهم در جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی و زیان مالی در هر شبکه می باشد، از این تست می توان در موارد مختلف استفاده نمود. برای مثال هم زمانی که از جامپر فیبر برای اتصالات بین منطقه ی اتصال و سوئیچ ها استفاده شده باشد و هم هنگامی که از کابل اتصال مسی در لن برای متصل کردن دستگاه به خروجی محل کار استفاده شده باشد، می توان از تست فلوک استفاده نمود.

گفتنی است که تجهیزات کابل شبکه معمولا ضعیف ترین قسمت در شبکه به شمار می روند و این کابل ها بیشتر از هر چیز دیگری مورد کنترل و هدایت قرار می گیرند که همین امر سبب شده، احتمال آسیب دیدن آن ها بیشتر شود. در ضمن این کابل ها از ملزومات  شبکه هستند ولی برخی از کاربران برای صرفه جویی در هزینه ها آن ها را از منابع عمومی کمتر شناخته شده خریداری می کنند که این کار ممکن است سبب افت کیفیت گردد. در ادامه مطلب ” تست فلوک چیست؟ ” به معرفی این تست و کاربردهای آن می پردازیم. اگر شما از علاقمندان به این حوزه هستید در ادامه با ما همراه باشید.

چگونگی انجام تست فلوک و کاربردهای آن

بعد از اینکه کابل کشی یک شبکه کامپیوتری به اتمام رسید، برای اطمینان از نحوه ی کابل کشی درست و بدون عیب و هم چنین برای اطمینان حاصل نمودن از صحیح کار کردن شبکه و قطع نبودن کابل ها، شبکه را از طریق تست فلوک مورد بررسی و آنالیز قرار می دهند. برای این کار تسترهای زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام با توجه به کمپانی سازنده خود می توانند اطلاعات مختلفی را در اختیار ما قرار دهند اما در حال حاضر بهترین تستر جهان با نام تست فلوک شناخته می شود.

یکی از بهترین ابزار های اندازه گیری کیفیت و عیب یابی شبکه بدون شک، دستگاه فلوک می باشد که اطلاعات کامل و مفیدی را از کیفیت کابل کشی، سرعت شبکه، متراژ کابل، محل دقبق قطعی کابل و … به ما ارائه می دهد. تسترهای فلوک قادرند کامل ترین اطلاعات را از شبکه کابلی به شما ارائه دهند و حتی می توانند این اطلاعات را در خود ذخیره کنند و گزارش کاملی را جهت ارائه به کارفرما به شما ارائه دهند.

شرکت فلوک از زیر مجموعه های کمپانی بزرگ Danaher است که این کمپانی از سازندگان به نام در زمینه تجهیزات آنالیز و اندازه گیری است و این تجهیزات شامل انواع لوازم الکترونیک جهت اندازه گیری پارامترهای الکتریکی و فیزیکی می باشد. این شرکت در سال 1948 توسط جان فلوک تاسیس شده است و این کمپانی مدعی است به 99 درصد از 100 درصد اهداف خود رسیده است. در حال حاضر این شرکت از موفق ترین شرکت ها در این زمینه می باشد که موفق به ارسال محصولات خود به بیش از 120 کشور دنیا گردیده است و دارای دو شرکت زیر مجموعه با نام های فلوک بیومدیکال و شبکه فلوک می باشد.

روش های انجام تست فلوک

روش های تست فلوک

به طور کلی تست فلوک به دو صورت چنل و پرمننت انجام می شود که در ادامه به چگونگی انجام این روش ها می پردازیم.

  • تست فلوک چنل: در این روش که نمونه ی ساده تری از آزمایش کابل شبکه می باشد، ابتدا دو سر کابل شبکه را کیستون زده و با استفاده از پچ کورد، کابل ها را به دستگاه متصل کرده و پس از آن تست فلوک را از آن ها می گیریم.
  • تست فلوک پرمننت: این شیوه از تست فلوک نمونه ی کامل تری از روش قبلی می باشد که در این شیوه کابل را کیستون زده و به وسیله ماژول های پرمننت که به خود دستگاه تستر فلوک تعلق دارد کابل را به دستگاه متصل کرده و شروع به انجام تست فلوک می کنیم.

گفتنی است که استاندارد طول کابل تست فلوک در نوع تست چنل، 100 متر و در نوع پرمننت، 90 متر می باشد. البته این آزمایش را می توان در متراژ های مختلف نیز انجام داد و پارامتر ها را بررسی نمود، اما معیار واقعی استاندارد در این تست 90 متر می باشد.

در ضمن کابلی که تست فلوک پرمننت را پاس می کند، قطعا تست فلوک چنل را پاس می کند، اما ممکن است کابلی که تست فلوک چنل را پاس می کند، تست فلوک پرمننت را پاس نکند. نکته مهم دیگری که باید گفت این است که بهتر است برای مکان هایی که سرعت و حجم انتقال داده برای کارفرما مهم است و می بایست این موارد در بالاترین حد خود قرار داشته باشند (مثل بانک ها، دانشگاه ها، شرکت های بزرگ و…) از کابل های شبکه و تجهیزاتی استفاده شود که تست فلوک پرمننت را پاس کنند و از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشند.

تجهیزات پسیو

نقش سوکت ها در تست فلوک

بسیاری از افراد با طریقه نصب سوکت در کابل های شبکه فویل دچار مشکل می شوند، برای مثال اگر شما نتوانید کابل مورد نظر را به درستی سوکت بزنید، در این صورت کابل شما تست فلوک را پاس نخواهد کرد، حتی اگر کابل های شما دارای گارانتی و ضمانت تست فلوک باشد. پس به این موضوع که در نگاه اول ممکن است خنده دار به نظر برسد دقت داشته باشید.

قیمت دستگاه تست فلوک

قیمت هر دستگاه تست فلوک برای کابل شبکه به صورت جدا در نظر گرفته می شود و به عواملی هم چون محل تست، پراکندگی، تعداد تست، پرمننت یا چنل بودن تست و نوع کابل مورد استفاده بستگی دارد.

تست فلوک چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

تست فلوک

  • تست دقیق و کامل لایه فیزیکی شبکه که شامل کابل، کیستون پریز، پچ پنل، پچ کابل و … می شود.
  • مشخص نمودن مقدار دقیق کابل کشی ها
  • گزارش اشکالات اتصالات پچ پنل و کیستون
  • تائید اصل و غیر اصل بودن تجهیزات شبکه
  • گزارش وجود نویز و مشخص نمودن محل دقیق آن در مسیر کابل کشی
  • گزارش قطع بودن و یا ضعیف بودن نحوه ی اتصال رشته های کابل به کیستون
  • گزارش وجود کشش یا خمش بیش از حد و محل دقیق این مشکل در مسیر کابل کشی
  • گزارش درصد خلوص مس بکار رفته در کابل شبکه
  • تست مقاومت و میزان رسانایی کابل

با توجه به اهمیتی که نصب صحیح مکانیزم های شبکه و رعایت استانداردهای لازم دارد، اقدام به انجام تست فلوک برای به دست آوردن گزارش آماری جامع و کامل از واجبات است.

این کار توسط تستر فلوک DSX-5000 و یا DTX-1800 انجام می شود. پس از آن گزارش در دستگاه ذخیره شده و پس از تحلیل در نرم افزار Link ware cable test management software به صورت فایل پی دی اف در اختیار ما قرار می گیرد.

این گزارش شامل تمام مشکلات هر مکانیزم شبکه بوده و مستندات قابل تحلیلی را در اختیار کارشناسان جهت عیب یابی قرار می دهد. می توان گفت که برترین ویژگی تست فلوک افزایش 33 درصدی بازده شبکه با صرف هزینه ای کم می باشد و در ضمن این مساله سبب افزایش طول عمر تجهیزات اکتیو شبکه هم چون سرورهای شبکه، سوئیچ ها، کارت های شبکه، روترها، دوربین ها، تجهیزات مخابراتی و … می گردد.

خصوصیات تستر فلوک DTX-1800، DSX-5000 و DSX-8000

  • امکان خطا یابی پیشرفته با قابلیت تشخیص موقعیت و دلایل احتمالی آن
  • سرعت تست بالا 6 تا 9 ثانیه برای خطوط فیبر نوری
  • قابلیت نشان دادن متراژ دقیق فاصله ی پریزهای شبکه تا سوئیچ شبکه و به طور کلی متراژ دقیق کابل های استفاده شده در یک شبکه
  • ارائه گراف رنگی
  • اندازه گیری پارامترهای فیزیکی و مفهومی کابل شبکه

از دیگر خصوصیات تستر فلوک DSX-5000 و DTX-1800 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گزارش اشکالات اتصالات پچ پنل ها و کیستون
  • تائید اصل یا غیر اصل بودن تجهیزات شبکه
  • تست مقاومت و میزان رسانایی کابل
  • و…
بهترین کابل شبکه مجهز به تست فلوک

از آنجایی که کابل شبکه در این سیستم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اغلب اوقات مشکلات پیش آمده برای این سیستم ها از همین عضو ساده سرچشمه می گیرد، برای خرید کابل شبکه حتما باید به فروشنده ای قابل اطمینان مراجعه کنید و از برندی شناخته شده کابل شیکه مورد نظر خود را خریداری کنید، تا در گام اول اطمینان داشته باشید که سیستم شما از این لحاظ بدون عیب و نقص فعالیت خواهد نمود.

انواع کابل شبکه در سه دسته کلی کابل شبکه CAT5e، کابل شبکه CAT6 و کابل شبکه CAT6a تقسیم بندی می شود و به طور کلی برندهای مطرح کابل شبکه که از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار هستند عبارتند از Nexans، Legrand و Belden. در انتها باید گفت که روش های زیادی برای فهمیدن سالم بودن و اصل بودن کابل شبکه وجود دارد که تست فلوک یکی از این روش هاست و در واقع از بهترین آن هاست. نکته قابل ذکر دیگر این است که در حال حاضر بهترین دستگاه تست فلوک کابل شبکه دستگاه فلوکر کابل 8000 می باشد که بسیار گران قیمت می باشد، اما دستگاه های مطرح دیگر با قیمت های مناسب تر نیز وجود دارند که می توانند نیاز شما را برآورده کنند.

اگر مطالعه مطلب ” تست فلوک چیست؟ “ برای شما مفید و جالب توجه بوده است و شما از علاقمندان به این حوزه هستید، برای مطالعه سایر مطالب مشابه به وب سایت ما مراجعه فرمائید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *