دید در شب

دید در شب در دوربین مداربسته

امروزه دوربین های مدار بسته جزئی لاینفک از زندگی انسان ها شده اند و تقریبا در هر مکانی نصب و استفاده می شوند و از آن جایی که نیاز به امنیت و آرامش از نیازهای اساسی انسان به شمار می رود، تکنولوژی دوربین های مدار بسته ( دید در شب )همگام با پیشرفته هایی که در دنیای علم و فناوری روی می دهد، پیشرفت کرده و از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری به روز رسانی می شود.از آن جایی که بیشتر جرم و جرائم در تاریکی و شب روی می دهد، مراقبت از فضا ها در هنگام شب نیز امری بسیار ضروری به شمار می رود. یکی از روش های مراقبت از فضاها در تاریکی شب، استفاده از دوربین های مدار بسته با قابلیت دید در شب می باشد. دوربین های مداربسته با تکنولوژی دید در شب اصطلاحا به انواعی از دوربین های مداربسته گفته می شود که امکان رویت در تاریکی را فراهم می کنند و با این تجهیزات عملا می توان رویداد هایی که در تاریکی روی می دهند را تماشا نمود.

در ادامه مطلب ” دید در شب در دوربین مدار بسته ” به بررسی ویژگی های این دوربین ها و چگونگی کارکرد آن ها می پردازیم. اگر شما نیز علاقمند هستید تا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید، با ما در ادامه مطب  همراه باشید.

تکنولوژی دید در شب چیست؟

تکنولوژی دید در شب دوربین های مدار بسته، فناوری ای بسیار خاص می باشد که در اکثر دوربین های مداربسته، این فناوری وجود دارد ولی نکته قابل توجه این است که دوربین مدار بسته ای را انتخاب کنید که دید در شب واقعی با کیفیت بالا داشته باشد و تصاویری با وضوح کامل و خوب به شما نمایش دهد. به طور کلی روند تشکیل تصویر در دوربین مدار بسته به این صورت است که دوربین مدار بسته نوری را که از روی اجسام مختلف در محیط منعکس شده دریافت می کند و سپس نور منعکس شده تصویر را ایجاد می کند که این روند ساختاری مشابه با عملکرد چشم انسان دارد.

با توجه به این موضوع پس اگر نوری در محیط وجود نداشته باشد، تصویری هم وجود ندارد و برای حل این موضوع باید در محیط های تاریک چراغی روشن کنیم تا محیط روشن شود و تصویر ایجاد گردد، اما به دلایل امنیتی روشن کردن محیط با نور های قابل رویت راه حل خوبی نمی باشد.

پس در نتیجه برای رفع این مشکل به جای نور مرئی از نور مادون قرمز برای روشن کردن محیط استفاده می شود. نور مادون قرمز نیز مانند نور مرئی می تواند به تشکیل تصویر کمک کند و از طرفی هم این نور با چشم انسان قابل رویت نمی باشد، در نتیجه همچنان محیط تاریک به نظر می رسد.

دید در شب

چگونگی ایجاد تصویر در دوربین مداربسته دید در شب

دوربین های مدار بسته با خصوصیت دید در شب از طریق سنسور های مادون قرمز قادرند در تاریک ترین نقاط تا برد مشخصی، هر نوع حرکت مشکوکی را ثبت نمایند. در قسمت پایینی دوربین های مدار بسته مادون قرمز، لامپ هایی قرار دارند که نور مادون قرمز را منعکس می کنند.

این لامپ ها بدون این که سبب آشکار شدن محل قرار گرفتن دوربین مداربسته شوند نور مورد نیاز برای ضبط تصاویر را فراهم می سازند.

برد در دوربین مداربسته دید در شب به چه عواملی بستگی دارد؟

منظور از برد دید در دوربین مدار بسته با تکنولوژی دید در شب، نهایت عمق دیدی است که دوربین قادر به مشاهده آن می باشد. فاصله ای که دید در شب در آن می تواند اشیا را به خوبی نمایش دهد به دو عامل بستگی دارد که عبارتند از:

  • قدرت نوری ال ای دی های مادون قرمز: بدیهی است که هر چه ال ای دی های مادون قرمز روی دوربین قوی تر باشند، نور بیشتری تولید می کنند و محیط را بیشتر روشن می کنند و در نتیجه برد دید دوربین در شب افزایش می یابد.
  • میزان حساسیت چیپ تصویر به نور مادون قرمز: از سوی دیگر هر چه چیپ تصویر دوربین مدار بسته به نور مادون قرمز حساس تر باشد، به نور کمتری برای تولید تصویر نیاز دارد. در نتیجه افزایش حساسیت چیپ تصویر به نور مادون قرمز نیز می تواند برد دید در شب دوربین مدار بسته را افزایش دهد.

معمولا برد مفید دید در شب نسبت به آن چه در کاتالوگ دوربین آمده است کمتر می باشد و برد مفید دوربین با قابلیت دید در شب به طور معمول بیشتر از 30 متر نیست.

دید در شب

نصب دوربین مداربسته دید در شب

نکته ای که در مورد دوربین های مدار بسته با قابلیت دید در شب مهم می باشد نحوه ی نصب و راه اندازی این گروه از دوربین های مدار بسته می باشد، چرا که کوچک ترین خطا در نصب می تواند کیفیت تصویری که مد نظر شماست را تامین نکند. در نتیجه به منظور داشتن بهترین کیفیت و وضوح بالای تصاویر در شب بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

نکات قابل توجه

  • از تابش مستقیم نور به لنز دوربین جلوگیری کنید. حتما در هنگام نصب دوربین مداربسته دقت کنید دوربین را در مکانی که در معرض تابش مستقیم نور قرار دارد، نصب ننمائید چرا که تابش نور مستقیم مثل نور خورشید به سمت لنز باعث تاری دید و کاهش کیفیت تصاویر می شود. اهمیت این موضوع بر روی کیفیت تصاویر بسیار زیاد می باشد زیرا برخی سارقین نیز با سو استفاده از این موضوع می توانند با یک چراغ قوه یا نور زیاد دوربین ها را از کار بیندازند.

 

  • منبع مادون قرمز کمکی نصب کنید. برای داشتن تصاویر ایده آل در جایی که تاریکی مطلق است و چشم انسان قادر به دیدن نمی باشد می توانید در کنار دوربین مدار بسته، نور مادون قرمز اضافه استفاده نمائید. با انجام این عمل تصاویری روشن و با کیفیت خواهید داشت.
  • شیشه ی لنز دوربین مدار بسته را تمیز نگه دارید. به منظور داشتن تصاویری با بهترین کیفیت در شب و روز، سعی کنید شیشه ی جلوی لنز دوربین مدار بسته را تمیز نگه دارید. حشرات و عنکبوت ها علاقه ی شدیدی به دوربین های مدار بسته و نور مادون قرمز دارند و به همین دلیل در جلوی دوربین تارهایی می تنند که مانع دید واضح دوربین می شود، پس در نتیجه بهتر است سطح دوربین مدار بسته را حداقل دو الی سه بار در سال تمیز کنید.
  • دوربین مدار بسته را پشت پنجره نصب نکنید. اشتباه رایجی که در نصب دوربین های مدار بسته رخ می دهد این است که دوربین مدار بسته مادون قرمز را در مجاورت پنجره نصب می کنند و به این ترتیب نور مادون قرمز لنز دوربین توسط پنجره بازتاب می شود و به دوربین بر می گردد، لذا کیفیت تصاویر به شدت کاهش می یابد.

مزایای دوربین مداربسته دید در شب

  • هزینه کم: دوربین مدار بسته مجهز به قابلیت دید در شب هزینه بالایی ندارد، به همین دلیل نیز اکثر دوربین های مدار بسته امروزی از این قابلیت برخوردار می باشند.
  • امکان نظارت بر محیط در تاریکی مطلق: مزیت اصلی دوربین های مدار بسته با قابلیت دید در شب، مجهز بودن آن ها به نور مادون قرمز می باشد که سبب شده است در جایی که نور وجود ندارد، دوربین مدار بسته با کمک نور مادون قرمز بدون اینکه که کسی متوجه شود تصاویر را با وضوح خوبی ضبط نماید.
  • مقاومت بالا: دوربین های مدار بسته با قابلیت دید در شب به دلیل مقاومت خوبی که دارند در مکان های داخلی و بیرونی قابل نصب و استفاده می باشند.
  • مصرف انرژی پایین: دوربین های مدار بسته نیاز به انرژی زیادی ندارند و از این رو بسیار کم هزینه هستند و هم چنین تنوع بالایی دارند.

در هنگام خرید دوربین مداربسته دید در شب به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در هنگام خرید دوربین های مدار بسته با خصوصیت دید در شب باید به دنبال اجزای کلیدی دوربین مداربسته باشیم که این اجزا شامل موارد زیر می باشند:

  • سنسور مادون قرمز
  • کیفیت تصویر
  • میدان دید وسیع
  • دید در شب قوی
دید در شب

دوربین مداربسته دید در شب رنگی

به طور کلی دوربین های مدار بسته با قابلیت دید در شب رنگی تصاویر را به دو صورت ایجاد می کند که شامل موارد زیر است:

  • سخت افزاری: دوربین مدار بسته به گونه ای طراحی گردیده است که تصویر رنگی در شب ایجاد می کند. سخت افزار به کار رفته در این نوع دوربین ها و نصب درست آن ها می تواند کیفیت خوبی را ارائه دهد اما قیمت این دوربین ها بسیار بالا می باشد.
  • نرم افزاری: در این روش به وسیله ی یک سری عملیات پردازش بر روی تصاویر، تصویر رنگی ایجاد می کنند. وجود سنسور AHD در دوربین های مدار بسته این امکان را می دهد تا از طریق دست کاری و تغییر منوی تنظیمات تصویر به صورت نرم افزاری کیفیت تصویر در شب را به خوبی ارتقا داد که البته این روش نسبت به استفاده از روش سخت افزاری بسیار مقرون به صرفه و ارزان می باشد.

قابلیت دید در شب در دوربین های مدار بسته از مهم ترین ویژگی های دوربین مدار بسته به شمار می رود که باید توجه خاصی روی این موضوع در هنگام خرید داشت و دوربینی را انتخاب کنید که از نظر دید در شب عالی باشد و تصویر خوبی را به شما ارائه دهد. اگر مطالعه مطلب ” دید در شب در دوربین مدار بسته ” برای شما مفید واقع گردید، برای مطالعه مطالب مشابه با ما همراه باشید.

آموزش تنظیم مودم ADSL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *