دوربین مداربسته گردان

آشنایی با نحوه تنظیمات preset در دوربین های مداربسته گردان

با سلام خدمت شما همراهان گرامی. با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با دوربین های مداربسته در خدمت شما هستیم. این بار نوبت به دوربین های مداربسته گردان یا چرخشی رسیده است. همانطور که مستحضر هستید، دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای کاربردهای خاصی به بازار عرضه می شوند. یکی از انواع مختلف دوربین های مداربسته دوربین مداربسته گردان یا چرخشی هستند که یکی از مهم ترین قابلیت های آنها این است که می توانند این امکان را به کاربر بدهند تا یک فضای بزرگ را تحت نظر داشته باشد.

دوربین های مداربسته گردان به دوربین های اسپید دام نیز معروف هستند که از قابلیت های بسیاری از جمله زوم بر روی سوژه و چرخش در جهت های مختلف برخوردار می باشند. در مجموع این گونه از دوربین های مداربسته به دلیل ویژگی های کنترلی که دارند همواره از دوربین های پر کاربرد در سراسر جهان به حساب می آیند. در ادامه این مطلب ابتدا کمی با دوربین های مداربسته گردان آشنا خواهیم شد و سپس به نحوه تنظیمات preset در دوربین های مداربسته خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خرید دوربین مداربسته

دوربین مداربسته گردان چیست و چگونه عمل می کند؟

دوربین مداربسته گردان به دوربینی گفته می شود که قابلیت چرخش و گردش در جهان مختلف را دارد و می تواند در زاویه مورد نظر بر روی اشیا یا افراد خاص زوم نماید. این نوع دوربین ها به دوربین های Speed Dome، Fast Dome و Ptz نیز معروف هستند. شکل ظاهری این دوربین ها بسیار به دوربین های Dome نیز نزدیک است. دوربین های اسپید دام دارای پایه مخصوصی هستند که امکان چرخش و استحکام را برای آنها فراهم می سازد.

این دوربین ها این امکان را نیز دارند تا از راه دور و از طریق اتصال به اینترنت و نصب اپلیکیشن مخصوص به خودشان نیز کنترل گردند. شما می توانید با استفاده از این قابلیت ها در هر مکانی که هستید بصورت کاملا هوشمند و به آسانی محل مورد نظر خود را کنترل نموده و امنیت آن را تامین نمائید.

دوربین مداربسته گردان چیست؟

دوربین Baby cam

نوعی از این دوربین ها نیز وجود دارد که بصورت کوچک تر طراحی شده اند و والدین می توانند با نصب آنها در اتاق فرزندانشان، مدت زمانی که کنار آنها نیستند را با خیالی آسوده سپری کنند و کنترل کامل بر روی حرکات آنها داشته باشند. به این دوربین ها Baby cam  نیز گفته می شود. از این نوع دوربین ها برای کنترل وضعیت افراد کهنسال و سالمند نیز استفاده می شود.

دوربین های گردان به این علت که قابلیت چرخش دارند، می توانند به جای چند دوربین مداربسته دام یا بولت برای کاربران کارایی داشته باشند. اما در مجموع این موضوع را مد نظر داشته باشید که محیط می بایست پوشش لازم و کافی را داشته باشد. یکی دیگر از قابلیت های مهم و کاربردی دوربین های مداربسته، تعریف نقاط از پیش تعیین شده پریست و تور است. این امکان به کاربر دوربین مداربسته کمک می کند تا نقاط مشخصی را بر مبنای زمان بندی خاصی تعیین کند تا تصاویر مورد نظر در لایو و در بازپخش قابل مشاهده باشند. در ادامه بیشتر درباره این دو قابلیت صحبت خواهیم نمود:

پریست و تور در دوربین های مداربسته گردان

هر پریست یک مکان مشخص در قالب یک نقطه است که می توان با توجه به قابلیت ها، نیازها و حساسیت هایی که نسبت به نقاطی از محیط وجود دارد، آن را تنظیم نمود و برای دستگاه مشخص کرد. به مجموعه ای از پریست ها که با ترتیب و زمان بندی مشخص یکی پس از دیگری اجرا می شوند، یک تور گفته می شود. موارد ذکر شده در واقع همان برنامه حرکتی دوربین مداربسته گردان می باشد.

دوربین های چرخشی یا گردان به دلیل اینکه از قابلیت زوم مکانیکی بهره می برند، قادر هستند تا زاویه دید متغیری داشته باشند. دوربین های گردان عموما بر مبنای میزان بزرگنمایی و فاصله کانونی که لنز آنها دارد مورد سنجش قرار می گیرند و به همین دلایل نیز دارای قیمت های متفاوتی هستند.

دوربین مداربسته گردان چیست؟

نحوه تنظیم پریست در دوربین های مداربسته گردان

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، دوربین های مداربسته گردان با توجه به اینکه گستره دید بالایی دارند، برای استفاده در فضاهای حساس بسیار پر طرفدار هستند. این دوربین ها چنان که گفته شد امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهند که یکی از مهم ترین و کاربردی ترین این امکانات پریست دوربین های گردان است. از امکانات دیگری که بر روی دوربین های مداربسته گردان وجود دارد می توان به جوی استیک، دستگاه DVR و باکس فرمان دوربین های گردان اشاره نمود.

با استفاده از این قابلیت امکان اسکن نقطه به نقطه فضای مورد نظر و همین طور تنظیم برای هدف های خاص نیز فراهم می گردد که با توجه به دوربین هایی که خریداری می شوند انواع مختلفی دارد.

با تنظیم نمودن پریست در دوربین های اسپید دام کاربر به عبارت دیگر مجهز به تعداد زیادی دوربین ثابت می شود که کیفیت بالایی هم دارند. در این صورت هزینه ای که کاربر باید بپردازد نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

نحوه تنظیم پریست در دوربین مداربسته گردان

برای اینکه این موضوع را برای شما شرح دهیم، قصد داریم به شکل یک مثال این مطلب را بازگو نمائیم. تصور نمائید که منطقه ای بدون محدودیت دید، با وسعت زیاد و بدون مانع در اختیار شما قرار دارد. در این صورت شما قادر خواهید بود تا با تنظیم پریست برای دوربین مداربسته چرخشی در جهات و زاویه های مختلف و همچنین با تنظیم لنز، تصاویری را بدست آورید که در حالت عادی نمی توانستید آنها را در اختیار داشته باشید.

به طور مثال اگر دوربین اسپید دام خود را در کارخانه ای نصب کرده باشید، می توانید با تنظیم نمودن و برنامه پریست در نقاط مختلف آن را کانفیگ کنید. به طور مثال می توانید درب ورودی، خیابان ورودی، انتهای سوله، دیوارهای متعدد و نقاط مختلف دیگر را به عنوان پریست برای دوربین تعریف کنید تا با استفاده از همان دوربین چرخشی خود همه آنها را زیر نظر داشته باشید.

در واقع پس از تنظیم پریست ها، دوربین به صورت اتوماتیک به محل مورد نظر رفته، زوم، تله یا فوکوس می کند و پس از گذشت مدت زمانی که برای پریست در نظر گرفته شده است به نقطه بعدی می رود و این روند به ازای هر تعداد پریست که برای دستگاه تعریف گردیده تکرار خواهد گردید. همچنین در انواعی از دوربین های مداربسته گردشی قابلیت Auto Tracking نیز وجود دارد که می تواند کمک بسزایی به کاربران برای تعقیب سوژه ها بدهد.

نحوه تنظیم پریست در دوربین مداربسته گردان

چگونه در دوربین مداربسته preset تنظیم کنیم؟

نحوه تنظیم نمودن پریست ها بسیار آسان و استفاده از آنها نیز راحت است. شما به آسانی می توانید پریست های متعددی تعریف نموده و برای مشاهده هر کدام نقطه ای را تعریف نمائید. نحوه تنظیم نمودن پریست ها به شرح زیر است اما پیش از آنکه به این موضوع بپردایم باید دو نکته را خدمت شما عرض نمائیم:

  • می توان برای دوربین های اسپید دام تا 255 پریست تعریف و تنظیم نمود.
  • پریست های مختلفی از قبل بر روی سیستم تعریف شده است که نه می توان آنها را تغییر داد نه می توان آنها را حذف نمود.

در مرحله اول برای تعریف پریست ها سراغ منوی تنظیمات رفته و مسیر زیر را عینا دنبال نمائید:

Main menu:dome settings:presets

سپس شماره پریستی که قصد دارید آن را تنظیم نمائید وارد کنید:

برای این کار باید به قسمت  preset num بروید و بر روی  iris+ کلیک کنید. با بالا و پایین کردن cursor نیز قادر خواهید بود تا پریست را انتخاب نمائید.

موقعیت دوربین را برای ثبت تصویر از نقطه دلخواه در پریست مشخص نمائید:

در این مرحله باید به قسمت  preset ptz مراجعه نموده و بر روی iris+ برای تنظیم نمودن پریست پیش فرض کلیک کنید. با استفاده از نشانگرهای دکمه ای قادر خواهید بود تا جهت دوربین را برای موقعیت های دلخواه تغییر دهید. پس از انجام این کار برای تایید تنظیمات و بازگشت به منوی قبلی بر روی iris+ کلیک نمائید.

امیدواریم این مطلب نیز برای شما مفید واقع گردیده باشد و ما توانسته باشیم اطلاعات و راهنمایی های لازم را برای تنظیم پریست ها در اختیار شما قرار داده باشیم. اگر به این دست مطالب آموزشی علاقمند هستید، توصیه می کنیم با دیگر مطالب آموزشی ما نیز همراه باشید.

درخواست اعطاء نمایندگی

2 thoughts on “دوربین مداربسته گردان چیست؟

  1. بیشترین برد دیداری دوربین های اسپید دامی که دارید چند متره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *