تکنولوژی ضد مه

دوربین مداربسته DEFOG ضد مه و گرد و غبار

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در جهان، دوربین‌های مداربسته هوشمندتر نیز با قابلیت‌های به خصوصی (مانند قابلیت ضد مه) هر روز در بازار عرضه می‌شوند. این دوربین‌ها موفق شده‌اند نیاز مصرف‌کنندگان را به‌خوبی برطرف کنند. کیفیت تصاویر یک فاکتور حیاتی در انتخاب دوربین‌های مداربسته محسوب می‌شود. در حال حاضر تولیدکنندگان در تلاش برای تولید دوربین‌هایی باکیفیت تصویر و مگاپیکسل بالا و مجهز به لنزهای مرغوب هستند. ارائه این ابزار امنیتی در قیمت مناسب برای مشتریان هم یک ویژگی رقابتی مهم است.

اگر دوربین‌های مداربسته در فضای باز بدون هیچ محافظتی نصب شوند دائماً هنگام برف‌وباران و … در معرض شرایط آب‌وهوایی نامساعد قرار دارند. این شرایط آب‌وهوایی نامطلوب مانند باران، رطوبت، دود، مه‌گرفتگی و … می‌تواند بر کیفیت تصویر نمایشی تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. دوربین‌های مداربسته Defog یا همان ضد مه می‌توانند راه‌حل مناسبی برای این مسئله باشند.

این تکنولوژی با تنظیم اطلاعات گرفته‌شده توسط سنسور یا حسگرهای تصویر و افزایش رنگ و جزئیات آن کیفیت را بهبود می‌بخشد. همچنین در طول پردازش‌های بعدی با حفظ اطلاعات تصویر مه‌زدایی را پیاده‌سازی می‌کند. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع دوربین‌های مداربسته Defog و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

 

دوربین مداربسته DEFOG چگونه کار می‌کند؟

 

دوربین مداربسته DEFOG چگونه کار می‌کند؟

شاید بسیاری از کاربران با شناخت تکنولوژی ضد مه یا Defog این سوال برایشان مطرح شود که نحوه عملکرد این فناوری جدید چگونه است؟ در جواب به این سوال باید گفت که الگوریتم تقویت کنتراست پیش از فرستادن و روند فشرده سازی تصاویر، در دوربین به تصاویر گرفته شده اعمال می‌شود و میزان بهبود کیفیت زیادی در تصویر بنا بر چگالی مه صورت می گیرد.

تولیدکنندگان دوربین‌هایی باکیفیت تصویر و مگاپیکسل بالا و مجهز به لنزهای مرغوب تولید می‌کنند. اما بااین‌حال، کیفیت تصاویر ارائه شده توسط این دوربین‌ها دیگر تنها به فاکتور مگاپیکسل محدود نمی‌شود و عواملی مانند رنگ و کنتراست نیز بر آن تأثیرگذار است. امروزه همه‌ی دوربین‌های مداربسته هایک ویژن رویکرد مشترکی برای نشان‌دادن تصاویر به طور واضح حتی در مه‌گرفتگی دارند. این رویکرد در واقع استفاده از یک سنسور نوری با قابلیت‌های خاص است که حساسیت بیشتری نسبت به امواج مادون‌قرمز IR از خود نشان می‌دهد.

دوربین‌های با قابلیت ضد مه Defog ، تصاویر دارای سیگنال‌های ویدئویی غیر فشرده را به‌صورت پیکسل به پیکسل در همان زمان تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. پس از آن رنگ‌ها، کنتراست و وضوح سیگنال نوری طی روندی بهینه‌سازی می‌شوند. به همین ترتیب، دوربین تصاویری را نشان می‌دهد که در آن اشیاء و افراد به طور واضح، در تمام شرایط آب‌وهوایی بالا قابل‌مشاهده هستند.

 

نحوه کارکرد سیستم ضد مه Defog در دوربین‌های مداربسته به این صورت است که ابتدا طول میدان و چگالی مه در نقاط گوناگون تصویر مشخص می‌شود. سپس از روند فیلترینگ برای نشان‌دادن تصاویر درست و طبیعی جلوه‌دادن آن استفاده می‌شود. دو الگوریتم معمول در این سیستم وجود دارد و به این دلیل که تنظیمات الگوریتم در داخل دوربین انجام می‌پذیرد، هیچ تأخیری در نشان‌دادن تصاویر اتفاق نمی‌افتد. این دو الگوریتم عبارت‌اند از:

  1. الگوریتم افزایش کیفیت تصویر شکل نیافته:

در این روش برای بهتر کردن عملکرد سیستم ضد مه، ضریب کنتراست نور بر اساس یک سری الگوهای بصری بیشتر می‌شود.

  1. الگوریتم بازیابی جزئیات تصویر شکل یافته:

در این روش نیز سیستم تشخیص می‌دهد به چه دلیل کیفیت تصویر نیاز به بهبود دارد (تشخیص چگالی مه در تصویر توسط سنسورهای نوری). سپس به بازیابی تصاویر ویدئویی پرداخته و با اجرای روند فیلترینگ در نهایت کیفیت تصویر اولیه را بهتر و کامل‌تر می‌کند. در حقیقت در این شیوه، تصاویر گرفته شده‌ای که وضوح مناسبی ندارند، به واسطه‌ی الگوریتم‌هایی مخصوص، اصلاح شده و کیفیت آنها بالاتر می‌رود. همچنین در این روش کیفیت تصویر خوب است اما هزینه و میزان مصرف منابع افزایش می‌یابد که برای ارائه تصویر زنده مناسب نیست.

ویژگی‌های دوربین مداربسته DEFOG

ویژگی‌های دوربین مداربسته DEFOG

دوربین‌های مداربسته باید تحت هر شرایط مختلف آب‌وهوایی مانند آفتاب شدید، برف‌وباران و غیره، تصاویر با کیفیتی به کاربران ارائه دهند. میزان پایین کنتراست دوربین در حین مه‌گرفتگی، سبب کاهش یافتن کیفیت تصویر می‌شود. در نتیجه جزئیات تصویر به‌خوبی قابل‌مشاهده نیست. اما وجود این شرایط طبیعی نباید تأثیر نامطلوبی بر عملکرد دوربین‌های مداربسته در کنترل و نظارت داشته باشد. در حقیقت اینکه کاربران تحت شرایط آب‌وهوایی نامساعد نتوانند نوع سوژه و حرکت اجسام را در تصاویر تشخیص دهند، مشکل بزرگی است. دوربین‌هایی که در فضاهای باز مورداستفاده قرار می‌گیرند باید کارایی لازم را حتی در شرایط مه‌گرفتگی داشته باشند و تصاویری واضح نیز نشان دهند.

VPS  در دوربین مداربسته چیست؟

ویژگی Defog  یا فیلترینگ مه در دوربین‌های مداربسته با عنوان vps نیز شناخته می‌شود. به‌عبارتی‌دیگر برخی از برندهای تولیدکننده در بروشور دوربین خود این ویژگی را Defog می‌نامند و برخی دیگر آن را VPS مخفف (Virtual Progressive Scanning) نام‌گذاری می‌کنند. اگر توجه کرده باشید در ترافیک‌های سنگین بزرگراه‌ها، دود و گرمای اگزوز خودروها مه ایجاد می‌کند. همچنین روزهای ابری و بارانی بعضی اوقات هوا مه‌آلود است. در بالای دریاچه‌ها و آب‌های سطحی نیز به‌خاطر تبخیر آب همیشه کمی مه و رطوبت در هوا وجود دارد. حالا اگر بخواهیم عمق میدان زیادی برای دید داشته باشیم و فواصل ۱۰ تا ۱۵ متر به بعد را مشاهده کنیم، این مه مانع می‌شود. ویژگی VPS این مشکل را به‌آسانی حل می‌کند و تصاویر فواصل دور در مه دیگر به‌صورت مات و کدر ضبط و نمی‌شود.

کاربردهای دوربین ضد مه Defog

دوربین‌های ضد مه Defog معمولاً برای فضاهای بیرونی که در معرض باران و مه قرار دارند، مناسب است. از این فناوری می‌توان در بسیاری از پروژه‌های دارای فضای بازمانند فرودگاه‌ها، دوربین‌های کنترل سرعت بزرگراه‌ها، راه‌آهن‌ها، بندرگاه‌ها، فضای بیرونی فروشگاه‌ها، ورودی پارکینگ‌ها، حیاط رستوران‌ها و … استفاده نمود. این تکنولوژی همچنین برای حفاظت فضاهای پیرامونی یا پروژه‌های زیرساختی و مهم مورد‌استفاده قرار می‌گیرد و کیفیت تصویر در مه را افزایش دهد.

به طور معمول در فاصله‌های کم هوای مه‌آلود تأثیر چندانی بر تصاویر ندارد و در واقع ویژگی VPS و Defog در دوربین‌های مداربسته‌ بولتی که در فاصله نزدیک و بر روی یک شیء خاص متمرکز است کارایی زیادی ندارد. ولی عموماً دوربین‌هایی که به‌منظور نمایش یک شیء در فاصله دور نسب می‌شوند به طور حتم به این قابلیت نیاز دارند.

شایان‌ذکر است که دوربین‌های مداربسته معمولاً قابلیت‌هایی چون استاندارد IP دارند که به‌راحتی با آب، رطوبت، گردوخاک مقابله می‌کنند و بدون هیچ مشکلی به کار خود می‌پردازند. اما این تنها مشکل نیست و موارد دیگری مانند مه آلودگی محیط نیز می‌تواند برای کارکرد و تصویربرداری خوب دوربین‌های مداربسته ایجاد مشکل کند؛ بنابراین تکنولوژی Defog می‌تواند برای نظارت بهتر محیط اطراف و حل این مشکلات به کاربر کمک کند.

انواع دوربین‌های دارای قابلیت Defog

انواع دوربین‌های دارای قابلیت Defog

معمولاً دوربین‌هایی مانند دوربین‌های AHD که برای حفظ امنیت خانه‌ها، مغازه‌ها، ساختمان‌های اداری و … خریداری و نصب می‌شوند، نیازمند این قابلیت نمی‌باشند و اکثراً فاقد این ویژگی هستند. اما دوربین‌های مدار بسته‌ی زیر به‌صورت حیاتی نیازمند Defog هستند:

  • دوربین‌هایی که در بزرگرا‌ه‌ها به‌منظور نظارت و کنترل سرعت نصب می‌شوند
  • دوربین‌هایی که نمای یک منظره و محیط را به‌صورت کلی نشان می‌دهند
  • دوربین‌های زوم که لنز آنها روی یک شیء در فاصله دور متمرکز می‌شود
  • دوربین‌های نظارتی LPR پلاک خوان

به‌خاطر داشته باشید معمولاً دوربین‌های دارای استاندارد IP که دارای کیفیت تصویر ۴ مگاپیکسل و بالاتر هستند، بهتر است دارای Defog باشند. چرا که تصاویر آنها دارای کیفیت بالایی است و قابلیت زوم دیجیتال فواصل دور در آنها وجود دارد.

دیپ سنس داهوا چیست و چه کاربردی در دوربین مداربسته دارد؟

مزایا و مضرات دوربین ضد مه

از مزایای دوربین ضد مه این است که می‌تواند تأثیر زیاد شرایط محیطی روی کیفیت تصویر مخصوصاً در مه را خنثی کند. ذره‌های رطوبت و بخارهای موجود در مه که دلیل اصلی پایین آمدن کیفیت تصویر هستند با این تکنولوژی کاملاً بی‌تأثیر می‌شوند. پس این کاربرد بسیار مهمی در هوای مه‌آلود که کیفیت تصاویر تا حدی پایین می‌آید که جزئیات صحنه به‌وضوح دیده نمی‌شود می‌باشد.

ناگفته نماند یکی از ویژگی‌های نامطلوب دوربین‌های مداربسته با قابلیت ضد مه هزینه بالای آن است. البته عوامل زیادی مانند برند و کیفیت دوربین مداربسته، هارد، متراژ کابل، اجرت کابل‌کشی و نصب، رزولوشن ضبط تصویر و داشتن قابلیت‌های دیگر در تعیین قیمت بسیار مؤثر است. به‌عنوان‌مثال هرچه میزان ظرفیت هارد و نیز سرعت گردش آن بیشتر باشد قیمت دوربین افزایش می‌یابد.

یا مثلاً هرچقدر کیفیت ضبط تصویر روی سیستم DVR بیشتر باشد، قیمت تمام شده دستگاه به‌صورت صعودی افزایش می‌یابد. یک سیستم DVR حرفه‌ای باکیفیت پخش و ضبط ۵ مگاپیکسل، قیمتی حدود چهار برابر یک DVR اقتصادی تنها باکیفیت پخش ۵ مگاپیکسل دارد. موارد دیگر نیز مانند دید در شب و قابلیت کنترل از راه دور باعث افزایش قیمت می‌شوند.

سخن آخر

همان‌طور که در دنیای امروز شاهد هستیم، دوربین‌های مداربسته در انواع گوناگون از نظر ظاهری، کارایی و نیاز کاربر تولید و در بازار عرضه می‌شوند. کاربران بهتر است قبل از هرگونه تصمیم‌گیری و یا تهیه قابلیت‌های دوربین‌های مداربسته را به‌خوبی بررسی کنند تا بتوانند بهترین نوع را بسته به نیاز خود خریداری نمایند. فراموش نکنید که گرفتن مشاوره از یک فرد خبره در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های شما را بهینه‌سازی کند.

برند و کیفیت دوربین مداربسته امری مهم در انتخاب است. سابقه حضور یک برند مطرح در بازار و کیفیت تولید دوربین مداربسته‌های آن، یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در تصمیم‌گیری است. معمولاً برندهای معتبر کیفیت خود را در سطح بالا نگه می‌دارند و البته قیمت بالاتری نیز دارند. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در حوزه سیستم‌های حفاظتی و نظارتی هستید مقاله‌های ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *