دوربین مداربسته WDR چیست؟

دوربین مداربسته WDR

امروزه انواع مختلفی از دوربین های مداربسته با رویکرد ها و ویژگی های متنوعی برای بر طرف نمودن انواع کاربری ها و نیاز ها ساخته شده است. از جمله قابلیت هایی که در سال های اخیر در دوربین های مداربسته به کار گرفته شده است، قابلیت WDR می باشد. پیش از خریداری دوربین های مدار بسته لازم است که از داشتن تکنولوژی WDR یا به عبارت دیگر Wide Dynamic Range در آن ها مطمئن شوید.

فناوری WDR در دوربین های مدار بسته در سامانه های نظارتی و دوربین های تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این فناوری تلاش می کند خروجی تمامی بخش های تصاویر ضبط شد را پوشش دهد. برای مثال اگر دوربین مدار بسته قابلیت خواندن پلاک داشته باشد به کمک این قابلیت می تواند به درستی این عمل را انجام دهد. در نتیجه داشتن این فناوری برای سیستم های امنیتی و دوربین های مدار بسته بسیار مهم می باشد. در ادامه مطلب ” دوربین مدار بسته WDR به معرفی این تکنولوژی و کاربرد های آن می پردازیم. اگر شما نیز علاقمند هستید تا اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببرید، با ما در ادامه همراه باشید.

بازه دینامیک یا Dynamic Range چیست؟

بازه دینامیک یکی از مهم ترین مشخصات تمامی لوازم و وسایل تصویر برداری همچون دوربین عکاسی، دوربین فیلم برداری و … می باشد. مقدار بازه دینامیک مشخص می کند توانایی یک دوربین در گرفتن تصاویر با بازه نور متفاوت چه قدر است. برای درک بهتر بازه دینامیک، محیط یک پارکینگ را در نظر بگیرید. پارکینگ یک ورودی پر نور دارد اما داخل پارکینگ هم به اندازه کافی نور وجود دارد.

اگر شما به سمت ورودی بایستید نور ورودی باعث می شود دیگر داخل پارکینگ را روشن نبینید با وجود اینکه نور پارکینگ تغییری نکرده است. دلیل این موضوع در واقع محدود بودن بازه دینامیک چشم است. بدیهی است که هر چه بازه دینامیک یک دوربین بیشتر باشد بهتر است، اما این موضوع در بسیاری موارد از نظر فنی ممکن نیست. به همین علت برای افزایش بازه دینامیک از مکانیزم های بهبود دهنده ای مثل WDR استفاده می کنند.

WDR

عملکرد سیستم WDR

از فناوری WDR در زمان قرار گیری سوژه در محیط کم نور یا قرارگیری در فضایی خیلی روشن استفاده می شود. زمانی که بخشی از تصویر خیلی روشن باشد و قسمت دیگر آن بسیار تاریک باشد، جزئیات آن به خوبی دیده نمی شوند. به طور کلی یک دوربین مدار بسته معمولی جزئیات را در نقطه های تاریک، خیلی دشوار نشان می دهد و قادر به ضبط و ثبت طیف گسترده ای از نور محیط نمی باشد. به همین دلیل فناوری WDR در تشخیص و نمایش بهتر جزئیات تصویر کمک می کند و موجب ایجاد تعادل نقاط نوری در محیط های روشن و تاریک می شود.

در واقع دوربین های مدار بسته با فناوری WDR از دو چیپ پردازش تصویر تشکیل شده اند. یک چیپ با سرعت شاتر بالا و یک چیپ با سرعت شاتر پایین که به ترتیب ثبت جزئیات محیط پر نور و ثبت جزئیات محیط کم نور را بر عهده دارند. این بدان معناست که هر دو چیپ به ترتیب و به طور هم زمان از یک محیط دو فریم ثبت نموده و یک تصویر با نور یکنواخت نمایش داده می شود.

از ترکیب این دو فریم (توسط پردازشگر)، تصویری با نور یکنواخت ثبت می شود و جزئیات در تصویر به دست می آیند و در هر دو زمینه ی تاریک و روشن نمایش داده می شوند. دوربین های مدار بسته با دارا بودن فناوری سخت افزاری WDR قیمت بالاتری دارند. با فعال سازی WDR در دوربین، شاتر دوربین به طور خودکار دو مدل نور را به دوربین وارد می کند و تصاویر تولید شده را میکس می کند.

WDR

چرا از فناوری WDR در دوربین مدار بسته پلاک خوان استفاده می شود؟

در سامانه های نظارت تصویری اساسا در هنگام تصویر برداری یا عکاسی یکی از مواردی که از داشتن تصویر مناسب جلوگیری می کند وجود سطوح گوناگون با میزان نوری گوناگون خواهد بود. سایر سطوح یا به صورت تیره یا شدیدا روشن در تصویر خود نشان داده خواهند شد.

برای جبران این کاستی به خصوص در سامانه های نظارت تصویری که جزئیات تصویر گاهی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، این امکان، سطوح گوناگون نوری را نسبت به توان خود یکسان سازی می نماید و در نهایت، تصویری یکدست به دست می آید. اگر تا به اینجای مطلب برای شما مفید واقع گردیده است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در ارتباط با این مدل دوربین در اختیار شما قرار دهیم.

دوربین مداربسته پلاک خوان

انواع WDR در دوربین مداربسته

WDR به طور کلی به چهار نوع تقسیم می شود که عبارتند از:

  • WDR

    : در این نوع از WDR دوربین مدار بسته به دو ccd مجهز شده است که نسبت به شرایط نوری محیط یکی با سرعت بالا و دیگری با سرعت پایین تصویر برداری می کند. بدین صورت دوربین مدار بسته با هر ccd یک بار تصویر را اسکن می کند و در نهایت پردازشگر با ترکیب این دو تصویر یک تصویر میانگین که بالانس نوری درستی از قسمت های پر نور و تاریک تصویر دارد، تولید می کند. این روش بسیار شبیه فرایند عکاسی HDR می باشد که با تلفیق دو یا چند عکس از یک منظره خاص که نور های متفاوت گرفته شده است، تصویری تولید می کند که ناحیه های بسیار روشن یا بسیار تاریک یک عکس به وسیله عکس های دیگر پوشش می دهد.

 

  • L- WDR

    : این نوع از WDR برای کاهش هزینه از یک CCD استفاده می کند. نحوه کار این تکنولوژی به این صورت است که برای مثال اگر دوربین مدار بسته امکان تصویر برداری تا 30 فریم بر ثانیه را داشته باشد در فریم های فرد با کاهش سرعت exposure و افزایش gamma وضوح نواحی روشن تصویر را بهبود می بخشد.

  • سپس با تلفیق این دو فریم پشت سر هم تصویر بالانس شده ای را تولید می کند. نکته ی منفی در این روش این است که این روش باعث کاهش نرخ فریم دوربین مدار بسته به نصف می شود و مثلا دوربین مدار بسته ای که در حالت عادی 30 فریم بر ثانیه تصویر برداری می کند در این حالت 15 فریم در ثانیه تصویر برداری خواهد کرد.

 

  • S- WDR

    : فناوری پیشرفته تر ولی گران تر استفاده از یک DUAL SCAN CCD می باشد. این نوع CCD هم زمان دو تصویر یکی با Exposure بیشتر و یکی کمتر تهیه می کند و با احتساب زمان تلفیق حدودا یک چهارم نرخ فریم کلی فقط سه چهارم حالت عادی باشد.

 

  • D- WDR

    : این فناوری در واقع دست کاری دیجیتالی تصویر دوربین مدار بسته می باشد. این روش تاثیر به مراتب کمتری از روش های ذکر شده در بالا دارد، ولی با این حال کیفیت تصویر را تا حدی بهبود خواهد داد. البته جرئیات بیشتر در نواحی بسیار تیره یا روشن مشخص نخواهد شد، با این حال تولید کنندگان نمی توانند آن را به طور کامل مورد استفاده قرار ندهند زیرا برتری هایی نسبت به WDR واقعی دارد، از جمله این که نرخ فریم تصویر را کاهش نمی دهد و امکان استفاده هم زمان با خاصیت DIS را نیز داراست.

WDR

دامنه تغییرات WDR

دامنه تغییرات بین تاریک ترین و روشن ترین نقاط تصویر را Dynmic Range می نامند. هر چه توانایی دوربین مدار بسته بیشتر باشد بهتر می تواند به آرامی در این محدوده تغییر کند، به عبارت دیگر دوربین های مدار بسته قوی در زمینه WDR جهت ارائه عکس واضح تر امکانات بهتری دارند. این ویژگی با واحد db نشان داده می شود و هر چه این عدد بالاتر باشد، بهتر است.

اهمیت فناوری WDR در دوربین های مداربسته

در صورتی که بخواهید امنیت محیط را به طور کامل توسط دوربین مدار بسته کنترل کنید، نیاز به دوربینی دارید که در تمام شرایط خوب کار کند. اگر در محیطی که قصد استفاده از دوربین مدار بسته را دارید، تضاد نور زیاد است یا زاویه لنز دوربین به سمت فضای باز، از داخل تونل و یا پارکینگ منزل می باشد فقط و فقط دوربین WDR پاسخ گوی نیاز شما می باشد. این دوربین ها می توانند تا حد مقبولی مشکل عدم تشخیص تصویر و تیره بودن را برطرف نمایند.

از فناوری WDR در دوربین های خودرو نیز به وفور استفاده می گردد. این فناوری زمانی به کار می رود که شما در یک روز آفتابی در اول صبح و یا عصر در جهت روبه آفتاب در حال رانندگی هستید و نور زیاد باعث می شود که دوربین خودرو نتواند ویدئوی خوبی را ثبت کند.

دوربین های مداربسته مجهز به تکنولوژی WDR تفاوت قیمت کمی با دوربین های مدار بسته معمولی دارند و اگر شما انتظار بهترین کیفیت و نظارت را از سیستم حفاظتی دارید بهتر است از دوربین های مجهز به این فناوری خریداری کنید. اگر مطالعه مطلب ” دوربین مدار بسته WDR ” برای شما مفید بود و توانست اطلاعات مورد نیاز شما در ارتباط با این دوربین را در اختیار شما قرار دهد، با دیگر مطالب ما در حوزه دوربین های مداربسته نیز همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *