رک

معرفی رک شبکه و انواع آن

تجهیزات شبکه را در هر جایی که قرار دهیم، می توانند کار کنند و مشکلی هم از این بابت برایشان بوجود نمی آید، اما دلیل اینکه چرا اکثریت کاربران شبکه از رک استفاده می کنند، چیست و رک چه مزایایی دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم رک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ رک در فضایی با امنیت بالا و مناسب، طبقات منسجمی برای نگهداری از تجهیزات شبکه ایجاد می کند تا از پراکندگی و نامرتب بودن این تجهیزات جلوگیری نماید. در ادامه مطلب معرفی رک و انواع آن با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این سخت افزارها در اختیار شما قرار دهیم.

خرید رک، قیمت رک

رک ها به دو صورت بسته و باز در بازار عرضه می شوند. رک ها یا باز هستند، بدین معنا که در و دیوار ندارد یا بسته هستند، بدین معنا که دیواره و در دارند. به دلیل اینکه سخت افزارهای شبکه استاندارد خاصی دارند، رک شبکه هم با رعایت این استانداردها ساخته می شود و می تواند تمام سخت افزارهای شبکه را در خود جای دهند. ضمنا رک شبکه عموما از جنس استیل یا آلومینیوم با روکش رنگی می باشد و بدین شکل در بازار ارائه می شود.

 

دلیل نیاز به رک شبکه

رک سرور و رک شبکه جز سخت افزارهایی هستند که باعث کارایی دیگر سخت افزارها می شوند. با استفاده از رک، نگهداری از سرور و تجهیزات شبکه راحت تر است و مهم تر از همه این است که امنیت بالاتر می رود. شاید در نگاه اول، صرف هزینه برای خرید رک جهت سرور و شبکه کمی سخت باشد اما به دلیل مزایایی که رک دارد، خرید رک مناسب را ارزشمند می نماید.

مزایای استفاده از رک شبکه و سرور

استفاده از رک در شبکه و سرور مزایای فراوانی دارد که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

معرفی رک شبکه و انواع آن

بالا رفتن کارایی

گردش هوا در در رک باعث می شود تا عملکرد سیستم ها بهبود پیدا کند. سیستم های پردازشی اگر در اتاق قرار بگیرند عموما گرمای زیادی تولید می کنند و اگر تهویه مناسب برای خروج هوای گرم انجام نشود، دما بالا و بالاتر می رود که این موضوع تاثیر سو بر سلامت و کارایی سیستم ها می گذارد. کنترل رطوبت، گرد و غبار و دما در رک بسیار راحت تر است.

رک محفظه ای فلزی است که به آسانی گرم می شود اما اگر تجهیزات مناسب خنک کننده و فن بر روی آن نصب شود، به مدیریت دما بسیار کمک می کند.

اگر سرور و تجهیزات این چنینی را در داخل اتاق قرار دهیم بصورتی که در جای خود محکم نباشند، ممکن است بر اثر جا به جایی به دیوار بچسبند و به همین دلیل گردش هوا به درستی اتفاق نیفتد. رک ها هم سرور هم تجهیزات دیگر را در جای خود ثابت نگه می دارند هم گردش هوای مناسبی برای تهویه فراهم می کنند. با تهیه رک سرورهایی که سیستم خنک کننده و کولینگ دارند، می توان تهویه بهتری فراهم نمود اما در حالت عادی نیازی به سیستم خنک کننده خارجی نمی باشد.

رک ها عموما قابل شخصی سازی هستند، بدین معنا که با خارج کردن طبقاتی که خالی هستند، قادر خواهید بود تا جریان هوای بهتری داشته باشید. در شخصی سازی رک می توانید این موارد را انجام دهید:

ثابت کردن یا بیرون کشیدن طبقات رک، قرار دادن کیبل منیجمنت یا نگهدارنده های کابل شبکه، سینی های کیبورد، کیت های لازم برای نصب تجهیزات، کم و زیاد نمودن تعداد ریل ها و موارد این چنینی

نگهداری آسان تر از تجهیزات شبکه و سرور

برخی از رک ها چرخ دار هستند. برخی از رک ها هم طبقات کشویی دارند و راحت تر می توان به طبقاتشان دسترسی پیدا نمود. بدین ترتیب لازم نیست بر روی سرور خم شوید و به طور مثال سرتان به بالای میز بخورد. همچنین با استفاده از این کشویی بودن می توان سرویس های دوره ای و تهمیرات را هم راحت تر انجام داد. برای انجام تعمیرات و سرویس های سخت افزاری، زمان کمتری نیاز است و حتی ممکن است ساعت کار سرویس کار که دستمزدش را بصورت ساعتی می گیرد نیز تاثیر گذار باشد.

رک شبکه نظم و ترتیبی را برای سرور، تجهیزات شبکه و کابل کشی ها ایجاد نموده و باعث می شود دسترسی فیزیکی، عیب یابی، سرعت تست و سرعت تعمیر بالاتر برود. به طور مثال در رک، تمام کابل ها از جمله مابل شبکه، کابل برق و دیگر کابل ها با نظم کابل کشی می شوند به طوری که مشخص است هر کدام مربوط به کدام سخت افزار است. حتی می توان برای نظم و ترتیب بیشتر از لیبل ها هم استفاده نمود. این موارد باعث صرفه جویی در مصرف کابل شبکه هم می شوند.

نگهداری آسان تر از تجهیزات شبکه و سرور

بالا رفتن امنیت

دسترسی به شبکه از طریق تجهیزات شبکه، اهمیت بالایی دارد که باید نسبت به آن توجه کافی داشته باشید. با استفاده از یک رک مناسب برای سخت افزارهای شبکه و سرور شما لایه های امنیتی بالایی را برای آنها ایجاد می کنید و از اطلاعاتتان محافظت می نمائید. یکی از دیگر کاربردهای هم استفاده از رک، جلوگیری از دسترسی افراد غیر مجاز به سرور و تجهیزات شبکه است. حتی کارمندانی هم که برای نظافت وارد اتاق ها می شوند به دلیل وجود رک ها نمی توانند به سرور ها دست پیدا کنند. همچنین نگهداری از این سخت افزارها در داخل رک باعث می شود تا صدمات ناشی از افتادن، زلزله، بلایای طبیعی و موارد این چنینی کاهش یافته و مکان امن تری برای تجهیزات ما فراهم گردد. در ادامه این مطلب قصد داریم انواع رک را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

انواع رک

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، رک ها انواع مختلفی دارند که این موارد به شرح زیر هستند:

رک های دیواری

این رک ها باعث صرفه جویی در فضا می شوند و جاهایی که کمبود جا وجود دارد یا رک ایستاده را نمی توان استفاده کرد، از رک های دیواری استفاده می شود. همچنین در فضاهایی که تعداد تجهیزات شبکه کم است، آنها را در رک دیواری قرار می دهند. برای تجهیزات Edge نیز که ارتباط بین دو شبکه را برقرار می کنند، بهترین گزینه رک دیواری است.

در قسمت جلویی رک دیواری یک درب وجود دارد که ممکن است فلزی بوده یا شیشه ای باشد. درب شیشه ای باعث می شود که داخل رک دیده شود که گزینه خوبی اشت و توصیه می شود از شیشه نشکن در این زمینه استفاده شود. این درب ها از هر جنسی که باشند مجهز به قفل نیز هستند. رک های دیواری به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

Single Section Rack و  Double Section Rack

رک ایستاده

این نوع رک برای نصب سرور و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد رک ایستاده بیشتر در دیتا سنترها و فضاهایی است که تعداد تجهیزات شبکه و سرور زیاد است. بیشتر مواردی که رک های دی.اری دارند را رک های ایستاده هم دارند و تفاوت آنها در این است که رک های ایستاده بزرگتر هستند و بر روی زمین قرار می گیرند. این رک ها عموما چرخ و پایه ضد زلزله هم دارند. بر روی این رک ها امکان نصب چهار فن و همین طور نصب پاور ماژول با تعداد پورت زیاد وجود دارد. رک های ایستاده بصورت کامل و آماده عرضه می شوند و در محل مشتری اسمبل می گردند.

رک ایستاده

اجزای رک شبکه

رک سرور و رک شبکه قسمت های مختلفی دارند و نام هر قسمت بسته به تولید کننده آن متقاوت است. اجزای رک شبکه به شرح زیر هستند:

  • فریم اصلی
  • ریل نصب
  • درب رک
  • دیواره رک
  • سقف رک
  • کف رک
  • پایه و چرخ
  • امنیت و قفل رک

موارد ذکر شده احزای تشکیل دهنده رک بودند و در ادامه به اجزایی که بر روی رک نصب می شوند را ذکر خواهیم نمود:

  • بلنک پنل رک
  • سینی و طبقه رک
  • نگهدارنده کابل رک
  • پچ پنل رک
  • پاور ماژول
  • باطری بک آپ و یو پی اس
  • لایت پنل رک
  • فن رک
  • دماسنج رک

 

امیدواریم مطالعه این مطلب از وب سایت الرت ایران برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید، با دیگر مقالات آموزشی ما نیز همراه باشید.

1 thought on “معرفی رک شبکه و انواع آن

  1. ممنونم از توضیحات کاملتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *