هارد وسترن انواع رنگها

معرفی هارد وسترن و انواع آن

HDD  یا hard disk drive فضایی در کامپیوتر است که برای ذخیره و پردازش اطلاعات ساخته شده است. این نوع هاردها بر خلاف SSD  ها، اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک‌های خود ذخیره می‌کنند. اگر چه به پای تکنولوژی SSD ها نمی‌رسند اما به دلیل قیمت و سازگاریشان همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از برندهای نام آور تولید کننده این نوع هارد، وسترن (Western digital or WD)  است. این برند آمریکایی نه تنها از کیفیت مناسبی برخوردار است، بلکه برای انواع بوجه و کاربردهای متفاوت هارد تولید کرده است. هاردهای وسترن در رنگ‌های متنوعی در بازار عرضه شده اند. این تفاوت رنگ اغلب باعث سردرگمی کاربران می‌شود.

دلایل زیادی برای تنوع رنگ وجود دارند. یکی از این،  دلایل چشمگیر بودن رنگ‌های مختلف و بهتر نشان دادن محصولات در سایت و تبلیغات است. هنگام گرفتن ویدئو تبلیغاتی یا درست کردن بنر، رنگبندی باعث جذاب تر شدن عکس می‌شود. از طرف دیگر معرفی اینگونه محصولات رنگی در سایت، محیط یا صفحه سایت را زیبا و جذاب‌تر می‌کند. این رنگبندی متنوع باعث می‌شود تولیدات این شرکت بزرگتر و بیشتر از حد معمول دیده شود. این نکته حائز اهمیت است که همه آنها خط تولید یکسان دارند و تفاوت اندکی در ویژگی هر یک وجود دارد. برای خرید انواع هارد اکسترنال و اینترنال با نازل ترین قیمت با الرت ایران تماس حاصل فرمایید.

 

ظرفیت هارد دوربین مداربسته

 

هر یک از هاردهای وسترن بسته به حجم حافظه و کاربرد مورد نظر، متفاوت هستند. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید هارد هدف خود را از خرید در نظر بگیرید. این نوع هارد در رنگ‌های طلایی، مشکی، قرمز، بنفش، سبز و آبی عرضه شده است.

 

رنگ طلایی هارد وسترن

رنگ طلایی هارد وسترن

رنگ طلایی هارد وسترن اغلب استفاده تجاری دارد. این نوع هارد عموما برای مرکز داده یا data center مناسب بوده و دارای دو پردازنده است. هاردهایی این چنینی برای سیستم‌های RAID  مناسب هستند. این نسل هارد، در نوع خود برای ذخیره اطلاعات بسیار حرفه ای بوده  و در سری کاربریNAS  قرار دارد. از دیگر ویژگی‌های مورد اطمینان هارد، سرعت بالا و داشتن محافظ لرزشی است. هنگامی که هارد لرزش کمی داشته باشد، به طبع در گرمای بالا کارایی بهتری نیز دارد. سرعت چرخش هارد ۷۲۰۰ دور در دقیقه است. رنگ طلایی برای سروهایی با لود کاری بالا مناسب است، چراکه با سرعت بالاتری پردازش را انجام می‌دهد و دارای ۱۲۸ تا ۲۵۶ مگابایت حافظه کش است. هارد طلایی رنگ توانایی مدیریت کردن بازدهی معادل ۵۵۰ ترابایت در هر سال را دارد. چنین بازدهی برای هارد ۳.۵ اینچی مثال زدنی است. این هارد با ظرفیت ۱ تا ۱۰ ترابایت در بازار عرضه شده است.

 

رنگ قرمز هارد وسترن

رنگ قرمز هارد وسترن

هارد قرمز رنگ وسترن بدلیل امنیت بالا، برای استفاده در سیستم‌های ذخیره سازی تحت شبکه NAS(network attached storage) و RAID طراحی شده است. NAS در شبکه مثل یک کیس کامپیوتر است، که با وحود هارد در داخلش اطلاعات را ذخیره می‌کند. در ضمن برای کامپیوتر خانگی مناسب نمی‌باشد‌. این سری هارد در سال ۲۰۱۲ روانه بازار شده است. یکی از مزایا این هارد روشن بودن آن به صورت شبانه روزی است. در نتیجه برای حجم کار بالا بهتر است از این نوع هارد استفاده شود. هارد قرمز به دلیل داشتن حافظه بالا، برای ذخیره فیلم و عکس مناسب است. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این هارد می‌توان به محافظت از سر و صدا و لرزش اشاره کرد‌.

این نسل هارد به دو دسته  WD Red standard و WD Red Pro تقسیم می‌شود. تفاوت این دو گروه در حافظه کش و سرعت هارد است. سرعت هارد استاندارد ۵۴۰۰ دور در دقیقه، و سرعت نوع pro  ۷۲۰۰ دور در دقیقه است. حافطه کشی نیز معادل ۶۴ تا ۲۵۶ مگابایت دارد. ظرفیت این هارد، از ۲ تا ۱۰ ترابایت متغیر است.

 

رنگ بنفش هارد وسترن مناسب دوربین مداربسته

 

رنگ بنفش هارد وسترن (مناسب دوربین مداربسته)

هارد بنفش رنگ وسترن ملقب به surveillance، نسبت به نمونه‌های دیگر گران‌تر است و برای ضبط مدام یا ۲۴ ساعته طراحی شده، چرا که همواره در حال نوشتن ازاطلاعات است. بین تمام رنگ‌ها، این رنگ بیشترین کاربرد را دارد. عمده کاربرد آن در سیستم‌های بکاپ و پشتیبان گیری، سیستم‌های خانگی و اداری و دوربین مدار بسته می‌باشد. این نسل از هارد به دلیل داشتن هوش مصنوعی، در سیستم‌های نظارتی و کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. انواع دستگاه های DVR  و  NVR  از این هارد استفاده می‌کنند. این نوع دستگاه‌ها به دوربین‌های مدار بسته مرتبط می‌شود و به طبع دوربین مداربسته برای ضبط فیلم نیاز به هارد دارد.

این هارد از فناوری Intellipower RPM  بهره می‌برد. با کمک این فناوری بر اساس میزان تحرک، سرعت چرخش بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور تغییر می‌کند. این فناوری باعث می‌شود مصرف هارد پایین تر باشد و در نتیجه بیشتر عمر کند. با تمام این تفاسیر این نوع هارد مناسب سیستم‌های معمولی نیست. هارد WD Purple  یا نوع معمولی، می‌تواند ۳۲ دوربین مداربسته و WD Purple NV  ۶۴ دوربین مداربسته را پشتیبانی کند. نوع اول مخصوص ادارات و سیستم‌های خانگی و نوع دوم مخصوص سیستم های مداربسته تحت شبکه می‌باشد. این هارد حافظه کشی معادل ۶۴ مگابایت و ظرفیتی معادل ۱ تا ۱۰ ترابایت دارد.

 

رنگ سیاه هارد وسترن دیجیتال

رنگ مشکی هارد وسترن

هرگاه صحبت شیک و لوکس بودن کالا است، می‌توان از رنگ مشکی استفاده کرد. این رنگ هارد برای عموم کاربران کاربردی است. برای استفاده خانگی، بازی‌هایی نظیر ایکس باکس، مالتی مدیا و دیگر اهداف حرفه‌ای، مناسب است. تمام این کاربردها به کارایی بالا یا high performance   هارد برمی‌گردد. این هارد مطمئن ترین هارد لقب گرفته است چرا که سرعت انتقالی معادل ۱۶۰ مگابایت  و ۸.۵ میلی ثانیه سرعت دسترسی به اطلاعات دارد. لرزش، صدای کم و داشتن دو پردازنده  از دیگر ویژگی‌های این محصول است. برخی هارد مشکی را با هاردهای آبی رده بالا هم تراز می‌دانند اما هارد مشکی در برخی ویژگی‌ها برتری دارد. این نسل هارد الگوریتم بهینه سازی شده‌ای برای دسترسی به اطلاعات دارد. تفاوت میان هارد آبی و مشکی در مقدار کش، ظرفیت و سرعت چرخش است. حافظه کش هارد مشکی ۱۲۸ مگابایت است که نسبت به نمونه پیشین خود دوبرابر شده است؛ در نتیجه سرعت بیشتری در خواندن و نوشتن اطلاعات دارد. سرعت چرخش این نسل هارد  ۷۲۰۰ دور در دقیقه است و ۱ تا ۶ ترابایت ظرفیت دارد. اگر از این هارد به مدت طولانی استفاده شود، احتمال گرم شدن بیش از حد آن وجود دارد.

 

رنگ آبی هارد وسترن

رنگ آبی هارد وسترن

هارد آبی وسترن از هاردهای اولیه وسترن به حساب می‌آید و بهترین گزینه برای کاربران خانگی و ادارات کوچک می‌باشد. این نوع هارد برای برنامه‌های محاسباتی، دسترسی به بازی‌ها، پخش رسانه HD  و نرم افزارهای خلاقانه مناسب است. هارد آبی اغلب برای ذخیره سازی عکس و فیلم کاربرد داشته و نسبت به هارد سبز کیفیت مطلوب‌تری دارد. در کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ از این رنگ هارد استفاده می‌شود. امروزه نسخه جدید آن، با فناوری SSD توکار روانه بازار شده و بازدهی بیشتری نیز دارد. در مدل‌های به روز‌تر برای سرعت بیشتر، اطلاعات در یک مرکز متراکم می‌شوند. سرعت چرخش این مدل ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه است. حافظه کش حداکثر ۶۴ مگابایت و در کمترین حالت ۱۶ مگابایت می‌باشد. ظرفیتش از ۲۵۰ گیگابایت تا ۶ ترابایت متغیر است. و البته نسبت به دیگر مدل‌ها قیمت مناسبی دارد.

تفاوت هارد وسترن مشکی و آبی

  • حافظه کش هارد مشکی ۱۲۸ مگابایت و هارد آبی ۶۴ مگابایت است.
  • کمترین حافظه کش در هارد مشکی ۶۴ و در هارد آبی ۱۶ مگابایت است.
  • سرعت چرخش هارد مشکی ۷۲۰۰ دور در دقیقه و هارد آبی ۵۴۰۰ دور در دقیقه است. البته هاردهای آبی با کش کمتر سرعت چرخششان ۷۲۰۰ دور در دقیقه است.
  • گارانتی هارد مشکی ۵ سال و هارد آبی ۲ سال است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این نوع هارد در ایران نمایندگی ندارد.

رنگ سبز هارد وسترن

رنگ سبز هارد وسترن

زمانی که صحبت از رنگ سبز است، ذهن‌ها به سمت طبیعت و دوستدار طبیعت بودن می‌رود. این مورد، در رابطه با تولید هارد سبز رنگ نیز صدق می‌کند. این نوع هارد به کم مصرف و بی سر وصدا بودن، داشتن طول عمر زیاد و توان مصرفی کم، معروف است. هارد سبز رنگ کمترین قیمت را میان دیگر هاردها دارد و برای آرشیو و ذخیره سازی فیلم و عکس طراحی شده است. در ضمن بدلیل داشتن سرعت کمتری نسبت به رنگ‌های دیگر، برای کارهای پردازشی مناسب نیست. تکنولوژی بکار رفته در آن intellipower است، بدین معنی که سرعت چرخش آن بسته به فعالیت هارد تنظیم می‌شود. سرعت چرخشش از ۵۴۰۰ تا ۵۹۰۰ دور در دقیقه متغیر است. گاهی به عنوان هارد ثانویه در کنار دیگر هاردها، مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخلاف هارد آبی در لپ تاپ استفاده نمی‌شود. به‌گونه ای می‌توان گفت سری آبی نسخه به‌روز شده سبز است.

در آخر

هر یک از رنگ‌های آبی، سبز، طلایی، مشکی، بنفش و قرمز کاربردهای مخصوص به خود را دارند. برخی از آن‌ها در صنعت، تجارت، شبکه و یا مصارف خانگی کاربرد دارند. قبل از خرید هر کدام از این هاردها، کاربران باید بودجه و نیاز خود را در نظر بگیرند چراکه خرید هارد نامناسب، در نهایت منجر به آسیب به هارد و اطلاعات می‌شود. برای کمترین بودجه هارد سبز و در صورت داشتن بودجه مناسب هارد مشکی پیشنهاد می‌شود چرا که با دوام‌تر است. به طور خلاصه هارد بنفش رنگ مناسب دوربین های مداربسته معمولی و تحت شبکه، هارد قرمز برای استفاده در شبکه  NAS  و RAID ، هارد مشکی و آبی برای کارهای پردازشی و محاسباتی، هارد سبز برای آرشیو و ذخیره سازی و در نهایت هارد طلایی برای مراکز داده مناسب هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *