تکنولوژی IP

دوربین های مدار بسته تحت شبکه 

بسیاری از ما فکر می کنیم دوربین های مدار بسته تنها یک نوع داشته و فرق چندانی با یکدیگر ندارد. در حالی که حقیقت این نیست و دوربین های مدار بسته به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. گرچه با در نظر گرفتن فاکتور هایی همچون نوع سیگنال تولیدی، طراحی ظاهری و نوع کاربری دوربین های مدار بسته را می توان به شیوه های گوناگون طبقه بندی نمود؛ اما معمولاً نوع سیگنال اصلی ترین ویژگی مورد بررسی برای یک دوربین می باشد.

دوربین های مدار بسته از نظر نوع سیگنال به سه دسته کلی دوربین های آنالوگ، IP و دوربین های دو منظوره تقسیم بندی می شوند. هدف ما در این مقاله، آشنایی شما با دوربین IP، مزایای استفاده از آن و بررسی برخی از برند های فعال در بازار می باشد.

خرید دوربین مداربسته

 

اگر قصد دارید تا در آینده دوربین مدار بسته ای را تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم تا قبل تصمیم گیری ابتدا با دوربین های تحت شبکه و کاربرد های آن ها آشنا شوید. از اینکه با الرت ایران همراهی می کنید بسیار متشکریم.

دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین تحت شبکه یا IP چیست؟

دوربین مدار بسته تحت شبکه، اطلاعات و تصاویر تهیه شده را بر اساس پروتکل های شبکه انتقال می دهد و به عبارت دیگر به عنوان یکی از اجزای اصلی یک شبکه به حساب می آید. منظور از شبکه، مجموعه ای از چندین رایانه است که قادرند اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و به هم انتقال دهند.

دوربین های مدار بسته تحت شبکه همانند یک کامپیوتر کوچک هستند که به خودی خود قادرند تا داده ها را پردازش کرده و به صورت هوشمند انتقال دهند. در ساخت این دوربین ها از تکنولوژی های مختلف و پیشرفته ای استفاده شده است که امکانات و قابلیت های زیادی را برای کاربران فراهم می آورند.

تصاویر ضبط شده توسط این دوربین ها از همان ابتدا به صورت دیجیتال تهیه می شود و بنابراین دیگر نیازی به تبدیل نوع سیگنال آن ها نخواهیم داشت. با در نظر گرفتن این نکته و مزایای دیگر دوربین های تحت شبکه که کمی جلوتر به آن ها خواهیم پرداخت، معمولاً قیمت این دوربین ها کمی بالاتر از دوربین های آنالوگ می باشد.

دوربین تحت شبکه چه تفاوتی با دوربین آنالوگ دارد؟

دوربین Ip و دوربین آنالوگ

همانطور که گفته شد، نوع سیگنالی که دوربین های IP و آنالوگ بر بستر آن ها به انتقال داده و تصویر می پردازند با یکدیگر متفاوت می باشد. دوربین های آنالوگ برخلاف دوربین های IP دیتای تهیه شده خود را بر بستر امواج آنالوگ انتقال می دهند و به همین دلیل نیز کیفیت تصویر در آن ها بسیار پایین تر از دوربین های مدار بسته تحت شبکه می باشد.

کیفیت تصویر در دوربین های آنالوگ معمولاً از نویز های الکترومغناطیسی تأثیر می پذیرند و امکان بروز تداخلات مغناطیسی نیز در آن ها وجود دارد؛ بنابراین نسبت به دوربین های تحت شبکه سطح امنیتی پایین تری دارند.

برای ثبت و ضبط تصاویر تهیه شده توسط دوربین های آنالوگ باید تصاویر از حالت آنالوگ به دیجیتال تغییر یابند و به همین جهت نیز کاربران ملزوم به استفاده از دستگاه های ذخیره ساز DVR هستند. این در حالی است که برخی از دوربین های IP نیازی به اتصال به دستگاه های مخصوص خود، یعنی NVR ندارند.

دوربین های آنالوگ قدیمی ترین نوع دوربین های مدار بسته هستند و بنابراین استفاده از آن ها در کشورمان رواج بیشتری داشته و در عین حال قیمت مناسب تری نیز دارند. در طرف مقابل، دوربین های IP امکان ارسال همزمان صدا و تصویر را در اختیار کاربر قرار می دهند و کیفیت بالاتری را نیز فراهم می آورند.

مزایای استفاده از دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین تحت شبکه ویزیترون

شاید سوالی که تا به اینجا ذهن شما را به خود مشغول کرده این باشد که با وجود قیمت پایین تر دوربین های آنالوگ، اصلاً چرا باید به خرید دوربین های تحت شبکه فکر کنیم؟

پیش از آن که به بررسی مزایای استفاده از دوربین های IP بپردازیم باید این نکته را نیز بیان کنیم که انتخاب میان دوربین IP و یا دوربین آنالوگ فقط و فقط به اولویت ها و نیازهای شما به عنوان کاربر بستگی دارد. به عبارت دیگر در شرایط مختلف و با توجه به بودجه مورد نظر و نوع کاربردی که انتظار دارید، هر یک از این دوربین ها می توانند یک گزینه ایده آل به حساب بیایند.

در ادامه قصد داریم تا به بررسی اجمالی برخی از ویژگی ها و مزایای استفاده از دوربین های شبکه بپردازیم:

امکان ثبت صدا

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، دوربین های تحت شبکه قادرند صدای محیط را بدون هیچ گونه نویز و پارازیتی ثبت کنند. این قابلیت که برای بسیاری از کاربران مفید واقع می شود، اغلب اوقات برای اداره ها، شرکت ها و همچنین مراکز تجاری کاربرد دارد.

این نوع دوربین ها برای انتقال صدا به هیچ گونه کابل مجزا و اضافی نیاز ندارند و به این ترتیب ما را از تهیه کابل های کواکسیال جهت اتصال به سایر اجزای شبکه بی نیاز می کنند. به غیر از این مورد، از آن جایی که دوربین های مدار بسته IP از وجود میکروفون های داخلی بهره می برند، دیگر نیازی به استفاده از کابل های میکروفون خارجی نیز نخواهد بود.

جالب است بدانید برخی این دوربین ها امکان پخش صدا را نیز فراهم می کنند و به این ترتیب یک ارتباط دو طرفه را در محیط برای کاربران فراهم می آورند.

کیفیت صوت و تصویر بالا

در بسیاری از مواقع استفاده از دوربین های مدار بسته فقط جنبه امنیتی دارد و ثبت جزئیات دقیق تصویر برای کاربر از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال تصور کنید که دوربین های مدار بسته ای را در محوطه بیرونی خانه یا محل کار خود نصب کرده اید.

در صورت وقوع اتفاق ناگواری همچون مورد سرقت قرار گرفتن خانه تان، این دوربین های مدار بسته هستند که تمام اتفاقات را ثبت و ضبط کرده و در اختیار شما و نیروی پلیس قرار می دهند. بنابراین صدا و تصویر با کیفیت بالا در چنین مواردی حکم سند و مدرکی محکم را برایتان خواهند داشت.

امکان استفاده بی سیم

یکی دیگر از امکانات ویژه دوربین های IP، قابلیت استفاده بی سیم می باشد. برخی از این دوربین ها برای ذخیره تصاویر تهیه شده خود نیازی به اتصال به دستگاه NVR ندارند و اطلاعات خود را مستقیماً بر روی کارت های حافظه ذخیره می کنند. علاوه بر این، این دوربین های می توانند با برقراری ارتباط اینترنتی به سایر اجزای شبکه نیز متصل شده و از این طریق به تبادل دیتا بپردازند.

به لطف وجود این قابلیت، محیط با انواع سیم و کابل شلوغ نخواهد شد و امنیت عملکرد دوربین نیز افزایش می یابد.

عملکرد هوشمند

 دوربین های IP عملکردی هوشمند دارند و قادرند حجم فایل های ثبت شده را کاهش داده و دیتای ورودی خود را مستقلاً پردازش کنند. بسیاری از انواع این دوربین ها از وجود قابلیت هایی همچون تشخیص حرکت، تشخیص تعداد افراد حاضر در محیط، تشخیص دود و همچنین تشخیص کم شدن اشیای موجود و تغییر فضای اتاق نیز بهره می برند.

تمامی این موارد مزایای بسیار ارزشمندی هستند که سطح امنیت خانه یا محل کار شما را ارتقاء داده و کنترل شما بر محیط را دو چندان می کنند.

آشنایی با برند های سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه

در حال حاضر برند های مختلفی در زمینه تولید دوربین های تحت شبکه فعالیت می کنند که از شناخته شده ترین آن ها می توان به آی تی آر، ویزیترون، داهوا، تیاندی و هایک ویژن اشاره کرد. گرچه این برند ها در زمینه تولید دوربین های آنالوگ و سایر تجهیزات امنیتی همچون کابل شبکه، دزدگیر اماکن، چشمی، لوازم هوشمند ساز و… نیز فعالیت می کنند.

این برند ها تا کنون انواع بسیار متنوعی از دوربین های IP را روانه بازار کرده و اند از این جهت نیاز تمام کاربران خود را با وجود نیاز های متفاوتشان، تحت پوشش خود قرار می دهند.

از جمله انواع مختلف دوربین های IP ارائه شده توسط برند های نام برده می توان به موارد زیر اشاره کرد که همگی آن ها از پرفروش ترین دوربین های مدار بسته تحت شبکه موجود در بازار هستند:

اگر کنجکاوید تا با سایر انواع دوربین های مدار بسته تولید شده توسط این برند ها و تجهیزات امنیتی آن ها بیشتر آشنا گردید، کافی است تا نام محصول مورد نظرتان را در قسمت جستجوی وب سایت الرت ایران وارد نمایید.

سخن پایانی

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، دوربین های آنالوگ و تحت شبکه برتری مطلقی بر یکدیگر ندارند و در حقیقت این شرایط کاربری شما و نیازهایتان هستند که تعیین می کنند کدام یک از انواع دوربین های امنیتی بهترین بازده را برایتان خواهد داشت.

در این مطلب سعی بر این داشتیم تا شما را با تفاوت های میان دوربین های مدار بسته آنالوگ و IP آشنا کرده و آگاهی تان را نسبت به ویژگی ها و امکانات دوربین های تحت شبکه بالا ببریم. از اینکه تا انتهای این مطلب با الرت ایران همراهی کردید، بسیار متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *