همه چیز درباره ترموستات

ترموستات اتاقی دیجیتال

ترموستات یکی از تجهیزات برقی پر کاربرد است که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد. قطعا شما نیز مانند بسیاری دیگر، نام ترموستات را زیاد شنیده اید اما شاید ندانید که این کلمه دقیقا به چه معناست و چه کاری را انجام می دهد. ترموستات دیجیتال یک کنترل کننده خودکار الکترونیکی است که برای تنظیم دما در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. عموما ترموستات ها را به تجهیزات برقی خنک کننده یا گرم کننده متصل می کنند تا با قطع نمودن و وصل نمودن دستگاه مذکور، دمای فضا را در محدوده تعیین شده توسط کاربر نگه دارد.

ترموستات بدین شکل عمل می کند که هر زمان دمای فضای یاد شده به عدد مورد نظر برسد، دستگاه را خاموش می کند و هر زمان دما از دمای تعیین شده فاصله بگیرد، دستگاه مورد نظر را روشن می سازد. ترموستات ها به روش های مختلفی ساخته می شوند و تشخیص دما را با استفاده از انواع سنسورهایی که مد نظر دارند انجام می دهند. از معرفی ترموستات که بگذریم نوبت به معرفی ترموستات اتاقی دیجیتال می رسد که بناست در ادامه این مطلب به آن بپردازیم.

ترموستات

ترموستات اتاقی چیست؟

ترموستات اتاقی یکی از مهم ترین تجهیزات کنترل کننده دمای سیستم های تهویه مطبوع است که وظیفه دارد دمای اتاق فرمان را چک نموده و دستور قطع، وصل، کاهش یا افزایش دمای سیستم تهویه مطبوع را صادر کند. یکی از مهم ترین ویژگی های ترموستات اتاقی این است که میزان مصرف انرژی و هدر رفت آن را کنترل نموده و به عبارتی آسایش حرارتی را برای افرادی که در آن فضا هستند به ارمغان می آورد. امروزه که منابع انرژی ارزش بالاتری نسبت به گذشته پیدا نموده اند و قیمت بالایی نیز دارند، ترموستات های اتاقی از ارزش بالایی برخوردار گردیده اند.

همه چیز درباره ترموستات

انواع ترموستات های اتاقی

ترموستات های اتاقی از لحاظ رفتاری به دو دسته ترموستات اتاقی دیحیتال و ترموستات مکانیکی تقسیم بندی می شوند که در ادامه قصد داریم این ترموستات ها را به شما معرفی کنیم:

ترموستات مکانیکی اتاقی

ترموستات مکانیکی اتاقی اجزای مختلفی دارد که از جمله آن می توان به میکرو سوئیچ جیوه ای و ترمومتر ترموستات اشاره نمود.

میکرو سوئیچ جیوه ای

میکرو سوئیچ جیوه ای جزئی از یک ترموستات اتاقی است که 3 سیم دارد و مقادیری جیوه در داخل آن وجود دارد.

ترمومتر ترموستات

ترموستات اتاقی یک بی متال و یک کویل دارد. بی متال قطعه ای است که از دو فلز تشکیل شده که غیر هم جنس هستند و خواص فیزیکی متفاوتی دارند. این قطعه بدین شکل فعالیت می کند که در زمان افزایش یا کاهش دما به دلیل اختلاف ضریب انبساط خود تغییر شکل می دهد و به سمت بیرون یا داخل خم می گردد.

خرید دوربین بی‌سیم

نحوه عملکرد ترموستات اتاقی مکانیکی

زمانی که دما پایین می آید بی متال درون ترموستات اتاقی دچار تغییر شکل می شود و همین موضوع باعث می شود تا ترمومتر تغییر شکل دهد و در نتیجه این عمل میکرو سوئیچ بچرخد که در نهایت با این چرخش جریان برقرار می شود.

جریانی که ایجاد می گردد، رله را به کار می اندازد و رله که به کار افتاده باعث روشن شدن سیستم گرمایش می شود. با روشن شدن سیستم گرمایشی دمای محل مورد نظر به آرامی افزایش پیدا می کند. زمانی که دمای محیط افزایش پیدا نمود، بی متال به حالت اولیه بر می گردد. در نهایت میکرو سوئیچ به حالت ابتدایی خود باز می گردد و سیستم گرمایش خاموش می شود.

در نمونه های جدید که از ترموستات اتاقی مکانیکی تولید می شود، در خروجی میکرو سوئیچ از یک ترانزیستور استفاده می گردد. ترانزیستور با ایجاد یک جریان باعث گرم شدن محیط اطراف خود می شود. بی متال از طریق این قطعه گرم می شود و به همین دلیل کمی زودتر از رسیدن دمای محیط به نقطه ای که تنظیم گردیده، ترمومتر به حالت اولیه خودش باز می گردد. اگر تا به اینجای مطلب ترموستات اتاقی دیجیتال برای شما مفید واقع گردیده در ادامه نیز با ما همراه باشید.

ترموستات اتاقی دیجیتال

از ترموستات اتاقی مکانیکی که بگذریم نوبت به مبحث اصلی این مطلب یعنی ترموستات اتاقی دیجیتال می رسد. ترموستات اتاقی دیجیتال به طور کلی به دو دسته قابل برنامه ریزی و بدون قابلیت برنامه ریزی تقسیم می شود. نحوه کار با دستگاه های دیجیتالی ترموستات بسیار آسان تر از دستگاه های مکانیکی است. در این دست ترموستات ها قطعه ای وجود دارد که ترمیستور نام دارد. این قطعه دما را اندازه گیری می کند و با توجه به دمایی که بر روی آن تنظیم شده در مدار خود مقاومتی ایجاد می نماید. این ترموستات ها بسیار جدیدتر و به روزتر از ترموستات های مکانیکی هستند و دقت عملکرد بالاتری دارند. همچنین این دستگاه ها عموما عملکرد بهتر و مکانیزم کنترلی انعطاف پذیرتری برای کنترل سیستم های تهویه مطبوع دارند.

ترموستات های هوشمند می توانند دمای محیط را بر اساس برنامه های روزانه، نیاز به سرما، نیاز به گرما و همچنین شرایط آب و هوایی برنامه ریزی کنند و قادر هستند به صورت خودکار آنها را تغییر دهند. ترموستات ها به دو دسته معمولی و برنامه پذیر تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی این دو مورد خواهیم پرداخت.

ترموستات اتاقی دیجیتال معمولی

در محیط هایی که فضاهای مختلف زیادی ندارند یا فضاهای مختلفی دارند اما نیازی به قسمت بندی و تفکیک دما نیست یا در حالت کلی یک دمای ثابت مد نظر کاربران است می توان از ترموستات های معمولی دیجیتال یا ترموستات های مکانیکی استفاده نمود.

ترموستات دیجیتالی برنامه پذیر

کامل ترین ترموستات های دیجیتالی، دستگاه های برنامه پذیر می باشند. این ترموستات ها این توانایی را دارند که از طریق شبکه های اینترنتی مدیریت و کنترل شوند. بدین معنا  که کاربر قادر خواهد بود با وسایل دیجیتالی از جمله موبایل، تبلت، لپ تاپ و … ترموستات های دیجیتالی را کنترل کند. همچنین ترموستات برنامه پذیر می تواند با توجه به محل کاربری برنامه ریزی شود که قابلیت بسیار مهم و کاربردی می باشد.

چگونه ترموستات اتاقی مناسب را انتخاب کنیم؟

شاخص های متعددی برای انتخاب یک ترموستات اتاقی وجود دارد. از مهم ترین این شاخص ها می توان به نوع سیستم سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع اشاره نمود. سیستم های یاد شده انواع مختلفی دارند که بعضی از این سیستم ها فقط شامل سیستم حرارت و یا سرمایش می شوند اما بعضی از این سیستم ها، تهویه مطبوع هستند بدین معنی که هم سرمایش و هم گرمایش را تامین می کنند. در بعضی از این سیستم ها نیز چند دستگاه وظیفه سرمایش یا گرمایش را بر عهده دارند. به دلیل اینکه تعداد پورت های ترموستات با توجه به نوع سیستم تهویه مطبوع تعیین می شود، این موارد حتما باید برای تعیین نوع ترموستات مورد توجه قرار بگیرد.

همه چیز درباره ترموستات

شاخص دیگر مربوط به قابلیت برنامه ریزی ترموستات است. همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، ترموستات های اتاقی به انواع مکانیکی، ترموستات دیجیتال و ترموستات هوشمند تقسیم می شوند. این ترموستات ها می توانند قابلیت برنامه پذیری داشته یا نداشته باشند. نوع ترموستات باید بر طبق عملکرد دستگاه مشخص گردد.

شاخص دیگری که وجود دارد ویژگی های جانبی ترموستات اتاقی است. از ویژگی های جانبی می توان به ویژگی برخورداری از منو، ویژگی های ظاهری، بی سیم یا با سیم بودن و موارد این چنینی اشاره نمود که همه این موارد در خرید ترموستات تاثیر بسزایی دارند.

مزایای ترموستات های اتاقی

ترموستات های اتاقی مزایای فراوانی دارند که در ادامه قصد داریم درباره مزایای این دستگاه ها با شما صحبت کنیم:

  • تنظیم و کنترل دقیق دما بر اساس دمای بدن

به طور مثال فرض کنید دمای مطبوع برای بدن شما 22 درجه سانتی گراد می باشد. شما اگر دمای ترموستات را بر روی حدود 23 درجه تنظیم کنید همواره فضایی با دمای یکنواخت 23 درجه ای خواهید داشت. این موضوع کمک بزرگی به شما می کند چرا که فضای مورد نظر شما نه خیلی سرد می شود نه خیلی گرم.

  • کاهش مصرف انرژی

با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام گردیده می توان گفت ترموستات های اتاقی میزان مصرف سوخت را تا 35 درصد کاهش می دهند که این موضوع یک مسئله بسیار مهم است.

  • افزایش طول عمر پکیج

ترموستات های اتاقی به دلیل اینکه در زمان مورد نیاز تجهیزات را خاموش یا روشن می کنند، باعث می شوند تا دستگاه بصورت دائمی کار نکند و از استهلاک آن جلوگیری گردد.

  • امکان برنامه ریزی

ترموستات های اتاقی دیجیتال می توانند بصورت ساعتی، روزانه و هفتگی برنامه ریزی شوند.

  • حفاظت از محیط زیست

ترموستات های اتاقی به دلیل اینکه دستگاه گرمایشی سرمایشی را در زمان نیاز روشن می کنند، به نوعی مصرف سوخت های فسیلی را کاهش می دهند و به همین دلیل حافظ محیط زیست هستند.

  • عدم نیاز به کم و زیاد کردن دمای تجهیزات
  • هوشمند سازی منزل
  • امنیت و آرامش حرارتی

درخواست اعطاء نمایندگی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *