خانه هوشمند

اصطلاحات و تعاریف در خانه هوشمند

پیشرفت روز افزون تکنولوژی، توسعه فناوری اطلاعات و رشد بی سابقه آگاهی عمومی سبب شده است تا اهمیت موضوع مدیریت، کنترل و امنیت در جوامع پر رنگ تر شود. به گونه ای که همه ی انسان ها به دنبال زیست گاهی مدرن با حداکثر امنیت و تحت کنترل مستقیم خود هستند. هوشمند سازی ساختمان با استفاده از تکنولوژی های نوین خانه هوشمند و با ارائه راه حل های متفاوت و استقرار بر روی شبکه کامپیوتر، تسهیلات مورد نیاز یک ساختمان مدرن را ایجاد می نماید، تا حدی که این سیستم امروزه بخش جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها شده است.

خانه هوشمند مجموعه ای از تکنولوژی ها و سرویس ها چه از نظر بهبود کیفیت زندگی و چه از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی در شبکه خانگی می باشد. سیستم ساختمان هوشمند بیش از یک دهه است که مفهوم مدیریت شبکه وسایل و تجهیزات را در خانه معرفی کرده است. در ادامه مطلب ” اصطلاحات و تعاریف در خانه هوشمند ” به تعریف خانه هوشمند و معرفی برخی از اصطلاحات در این زمینه می پردازیم. اگر شما از علاقمندان به این حوزه هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ساختمان هوشمند چیست؟

ساختمان هوشمند، ساختمانی است که کلیه ی اجزای داخلی آن بصورت یکپارچه و با منطقی سازگار با محیط، در تعادل با یکدیگر می باشند. به بیانی دیگر، طراحان ساختمان های هوشمند با یکپارچه کردن چهار عنصر کلیدی یعنی سامانه ها، ساختار، سرویس ها و مدیریت، محیطی پویا و مقرون به صرفه فراهم میکنند که به رفاه، راحتی و امنیت بیشتر کاربران ساختمان می انجامد.

خانه هوشمند

امروزه بازار جهانی ساختمان های هوشمند در چهار گروه بازار محصولات، بازار کاربر نهایی، بازار فناوری و بازار اپلیکیشن جا می گیرد. ساختمان هوشمند شامل نصب و بهره برداری از سیستم های فناوری یکپارچه سازی ساختمان است. این سیستم ها اتوماسیون ساختمان، راهکار های ایمنی و امنیتی، ارتباطات و سامانه های مدیریت را در برمی گیرند. تفاوت اصلی ساختمان هوشمند با ساختمان های معمولی در این است که همه ی وسایل، تجهیزات و امکانات در ساختمان هوشمند به یکدیگر متصل هستند و با یک سیستم مرکزی به صورتی یکپارچه هدایت می شوند.

به بیانی دیگر ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیر ساخت ارتباطی قوی است که آن را قادر می سازد به صورت مستمر نسبت به وضعیت های متغیر محیط واکنش نشان دهد و خود را با آن ها هماهنگ کند. هوشمند در واقع توصیفی برای حسگر های پیشرفته، اکچوئیتورها و تجهیزات مرتبط است. یک دستگاه هوشمند یا سیستم هوشمند، به وسیله ی یک پردازشگر به گونه ای برنامه ریزی می شود که اعمالی از پیش تعیین شده را انجام دهد و با سیستم های خارجی توسط شبکه ی داده ها ارتباط برقرار سازد. هوشمند برای توصیف تلفیقی از تجهیزات و سیستم ها به همراه نرم افزاری که قابلیت تفسیر و برقراری ارتباط میان دو مجموعه ی تجهیزات و سیستم ها را دارد به کار می رود.

Device چیست؟

دیوایس واژه ای انگلیسی است که به معنای دستگاه بوده و در تکنولوژی خانه هوشمند به تمام تجهیزات هوشمند سازی اطلاق می شود. از آن جایی که بیشتر این تجهیزات از معرض دید ساکنان ساختمان مخفی بوده و وظیفه خود را به صورت مستقل انجام می دهند، به دیوایس مشهور هستند. از جمله دیوایس های خانه هوشمند می توان به دیمر های روشنایی، سیستم پخش صوتی و تصویری، کنترلر های پرده، رله و انواع عملگر ها اشاره کرد. به عبارتی دیگر هر چیزی که واسطه بین فرمان تا اجرا هست یک دیوایس می باشد. نکته ای که وجود دارد این است که افراد برای هوشمند سازی خانه خود نیازی به شناخت و انتخاب دیوایس ندارند، بلکه شرکت ارائه دهنده ی تجهیزات هوشمند سازی بر اساس آپشن های درخواست شده تجهیزات و دستگاه های لازم را تهیه و انتخاب خواهد کرد.

Gadget چیست؟

به طور کلی گجت به وسیله های کوچک جدید و خلاقانه ای گفته می شود که برای ساخت آن ها از فناوری نوینی استفاده شده است. از آن جایی که گجت ها وظایف کوچکی بر عهده دارند و کارهای کوچک را آسان می کنند، از این رو با نام ابزارک نیز شهرت یافته اند. امروزه با توجه به ورود تکنولوژی هوشمند به تمامی ابعاد زندگی بشر از جمله گوشی های همراه، خودرو، لوازم خانگی، سخت افزار و … گجت های مختلفی به وجود آمده است که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارد.

گجت قفل درب هوشمند، پارکینگ هوشمند و چراغ هوشمند از پر طرفدار ترین و پرکاربرد ترین گجت ها در هوشمند سازی ساختمان محسوب می شوند. از دیگر گجت های معروف خانه هوشمند می توان به ترموستات هوشمند، اسپیکر، پریز هوشمند، ویدیو مونیتور، حسگر دود و دی اکسید کربن و کنترل کننده صدای هوشمند اشاره کرد.

خانه هوشمند

Hub چیست؟

در شبکه های کامپیوتری، هاب یکی از تجهیزات سخت افزاری است که از آن به عنوان رابط و بر پا کننده شبکه استفاده می شود، بنابراین جهت ارتباط گجت ها با سیستم خانه هوشمند به یک رابط به نام هاب احتیاج دارند تا بتوانند فرمان ها را به سیستم انتقال دهند. به طور مثال در سیستم پارکینگ هوشمند یک فرمان دهنده مانند کلید تاچ یا اپلیکیشن گوشی همراه یا دوربین جهت تشخیص پلاک خودرو نیاز است. علاوه بر این موارد یک هاب نیز لازم بوده تا فرمان های کنترلی را به موتور بالابر درب پارکینگ انتقال دهد. البته بعضی از انواع هاب ها به طور مجزا و با عملکرد مستقل نیز وجود دارند. اگر تا به اینجای مطلب ” اصطلاحات و تعاریف در خانه هوشمند ” برای شما مفید واقع گردیده در ادامه مطلب نیز با ما همراه باشید.

Protocol چیست؟

پروتکل به یک سری قواعد و استاندارد ها می گویند که بر اساس آن ها مشخص می شود که هر عمل مربوط به چه گروهی می باشد. به عبارتی می توان گفت پروتکل همانند زبان تکلم انسان ها، زبان مشترک تجهیزات هوشمند بوده که به وسیله آن با هم در ارتباط بوده و فرمان های یکدیگر را اجرا می نمایند و به همین دلیل به آن پروتکل استاندارد ارتباطی نیز گفته می شود. بنابراین تدوین و برنامه ریزی خانه هوشمند بر اساس یک زبان که همان پروتکل است صورت می پذیرد.

این کار سبب می شود که هنگام افزودن تجهیزات و ابزار جدید به خانه هوشمند مواردی که با آن پروتکل سازگار است، انتخاب شود. پروتکل ها نیز همانند هر زبانی ویژگی ها، محدودیت ها و مزایای مخصوص به خود را دارند. همچنین انواع مختلفی از پروتکل ها نیز وجود دارد. پروتکل های KNX، Zwave و Zigbee سه پروتکل مهم و معروف خانه هوشمند هستند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

خانه هوشمند

پروتکل KNX

این پروتکل به عنوان یک پروتکل رسمی در اتحادیه اروپا شناخته می شود. امنیت بالای KNX سبب شده است که از آن برای ساخت مناطل مسکونی در اروپا بسیار استفاده شود، چرا که بسیاری از مناطق اروپا و آمریکا به منظور کاهش مصرف انرژی و امنیت خانه ها باید هوشمند ساخته شوند و در غیر این صورت مجوز فروش نخواهند داشت. پروتکل KNX برای ارتباط کابلی در خانه هوشمند تغریف شده است که از کابل مخصوصی به نام KNX جهت این کار استفاده می شود. کارخانه های مطرح لوازم خانگی همچون ال جی و سامسونگ از این پروتکل جهت هوشمند سازی استفاده می کنند تا لوازم آن ها امکان ارتباط با سیستم خانه هوشمند را داشته باشد.

پروتکل Zwave و Zigbee

این دو پروتکل از مهم ترین و کاربردی ترین پروتکل ها در سیستم خانه های هوشمند هستند که برای ارتباط بی سیم مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور جلوگیری از تداخل امواج اینترنت خانگی و ارتباط وسایل دارای این ارتباط نظیر تلفن همراه با تجهیزات هوشمند از باند کوتاه تر و یک گروه پایین تر استفاده شده است. تفاوت این دو پروتکل در این است که پروتکل Zwave قابلیت ارتباط وسایل با برند های مختلف را با هم دارد اما در Zigbee این گونه نیست و تمام لوازم جهت برقراری ارتباط باید از یک برند باشند در غیر این صورت هماهنگی کمتر خواهد بود.

Zone یا منطقه

Zone ها اتاق ها یا فضاهایی از خانه هستند که در آن ها امکان پخش موسیقی وجود دارد. برای مثال ناهار خوری، نشیمن، حیاط پشتی، اتاق خواب اصلی یا اتاق خواب های کوچک هر کدام می توانند یک zone به حساب بیایند.

Update یا به روزرسانی

با گذشت زمان نرم افزار های جدیدی برای سیستم کنترل ساخته می شود. نرم افزار های جدید می توانند عملکرد بهتری داشته باشند، ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده باشد و یا دستگاه های جدیدی را پشتیبانی کنند. یک سیستم هوشمند این قابلیت را دارد که یا به طور خودکار و یا هر وقت شما خواستید به روز رسانی شود. اگر مطالعه مطلب ” اصطلاحات و تعاریف در خانه هوشمند ” برای شما مفید واقع گردیده است، برای مطالعه سایر مطالب مشابه با ما همراه باشید.

هوشمند سازی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *