نحوه پیدا کردن آی پی دوربین مداربسته

امروزه در جای جای جهان از دوربین مداربسته برای برقراری امنیت و اقدام به موقع استفاده می‌شود‌. دوربین ‌های مداربسته را از جنبه ‌های متفاوتی می‌توان بررسی کرد. یکی از عواملی که در راه اندازی دوربین مداربسته ضروری بوده، پیدا کردن IP دوربین می‌باشد. ارسال و دریافت اطلاعات در دوربین مداربسته IP به وسیله اینترنت صورت می‌گیرد.

روش‌های متفاوتی برای پیدا کردن IP دوربین مداربسته وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

  • کاتالوگ محصول یا وبسایت
  • نرم افزار اسکنر شبکه
  • دستگاه NVR
  • برگرداندن به حالت پیش فرض سخت افزاری
  • نرم افزار کامپیوتر دوربین تحت شبکه

 

اضافه کردن ip

پیدا کردن آی پی از طریق کاتالوگ محصول

عموما هنگامی که محصولی خریداری می‌شود، کاتالوگی درون آن وجود دارد که اطلاعات دستگاه را دربر دارد. دوربین‌ مداربسته نیز کاتالوگ دارد و با مراجعه به آن می‌توان آی پی دوربین را پیدا کرد. از سوی  دیکر از طریق سایت نیز می‌توان به آی پی دوربین دسترسی پیدا کرد. کافی است اسم محصول را سرچ کرده تا مشخصات آن به نمایش درآید. از طرف دیگر پشتیبانان آن شرکت می‌توانند در پیدا کردن آی پی کمک کنند. همچنین لیست IP های پیشفرض دستگاه های مختلف را از اینجا ببینید.

پیدا کردن آی‌پی از طریق نرم افزار اسنکر شبکه

برای بدست آوردن آی پی NVR میتوان از نرم افزارهای IP اسکنر استفاده کرد. نرم افزار مخصوص دوربین هایک ویژن SADP است.

ابتدا باید دوربین به لپتاپ یا کامپیوتر وصل شود. به محض اینکه لپ تاپ به سوئیچ وصل شود، این نرم نرافزار آی پی و مدل دستگاه را پیدا می‌کند. البته اگر دوربین یا NVR را بتوان به سوئیچ شیکه متصل کرد، می‌توان لپ تاپ را به جای دوربین به سوئیچ شبکه متصل کرد.

 

advanced ip scanner

 

در این برنامه امکان تغییر ای پی به آی پی لوکال شبکه وجود دارد و مراحل آن به شرح زیر است:

  • ابتدا برنامه را باز کنید‌.

گزینه Run as administrator  را انتخاب کنید.

  • در قسمت راست صفحه روی IP address کلیک کنید.
  • اکنون می‌توان IP را تغییر داد.

البته این نکته حائز اهمیت است که آی پی دوربین‌ها و دستگاه‌های NVR نباید یکسان باشد.

دانلود نرم افزار advanced ip scanner 

 

پیدا کردن آی پی از طریق دستگاه NVR

از دیگر روش‌های پیدا کردن آی‌پی دوربین مداربسته، اقدام از طریق دستگاه NVR می‌باشد. مراحل پیدا کردن آی پی در دستگاه NVR به شرح زیر است:

  • ابندا منوی دستگاه NVR را باز کنید.
  • سپس در قسمت registration یا remote شروع به شناسایی دوربین نمایید. اگر به صورت خودکار دوربین را شناسایی نکرد، آن را به صورت دستی وارد کنید.
  • در نهایت با انتخاب Device Search آی پی تمام دوربین‌ها به نمایش در می‌آید.

اگر کاربران بخواهند آی پی دوربین را تغییر دهند کافی است ایکون کنار IP  را انتخاب کرده و اقدام به تغییر آن نمایند. نکته دیگری که در این بخش حائز اهمیت بوده این است که اگر دوربین به صورت دستی اضافه شود، نباید آی پی مشابهی با دیگر دوربین‌ها داشته باشد. اگر آی پی دوربین‌ها یکسان باشد دستگاه اخطار می‌دهد.

 

نرم افزار دوربین تحت شبکه

پیدا کردن آی پی از طریق نرم افزار کامپیوتر دوربین تحت شبکه

عموما دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، نرم افزاری برای نسخه ویندوز دارند. اما این برنامه‌ها کمی با اسنکرها متفاوت هستند.

این نرم افزارها فقط دوربین‌های تحت شبکه را شناسایی می‌کند و قادر به جستجوی دیگر دستگاه‌ها در شبکه نیست‌. همچنین این نرم افزارها قادر به شناسایی آی پی در تمام رنج‌های شبکه هستند. به لطف این قابلیت می‌توان دوربین‌ها را در رنج‌های مختلف جستجو کرد‌. از دیگر مزیت‌های این نرم افزار دسترسی مستقیمِ کاربران به تنظیمات و تصویر دوربین‌ها است. در روش‌های دیگر از مرورگر باید استفاده شود و هنگام استفاده از مرورگرها باید حفره های امنیتی از جمله آنتی ویروس‌ها غیر فعال شود اما در این روش دیگر نیازی به این کار نیست. همچنین در دیگر روش‌ها که باید به مرورگر متصل شد، باید پلاگین دوربین روی مرورگر نصب شود.

با کمک این نرم افزار می‌توان چندین تصویر را مشاهده و مدیریت کرد و ضبط تصویرها نیز انجام می‌شود‌. درضمن قابلیت‌های این برنامه‌ها متفاوت هستند. نرم افزارهای هر شرکت نیز متفاوت و مخصوص به خود می‌باشد.

نرم افزارهای مناسب برای دوربین مداربسته

پیدا کردن آی پی از طریق برگرداندن به تنظیمات پیش فرض نرم افزاری

به کمک روش‌های ذکر شده می‌توان آی پی دوربین مداربسته را پیدا کرد. اگر هیچکدام از روش‌های فوق جوابگو نبود،‌ برگرداندن به تنظیمات کارخانه آخرین راه حل می‌باشد. دوربین برندهای مختلف ساختار متفاوتی دارند؛ اما دکمه ای دارند که با فشار دادن و نگه داشتن آن می‌توان ریست فکتوری را انجام داد. اگر آی پی دوربین به صورت دستی تغییر کرده و روش‌های ذکر شده کارساز نباشد، تنها راه پیدا کردن آی پی دوربین، ریست فکتوری یا انجام تنظیمات کارخانه است. برای نصب دوربین مداربسته اینجا را بخوانید

 

ریست فکتوری

کلام آخر

پس از خرید دوربین مداربسته باید برای نصب آن اقدام کرد. داشتن آی پی دوربین برای نصب و راه اندازی آن ضروری می‌باشد. پیدا کردن آی پی دوربین از روش‌های مختلفی امکان پذیر است. روش‌های پیدا کردن آی پی عبارتند از: مشاهده کاتالوگ یا وبسایت، نرم افزار اسکنر شبکه، دستگاه NVR، نرم افزارهای کامپیوتر دوربین تحت شبکه و برگرداندن به تنظیمات کارخانه. نحوه‌ استفاده این روش‌ها در این مقاله بیان شد. افراد با دسترسی داشتن به یکی از روش‌های فوق می‌توانند آی پی دوربین را پیدا کنند. در نهایت اگر چندین روش‌ اول جوابگو نبود، می‌توان ریست فکتوری کرد و تنظیمات به حالت اولیه برمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *