تعمیر دوربین مداربسته همراه با آموزش Blog Detail

تعمیرات دوربین مداربسته

دوربین های مدار بسته از جمله وسایلی هستند که به طور معمول طول عمر خوبی دارند و سال ها می توان از آن ها استفاده نمود اما در طول زمان استفاده ممکن است بارها به دلایل مختلفی نیازمند تعمیر شوند. پیش تر افراد زیادی تمایلی به تعمیر دوربین مدار بسته نداشتند و زمانی که دوربین مداربسته آن ها دچار خرابی و مشکل می شد ترجیح می دادند که آن را تعویض کرده و دوربین مداربسته جدیدی خریداری کنند تا کارایی لازم را داشته باشد و آن ها را با مشکل مواجهه نکند.

اما امروزه با توجه به نوسانات قیمت دوربین های مدار بسته و هزینه بالایی که برای خریداری آن ها باید پرداخت شود، کاربران سعی دارند تا جایی که ممکن است دوربین های مدار بسته خود را تعمیر کنند و نهایت استفاده را از آن ها داشته باشند. عموما انواع مختلف دوربین های مدار بسته قابلیت تعمیر شدن را دارند و می توان گفت از بین هر ده دوربین مداربسته ممکن است یکی از آن ها قابلیت تعمیر را نداشته باشد. اگرعلاقمند هستید که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، در ادامه مطلب “تعمیرات دوربین مدار بسته” با ما همراه باشید.

انجام تعمیرات تخصصی توسط تیم مجرب تعمیرات دوربین مداربسته در سراسر ایران:

تماس با پشتیبانی الرت ایران
محاسبه هزینه خدمات
انجام تعمیرات

چه مشکلاتی با تعمیر دوربین مداربسته رفع می شوند؟

برخی از مشکلاتی که ممکن است برای دوربین های مدار بسته ایجاد شوند با مجموعه ای از تعمیرات حل می شوند و پس از آن دوربین مدار بسته شما می تواند هم چون گذشته و به درستی به کار و فعالیت خود ادامه دهد. از جمله مشکلاتی که با تعمیر دوربین مدار بسته قابل حل شدن هستند عبارتند از:

  • دوربین مدار بسته روشن نشود.
  • تعمیر مادون قرمز دوربین مداربسته
  • زوم دوربین مدار بسته دچار مشکل شود.
  • تصاویر دوربین مدار بسته برفک داشته باشند.
  • رفع نویز در دوربین های مداربسته.
  • دوربین مداربسته نتواند به منوی آی پی وارد شود.
  • دوربین مدار بسته به طور مداوم داغ شود.
  • دوربین مدار بسته نتواند تصاویر را ضبط و نگهداری کند.
  • نتوان دوربین مدار بسته را ریست نمود.
  • دوربین مدار بسته دارای نویز تصویری بالایی باشد.
  • ریست کردن پسورد دستگاه هایک ویژن.
 
تعمیر دوربین مداربسته

نیاز به شناخت قطعات داخلی دستگاه دارد و این کار نیازمند تخصص ویژه و افرادی ماهر در این زمینه که تحت عنوان تعمیرکار دوربین مدار بسته فعالیت می کنند، می باشد. از فعالیت هایی که افراد مشغول به این فعالیت باید با آنها آشنایی داشتند باشند و آن ها را بلد باشند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آشنایی با قطعات الکترونیکی:

فرد مذکور که می خواهد دوربین مدار بسته را تعمیر کند باید انواع دوربین های مدار بسته را بشناسد و توانایی تشخیص و تفکیک قطعات الکترونیکی از یکدیگر را داشته باشد و هم چنین در زمان تعمیر قطعات آسیب دیده به قطعات سالم آسیبی وارد ننماید.

آشنایی با مراحل تصویربرداری دوربین های مداربسته:

  • شخص تعمیرکار باید این موضوع را که دوربین های مدار بسته چگونه می توانند تصاویر را ضبط و نگهداری کنند و یا اینکه چگونه تصاویر را سیاه سفید یا رنگی می کنند بداند. 
  • آشنایی با کارکرد لنز:

یکی از اجزای بسیار مهم دوربین های مداربسته، لنز دوربین می باشد که کیفیت و سلامت لنز دوربین مدار بسته به طور مستقیم در نوع و کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته تاثیر گذار می باشد. در زمان تعمیرات دوربین مدار بسته شخص تعمیر کار باید به طور کامل لنز را بررسی کند و به همین دلیل آشنایی با کارکرد لنز در دوربین های مدار بسته بسیار مهم و ضروری می باشد.

  • آشنایی با نحوه اتصال DVR به شبکه اینترنتی
  • آشنایی با تنظیمات دوربین های مدار بسته
  • تنظیم و اتصال کابل و سیم
  • شناخت انواع مختلف هارد دیسک و اجزای آن
  • دارای دانش سخت افزاری مناسب

از جمله مشکلات دستگاه  dvr یا nvr  که قابل حل شدن با تعمیرت هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دستگاه به خوبی به روز رسانی نمی شود.
  • فعال شدن دستگاه با مشکل مواجهه می شود.
  • دستگاه به اینترنت متصل نمی شود.
  • دستگاه می تواند تصویر را بگیرد اما نمی تواند آن را ضبط کند.
  • دستگاه نمی تواند تصاویر را نمایش دهد.
  • دستگاه صدا دارد اما تصاویر را نمایش نمی دهد.

دو عامل سبب می شوند که در تصاویر ضبط شده در دوربین های مداربسته نوارهای افقی ایجاد شود. اولین عامل تداخل روشنایی یا همان منبع تولید کننده نور فعال در اطراف دوربین می باشد و دومین عامل تداخل الکترونیکی وسایلی می باشد که در اطراف دوربین در حال کار کردن هستند و باید گفت که تشخیص دومین عامل ذکر شده کمی دشوار می باشد.

برای تست نمودن اولین عامل حتما اطمینان حاصل کنید که هیچ چراغ الکتریکی در اطراف دوربین روشن نباشد و هم چنین نور آن مستقیما روی دوربین نتابد. چراغ های روشن و هم چنین برخی از منابع تولیدی نور الکتریکی می توانند سبب ایجاد تداخل در سنسورهای CCD یا تراشه دوربین شوند که این موضوع می تواند منجر به ایجاد لرزش یا خطوط افقی در فیلم های ضبط شده توسط دوربین مدار بسته شود.

در مرحله بعد می بایست منبع تغذیه مورد بررسی قرار گیرد و اطمینان حاصل شود که ولتاژ کافی را به دوربین منتقل می گردد. برای چک نمودن این مورد باید از آداپتور که منبع تغذیه دستگاه است شروع کنیم.اگر آداپتور یا منبع تغذیه دچار آسیب شده باشد، با انتقال ناکافی جریان برق می تواند سبب شود تا به تجهیزات متصل به خود آسیب وارد گردد. این اتفاق نیز نیز سبب می شود که با سنسور CCD دچار تداخل شود. این موضوع باعث ایجاد امواج یا خطوط افقی در تصاویر دوربین مدار بسته می شود.

اگر برای سیستم خود از کابل های طولانی، کابل های پنج رشته و یا کواکسیال استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که تمام کابل ها به درستی مسیریابی و تنظیم شده اند. در ضمن حتما بررسی کنید که کابل ها از تجهیزات فرکانس بالا مانند فرستنده های ماهواره ای دور هستند و به هیچ وجه در تماس با تجهیزات الکتریکی نمی باشند. اگر مشکل از روشنایی در اطراف دوربین می باشد نه تداخل الکتریکی در این مواقع پیشنهاد می شود که از دوربینWDR  یا یک دوربین سنسوردار استفاده شود.

نکته مهمی که درباره دوربین های مدار بسته باید رعایت شود این است که فقط در صورتی که میزان نورپردازی محیط به اندازه کافی باشد، می تواند تصویر برداری کنند. دوربین های مجهز به دید در شب نیز می توانند با روشن کردن صحنه مورد نظر با LED های مادون قرمز، تصاویر را در شرایط با نورکم روشن کنند.

با این وجود، آن ها نمی توانند رنگ ها را در زیر نور مادون قرمز متمایز کنند. در نتیجه حتی یک دوربین مدار بسته رنگی به هنگام تاریک شدن فضا، تصاویر را سیاه و سفید به دست می آورد.

دلایل زیادی سبب می شوند که تصاویر در دی وی آر به صورت سیاه سفید ضبط شوند، اما شایع ترین ایرادی که ممکن است سبب این امر شود مربوط به دستگاه دی وی آر می باشد و برای رفع این ایراد باید به تعمیر دی وی ار دوربین مدار بسته پرداخته شود. در ضمن حتما اطمینان حاصل کنید که شرایط روشنایی محیط با شرایط دوربین مداربسته شما تطابق داشته باشد. در ضمن اگر محیط شما نور کافی دارد دقت کنید که مسیر تابش نور غیر مستقیم به لنز دوربین شما مسدود نشده باشد و دوربین آسیب ندیده باشد.

به طور عمده دخالت وسایل برقی یا الکترومغناطیسی سبب ایجاد تصاویر پر سر و صدا یا نویزی در دوربین مدار بسته می شود، هم چنین سبب ایجاد عواملی هم چون سوسو زدن در تصویر نیز می گردد. برای از بین بردن نویز تصاویر در دوربین های مدار بسته، باید تک به تک منابع را مورد بررسی قرار دهید تا منشا و علت اصلی را ریشه یابی نمائید.

برای این امر حتما اتصالات و کابل ها را بررسی کنید، چراکه هر چه قدر مسافت کابل کشی طولانی تر باشد احتمال ایجاد نویز در تصویر دوربین مدار بسته نیز بیشتر می شود. سعی کنید که از سیم های کواکسیال استفاده کنید چون استفاده از این سیم ها احتمال ایجاد نویز را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مطمئن شوید که همه کابل ها به درستی مسیر یابی شده اند و از مداخله منابع اکترومغناطیسی به دور هستند، این منابع می توانند تاثیر مستقیمی بر کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین مدار بسته داشته باشند.

ابتدا مطمئن شوید که دوربین مدار بسته شما به درستی به منبع تغذیه خود متصل شده است، پس در قدم اول باید اتصالات برق و کابل ها را مورد بررسی قرار دهید. بعد از این که اطمینان حاصل کردید که دوربین مدار بسته کاملا روشن است و ایراد از این امر نمی باشد ممکن است دلیل اختلال، انتقال تصویر به DVR باشد و باید به تعمیر دستگاه DVR بپردازید. برای تعمیر این دستگاه نیازمند به تعمیر کار حرفه ای دوربین مدار بسته می باشد. اگر دوربین شما با آی پی فعال شده است، اطمینان حاصل کنید که تنظیمات شبکه صحیح است و دسترسی به اینترنت کاملا فعال است. در انتها تجهیزات اضافی شبکه را مورد بررسی قرار دهید. اگر دوربین به هر دستگاهی از قبیل روتر، سوئیچ شبکه و… متصل است مطمئن شوید که همه فعال هستند. 

روشن نشدن دوربین دلایل مختلفی از جمله قطعی کابل دوربین،آداپتور،کابل تصویرو در نهایت مشکلات سخت افزاری برد دوربین را دارد.ابتدا میبایستی از سلامت آداپتور،کابل تصویر یا کواکسیال مطمئن شویدو سپس دوربین را برای تعمیر ارسال کنید.

اگر دوربین روشن شود به این معنی که برق داخل مدار دوربین وجود داشته باشد و IRهای دوربین روشن شوند ولی تصویر نداشته باشیم میتواند مشکل از قطعی کابل دوربین و یا کابل کواکسیالی که به دستگاه DVRمتصل شده است باشد.در غیر اینصورت برد دوربین مشکل دارد و باید برای تعمیر ارسال شود.

عوامل مختلفی میتواند باعث بوجود آمدن نویز در تصویر شود ازجمله:

نصب دوربین برروی پایه های فلزی

استفاده از کابل های نامرغوب

هنگام مشاهده ی نویز بر روی تصاویر کابل کواکسیال (تصویر)را حتما چک کنید.

اگر از سلامت کابل تصویر و مانیتور اطمینان حاصل کردید دوربین را میباید برای تعمیر ارسال کنید زیرا باید از لحاظ سخت افزاری بررسی گردد.

از طریق منوی UTCوارد منوی دوربین شده و تنظیمات رنگ را انجام دهید.

به دو دلیل این اتفاق رخ میدهد یک هنگامی که کابل دوربین مشکل داشته باشد که با تکان دادن آن قابل تشخیص است ،دو هنگامی که برد دوربین مشکل داشته باشد .در هر دوصورت میبایستی دوربین برای بررسی ارسال شود.

در این حالت ابتدا دستگاه با آداپتور دیگری چک شود اگر مجددا دستگاه روشن نشد درب دستگاه را باز کنید هارد دستگاه را جدا کرده و مجددا تست کنید اگر دستگاه بدون هارد روشن شد امکان دارد مشکل از هارد باشد ولی اگر بدون هارد نیز دستگاه روشن نشد باید برای تعمیر ارسال شود.

اگر دستگاه DVR شما روشن است ولی روی مانیتور تصویر ندارد ابتدا کابل HDMI یا VGA را چک کنید اگراز سلامت کابل ها اطمینان حاصل کردید دستگاه را برای تعمیر ارسال کنید.

در این حالت دستگاه را با آداپتور دیگری تست کنید اگر مشکل برطرف نشد هارد را از دستگاه جدا   کرده و مجددا چک کنید  زیرا امکان  دارد هارد دستگاه مشکل داشته و مانع از بوت شدن دستگاه شود.در صورت اطمینان از آداپتور و هارد دستگاه ،آن را برای تعمیر ارسال کنید.

در این حالت ممکن از دستگاه از لحاظ فریمور ویا سخت افزار دچار مشکل شده باشد وبرای بررسی باید برای تعمیر ارسال شود

اگر بعضی از کانالهای شما تصویر ندارد ممکن است تنظیمات دستگاه به مشکل خورده باشد لذا ابتدا دستگاه را یکبار ریست فکتوری کرده و مجددا تست کنید.در صوررت عدم رفع مشکل دوربین کانال مورد نظر را با کانالهایی که تصویر دارد تعویض کرده و از سلامت دوربین و کابلها مطمئن شوید.اگر موارد ذکر شده چک شد ومشکل برطرف نگردید دستگاه را برای تعمیرات ارسال کنید.

دراین شرایط ابتدا از سلامت آداپتور خود اطمینان حاصل کنید.درب دستگاه را باز کرده و کابل ساتا و برق هارد را بررسی کنید وبا کابل های دیگری مجددا تست کنید.اگر مشکل برطرف نشد 2حالت وجود دارد یا هارد مشکل دارد  یا دستگاه.اگر امکان این را دارید دستگاه را با هارد دیگری مجددا چک کنید در غیر این صورت میبایستی برای تعمیر ارسال  گردد.

در این حالت هارد دستگاه را از برد جدا کنید و از صحت اداپتور هم مطمئن شوید، اگر عملکرد دستگاه درست شد مشکل از هارد می باشد و می بایستی با یک هارد دیگر دستگاه را چک کنید اگر بدون وجود هارد نیز دستگاه هنگ کرد، برد دستگاه مشکل دارد و باید برای تعمیر ارسال شود.

همه دستگاه ها به صورت پیشفرض برروی overwrite میباشند به این معنی که هنگامیکه هارد پر میشود به صورت خودکار هارد دیتاهای اولیه را پاک کرده و دیتاهای جدید جایگزین میشوند.اگر هارد پر شود و ضبط نکند ابتدا چک کنید دستگاه روی حالت overwrite باشد.اگر تنظیمات دستگاه مشکلی نداشت ایراد از هارد دستگاه میباشد و باید دستگاه با هارد دیگر تست شود.

نصب دوربین مداربسته

 

تعمیر دوربین مداربسته

اگر مطلب تعمیرات دوربین مداربسته برای شما مفید بوده است، با دیگر مطالب ما نیز همراه باشید.

سبد خرید خروج