آیا دزدگیر اماکن قابل هک شدن است؟

همانطور که می دانید دوربین های مداربسته از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات برای برقراری امنیت و محافظت از فضاها هستند. این تجهیزات سالهاست مورداستفاده قرار می گیرند و طرفداران بسیاری نیز دارند اما این تجهیزات تنها تجهیزات پر کاربرد در دنیای امنیت فضاها نیستند و تجهیزات دیگری نیز برای برقراری امنیت کاربرد دارند که از جمله آنها می توان به دزدگیرهای اماکن اشاره نمود. قطعا اکثر شما ملاحظه کرده اید که برای برقراری امنیت در طلا فروشی ها، شرکت ها، پارکینگ های عمومی و بسیاری مناطق دیگر از دزدگیر اماکن استفاده می شود.

این تجهیزات کاربردهای فراوانی دارند چرا که از لحاظ هزینه ای به صرفه هستند و کار با آنها بسیار ساده است. اما بسیاری اوقات ممکن است این سوال پیش بیاید که این تجهیزات چقدر قابل اطمینان هستند و چقدر می توان با تکیه بر آنها امنیت فضاها را تامین نمود. این موضوع یکی از دغدغه های افرادی است که از دزدگیر ها استفاده می کنند. هک شدن یکی از مهم ترین تهدیداتی است که تجهیزات این چنینی را هدف قرار می دهد. حال در ادامه این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که آیا پکیج دزدگیر اماکن های اماکن قابل هک هستند یا خیر؟ با ما همراه باشید.

 

دزدگیر

هک کردن دزدگیرهای اماکن…

هک کردن دزدگیرهای اماکن از مهم ترین تهدیداتی است که برای این تجهیزات وجود دارد و به تازگی گویا به شغل بسیاری از هکر ها نیز بدل گردیده است. دزدگیرهای اماکن با هدف و به منظور شناسایی ورود افراد غیر مجاز به یک فضا طراحی و روانه بازار گردیده اند. این دزدگیر ها در مدل ها و انواع مختلفی موجود هستند اما همگی یک شاخصه مشترک دارند و به هنگام گذر کردن از یک حریم خصوصی، شکستن قفل و یا حرکتی که برایشان تعریف گردیده، این عمل غیر قانونی را با به صدا در آوردن آلارم اعلام می کنند.

دزدگیر اماکن را می توان در فضاهای متعددی نصب نمود که از جمله این فضاها می توان به ساختمان های مسکونی، تجاری، صنعتی و نظامی نصب نمود و بدین وسیله از اجرایی شدن اعمال غیر قانونی جلوگیری به عمل آورد. کاربرد دزدگیر اماکن وسیله ای برای حفظ جان و مال کاربران است بنابراین باید همواره به درستی فعالیت کند و تا حد ممکن امکان از کار انداخته شدنشان وجود نداشته باشد. چنانچه پیش تر نیز گفته شد یکی از راه های از کار انداختن این سیستم ها هک نمودن آنهاست.

 

پکیج دزدگیر اماکن

هک نمودن دزدگیر اماکن

به تازگی محققین و جرم شناسان متوجه گردیده اند که امکان هک کردن دزدگیر های اماکن وجود دارد. این موضوع به این صورت انجام می شود که سارقان با دسترسی به سیگنال های دزدگیرها می توانند این سیگنال ها را هک نموده و رمزگذاری های آن را بشکنند. سارقان می توانند سیگنال های ارسالی از تجهیزات وایرلس را محدود یا مسدود کنند تا بتوانند به این وسیله جلوی فعال شدن آلارم یا آژیر را بگیرند.

حال ممکن است بپرسید به همین سادگی سارقان قادرند که این سیستم ها را هک کنند، پس چرا این تجهیزات نصب می شوند زمانی که امنیت بالایی ندارند؟ پاسخ اینجاست که اینطور نیست و هک نمودن دزدگیرهای اماکن اصلا آسان نیست، نیاز به دانش، تجهیزات و امکانات خاصی دارد که این موارد در مجموع هزینه های گزافی در پی دارد. در واقع سرقت از یک خانه با استفاده از هک سیستم دزدگیر هزینه های سنگینی دارد که ارزشش را ندارد بنابراین عموما سارقین زمانی به دنبال هک سیستم دزدگیرها می روند که برایشان ارزشش را داشته باشد. محققان به تازگی توانسته اند با استفاده از دستگاه هایی بر روی سیگنال دزدگیر اماکن نظارت داشته باشند. این دستگاه ها عموما سیگنال ها را انتقال نمی دهند بنابراین سارقان نمی توانند سیگنال ها را از کار بیندازند و به محض اینکه فعالیت غیر طبیعی روی دهد، دزدگیر به صدا در می آید.

پژوهشگران در تحقیق ها و بررسی هایی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که دستگاه های دزدگیر که به عنوان دزدگیرهای صنعتی تولید شده اند امنیت بالاتری نسبت به سیستم های دزدگیر منازل دارند، بنابراین برای اینکه جلوی هک شدن این دزدگیر ها گرفته شود توصیه می کنیم تا از دزدگیرهای صنعتی استفاده گردد.

 

دزدگیر اماکن

هک دزدگیر اماکن

همانطور که پیش تر نیز توضیح داده شد، هک شدن دزدگیرهای اماکن و دزدگیرهای منازل بسیار راحت تر از دزدگیر های صنعتی است. اکثر دزدگیرهای اماکن برا اینکه با چشمی های حرکتی، مگنت ها، سنسورهای لرزشی و دیگر تجهیزات در ارتباط باشند باید این ارتباط را بصورت وایرلس برقرار کنند. این تجهیزات برای اینکه با یکدیگر در ارتباط باشند باید از فرکانس های رادیویی استفاده کنند.

اگر دزدگیرهای اماکن در زمان خروج افراد از فضای مورد نظر شروع به فعالیت کنند، پس از خروج افراد اگر کسی قصد ورود را داشته باشد، به محض ورود، چشمی نصب شده از طریق امواج رادیویی سیگنالی را ارسال می کند و دزدگیر اماکن به محض دریافت این سیگنال صدای آلارم یا آژیر دزدگیر را فعال کرده و اطرافیان را از وقوع ماجرا باخبر می نماید.

حال با دانستن این موارد، محققان به این موضوع پی برده اند که اگر سارق یا هکری، یک سری تجهیزات و دستگاه های رادیویی در اختیار داشته باشد، قادر خواهد بود تا به سیگنال دسترسی پیدا کند و دزدگیر را هک نماید. حال ممکن است بپرسید عموما این کار چگونه عملی می شود.

 

دزدگیر

و اما هکر ها…

هکر ها با در اختیار داشتن دستگاه های یاد شده، امواج مزاحم و اختلال بر انگیز رادیویی ارسال می کنند که در عملکرد دزدگیر و سنسور آن اختلال ایجاد کرده و با مسدود نمودن سیگنال ها مانع از رسیدن آنها به مقصدشان می شوند. همچنین پژوهشگران دریافته اند که اگر برای قطع و وصل نمودن آژیر دزدگیرها از ریموت کنترل استفاده شود، هکرها می توانند این تجهیزات را نیز هک نموده و به وسیله آن دزدگیر را غیر فعال کنند.

برای جلوگیری از هک ریموت های دزدگیرها توصیه می شود از دزدگیرهایی استفاده شود که دارای ریموت رولینگ کد یا هاپینگ کد هستند. در صورتی که از ریموت رولینگ کد یا هاپینگ کد استفاده گردد، با هر بار فشردن دکمه ریموت یک کد جدید رمزگذاری گردیده و برای دزدگیر ارسال می شود. با استفاده از این امکان دیگر کد تکراری در سیستم وجود نخواهد داشت که همین موضوع باعث می شود تا امکان هک شدن دستگاه به پایین تر حد خود برسد.

برخی از افراد برای اینکه امکان هک را پایین بیاورند به کل از ریموت استفاده نمی کنند که این موضوع را توصیه نمی کنیم. این افراد برای اینکه از ریموت استفاده نکنند دزدگیر را در مکانی نزدیک به درب خروجی نصب می کنند و زمانی که می خواهند خارج شوند آن را روشن می کنند. البته این موضوع معایبی دارد چرا که هر زمان وارد فضای مورد نظر بشوند مدت کوتاهی زمان دارند تا دزدگیر را خاموش کنند چرا که دزدگیر سریعا به صدا در می آید و ممکن است باعث ایجاد سو تفاهم گردد.

آیا حذف ریموت گزینه مناسبی می باشد؟

حذف ریموت شاید به عقیده بسیاری گزینه مناسبی باشد اما در بسیاری از سرقت هایی که در مکان های مجهز به دزدگیر اماکن صورت گرفته سارقان به محض ورود و با دیدن کلید دزدگیر آن را خاموش نموده و جلوی فعال شدنش را گرفته اند. بنابراین راه حل بهتر این است که در زمان نصب گزینه فعال سازی از طریق صفحه کلید را غیر فعال نموده و دستگاه را حتی الامکان دور از دسترس و دیدرس افراد نصب نمائید.

یکی از راه های دیگری که برای جلوگیری از هک دزدگیرهای اماکن وجود دارد خرید دزدگیرهایی است که از تکنولوژی به روزی بهره می برند. امکان هک نمودن دزدگیرهای جدید بسیار کمتر از دزدگیرهای قدیمی است چرا که کدگذاری ها در این دستگاه ها مدام عوض می شود و این موضوع امکان هک را به پایین تر مقدار خود می رساند. همچنین توصیه ما این است در زمان خرید دزدگیر اماکن با مشاوران و متخصصان این موضوع مشورت کنید تا بسته به مکانی که قصد نصب دزدگیر را دارید، مدل مناسب دزدگیر به شما پیشنهاد گردد. همچنین در زمان خرید دزدگیر دقت کنید که شرکت تولید کننده دزدگیر، برند معتبری باشد و کیفیت کارش به همه ثابت شده باشد.

اگر مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردید، توصیه می کنیم تا دیگر مطالب آموزشی ما را نیز مطالعه بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *