coaxial-cable

بهترین کابل کواکسیال دوربین مداربسته

از کابل ها برای انتقال داده ها و اطالاعات بین رایانه، روتر ها و سایر اجزای تشکیل دهنده ی شبکه استفاده می شود. این کابل ها در واقع حامل اطلاعاتی هستند که از طریق آن ها داده ها جریان پیدا می کنند. یکی از این کابل ها کابل کواکسیال است. هنگامی که شما در حال طراحی سیستم دوربین های مداربسته هستید باید بدانید که بهترین کابل کواکسیال که برای دوربین های مداربسته انتخاب می کنید با توجه به متراژ، میزان نویز و آلودگی فرکانسی محل، کیفیت دوربین مداربسته و تکنولوژی دوربین مداربسته چه کابلی می باشد.

در واقع کابل کواکسیال یا کابل هم محور کابلی است که دارای یک رسانای داخلی هادی می باشد که این هادی توسط عایقی از جنس پلیمر و عمدتا پلیمر پلی اتیلن پوشش گردیده است. بر روی این عایق لایه ی مسی بافته شده است که هدف استفاده از آن حذف میدان های الکتریکی خارج از کابل می باشد و همه ی این اجزا توسط لایه ای پلیمری از جنس پی وی سی روکش می شوند. این کابل ها برای انتقال فرکانس صوتی به خصوص گیرنده ها و فرستنده ها، کامپیوتر و ارتباطات رادیو و تلویزیونی مناسب می باشند. در ادامه ی مطلب ” بهترین کابل کواکسیال دوربین مداربسته ” به معرفی ساختار کابل کواکسیال، کاربرد های آن و بهترین انواع آن می پردازیم. اگر شما نیز علاقمند هستید تا اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببرید، با ما همراه باشید.

ساختار کابل کواکسیال

کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال به صورت مطلوب و در عین حال حفاظت از آن ها در برابر تداخل الکترومغناطیسی خارجی و آلودگی فرکانسی و هارمونیکی طراحی و ساخته می شود. هنگامی که دوربین مدار بسته با استفاده از کابل کواکسیال به مانیتور یا دستگاه ضبط کننده متصل می شود، کابل های بهم تابیده از رسانای مرکزی کابل در برابر تداخل خارجی محافظت می کند. عایقی که در اطراف مغزی کابل برای عایق نمودن رسانای مرکزی کابل از کابل های به هم تابیده و شیلد ها استفاده می شود و روکش خارجی برای محافظت بیرونی از کابل طراحی شده است.

کابل کواکسیال

با توجه به نیاز حفاظت از کابل های کواکسیال در دوربین های مداربسته، باید از مواد با کیفیت مانند رسانا هایی از جنس مس با درصد بالایی از کابل های به هم تابیده استفاده کنیم. کیفیت و ضخامت کابل کواکسیال مورد استفاده به طور مستقیم بر توانایی کابل بر روی طول مورد استفاده کابل تاثیر دارد. در صورتی که از کابل کواکسیال تمام مس و با کیفیت استفاده می کنید طبعا کابل شما مقاومت کمتری دارد و از این کابل کواکسیال می توان برای انتقال تصویر در فواصل بیشتری استفاده کرد.

کاربرد کابل کواکسیال چیست؟

از کابل کواکسیال در مسافت های بلند برای ایجاد ارتباط ببین شبکه های رادیویی، شبکه های تلویزیونی و شبکه های تلفنی و از این کابل در مسافت های کوتاه برای ارتباط بین تجهیزات تصویری خانگی و اندازه گیری الکترونیکی و از کابل کواکسیال میکرو در تجهیزات نظامی و دستگاه های اسکن مافوق صوت استفاده می گردد. البته اغلب از این کابل جهت حمل سیگنال از آنتن به گیرنده، از ایستگاه تلویزیونی به گیرنده های تلویزیون و از دکل رادیویی به گیرنده رادیویی و موارد مشابه استفاده می شود.

انواع کابل کواکسیال

انواع کابل های کواکسیال بر مبنای آمپدانس، قطر و نیاز مربوطه دسته بندی می شوند. بر اساس این مشخصات انواع کابل های کواکسیال مطابق با الزامات استاندارد و بر اساس مشخصه ی آمپدانس به کابل هایی با آمپدانس 50 و 75 اهم تقسیم بندی می شوند. به طور کلی کابل های کواکسیال به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

کابل کواکسیال

  • Thin net:

این نوع کابل کواکسیال قابل انعطاف است و قطر آن در حدود 25 اینچ می باشد، از آن جا که Thin net نرم و انعطاف پذیر است و کار کردن با آن هم آسان می باشد، تقریبا در تمام شبکه ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در شبکه هایی که از این کابل استفاده می کنند کابل مستقیما به کارت شبکه متصل می شود. نوع نازک کابل کواکسیال می تواند سیگنال ها را تا فاصله ی تقریبی 185 متر ارسال کند بدون آن که تضعیف شوند.

  • Thick net:

این نوع کابل کواکسیال انعطاف پذیر و قطر آن در حدود 5 اینچ می باشد. گاهی اوقات به این کابل اترنت استاندارد نیز گفته می شود. زیرا اولین نوع کابل کواکسیال بوده است که در معماری شبکه معروف اترنت به کار برده شده است. هسته ی مسی این کابل کواکسیال ضخیم تر از نوع نازک آن است، البته این روز ها از این کابل به ندرت استفاده می شود و در موارد استسنا به عنوان ستون مهره شبکه به کار می رود. هر چه هسته ضخیم تر باشد، سیگنال می تواند مسافت طولانی تری را بپیماید بنابراین این کابل نسبت به کابل Thin net سیگنال ها را در مسیر های طولانی تری هدایت می کند.

مزایای کابل های کواکسیال

  • پهنای باند نسبتا وسیع مورد نیاز اکثر سرویس های مخابراتی و انتقال مناسب تصویر
  • ظرفیت بالای انتقال تا حداکثر پهنای باند 300 مگا هرتز
  • دوام و پایداری خوب
  • پایین بودن مخارج نگهداری

معایب کابل های کواکسیال

  • مخارج بالای نصب
  • نصب مشکل تر نسبت به کابل های دیگر
  • افت سیگنال ها در فواصل زیاد
  • نیاز به استفاده از عناصر خاص برای انشعابات

طول کابل

عموما کابل های RG59 دارای محدودیت ارسال تصویر تا طول 500 متر هستند و برای جلوگیری از قطعی و نویز در تصویر دوربین مدار بسته باید کابلی با کیفیت دارای عایق بندی مناسب استفاده گردد. در صورتی که انتقال سیگنال دوربین مدار بسته تا فواصل بیشتر از 500 متر نیاز باشد می توان از تقویت کننده استفاده کرد و یا به روش های دیگر توسط آنتن های بی سیم با خروجی کواکسیال یا فیبر نوری انتقال سیگنال را انجام داد.

کابل RG چیست؟

در مورد کابل های کواکسیال، از رده بندی RG برای مشخص کردن تفاوت بین انواع مختلف کابل استفاده می شود. RG یک عبارت قدیمی و تقریبا فراموش شده نظامی است که در واقع سر واژه ای برای راهنمای رادیویی است. شماره ی جلوی این عبارت مشخص کننده ی مشخصات مختلف کابل است اما این اعداد به صورت اتفاقی انتخاب شده اند پس به دنبال ترتیبی خاص در بین آن ها نگردید.

در حقیقت مدل های زیادی از کابل کواکسیال در طی سال ها ساخته شده است اما تنها مدل هایی که بیشتر مردم احتیاج دارند در موردشان بدانند دو کابل RG59 و RG6 می باشند. RG59 عموما برای اکثر سیستم های دوربین مدار بسته و سایر سیگنال های ویدیویی آنالوگ بهتر است. چیزی که باید حتما به آن توجه کنید فرکانسی است که تجهیزات شما از آن استفاده می کنند. اگر تجهیزاتتان از فرکانس های بالاتر استفاده می کنند باید از RG6 استفاده کنید و اگر فرکانس هایتان پایین تر از این حد است، باید از RG59 استفاده کنید.

کواکسیال

کابل RG59 و کاربرد های آن

این نوع کابل مدت زیادی است که در دسترس است و رایج ترین کابلی بود که برای اتصالات تلویزیونی کابلی استفاده می کردند و در خیلی از ساختمان های مسکونی و تجاری قدیمی هم نصب شده است، اگر چه در سال های اخیر با به وجود آمدن نیاز های جدید برای سیگنال های جدید از محبوبیت آن ها کاسته شده است. این کابل نسبت به RG6 قسمت هادی کوچک تری دارد که به این معناست که نمی تواند به کیفیت سیگنال RG6 برسد.

نحوه ی طراحی شیلدینگ این کابل نیز نشان دهنده ی این است که نمی تواند سیگنال های در حد گیگا هرتز را به خوبی درون هادی نگه دارد و به همین دلایل کابل RG59 احتمالا انتخاب مناسبی برای تلویزیون یا اتصال به اینترنت نیست. استفاده از این کابل برای سیگنال های ویدیویی کامپوزیت و کامپوننت هم رایج است.

شیلدینگ چیست؟

شیلدینگ از تداخل نویز ها با سیگنال های شما جلوگیری کرده و کیفیت سیگنال را حفظ می کند. کابل های کواکسیال معمولا با دو نوع شیلدینگ تولید می شوند که عبارتند از سیم بافته و فویل. اکثر کابل های کواکسیال هر دوی این شیلدینگ ها را دارند و در کل هر چه شیلدینگ بیشتری داشته باشید، کابل شما مخصوصا در جایی که کابل طولانی تری نیاز است بهتر عمل خواهد کرد.

اما در نوع محافظت شیلدینگ ها تفاوت هایی وجود دارد. شیلدینگ فویلی معمولا شامل فویلی از جنس آلومینیوم یا میلار است که زیر یک سیم بافته ی فلزی به دی الکتریک چسبانده شده است. فویل در برابر تداخلات الکترومغناطیسی فرکانس بالا بسیار موثر است. شیلدینگ سیم بافته مجموعه ای از تعداد زیادی رشته سیم های کوچک است که در اطراف دی الکتریک بافته شده اند و در برابر تداخلات فرکانس پایین تر موثر است. اگر مطالعه مطلب ” بهترین کابل کواکسیال دوربین مداربسته ” برای شما مفید واقع گردیده است، برای مطالعه سایر مطالب مشابه با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *