دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

پیشرفت های صورت گرفته در دنیای علم و فناوری سبب شده است تا انواع دوربین های مداربسته با کاربری های مختلف و برای رفع نیاز های گوناگون ساخته و به بازار عرضه شوند. دوربین مداربسته تحت شبکه انواعی از دوربین مداربسته هستند که برخلاف دوربین مداربسته آنالوگ از اینترنت برای فرستادن و دریافت اطلاعات استفاده می کنند.

در اصطلاح عمومی به دوربین هایی که تصویر را از طریق اینترنت ارسال می کنند، وب کم گفته می شود و دوربین هایی را که مصرف نظارتی و امنیتی داشته باشند، دوربین های مدار بسته IP یا دوربین مداربسته تحت شبکه گفته می شود. اولین سری از دوربین مداربسته تحت شبکه در سال 1996 توسط کمپانی Axis ساخته و معرفی شدند. این دوربین های اولیه از قابلیت تصویر برداری و ارسال تصویر هم زمان برخوردار نبودند، بلکه در فواصل زمانی 17 ثانیه ای، عکس هایی از محل مورد نظر گرفته و از طریق اینترنت ارسال می کردند.

گفتنی است از این دوربین ها در ابتدا با هدف توریستی استفاده می شده است. در ادامه مطلب ” مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ ” به معرفی این نوع دوربین مداربسته و مزایا و معایب آن ها می پردازیم. اگر شما نیز علاقمند هستید تا اطلاعات خودتان را در این زمینه افزایش دهید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خرید دوربین مداربسته

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

در گذشته تنها دوربین مداربسته آنالوگ برای سیستم های حفاظتی استفاده می شد اما امروزه با تنوعی که دوربین های مدار بسته تحت شبکه در رمز گذاری ها، کیفیت های تصویر و چندین مورد دیگر ارائه می کنند توانسته اند جای دوربین های آنالوگ را در بازار بگیرند. در حال حاضر انواع دوربین مداربسته تحت شبکه از 0.3 تا 29 مگا پیکسل در بازار تجهیزات حفاظتی دنیا موجود می باشند.

همه ی شرکت های سازنده دوربین های مدار بسته  از پروتکل های اختصاصی خود استفاده می کنند و به همین دلیل تنها در صورتی امکان استفاده هم زمان از این دوربین ها وجود دارد که تکنولوژی Onvif برای دوربین ها فراهم شده باشد. به طور کلی دوربین های مدار بسته تحت شبکه را می توان به دو دسته از لحاظ ثبت و ذخیره تصاویر تقسیم بندی نمود.

نوع اول دوربین های مدار بسته ای هستند که برای ذخیره تصاویر به طور قطع به یک سیستم مرکزی یا همان ان وی آر احتیاج دارند، اما گروه دوم دارای رم بوده و می توانند تصاویر را در رم خود بدون نیاز به ان وی آر ذخیره نمایند. در ابتدای روی کار آمدن این دوربین ها از آن جایی که پهنای باند اینترنت در سراسر جهان پایین بود اختلاف زمانی بسیار زیادی برای تصویر ها مشاهده می شد، اما با مرور زمان و افزایش سرعت اینترنت در سرتاسر جهان این مشکل تا حدودی رفع گردید.

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم مداربسته تحت شبکه

  • دوربین مدار بسته تحت شبکه: دوربین مدار بسته تحت شبکه در واقع وظیفه ی تصویر برداری و تولید تصاویر دیجیتال را بر عهده دارد. دوربین های مدار بسته تحت شبکه با استفاده از کابل به دستگاه ان وی آر متصل می شوند.
  • دستگاه ضبط کننده ان وی آر: این دستگاه سرور مرکزی سیستم مدار بسته می باشد. وظیفه ی اصلی این دستگاه این است که تصاویر را دریافت کرده، ضبط می کند و سپس با استفاده از یک نمایش گر، نمایش می دهد.
  • هارد دیسک: هارد بر روی دستگاه ان وی آر نصب می شود و وظیفه ی اصلی آن ذخیره ی تصاویر ضبط شده است. حجم ذخیره تصاویر بستگی به نوع و ظرفیت هارد دارد. هر چه قدر هارد ظرفیت بیشتری داشته باشد، مدت زمان بیشتری از تصاویر را می توان ذخیره کرد.
  • منبع تغذیه دوربین های مدار بسته: در واقع منبع تغذیه مقدار ولتاژ برق شهر را به 12 ولت تغییر می دهد که با این کار امکان تغذیه برق دوربین ها فراهم می شود.
  • سوئیچ شبکه: سوئیچ شبکه در واقع نقش انشعاب دهنده ی دوربین های مدار بسته را بر عهده دارد. سوئیچ شبکه برای پیاده سازی مجموعه ای از دوربین های مدار بسته که حداقل از دو دوربین یا دوربین های بیشتر تشکیل می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کابل شبکه: کابل شبکه برای انتقال اطلاعات تصاویر از دوربین های مدار بسته تا دستگاه ان وی آر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کابل برق: این کابل وظیفه ی انتقال برق از منبع تغذیه تا دوربین های مدار بسته را بر عهده دارد. اگر دوربین های مدار بسته به صورت POE باشند، دیگر نیازی به کابل برق نخواهند داشت و همان کابل شبکه به غیر از انتقال تصاویر، نقش انتقال برق را نیز بر عهده خواهد داشت.

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

از مزایای دوربین مدار بسته تحت شبکه می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • عدم نیاز به کابل کواکسیال:

    از آن جایی که دوربین مدار بسته تحت شبکه می تواند از وای فای یا اینترنت موبایل استفاده نماید، به کابل کواکسیال برای انتقال داده ها نیاز ندارد. در ضمن صوت هم می تواند از طریق همین اتصال منتقل شود، پس برای انتقال صوت نیز نیازی به کابل جداگانه نخواهیم داشت.

  • هوشمندی:

    دوربین های مدار بسته تحت شبکه، اساسا رایانه های کوچکی هستند که فیلم ها را فشرده و ذخیره می کنند، در ضمن با برنامه ریزی کردن این دوربین ها می توان از آن ها برای تجزیه و تحلیل محیط نیز استفاده نمود. آن ها می توانند حرکت یا دود را تشخیص دهند، افراد را شمارش کنند، رنگ های خاصی را دنبال کنند و زمانی که چیزی ناپدید شد، آن را تشخیص دهند و به کاربر هشدار دهند.

  • عدم محدودیت در تعداد دوربین ها:

    هیچ محدودیتی در تعداد دوربین های مدار بسته ای که می توانند در یک سیستم امنیتی باشند، وجود ندارد. تا زمانی که پهنای باند سیگنال اجازه دهد، دوربین های مدار بسته را می توان به تعداد دلخواه نصب کرد.

  • قابلیت دسترسی از راه دور:

    از آن جایی که دوربین های مدار بسته تحت شبکه بر روی یک شبکه نصب می شوند، می توان به آن ها از راه دور دسترسی پیدا کرد. این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا ویدئوهای ضبط شده را در هر زمان و در هر مکان، تماشا کنند.

  • کیفیت بالای تصاویر ارائه شده:

    دوربین های مدار بسته تحت شبکه نسبت به دوربین های مدار بسته آنالوگ، عمدتا از کیفیت تصویر بالاتری برخوردار هستند، زیرا داده ها به جای اینکه پس از ضبط توسط مبدل از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند، در همان ابتدا به صورت دیجیتال ضبط می شوند. بنابراین در دوربین های مدار بسته تحت شبکه، تصاویر واضح تری را دریافت خواهیم کرد.

  • تعامل با سایر سیستم ها:

    دوربین مدار بسته می تواند با سایر سیستم هایی که در همان شبکه قرار دارند تعامل داشته باشد. برای مثال دوربین مدار بسته تحت شبکه در یک ساختمان می تواند با سیستم هشدار صوتی در تعامل باشد و به این سیستم اطلاعات مورد نظر را ارسال کند تا در صورت تشخیص سیستم هشدار به صدا در بیاید.

  • مدیریت ویدیو های ضبط شده:

    از آن جایی که تمام داده ها به صورت دیجیتال ثبت می شوند، دسترسی به گزینه باز پخش آسان می باشد. با استفاده از دوربین مدار بسته تحت شبکه، فیلم ضبط شده را می توان بدون افت کیفیت تصویر زوم کرد.

  • منبع تغذیه:

    دوربین های مدار بسته تحت شبکه این قابلیت را دارند که انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق کابل شبکه دریافت کنند. به این قابلیت POE گفته می شود و این ویژگی باعث سهولت نصب دوربین های تحت شبکه می شود.

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

معایب دوربین مداربسته تحت شبکه

  • قیمت بالای دوربین های مداربسته تحت شبکه: دوربین های مدار بسته تحت شبکه قیمت بالاتری نسبت به دوربین های مدار بسته آنالوگ دارند که البته قیمت بالای این دوربین ها به این دلیل است که این دوربین ها توانایی پردازش و ذخیره ی تصاویر را در خود دوربین دارند.
  • امنیت دوربین های مداربسته تحت شبکه: دوربین های مدار بسته تحت شبکه برخلاف دوربین های مدار بسته آنالوگ که از کابل برای تبادل اطلاعات استفاده می کنند، با استفاده از شبکه و اینترنت اطلاعات را دریافت و ارسال می کنند. این دوربین ها نیز مانند هر وسیله ی متصل به اینترنت، می توانند توسط هکر ها مورد حمله قرار گیرند. یکی از راه های مقابله با چنین آسیبی، استفاده از شبکه های خصوصی می باشد. رمز گذاری در تبادل اطلاعات نیز باعث می شود که حتی اگر اطلاعات به سرقت رود، هکر نتواند از آن ها استفاده کند.
  • فضای ذخیره سازی دوربین های مداربسته تحت شبکه: دوربین های مدار بسته تحت شبکه نسبت به دوربین های مدار بسته آنالوگ، تصاویری با حجم های بالاتری تولید می کنند که علت آن عدم فشرده سازی به سبک دوربین های آنالوگ می باشد. پس در نتیجه نسبت به دوربین های آنالوگ به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند.

اگر مطالعه مطلب ” دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست؟ “ برای شما مفید واقع گردیده است، برای مطالعه سایر مطالب مشابه همراه ما باشید.

پچ کورد و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *