کنترلر هوشمند پرده چیست؟ 

با سلام با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با خانه های هوشمند در خدمت شما هستیم. این بار قصد داریم در ارتباط با مکانیزم پرده های برقی در خانه های هوشمند با شما صحبت کنیم. پرده برقی هوشمند یکی دیگر از تجهیزاتی است که از لحاظ تکنولوژی  جدید بوده و برای رفاه و آسایش افرادی که در خانه هوشمند زندگی می کنند طراحی گردیده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

شاید از نظر شما یا بسیاری دیگر، پرده برقی یک انتخاب غیر ضروری باشد اما اینطور نیست و پرده برقی می تواند یکی از انتخاب هایی باشد که بسیاری به دنبالش هستند. به طور مثال یک خانه با متراژ بالا و پنجره های بزرگ را فرض کنید. هر بار برای باز و بسته کردن پرده ها باید انرژی زیادی توسط کاربر مصرف شود، اما با استفاده از آپشن پرده برقی می توان با فشردن یک کلید، به راحتی و در هر زمانی پرده ها را باز و بسته نمود. در ادامه مطلب “ کنترلر هوشمند پرده چیست؟با ما همراه باشید تا بیشتر درباره پرده های هوشمند و کنترلر آن صحبت کنیم.

پیش از اینکه درباره متعلقات و جزئیات پرده های هوشمند صحبت کنیم، بهتر است ابتدا به معرفی پرده های هوشمند بپردازیم و در ادامه توضیحات بیشتری درباره دیگر متعلقات این سیستم ها بیان کنیم.

آشنایی با پرده برقی

اگر شما نیز مانند بسیاری از باز و بسته کردن مداوم پرده ها با استفاده از دست خسته شده اید، به راحتی قادر هستید تا با نصب یک موتور برقی، این پرده ها را باز و بسته کنید. چنانچه منزل شما به سیستم های هوشمند مجهز گردیده، یکی از آپشن های شما پرده برقی است و شما قادر خواهید بود با استفاده از کنترلر های پرده برقی، امکانات زیادی از لحاظ برنامه ریزی و استفاده بهینه از پرده ها در اختیار داشته باشید. این موضوع بدین معناست که شما می توانید برای سیستم هوشمند خود سناریوهای خاصی را تعریف نموده و برنامه های متنوعی تعریف کنید تا بتوانید استفاده بهینه از پرده های خود داشته باشید.

خانه هوشمند

به طور مثال شما می توانید سنارویی تعریف کنید تا پرده های خانه با طلوع آفتاب باز شده و با غروب آفتاب بسته شوند. همچنین شما قادر هستید به پرده ها ساعت بدهید تا به طور مثال در فلان ساعت باز شده و در ساعتی دیگر بسته یا نیمه بسته شوند. با استفاده از سیستم هوشمند پرده ها شما می توانید پرده های خود را با استفاده از زدن یک کلید، لمس یک کلید لمسی، اپلیکیشن موبایل، ساعت هوشمند و یا ریموت مرکزی خانه، باز و بسته کنید.

از چه نوع پرده ای می توان برای سیستم پرده برقی استفاده نمود؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می توان از همه نوع پرده ای بصورت برقی بهره برد یا اینکه فقط باید از نوع خاصی از پرده برای برقی نمودن پرده ها استفاده کرد؟

بسیاری از کاربران فکر می کنند که استفاده از پرده برقی موجب محدود شدن انتخاب هایشان می گردد. در صورتیکه این چنین نیست و اصلا جای نگرانی وجود ندارد، چرا که سیستم پرده برقی این امکان را فراهم ساخته تا کاربر بتواند طیف گسترده ای از انتخاب ها برای اجرای این سیستم داشته باشد و انتخاب هایش محدود نشود.

انواع سیستم های پرده برقی

شما می توانید از انواع پرده برای اجرای سیستم پرده برقی استفاده کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

پرده های جمع شونده از کنار، پرده های سایبانی، پره های کرکره ای بالا رونده

شما قادر هستید تا با نصب موتورهای برقی متناسب با وزن و مدل پرده در کنار بهره گیری از ریل پرده برقی و کنترلر های مناسب، سیستم برقی پرده را راه اندازی نموده و از آن بهره ببرید.

پرده هوشمند

نحوه عملکرد ریل پرده برقی

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، شما برای بهره گیزی از پرده برقی باید به جای میل پرده معمولی از ریل پرده برقی استفاده کنید. در داخل ریل های یاد شده، تسمه هایی تعبیه شده اند که با اتصال به موتور پرده برقی به حرکت در می آیند و پرده را باز و بسته می کنند.

مکانیزم عملکردی انواع پرده های برقی در سیستم های خانه هوشمند

پرده های رولی:

در پرده های رولی برای برقی نمودن، به موتوری نیاز است که پرده ها را بالا و پایین ببرد تا در روی لوله اصلی پرده جمع نماید.

پرده های باز شونده از کنار:

برای پرده هایی که از کنار باز می شوند، در کنار ریل، یک موتور برقی نصب می شود که می توان با ارسال فرمان به آن، پرده را باز یا بسته نمود. اگر پرده شما از دو بخش تشکیل شده باشد یا پرده شما والان داشته باشد، باید از دو موتور برقی بهره جست تا بتوان همه قسمت ها را باز و بسته نمود یا پرده را به دو طرف جمع نمود.

آیا موتور برقی پرده ها گران است؟

همان طور که گفته شد، انواع مختلفی از پرده ها وجود دارند که هر کدام نیازمند موتورهای مخصوصی هستند تا بتوانند باز و بسته شوند. هر چقدر وزن پرده شما بیشتر باشد باید موتور برقی پرده شما قدرتمندتر باشد. انواع مختلفی از موتورهای برقی پرده در بازار وجود دارند و قیمت هایشان نیز بستگی به اینکه چند وات هستند و یا اینکه برند سازنده شان چیست، متفاوت است.

برای راه اندازی پرده برقی به چه نیاز داریم؟

برای اینکه بتوانیم پرده برقی را راه اندازی کنیم، به تجهیزات مختلفی نیاز داریم که به تعدادی از آنها پیش تر پرداختیم. برای راه اندازی سیستم پرده برقی هوشمند به هاب، ریل پرده برقی، موتور برقی برای جا به جایی پرده، کنترلرها و سوئیچ ها نیازمندیم. برای اینکه بتوانیم این مجموعه را به حرکت در بیاوریم و از آن بهره ببریم نیازمند پنلی برای باز و بسته نمودن هستیم البته می توانیم یک نرم افزار بر روی گوشی، تبلت یا تلفن همراه خود نصب کنیم و باز و بسته نمودن را با استفاده از آن انجام دهیم.

کنترلرهای پرده های هوشمند قطعه هایی هستند که این امکان را فراهم می کنند تا سه دستور، اجرایی گردد. دستور اول دستور باز شدن پرده است. بدین معنا که با فشار کلید، کنترلر دستور می دهد تا پرده باز شود. دو دستور دیگر نیز بسته شدن پرده و متوقف شدن هر نوع حرکت است. بنابراین سه کارکرد برای کنترلر های پرده برقی وجود دارد: بسته، باز و توقف.

امکانات پرده برقی هوشمند

علاوه بر موارد یاد شده، انواع دیگری از پرده ها نیز وجود دارند که این امکان را به شما می دهند تا بتوانید جهت نور ورودی را نیز تنظیم کنید. بنا بر توضیحاتی که پیش تر داده شد، سیستم های پرده هوشمند هیچ گونه محدودیتی برای انتخاب پرده ها ایجاد نمی کنند. با استفاده از امکان یاد شده شما می توانید پرده خود را بر اساس دیزاین منزل خود انتخاب کنید تا به راحتی از نور طبیعی روز استفاده نموده و از منظره بیرون لذت ببرید.

کنتلر پرده

قابلیت های سیستم پرده برقی هوشمند

درباره قابلیت های پرده های هوشمند، مواردی بالاتر گفته شد که در این بخش قصد داریم این موارد را تکمیل کنیم:

  • قابلیت تنظیم ساعت برای باز شدن پرده ها در صبح و بسته شدن آنها در شب
  • قابلیت کنترل پرده ها جهت باز و بسته شدن با استفاده ار نور روز و شب
  • قابلیت بسته شدن همه پرده ها در زمان خروج از منزل و باز شدن آنها در زمان ورود به منزل
  • امکان کنترل پرده های برقی از طریق تلفن همراه، گوشی هوشمند، تبلت، کامپیوتر، ساعت هوشمند، فرمان تلفنی و ریموت کنترل دستگاه وجود دارد.
  • امکان کنترل پرده ها از راه دور و با استفاده از شبکه اینترنت

 

تنظیم پرده ها بدون آسیب به دیزاین پرده ها

در مورد بسیاری از پرده ها از جمله پرده های لوکس می توان بخش پشتی پرده ها را جا به جا نمود تا بخش جلویی تکان نخورده و دیزاین و تزئینات پرده تغییری نکند.

امیدواریم مطالعه مطلب “ کنترلر هوشمند پرده چیست؟” برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز از علاقمندان به هوشمند سازی منازل هستید، با دیگر مطالب آموزشی ما در زمینه خانه های هوشمند همراه باشید.

1 thoughts on “کنترلر هوشمند پرده چیست؟ 

  1. هزینه هوشمند سازی یم واحد 110 متری چنده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *