هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

کاربرد Ai در دوربین مداربسته

با سلام خدمت شما همراهان گرامی، با یک مطلب آموزشی دیگر در ارتباط با دوربین های مداربسته در خدمت شما هستیم. حتما شما نیز مانند بسیاری دیگر بارها و بارها عبارت هوش مصنوعی دوربین مداربسته یا Ai به گوشتان خورده یا شنیده اید که روز به روز در حال پیشرفت است و کاربردهای فراوانی دارد اما شاید دقیقا ندانید این عبارت به چه معناست و می تواند چه کمک هایی به انسان بنماید. Ai به معنای هوش مصنوعی است و مخفف عبارت Artificial Intelligence می باشد. هوش مصنوعی ، مانند یک انسان رفتار هوشمندانه ای داشته باشد و بتواند فعالیت هایی را انجام دهد که یک انسان فقط قادر به انجام آن است.

به عقیده بسیاری تمام رفتارهای انسانی را می توان به هوش نسبت داد و هر زمان بتوان کاری کرد تا یک ماشین فعالیت های انسان وار انجام دهد، این مهم به واسطه آن انجام گرفته است. در ادامه مطلب ” کاربرد Ai در دوربین مداربسته ” با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

یک حشره را در نظر بگیرید که فعالیت هایی را انجام می دهد. این موجود زنده، اکثر فعالیت های خود را بصورت غریزی انجام می دهد و اگر حتی بارها یک فعالیت را انجام دهد هیچ درک و استدلالی از آن ندارد اما موجودی مانند انسان اطلاعات را کسب می کندف یاد می گیرد و در موقعیت های مختلف فعالیت هایی را با اهداف گوناگون انجام می دهد که قطعا از آنها درک و استدلال دارد. حال تصور کنید یک ماشین این خصوصیات را پیدا کند. هوش مصنوعی دقیقا همین است.

کاربرد Ai در دوربین مداربسته

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

یکی از مهم ترین شاخه های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی است. در این روش کامپیوتر پس از اینکه داده ها را پردازش می نماید، بصورت کاملا هوشمندانه الگوها و الگوریتم های موجود در آن داده را استخراج نموده، آن ها را یاد می گیرد و می تواند از انها استفاده نموده یا آنها را پیاده سازی کند. در این فرآیند هیچ زبان برنامه ریزی به کار گرفته نمی شود بلکه خود ماشین به کمک الگوریتم های خود و با توجه به نتایج بدست آمده از پردازش داده های قبلی، الگوریتم خود را توسعه داده و موارد جدید را به آن می افزاید. به زبان ساده ماشین خودش را به روز می کند. حال که کمی با هوش مصنوعی آشنا شدیم نوبت به کاربردهای آن در دوربین های مداربسته می رسد. همچنان با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

هوش مصنوعی بر دو نوع استوار است: هوش مصنوعی عمیق و هوش مصنوعی ماشینی

هوش مصنوعی عمیق، شکل متفاوت و پیچیده ای از شبکه های عصبی است که نمونه های آن بر اساس نرون های مغز اسنان می باشد. هرچه شبکه های یاد شده پیچیده تر باشد، قدرت آنالیز و آموزش دستگاه بیشتر می شود. هوش مصنوعی ماشینی نیز تعریفش همانطور که پیش تر گفته شد می باشد.

دوربین های مداربسته اولیه ای که اولین بار در جهان عرضه شده و سالها به همان شکل مورد استفاده قرار می گرفتند، عملکردهای بسیار ساده ای داشتند و فقط می توانستند تصاویر یک فضای مشخص را ضبط کنند که کاربر می توانست در نهایت پس از ضبط تصاویر یاد شده، آنها را در دستگاه دیگری ملاحظه کند. پس از اینکه دنیای تکنولوژی شروع به پیشرفت نمود، قابلیت ها و امکانات متعددی به دوربین های مداربسته اضافه شد و کیفیت تصاویر بسیار بالا رفت. به غیر از پیشرفت ها، امکانات و قابلیت هایی نیز به دوربین ها اضافه شد که تحت عنوان هوشمند سازی دوربین های شناخته می شود.

هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

همانطور که میدانید

کنترل تردد، تشخیص چهره، خواندن پلاک و شمارش افراد، قابلیت های رایجی هستند که در دوربین های مداربسته به واسطه آن ایجاد گردیده اند. فرض کنید در زمان های دور که هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته وجود نداشت، اگر اپراتور دوربین می خواست تا فردی را در یک سالن شلوغ دنبال کند یا زیر نظر بگیرد، باید مدام پای مانیتور می بود و حتی برای آب خوردن هم از پای آن بلند نمی شد تا سوژه را گم نکند اما به کمک هوش مصنوعی این امکان فراهم گردیده است تا کاربر یتواند دوربین را بر روی سوژه مورد نظر تنظیم و قفل کند.

در ادامه، خود دوربین سوژه را دنبال نموده و فعالیت های وی را ثبت می نماید. مورد دیگری که کاربرد هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته را می رساند قابلیت تشخیص زوج و فرد بودن پلاک خودروها و تشخیص چهره است که این امور فقط بدست انسان امکان پذیر است اما به کمک هوش مصنوعی برای دوربین ها نیز فراهم گردیده است.

محاسن هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته محاسن بسیار زیادی دارد که از جمله این محاسن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته این امکان را به دوربین می دهد که تصاویر خاصی را در کمترین زمان ممکن پیدا و جدا کند. هوش مصنوعی الگوریتم های متعددی دارد که می توانند امور مختلفی را انجام دهند. بطور مثال هوش مصنوعی کمک می کند تا دوربین بتواند حتی رنگ مو، قد، وزن، رنگ پوست یا موارد دیگری را نیز شناسایی کند. این تکنولوژی به ندرت در دوربین هایی که در کشور ما عرضه می شوند پیدا می شود.

از دیگر محاسن کاربرد آن در دوربین های مداربسته این است که دوربین می تواند بصورت کاملا هوشمند پهنای باند را کم کرده و ذخیره سازی را بصورت هوشمند و مقرون به صرفه انجام دهد. شاید بپرسید چگونه؟ بطور مثال تصور کنید که سوژه ای را برای دوربین تعریف می کنید و دوربین اگر هوشمند نباشد از لحظه ای که به آن دستور می دهیم شروع به ضبط می کند تا لحظه ای که سوژه پیدا شود. اما اگر دوربین هوشمند باشد فقط زمانی شروع به ضبط می کند که سوژه تعریف شده در آن ظاهر شود. این موضوع کمک بسیار زیادی می کند تا هم پهنای باند کمتری مصرف شود و هم فضای کمتری برای ذخیره نیاز باشد.

مزایای هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته مزایای بسیاری دارد که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت:

هوش مصنوعی در دوربینهای مداربسته این امکان را به کاربران می دهد که بدون اتلاف وقت، اطلاعات مورد نیاز خود را از دوربین مداربسته بدست بیاورند. این کار در گذشته توسط خود کاربر انجام می شد اما ممکن بود به دلایل مختلف خطای انسانی باعث پایین آمدن دقت یا تحقق نیافتن هدف مورد نظر شود که این موضوع توسط هوش مصنوعی محقق گردیده است.

یکی دیگر از مزیت هایی که هوش مصنوعی در دورین های مداربسته دارد، موضوع جلوگیری از نژاد پرستی و تبعیض نژادی است. با استفاده از آن دیگر رای دوربین فرقی نمی کند که چه کسی را مد نظر قرار دهد و جهت گیری های بیهوده ندارد. به عبارت دیگر اگر دنبال سارق باشد بین سیاه پوست و سفید پوست تفاوت نمی گذارد.

از مزیت های دیگر این است که به کاهش تصادفات در رانندگی، کاهش جرائم و بزهکاری در جامعه کمک می کند. اما هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته معایبی نیز دارد که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

معایب هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

همانطور که پیش تر نیز ذکر گردید کاربرد آن در دوربین های مداربسته معایبی دارد که از جمله مهم ترین این معایب این است که حریم خصوصی انسان را بصورت جدی تهدید می کند. بسیاری از کارشناسان دنیای تکنولوژی معتقدند که سیاستمداران در آینده ای نه چندان دور از هوش مصنوعی برای کنترل زندگی مردم عادی استفاده خواهند نمود و به همین واسطه اگر چنین اتفاقی بیفتد تبعات بدی در انتظار مردم خواهد بود. از دیگر معایب کاربرد آن در دوربین های مداربسته ضریب خطای آن است. به طور مثال فردی را فرض کنید که با سرعت بالا در حال دویدن است. سیستم این توانایی را ندارد که آنالیز کند او در حال دویدن برای رسیدن به اتوبوس است یا اینکه در حال فرار از دست شخص دیگری است.

امید است مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع گردیده باشد. اگر به این دست مطالب علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم دیگر مطالب آموزشی ما را نیز مطالعه بفرمائید.

1 thoughts on “کاربرد Ai در دوربین مداربسته

  1. ببخشید
    شما خودتون طراحی هوش مصنوعی می کنید؟
    کدام دوربین ها دارای این ویژگی می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *