تکنولوژی EXIR در دوربین مداربسته چیست؟

دوربین های مداربسته سال هاست که به منظور تامین امنیت اماکن مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از اماکن تجاری، اداری، مسکونی، آموزشی و … از این دوربین های مدار بسته جهت نظارت و جلوگیری از سرقت استفاده می کنند. دوربین های مداربسته به طور معمول در جای ثابتی نصب می شوند و از محیط اطراف تصویر برداری نموده و در دستگاه دی وی آر یا ضبط کننده، ضبط می گردد. یکی از انواع دوربین های مدار بسته که در حال حاضر استقبال زیادی از آن شده است دوربین های مدار بسته دید در شب می باشند که در آن ها از تکنولوژی EXIR استفاده شده است.

این تکنولوژی تمامی کمبود ها و نواقص نور مادون قرمز را جبران کرده است، بنابراین قدرت دید در شب دوربین مداربسته را به میزان بسیار زیادی افزایش می دهد. در ادامه مطلب ” تکنولوژی EXIR در دوربین مدار بسته چیست؟ ” به بررسی ویژگی های این تکنولوژی می پردازیم. اگر شما از علاقمندان به این حوزه هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

تکنولوژی EXIR در دوربین مداربسته چیست؟

تکنولوژی دید در شب IR

قبل از آن که به معرفی تکنولوژی EXIR در دوربین های مداربسته و جزئیات آن بپردازیم نیاز است تا در ابتدا با دوربین های دید در شب و تکنولوژی IR آشنا شویم. در دوربین های مدار بسته دید در شب از اشعه ی مادون قرمز یا IR استفاده می شود که می تواند تصویر واضحی را در نور کم برای ما فراهم نماید. در این نوع دوربین های مدار بسته ال ای دی های مادون قرمز به کار رفته است که این ال ای دی ها قادر به روشن کردن محیط اطراف و تصویر برداری از آن می باشد.

البته نور مادون قرمز دارای برد کوتاه تری نسبت به نور مرئی می باشد و قابلیت عبور از شیشه را ندارد. همچنین امکان تشخیص رنگ ها توسط نور مادون قرمز برای دوربین وجود ندارد و دوربین های مداربسته دید در شب تصاویر را به شکل سیاه و سفید نمایش می دهند. این نوع از دوربین ها از معایبی نیز برخوردار هستند که از جمله آن ها می توان به انعکاس روی سطوح اشاره کرد که باعث می شود سطوح فلزی و شیشه ای به درستی ثبت نشده و خیلی روشن دیده شوند.

در ضمن اشباع تصویر نیز از دیگر معایبی است که برای این نوع دوربین ها وجود داشته و در صورتی که فرد خیلی به دوربین نزدیک شود صورت او بسیار شفاف شده و قابل تشخیص نخواهد بود. برای برطرف نمودن این معایب و مشکلاتی که در دوربین های مدار بسته مادون قرمز وجود داشت، دوربین هایی با تکنولوژی EXIR وارد بازار گردید.

دید در شب

تولد تکنولوژی EXIR

در واقع کمپانی بزرگ هایک ویژن با همکاری شرکت OSRAM آلمان که بزرگ ترین و برترین تولید کننده سیستم های نوری می باشد اقدام به ساخت سری جدید از دوربین های مدار بسته دید درشب با LED های IR نموده است که در تاریک ترین فضا ها بتواند با نور مادون قرمز تا طول 80 متر تصویری واضح و یکنواخت نمایش دهند.

در این دوربین های مدار بسته که مجهز به فناوری EXIR هستند با استفاده از ال ای دی های شرکت OSRAM آلمان نور مادون قرمز به صورت یکنواخت و یکدست در محیط ساطع شده و در نتیجه از تمرکز نور در مرکز تصویر و تاریکی در گوشه های آن جلوگیری می گردد و در نتیجه اجسام یا افراد در تمامی زوایای کادر در تاریکی مطلق به وضوح دیده می شوند.

تکنولوژی EXIR در دوربین مداربسته چیست؟

واژه EXIR در واقع کوتاه شده عبارت Enhanced Infrared Lighting بوده و به معنای نور مادون قرمز بهبود یافته می باشد. در واقع این تکنولوژی به منظور برطرف نمودن نقض ها و کاستی هایی که در دوربین های مدار بسته مادون قرمز وجود داشت به وجود آمد و محدودیت های آن برطرف شد. در دوربین های مدار بسته EXIR حشرات به سمت لنز دوربین به دلیل گرمای ایجاد شده توسط ال ای دی ها، جذب نشده و در عملکرد دوربین اختلال ایجاد نمی کنند.

علاوه بر این تصاویری که توسط این دوربین ها ثبت می شود کاملا واضح و شفاف بوده و هیچ گونه عدم یکنواختی در آن ها حس نمی شود. افزایش برد نور نسبت به دوربین های مادون قرمز و افزایش نفوذ در شیشه های قطور از بهبود هایی است که در این نوع دوربین ها حاصل شده است. مزایای زیادی برای دوربین های مدار بسته EXIR وجود دارد که در ادامه تعدادی از آن ها را بررسی می کنیم.

  • استفاده از LED های پیشرفته:

در دوربین های مدار بسته EXIR جهت افزایش بهره وری از ال ای دی های پیشرفته تری نسبت به دوربین های مادون قرمز استفاده شده است که سبب می شود نور در فرم های مستطیلی شکل منتشر شده و تصویر با وضوح بیشتری ارائه شود. این ال ای دی ها تا میزان بیش از 30 درصد روشنایی را نسبت به دوربین های IR بهبود بخشیده و هیچ گونه هدر رفت نور در این نوع از دوربین ها نخواهیم داشت. استفاده از این ال ای دی ها باعث می شود تا از نوری که وجود دارد حداکثر استفاده صورت پذیرد و آلودگی های نوری موجود در محیط تا حد زیادی کاهش یابد و تصویری با کیفیت بالا به بیننده ارائه گردد.

  • توزیع یکنواخت نور در تصویر:

در دوربین های قدیمی به علت ضعیف بودن ال ای دی ها، نور در مرکز تصویر تمرکز می کرد و گوشه ها و زاویه های تصویر فاقد هر گونه نوری بود. در این حالت تصاویر دارای کیفیت لازم نبوده و در اکثر مواقع چهره ها غیر قابل تشخیص توسط بیننده می باشند. در دوربین های مدار بسته EXIR این عیب برطرف شده و نور به صورت یکنواخت بر روی تصویر توزیع شده و بر روی یک نقطه ی خاص متمرکز نشده و تصویری واضح به ما تحویل داده می شود.

  • توزیع حرارتی کمتر:

در دوربین های مدار بسته مادون قرمز در بسیاری از مواقع ال ای دی ها شروع به گرم شدن کرده و امکان سوختن آن ها وجود داشت، اما در تکنولوژی EXIR طراحی ساختار این ال ای دی ها بهتر شده و به دلیل توزیع حرارتی یکنواختی که در آن ها صورت می گیرد مشکل داغ شدن این ال ای دی ها برطرف شده است.

  • ذخیره ی انرژی در دوربین مداربسته EXIR:

در این نوع از دوربین های مدار بسته تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و این امر به علت افزایش سرعت تبدیل فوتوالکتریک نسبت به دوربین های مادون قرمز می باشد. در واقع زمانی که الکترون ها در هنگام تابیدن نور به سطح ماده منتشر می شوند انتقال فوتو الکتریک رخ می دهد و در دوربین های EXIR این میزان در حدود 21 درصد نسبت به دوربین های قدیمی افزایش یافته و به مقدار 40 درصد رسیده است.

  • افزایش برد در دوربین های مداربسته EXIR:

در این نوع از دوربین های مدار بسته دامنه ی دید یا برد دستگاه به میزان 80 متر رسیده است و در آن ها امکان انتشار نور با شدت 1059 میلی ولت وجود دارد که سبب بالا رفتن بهره وری دوربین شده است. این در حالی است که در دوربین های قدیمی این شدت 750 میلی ولت بوده و به هیمن دلیل برد دوربین های قدیمی بسیار کمتر از دوربین های EXIR می باشد.

ویژگی های مهم تکنولوژی EXIR

EXIR

  • کاهش بسیار زیاد نویز تصویر:

استفاده از ال ای دی های مستطیلی شکل امکان پخش نور متناسب با اندازه معمول صفحه نمایش را می دهد و در نتیجه سبب کاهش نویز تصویر در شب و کاهش آلودگی نوری می شود.

  • برد دید در شب تا 80 متر:

در مقایسه با شدت انتشار نور 750 میلی ولت در مدل های قدیمی، مدل های مجهز به فناوری EXIR امکان انتشار نور با شدت 1050 میلی ولت را دارا می باشند که این امر سبب بهره مندی از نور مادون قرمز قوی تر و در نتیجه برد دید بیشتر می شود.

  • نور یکنواخت در تمام نقاط تصویر:

فناوری EXIR امکان بهره مندی از روشنایی یکنواخت در تمام تصویر را فراهم نموده و در نتیجه مشکلات معمول لنز های ال ای دی قدیمی از جمله روشنایی زیاد در مرکز تصویر و فضاهای تاریک و تیره در گوشه های تصویر وجود ندارد.

  • طول عمر بالای دوربین های EXIR نسبت به دوربین های IR قدیمی

این نکته قابل ذکر است که برای نصب دوربین مدار بسته EXIR حتما باید از متخصص و نصاب دوربین استفاده مدار بسته استفاده نمود چراکه انجام این امر توسط افرادی که تجربه و تخصص کافی در این زمینه را ندارند می تواند مشکلاتی را به وجود آورد و باعث آسیب رسیدن به این دوربین ها شود. اگر مطالعه مطلب ” تکنولوژی EXIR در دوربین مدار بسته چیست؟ ” برای شما مفید واقع گریده است، برای مطالعه سایر مطالب مشابه با ما همراه باشید.

آموزش تنظیم مودم ADSL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *